Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:6 mei 2025/Wolf valt hardloopster aan
Wanneer deze vergunning afgegeven wordt, dan kunnen we dus aannemen dat dit wel degelijk een wolvenaanval op een mens was.
---
Gelderland geeft vergunning voor doden ‘probleemwolf’ die hardloopster beet
De provincie Gelderland geeft een vergunning af om een ‘probleemwolf’ dood te schieten.
Het dier beet op zondagmiddag 13 april een hardloopster op de Veluwe. De Faunabeheereenheid Gelderland krijgt nu toestemming om de wolf te doden.
‘De ingreep is noodzakelijk om verdere risico’s voor de openbare veiligheid weg te nemen’, aldus de provincie.
Een wolvendeskundige zei na het incident al tegen deze site dat er ingegrepen moet worden als zo’n dier bovenmatige interesse toont in een mens. Afschieten noemde hij wel de laatste optie.
https://www.gelderlander.nl/ede/gelderl ... sUceCy8g5Q
Citaat:Gelderland wil wolven al langer strenger kunnen aanpakken, maar heeft te maken met de internationaal beschermde status van het roofdier. Een eerdere vergunning om een wolf met een paintballgeweer af te schrikken, strandde bij de rechter. De provincie had niet goed duidelijk gemaakt welke incidenten zich precies voordeden en ook was onduidelijk of het steeds over dezelfde wolf ging.
Of de wolf daadwerkelijk zal worden neergeschoten is onzeker. Er kan nog beroep tegen worden ingesteld, net zoals eerder gebeurde bij de inzet van het paintballgeweer. De organisatie die daarvoor naar de rechter stapte, de Faunabescherming, kondigt aan nu ook naar de rechter te stappen.
MyChoice schreef:[ Afbeelding ]
Mellow schreef:MyChoice schreef:[ Afbeelding ]
Dit bericht is van 16 april. Nu 2 weken later geen foto of beeld ervan te vinden.
1 wolf is al snel maar krijgt men al op de film dan zou je zeggen dat bij zo'n enorme roedel je ook wel tijd hebt om te fotograferen en filmen.
Waren het allemaal volwassen wolven of ook kleintjes? Met jonge pups erbij (wat denk ik gezien die datum haast niet kan) dan zou het al snel kunnen oplopen natuurlijk.
Maar 50 is wel mega veel...
Rivendell schreef:[ Afbeelding ]
De reacties van mensen op het artikel over de hardloopster.
Dat van die 50 wolven lijkt mij erg stug. Was er geen wandeltocht met Duitse herders of zo?
Ik vind de dieren op de foto erg hybride achtig
Wintu schreef:Rivendell schreef:[ Afbeelding ]
De reacties van mensen op het artikel over de hardloopster.
Dat van die 50 wolven lijkt mij erg stug. Was er geen wandeltocht met Duitse herders of zo?
Ik vind de dieren op de foto erg hybride achtig
Wat een bijzondere reacties weer, nou huis maar te koop dan
Citaat:GELDERLAND VERLEENT VERGUNNING VOOR AFSCHOT
De DNA uitslag is binnen. Deskundigen hebben vastgesteld dat de hardloopster half april op park Hoge Veluwe inderdaad gebeten is door een wolf. De provincie verleent nu een vergunning om deze probleemwolf uit de populatie te nemen. Te meer omdat deze wolf al meerdere keren afwijkend gedrag heeft vertoond.
Dit is een heel verstandig besluit. Ook in het kader van het beschermen van wolven. Wolven leren van elkaar. Door een wolf als deze uit te nemen afkan hij zijn gedrag niet doorgeven aan eventuele nakomelingen en roedelgenoten. Nu maar hopen dat actiegroepen ook zo slim zijn om dit te bedenken. Zodat zij niet dit proces onnodig zullen vertragen. Laat het gezonde verstand de overhand houden.
Citaat:Ureterp, Friesland.
06-05-2025
15.25
Zichtmelding.
Wolf gezien in een weiland bij de merskenreed.
Hij liep richting Drachten.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
tienus63 schreef:En Faunabescherming gaat zoals verwacht in beroep.
https://www.nd.nl/varia/varia/1267408/f ... A&sfnsn=wa