Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 07:32

Nikass schreef:
Wat heeft dat nou met asielzoekers te maken? Zij zijn maar een heel klein percentage vergeleken met buitenlandse studenten en expats, daar is toch ook ruimte voor?
En niet te vergeten voor een tig miljoen varkens, koeien en kippen.
Het is een kwestie van kiezen.

Amen!

Ik ruil graag de opfokbedrijven voor kalveren in, voor meer sociale huurwoningen.

VuurVleugels

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:26

Ik zou óók heel graag zien dat die eindeloze leegstand kantoren eens omgebouwd worden tot huizen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:18

Janneke2 schreef:
tamary schreef:
(...) Realitisch luisterend naar de wetenschappers is de kans ernstig groot dat we zo meteen 40-60% van nederland moeten inleveren aan de zee. Dat gaat lastig samen met willen groeien naar 20+ miljoen mensen hier. Een krakend vangnet voller stampen zal zeker niet helpen, en ons een weg hier uit technoliseren is op zijn minst ook twijfelachtig. (...) je zal actief moeten gaan stimuleren dat mensen elders gaan wonen / zeer specifiek en kritisch zijn op wie je wel toelaat. en die liefst dus tijdelijk ipv permanent.

Ik ben bang dat dit waar is.
Blijft staan dat het geen argument is om asielzoekers tot zondebok te maken.

(Voor wie gelooft in karma: 'doe maar niet, want dadelijk ben je zelf vluchteling'.)

Citaat:
Is zeggen dat er voor deze mensen niet genoeg middelen beschikbaar zijn kijkende naar de statistieken van waar zij grotendeels terecht zullen komen hen als zondebok aanwijzen?

Dat kan zeker zo zijn.

Op wereldschaal is de mensheid niet goed snik en zijn wij Nederlanders binnenkort vluchteling.

Op de schaal 'Nederland, wat te kiezen binnen drie weken' gelst dat het niet aan asielzoekers ligt dat er te weinig sociale huurwoningen zijn.
Citaat:
Ik zie dat meer als wel wat willen, maar niet inzien dat ieder een minimaal stuk van de "taart" nodig heeft en meer dan zoveel stukjes maken voor allen een problematische situatie creeert.

Eh...
'Hoe bedoellu...?'
Dat de vvd wel winst wil?
Dat een Nederlandse arbeider graag een woning wil, maar door de vvd gefrustreerd wordt?
En dat een asielzoeker na de hel op aarde plus tien jaar vertoeven in een azc graag een eigen stekkie wil?
... en inderdaad - deze drie' staan onderling op spanning'.

Mohanas Ghandi, aka als Mahatma ('grote ziel') zei het al: 'Deze wereld produceert genoeg voor ieders behoefte, maar niet genoeg voor ieders begeerte.'
(Hij gaf zelf tenminste het goede voorbeeld.)
Citaat:
Het is niet zozeer ze mogen niet komen, maar een er is niet genoeg beschikbaar voor meer dan X mensen. Iedereen tekort doen in het kader van ja maar zij zijn er niet schuldig aan is net zo goed kortzichting als enkel vingerwijzen en wij willen hullie niet.

"Even slecht is ook gelijk".
En nee - leuk is het niet.

Maar die paar jaar dat de Randstad nog droog ligt,
zie ik niet in,
dat wij betere mensen zijn en meer recht op de aardbol hebben dan mensen wier land nu al onleefbaar is wegens klimaatverandering.

Sorry.
Harde boodschap.
|(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:58

en wat wil je nu precies zeggen met deze harde boodschap Janneke? dat het aan de vvd stemmers ligt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:07

Volgens dit artikel is het best mogelijk om in 2100 met een stijging van 2 meter nog de randstad droog te houden.

https://www.klimaathelpdesk.org/answers ... verhuizen/

Het kost wel geld.
Het water zal altijd een inherent risico voor Nederland blijven. Net zoals Japan met zijn aardbevingen zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:24

tamary schreef:
Ken de waarde van sociale woningbouw (zeker die met fatsoenlijke huurbazen) ik woon er.
Ik weet ook dat en er maar X km2 Nederland is, klimaatverandering rapper gaat dan het creatief groen boekhouden en marktwerking zal bijbenen, dat het sociale vangnet beperkt capaciteit heeft en dat er dus fors grotere beperkingen zitten aan hoeveel mensen we hier netjes kunnen huisvesten, onderwijzen (nogal essentieel) en gezondheidszorg bieden (idem.). Realitisch luisterend naar de wetenschappers is de kans ernstig groot dat we zo meteen 40-60% van nederland moeten inleveren aan de zee. Dat gaat lastig samen met willen groeien naar 20+ miljoen mensen hier. Een krakend vangnet voller stampen zal zeker niet helpen, en ons een weg hier uit technoliseren is op zijn minst ook twijfelachtig.
Dan nog de onmogelijke combi van groen en groei (zeker qua energie en grondstoffengebruik) en je zal actief moeten gaan stimuleren dat mensen elders gaan wonen / zeer specifiek en kritisch zijn op wie je wel toelaat. en die liefst dus tijdelijk ipv permanent.

:j

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:36

VuurVleugels schreef:
Ik zou óók heel graag zien dat die eindeloze leegstand kantoren eens omgebouwd worden tot huizen!

Ik denk dat dat wel echt een oplossing is eigenlijk. Ik heb al in Eindhoven verbouwde kantoorpanden gezien, echt erg mooi ook en een elegante oplossing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:44

Mijn broertje woont ook in een verbouwd kantoorpand, prima woning. Lijkt me ook een goede oplossing!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:21

Verkeerde topic

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:31

In Rijswijk worden ook volop kantoren omgebouwd tot woning ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:07

Avalanche schreef:
VuurVleugels schreef:

Ik denk dat dat wel echt een oplossing is eigenlijk. Ik heb al in Eindhoven verbouwde kantoorpanden gezien, echt erg mooi ook en een elegante oplossing.

Ja zo nu en dan zie je het. Er staan er nog ruim 200.000 leeg, dus dat lijkt me inderdaad handig om eerst eens mee te beginnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:09

Er gaan overal kantoren plat / worden omgebouwd voor woningen..

Ik weet niet hoe het zit met eigenaarschap maar als ik een kantoorpand zou hebben weet ik niet of ik t tof zou vinden als daar woningen in zouden komen (met al het bijbehorend gezeur van de bewoners)

Ik las dat ter Apel alweer uit z’n voegen barst.. dat soort situaties zullen eerst op orde moeten komen voordat er meer mensen komen, zou je denken..
of is hier in de zeikregen op straat altijd nog beter dan waar ze vandaan komen..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:16

zijn jullie voor of tegen een spreidingswet, waarbij gemeentes verplicht worden een x aantal asielzoekers op te vangen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:40

juval schreef:
zijn jullie voor of tegen een spreidingswet, waarbij gemeentes verplicht worden een x aantal asielzoekers op te vangen?

Tegen want als het wordt gedwongen is er geen draagvlak voor en dat is ook niet bevorderlijk voor de prettige opvang en integratie van de nieuwkomers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:43

juval schreef:

Voor. Wereldwijd is er een heel groot probleem met de opvang van asielzoekers. Overal is rommel. Het kan niet zo zijn dat het elke keer de zelfde gemeentes zijn die deze rommel opruimen daar ze een sociaal gezicht hebben. Dus ik ben voor een spreidingswet. Samen dragen we de lasten zoals we ook samen de lusten dragen van het leven in ons fijne landje .

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:52

pien_2010 schreef:
juval schreef:

Voor. Wereldwijd is er een heel groot probleem met de opvang van asielzoekers. Overal is rommel. Het kan niet zo zijn dat het elke keer de zelfde gemeentes zijn die deze rommel opruimen daar ze een sociaal gezicht hebben. Dus ik ben voor een spreidingswet. Samen dragen we de lasten zoals we ook samen de lusten dragen van het leven in ons fijne landje .

Precies, vóór. Draagvlak is leuk maar soms moet je gewoon iets doen of ondergaan wat je niet leuk vind. Ben ik blij met mijn veiligelander-buurman een paar huizen verderop? Nee, overlast is echt een ding waar we mee bezig zijn. Maar ik gun ieder mens wel een dak boven z'n hoofd en als dat dan toevallig naast mij is, dan is dat maar zo.

Edit: wél met passende integratie, overigens. Een tiental single vluchteling-mannen in een dorpje droppen ergens en zeggen 'succes he!' dat wordt een drama.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 04-11-23 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:54

pien_2010 schreef:
juval schreef:

Ik zou liever ergens opgevangen worden waar "men" daar geen bezwaren tegen heeft dan ergens waar ze me niet moeten....Dat gaat dan niet gezellig worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:55

anjali schreef:
pien_2010 schreef:

Ik zou liever ergens opgevangen worden waar "men" daar geen bezwaren tegen heeft dan ergens waar ze me niet moeten....Dat gaat dan niet gezellig worden.

Maar niemand wil ze 'hebben'. Sorry voor de vergelijking, maar het zijn net windmolens of zonnepanelen. Iedereen wil verduurzamen, 'maar niet in onze achtertuin hoor!'. Dus waar moeten ze dan heen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:09

We zijn allemaal nimby, maar ik heb oprecht medelijden met de inwoners van ter apel. Het zou wat eerlijker verdeeld moeten worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:17

Ik ben ook voor een spreidingswet. Voor de integratie ook veel beter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:19

juval schreef:
We zijn allemaal nimby, maar ik heb oprecht medelijden met de inwoners van ter apel. Het zou wat eerlijker verdeeld moeten worden.

Precies. Dus spreiding wet. En integratie programma. Werken, taal leren en cultuur en optrekken met Nederlandse mensen. Win - win.

Wij kijken nu ook op een windmolen. Vind ik het leuk? Nee! Vind ik het eerlijk? Ja! Waarom wij niet en anderen wel?

En zo is dat ook voor asielzoekers. Gewoon aanpakken samen en inderdaad integreren. Ik ga volgend weekend naar Parijs. Gezellig weekendje bij een jonge vrouw (Afgaanse vluchteling). Man en ik hebben besproken als het goed gaat dat we haar terug uitnodigen met Kerstmis. Dat is in Frankrijk zo'n familie feest. Ze zal zeker haar familie missen. Dus win-win.
Dat is dan een klein ietsiepietsie wat wij kunnen aanbieden. Aan haar om aan te pakken of niet als ze vrij is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:21

Juist Pien, precies dat bedoel ik!

Ik zou ook absoluut niet in Ter Apel willen wonen, het blijft ontzettend bizar dat zo'n 'klein' dorpje echt alles op z'n dak krijgt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:34

Ik ben ook absoluut voor de spreidingswet. Gewoon bijdragen naar draagkracht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:01

juval schreef:
en wat wil je nu precies zeggen met deze harde boodschap Janneke? dat het aan de vvd stemmers ligt?

Als het gaat over:
de woningnood voor starters en mensen met een smalle beurs,
dan ligt het aan de vvd.
(... en op gegeven moment dus ook aan de kiezers.)

....want eigenlijk had ik het nog steeds ;) over het feit dat vluchtelingen
(mensen met extreem weinig macht)
zondebok werden: 'het ligt aan hun dat de woningmarkt op slot zit'
'minder vluchtelingen toelaten'
en het aloude 'we zijn vol'.

(En wat ik ook betoogde, is dat ik het 'argument' 'wij hebben grenzen, wij zijn hier geboren en wij hebben "dus" het recht om jullie te laten barsten' erg mager vind.
Accoord - als de woestijnen verder oprukken en de Nijl droogvalt kan Nederland niet 80 miljoen Egyptenaren opnemen, maar dat is een praktisch probleem.
Als wij zorgen dat de Nijl opdroogt, moeten we ook de rommel opruimen...)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 20:04

Janneke: De VVD heeft nog nooit 76 zetels gehad dus om hun alleen de schuld te geven.......echt te simpel.