journee schreef:Raineri schreef:
Ah excuus dan!
Ja dat vind ik een sympathieke gedachte. En natuurlijk kan ik in overeenstemming komen met een partij of kiezer. Maar dit is een kieswijzer, gestoeld op een aantal stellingen. Er zijn populistische partijen die wat mij betreft geen respect hebben voor de rechtsstaat en de democratie. Prima dat een bepaald percentage overeenkomt, maar fundamenteel zie ik zaken volledig anders. En ik hoef ook geen raakvlakken met deze partijen te zoeken. Er zijn zat andere partijen om over te spreken die politiek een ander smaakje hebben maar die ik niet volledig in de ban doe. Zoals een sgp, cu, sp, etc.
Misschien ook wel goed om te vermelden, kennelijk kom ik voor 78% overeen met PvdA-Gl. Ik betwijfel wel of ik op ze zal stemmen, wellicht enkel als strategische stem. Ik heb weinig vertrouwen in hoe ze zullen presteren, tot nu toe ben ik niet bepaald omver geblazen door ze. Wellicht ook wat bevooroordeeld omdat ik hun optreden van de afgelopen 15 jaar matig vind. Wel denk ik dat ze te hard gestraft zijn door het electoraat.
Wat mij betreft gaat het ook veel te vaak over 1 populistische partij. Maar goed, ben ook van mening dat kennelijk is wat gros wilt uit dit topic. Vind niet dat ik mijn mening door de strot hoef te duwen. Haak wel weer aan als het interessant is.
Van mij hoef je ook zeker niet op zoek naar raakvlakken met bepaalde partijen, maar als wij als kiezers met elkaar discussiëren kan het bij een meningsverschil wel goed zijn om in het achterhoofd te houden dat er waarschijnlijk ook standpunten zijn waar je het wel beiden over eens kunt zijn, terwijl je op geheel andere partijen hebt gestemd.
En er zijn inderdaad verschillende dingen belangrijk bij de keuze voor welke partij je uiteindelijk gaat stemmen. Ik wacht de nieuwe kieswijzers /stemwijzers even af en ga me dan ook verder verdiepen in partij programma's. Best een klus als er steeds een hele groep partijen met hetzelfde percentage bovenaan staat, maar we houden in elk geval voldoende keuze.
Hmm oké. Misschien heb ik je voorgaande post ook wel niet aandachtig genoeg gelezen. Ik denk dat we grotendeels op dezelfde lijn zitten. Het komt uiteindelijk neer op iemand open en respectvol te benaderen in plaats van conclusies te trekken die eigenlijk niet gemaakt worden door een ander. Ik lees soms dat men altijd van het slechte uitgaat in een discussie. Beetje wat Cer ook noemt. Dat maakt het niet heel constructief. En soms is het prima om te concluderen dat je ergens fundamenteel anders naar kijkt. Maar day het de ander niet een vreselijk mens maakt.
Je kan gewoon een leuke discussie hebben, zonder op 1 lijn te komen