Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:16

journee schreef:
Raineri schreef:

Ah excuus dan!
Ja dat vind ik een sympathieke gedachte. En natuurlijk kan ik in overeenstemming komen met een partij of kiezer. Maar dit is een kieswijzer, gestoeld op een aantal stellingen. Er zijn populistische partijen die wat mij betreft geen respect hebben voor de rechtsstaat en de democratie. Prima dat een bepaald percentage overeenkomt, maar fundamenteel zie ik zaken volledig anders. En ik hoef ook geen raakvlakken met deze partijen te zoeken. Er zijn zat andere partijen om over te spreken die politiek een ander smaakje hebben maar die ik niet volledig in de ban doe. Zoals een sgp, cu, sp, etc.

Misschien ook wel goed om te vermelden, kennelijk kom ik voor 78% overeen met PvdA-Gl. Ik betwijfel wel of ik op ze zal stemmen, wellicht enkel als strategische stem. Ik heb weinig vertrouwen in hoe ze zullen presteren, tot nu toe ben ik niet bepaald omver geblazen door ze. Wellicht ook wat bevooroordeeld omdat ik hun optreden van de afgelopen 15 jaar matig vind. Wel denk ik dat ze te hard gestraft zijn door het electoraat.

Wat mij betreft gaat het ook veel te vaak over 1 populistische partij. Maar goed, ben ook van mening dat kennelijk is wat gros wilt uit dit topic. Vind niet dat ik mijn mening door de strot hoef te duwen. Haak wel weer aan als het interessant is.

Van mij hoef je ook zeker niet op zoek naar raakvlakken met bepaalde partijen, maar als wij als kiezers met elkaar discussiëren kan het bij een meningsverschil wel goed zijn om in het achterhoofd te houden dat er waarschijnlijk ook standpunten zijn waar je het wel beiden over eens kunt zijn, terwijl je op geheel andere partijen hebt gestemd.

En er zijn inderdaad verschillende dingen belangrijk bij de keuze voor welke partij je uiteindelijk gaat stemmen. Ik wacht de nieuwe kieswijzers /stemwijzers even af en ga me dan ook verder verdiepen in partij programma's. Best een klus als er steeds een hele groep partijen met hetzelfde percentage bovenaan staat, maar we houden in elk geval voldoende keuze. :')

Hmm oké. Misschien heb ik je voorgaande post ook wel niet aandachtig genoeg gelezen. Ik denk dat we grotendeels op dezelfde lijn zitten. Het komt uiteindelijk neer op iemand open en respectvol te benaderen in plaats van conclusies te trekken die eigenlijk niet gemaakt worden door een ander. Ik lees soms dat men altijd van het slechte uitgaat in een discussie. Beetje wat Cer ook noemt. Dat maakt het niet heel constructief. En soms is het prima om te concluderen dat je ergens fundamenteel anders naar kijkt. Maar day het de ander niet een vreselijk mens maakt.
Je kan gewoon een leuke discussie hebben, zonder op 1 lijn te komen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:19

Cer schreef:
Mijn gevoel bij “tuurlijk mag je met standpunten over rechtse partijen komen zodat we erover kunnen discussiëren” komt meestal neer op “zo, kom maar op, dan gaan wij jou even vertellen dat je het helemaal verkeerd ziet” met zinnen als “oh dus jij vind het normaal dat..”, “jij bent dus voor….”, “dat maakt jou ook een…” al dan niet met uitroeptekens erachter (ook het zogenaamde vragen om iets te zeggen ipv om iets te horen)

In plaats van wat ik me erbij bedenk, nl het vragen hoe iemand dat dan ziet, wat ze denken hoe dat gaat werken, of wat dan de verhouding is mbt andere zaken, en wat dan in meer of mindere mate belangrijk gevonden wordt. Op een manier waarop het op z’n minst lijkt alsof je wil weten wat iemand vind.
Maar ja, vragen stellen, dat is een dingetje ook.

Enfin, maar misschien lees ik selectief, dat kan ook :)

Nou niemand heeft mij gevraagd waarom ik rechts stem hoor ^)

Nee wel eens hoor, soms worden gewoon te snel conclusies getrokken. Soms is het geen schande om even te vragen: bedoel je dit? Of gewoon toe te geven dat je het niet begrijpt wat er staat.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:39

Wat voor mij belangrijke punten zijn bij de kieswijzer:
- meer geld naar defensie
- werken moet lonen
- kinderopvang goedkoper voor werkenden
- klimaatdoelen die nu staan, proberen te halen maar ook niet meer dan dat
- immigratie (sterk) minderen
- eigen risico bevriezen of in ieder geval niet nog verder omhoog
- autorijden belasten per gereden km

Daarmee kom ik volgens de stemwijzer in ieder geval weer rechts uit maar dan ligt het daarna allemaal dicht bij elkaar dus moet me nog verdiepen in HOE de partijen dit voor elkaar willen krijgen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:50

Raineri schreef:
Cer schreef:
Mijn gevoel bij “tuurlijk mag je met standpunten over rechtse partijen komen zodat we erover kunnen discussiëren” komt meestal neer op “zo, kom maar op, dan gaan wij jou even vertellen dat je het helemaal verkeerd ziet” met zinnen als “oh dus jij vind het normaal dat..”, “jij bent dus voor….”, “dat maakt jou ook een…” al dan niet met uitroeptekens erachter (ook het zogenaamde vragen om iets te zeggen ipv om iets te horen)

In plaats van wat ik me erbij bedenk, nl het vragen hoe iemand dat dan ziet, wat ze denken hoe dat gaat werken, of wat dan de verhouding is mbt andere zaken, en wat dan in meer of mindere mate belangrijk gevonden wordt. Op een manier waarop het op z’n minst lijkt alsof je wil weten wat iemand vind.
Maar ja, vragen stellen, dat is een dingetje ook.

Enfin, maar misschien lees ik selectief, dat kan ook :)

Nee wel eens hoor, soms worden gewoon te snel conclusies getrokken. Soms is het geen schande om even te vragen: bedoel je dit? Of gewoon toe te geven dat je het niet begrijpt wat er staat.

Ik ben best benieuwd naar je beweegredenen om rechts te stemmen, zeker als jouw standpunten meer overeenkomst hebben met gl/PvdA? Hoewel je al wel hebt aangegeven dat de partij je tot op heden niet voldoende vertrouwen heeft gegeven? (als ik dat goed uit je stukje heb begrepen :) )

Verder eens met je stelling dat er te vaak aannames worden gedaan, woorden in de mond worden gelegd of zelfs de conclusie wordt getrokken dat een iemand weet wat een ander drijft of denkt, waarbij de plank vaak finaal mis wordt geslagen.

Aan de andere kant scheelt het wel weer tijd als mensen zelf al invullen wat je gedachten en standpunten zijn. Dan hoef je zelf niet meer te reageren.... :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:29

Gnome schreef:
- werken moet lonen

Daarmee kom ik volgens de stemwijzer in ieder geval weer rechts uit maar dan ligt het daarna allemaal dicht bij elkaar dus moet me nog verdiepen in HOE de partijen dit voor elkaar willen krijgen.

Een deel is mijn rijtje, alleen maakt kinderopvang mij niets uit, ik wil wel iets meer voor het klimaat en ik kan immigratie niet zien als alleen asielzoekers, maar ook (of juist vooral) die 40.000 werkmigranten die er per jaar bij komen omdat wij onze pakjes binnen 24 uur thuis willen hebben en er mensen voor de slachthuizen nodig zijn. Die gaan hier ook niet meer weg, en daar vallen die paar duizend asielzoekers bij in het niet, maar bijna iedereen heeft het daar alleen maar over. Ik vond daar in ieder geval bij D66 aandacht voor, dus ik neig die kant op, ook gezien hun euthanasie-standpunt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:29

Gnome schreef:
- werken moet lonen

Waarom ben jij voorstander van rekening rijden? Het wordt mooi gebracht, maar zelf heb ik zo mijn twijfels, afhankelijk welke kant van belasten het op gaat. Bijvoorbeeld als straks rijke mensen met dikke auto's goedkoper uit zijn omdat ze weinig km hoeven rijden en de hard werkende tweeverdieners met kleine auto's duurder uit zijn omdat ze veel km moeten maken naar hun werk?

Het idee dat mensen in het buitengebied minder de auto zullen gebruiken snap ik ook niet? Het is niet zo dat mensen in de buitengebieden voor de lol rondjes rijden, ze moeten gewoon meer km maken voor ze bij een winkel of andere voorzieningen zijn...

https://www.ad.nl/binnenland/veelrijder-duurder-uit-met-kilometerheffing-kabinet-wil-zo-n-7-tot-ruim-8-cent-per-kilometer-innen~accf9e03/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:43

Omdat ik naar mijn persoonlijke situatie kijk. We hebben een zware auto maar rijden helemaal niet veel. Ik ben van mening dat de verbruiker moet betalen. Woon zelf zowat in Duitsland maar pak 2x per week het OV naar de randstad dus waarom zou ik dan ook nog de hoofdprijs voor onze auto moeten betalen die helemaal niet veel rijdt?

Daarom dus.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:23

Gnome schreef:
Omdat ik naar mijn persoonlijke situatie kijk. We hebben een zware auto maar rijden helemaal niet veel. Ik ben van mening dat de verbruiker moet betalen. Woon zelf zowat in Duitsland maar pak 2x per week het OV naar de randstad dus waarom zou ik dan ook nog de hoofdprijs voor onze auto moeten betalen die helemaal niet veel rijdt?

Daarom dus.

Voor jullie persoonlijk dan inderdaad een begrijpelijke keuze. Alhoewel ik verwacht dat het voor veel mensen best eens financieël kan gaan tegenvallen. Aan de andere kant zullen werkgevers waarschijnlijk ook weer bij moeten gaan dragen aan de hogere reiskosten, die weer worden door berekend in goederen en diensten, waar we allemaal de kosten van zullen dragen. Dus of het nu uit de lengte of de breedte komt.. :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:28

Waarom zouden werkgevers hierop moeten inleggen denk je? Als ik naar mijn werkgever kijk, betalen ze alleen OV goed of fiets. Ik verwacht dan ook niet dat ze dan ineens meer gaan vergoeden voor een auto.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 20:55

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:06

Gnome schreef:
Waarom zouden werkgevers hierop moeten inleggen denk je? Als ik naar mijn werkgever kijk, betalen ze alleen OV goed of fiets. Ik verwacht dan ook niet dat ze dan ineens meer gaan vergoeden voor een auto.

Niet in elke regio is het openbaar vervoer goed geregeld of wonen mensen zo dicht bij hun werk dat fietsen een optie is. Daar is een reiskostenvergoeding voor de auto gebruikelijker. Zonder die vergoeding ook minder personeel.

https://www.vaartland.nl/blog/auto-nieuws/wetgeving/toch-geen-rekeningrijden-meer-in-nederland

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:18

Thanks

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:20

Het alternatief zal extra accijns en wegenbelasting zijn , denk ik.
Rekening rijden zou voor mij persoonlijk weleens gunstig uit kunnen vallen. Dus dat is voor mij geen groot issue.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:29

journee schreef:
Verschillende personen in het topic hebben aangegeven dat stemmers van alle partijen welkom zijn in het topic. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat als je daadwerkelijk met elkaar in gesprek wilt je voor zelf kunt beginnen met het standpunt dat het niet de partij is waar je een probleem mee hebt, maar met verschillende van hun standpunten.

Wat ik lastig vind bij de PVV is dat de partijstructuur dusdanig is dat het daadwerkelijk om 1 man gaat.
Er zijn geen leden, geen ledenraad alles is weinig democratisch.
Ik heb daardoor al een probleem met de partij an sich en vervolgens ook nog met de inhoud.
Overigens in het echte leven niet met hun kiezers al vermijd ik de discussie gezien mijn eerder genoemde punten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:48

fransje23 schreef:
journee schreef:
Verschillende personen in het topic hebben aangegeven dat stemmers van alle partijen welkom zijn in het topic. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat als je daadwerkelijk met elkaar in gesprek wilt je voor zelf kunt beginnen met het standpunt dat het niet de partij is waar je een probleem mee hebt, maar met verschillende van hun standpunten.

Wat ik lastig vind bij de PVV is dat de partijstructuur dusdanig is dat het daadwerkelijk om 1 man gaat.
Er zijn geen leden, geen ledenraad alles is weinig democratisch.
Ik heb daardoor al een probleem met de partij an sich en vervolgens ook nog met de inhoud.
Overigens in het echte leven niet met hun kiezers al vermijd ik de discussie gezien mijn eerder genoemde punten.

Dat is dus het punt wat ik probeer over te brengen. Dat als je bij uitzondering wel serieus met een PVV-stemmer in gesprek wil, het niet zinvol is om te beginnen met:" Ik heb een probleem met de partij an sich, de partijstructuur en hun standpunten, maar wat is jou reden om PVV te stemmen?" :+

Overigens ook niet onbelangrijk: lang niet iedereen stemt altijd PVV. Veel kiezers wisselen regelmatig van partij, dus die PVV-kiezer kan de volgende verkiezingen ook op dezelfde partij als jijzelf stemmen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:00

journee schreef:
Dat is dus het punt wat ik probeer over te brengen. Dat als je bij uitzondering wel serieus met een PVV-stemmer in gesprek wil, het niet zinvol is om te beginnen met:" Ik heb een probleem met de partij an sich, de partijstructuur en hun standpunten, maar wat is jou reden om PVV te stemmen?"

Het is niet zo zeer bij uitzondering. Ken legio mensen die PVV stemmen. Maar ik richt mij dan liever op dingen die wij wèl gemeen hebben dan op onze totaal afwijkende politieke standpunten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:02

journee schreef:
Overigens ook niet onbelangrijk: lang niet iedereen stemt altijd PVV. Veel kiezers wisselen regelmatig van partij, dus die PVV-kiezer kan de volgende verkiezingen ook op dezelfde partij als jijzelf stemmen...

Ik wissel zelf ook dus ga er vanuit dat heel veel mensen dat doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:36

Naar mijn mening is de PVV een partij met erg extreme standpunten.
Als je kiest voor deze partij ben je het in grote mate met die standpunten eens. De kernboodschap is m.i. te uitgesproken om het als bijzaak te zien.

Juist door deze extreme punten roept het ook fellere reacties bij heel veel mensen op.
Dan kun je je aangevallen of verkeerd weggezet voelen maar als je echt achter die standpunten staat zou het je toch koud moeten late? Je kiest toch waar je voor staat?

Als je je ongemakkelijk voelt door het oordeel van mensen op je politieke keuze ligt dat dan bij die mensen of bij jezelf?
Ik heb het partijprogramma van de PVV gelezen maar kan mij echt vrijwel nergens in vinden.
Op die punten is nauwelijks verbinding mogelijk.

Als mensen zeggen dat ik gek ben door op de partij van die idioot van een Timmermans te kiezen. "De man die zoveel kapot heeft gemaakt", voel ik mij ook niet aangevallen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:59

journee schreef:
Raineri schreef:

Ik ben best benieuwd naar je beweegredenen om rechts te stemmen, zeker als jouw standpunten meer overeenkomst hebben met gl/PvdA? Hoewel je al wel hebt aangegeven dat de partij je tot op heden niet voldoende vertrouwen heeft gegeven? (als ik dat goed uit je stukje heb begrepen :) )

Verder eens met je stelling dat er te vaak aannames worden gedaan, woorden in de mond worden gelegd of zelfs de conclusie wordt getrokken dat een iemand weet wat een ander drijft of denkt, waarbij de plank vaak finaal mis wordt geslagen.

Aan de andere kant scheelt het wel weer tijd als mensen zelf al invullen wat je gedachten en standpunten zijn. Dan hoef je zelf niet meer te reageren.... :+

Nee volt en d66 heb ik meer overeenkomsten mee. Dus net een tikje rechts van het centrum, vooral progressief georiënteerd. Ik denk dat bij dit soort stellingen ik ook links(er) uit de verf kom dan ik werkelijk ben doordat wordt getoetst hoe belangrijk ik iets vind, maar niet zozeer in hoe ik zou willen zien worden ingevuld. Zo heb ik aangegeven dat de reductiedoelstellingen nog een stuk scherper mogen. Dit ten eerste omdat ik de problematiek rondom antropogene klimaatverandering belangrijk vind, maar omdat het een kans geeft tot economische groei en positionering van Nederland (en de eu). Ik denk dat je hiermee kunt ontwikkelen waar Nederland sterk in is. Dus door investeringen te doen in onderwijs en klimaatinnovatie. Wij zijn ook goed in watermanagement, zo'n zelfde ontwikkeling zou ook mooi zijn op dit gebied. Overigens is voor mij een holistische aanpak van het probleem ideaal, dus niet enkel met technologie. Maar ik denk wel dat die technologie een economische kans is. We weten dat het eraan komt, dus waarom kop in het zand steken? Benut dit scenario nou eens ipv er zo angstig op reageren. Dit onderwerp even als voorbeeld, maar zo zijn er meer. Ik zie deze politieke stroming als een ideale pragmatische oplossing. We leven eenmaal in een kapitalistische wereld, dus zoek die aansluiting. Maar wel met progressieve en sociale voorwaarden waarbij niemand wordt buitengesloten en de breedste schouders de zwaarste lasten dragen. Wat dan weer meer sociaal democratisch is. Heel rechts ben ik niet, want privatisering van zorg en huisvesting vond/vind ik een slecht besluit. Maar goed, sociaal liberalisme en sociaal democratie liggen heel dicht tegen elkaar aan.
Daarom zou strategisch stemmen op PvdA gl ook weer geen doodzonde zijn.

Haha je laatste alinea, heerlijk pragmatisch :') zo sta ik er ook wel in. En een keer verkeerde aanname maken in een discussie overkomt de beste. Je merkt wel aan iemand z'n reageren of het even een uitschieter was of niet. Maar als het echt een soort fantasiereactie wordt reageer ik vaak niet meer. Uiteindelijk ben ik hier voor mezelf, wil ik wat leren van een ander. En dit soort reacties dragen niet bij. Dus dan stop ik gewoon. Het is vaak dan een discussie gedoemd te mislukken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:08

D66 / Volt zitten iets links van het midden geloof ik. Er zijn (helaas) geen rechts progressieve partijen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:19

Ik zie het! Dan zijn ze iets verplaatst helaas. Ik word dus niet meer vertegenwoordigd

Ik ziet bij de emoji ongeveer Afbeelding

Ik ga eens kijken wat de input is van deze grafiek. Stemwijzer schaalt mij ook sociaal democratisch in omdat ik bepaalde onderwerpen belangrijk vind. Maar vind niet dat dat een volledige interpretatie is. De invulling zie ik soms anders namelijk. Ik wil nog even goed de programma's bekijken en dan een conclusie trekken. Als het inschaling op een zelfde methode gebeurt, kan ik me voorstellen dat wellicht ik niet helemaal onvertegemwoordihd ben
Laatst bijgewerkt door Raineri op 28-09-25 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:21

MarlindeRooz schreef:
D66 / Volt zitten iets links van het midden geloof ik. Er zijn (helaas) geen rechts progressieve partijen.

D66 en volt worden inderdaad vaak op centrumlinks geplaatst, maar verschillende standpunten zijn ook centrumrechts. Dit is overigens bij meer partijen het geval, maar desondanks worden partijen altijd links of rechts geplaatst, terwijl dit realistisch gezien dus niet helemaal klopt.

https://www.parlement.com/links-en-rechts

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:45

Ik weet wel waar ik op ga stemmen maar wacht ook de doorberekeningen af, partijen die dat weigeren vallen bij mij meestal af. Natuurlijk is doorberekenen lang niet alleszeggend maar gebakken lucht kan ik zelf wel verkopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:49

Ik zag vanmorgen een stukje van WNL en Van der Plas vindt dat de Raad van State op de schop moet. Zij vindt dat er teveel D66 leden in zitten
Op de vraag van de gespreksleider hoeveel mensen er in de RvS zitten en hoeveel van D66, wist zij het antwoord niet.
Er zijn dus 17 leden RvS waarvan 2 van D66.

Zij wil nog liever in een minderheidskabinet met PVV dan met D66 in een meerderheidskabinet.

En ze wil Mona Keizer als MP; BBB staat op 4 zetels.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:50

Van der plas doet een trumpje , again. Maar wat is de bbb afgegleden.