Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:20

OK, dus toch. Bedankt Babootje. Ik had het te druk met koken voor vrienden (tja het is zomer en dan is het hier de gezellige zoete frans / Nederlandse inval, en heb ik geen tijd voor de TV :)F ).

Zelensky vind ik een man met ballen en dat is een gezegde voor mannen en vrouwen in mijn familie, die het hart op de goede plaats hebben, dapper zijn en er voor gaan in een moeilijke situatie. Dit blijft hij voor mij totdat het tegendeel bewezen wordt. Het is een man die niet om deze oorlog gevraagd heeft en de meeste Oekraïeners zijn trots op hem. Maar "NSB-ers" zijn er altijd want veel mensen zijn slappelingen, bangerikkenen die bezig zijn met eigen hachie en denken dat te vinden bij de vijand en verraden dus hun eigen land met mensen ;( zodat ze hun baantje kunnen houden en hun leven. Begrijpelijk wellicht maar niet iets om trots op te zijn , vind ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:43

IrmaZ dank voor je reactie, erg leerzaam!!! Heel fijn! :)

En Roodvos jij ook dank, echt fijn zulke leerzame reacties! :)

En mooie overzichten van wie wat waar.

Ik leer heel wat bij zo op deze warme dag onder de parasol in ons nog veilige Nederland (waar de effecten pas later komen). :=

In Duitsland is ook veel industrie. Echt spannend allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:54

irmaz schreef:
Tenzij het onderzoek in 1 dag is gedaan klopt dit bericht niet Babootje. Zelensky heeft gisteren benadrukt dat ze niet ontslagen zijn maar op non-actief zijn gezet gedurende het onderzoek.

Het lijkt toch wel te kloppen nu:
Citaat:
Ukraine's parliament dismissed the domestic security chief and prosecutor general on Tuesday, two days after President Volodymyr Zelenskiy suspended them for failing to root out Russian spies

Duidelijk onderscheid hier tussen dismissed en suspended.
https://www.msn.com/en-gb/news/world/uk ... ar-AAZJGMh

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:02

thx Babootje, dat stuk van de NOS maakt het geval wel een stuk duidelijker +:)+

Wat ik vaker lees is dat in het begin van de oorlog vooral Russisch sprekende mensen helemaal niet negatief tegenover Rusland stonden. Het was in de meeste gevallen niet zo dat ze persé bij Rusland wilden horen maar mocht er weer een relatie ontstaan als tijdens de sovjet-tijd dan zouden ze daar geen bezwaar tegen hebben gehad. Odesa schijnt met name een redelijk pro-russisch bolwerk te zijn geweest.
Vanochtend las ik een tweet van een vrouw uit Odesa die vertelde dat ze Russisch sprekend was en in eerste instantie positief had gestaan over de aktie van Rusland. Totdat ze zelf kennis had gemaakt met wat de bevrijding van het Russische leger in werkelijkheid betekende. Erbij stond een foto van een volledig uitgebrand en verwoest appartementencomplex in Odesa, het resultaat van de bombardementen van vannacht.

Hoe Ukraïne van iets lelijks en verdrietig kunst maakt! Hier heb ik een enorm respect voor. Geen gezeur, gemopper of verongelijkt gedoe maar de schouders eronder en er het allerbeste van maken:

Ukraïne Invincible: een reparatie-rave in de oblast Tsjernihiv (geluid aan)
https://twitter.com/StratcomCentre/stat ... 9563158528

Geen dank Marigold, leuk dat je zo veel leert +:)+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:09

Het ziet er naar uit dat er in Kherson serieus vorderingen wordt gemaakt, de rollen zijn eens omgedraaid:

Citaat:
Explosies gemeld in het door Rusland bezette Cherson.

Volgens Suspilne-media werden in de ochtend van 19 juli explosies gehoord in Cherson. Door de Russische staat gecontroleerde media meldden dat Oekraïne 6 raketten op Cherson heeft afgevuurd, waarbij de Antonivskyi-brug is geraakt. Oekraïne heeft niet bevestigd.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 5312881666

De Antonivskyi-brug is waarschijnlijk belangrijk als aanvoerroute en als terugtrekroute voor het Russische leger. Deze route lijkt nu geblokkeerd te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:35

irmaz schreef:
thx Babootje, dat stuk van de NOS maakt het geval wel een stuk duidelijker +:)+

Wat ik vaker lees is dat in het begin van de oorlog vooral Russisch sprekende mensen helemaal niet negatief tegenover Rusland stonden. Het was in de meeste gevallen niet zo dat ze persé bij Rusland wilden horen maar mocht er weer een relatie ontstaan als tijdens de sovjet-tijd dan zouden ze daar geen bezwaar tegen hebben gehad. Odesa schijnt met name een redelijk pro-russisch bolwerk te zijn geweest.
Vanochtend las ik een tweet van een vrouw uit Odesa die vertelde dat ze Russisch sprekend was en in eerste instantie positief had gestaan over de aktie van Rusland. Totdat ze zelf kennis had gemaakt met wat de bevrijding van het Russische leger in werkelijkheid betekende. Erbij stond een foto van een volledig uitgebrand en verwoest appartementencomplex in Odesa, het resultaat van de bombardementen van vannacht.

Hoe Ukraïne van iets lelijks en verdrietig kunst maakt! Hier heb ik een enorm respect voor. Geen gezeur, gemopper of verongelijkt gedoe maar de schouders eronder en er het allerbeste van maken:

Ukraïne Invincible: een reparatie-rave in de oblast Tsjernihiv (geluid aan)
https://twitter.com/StratcomCentre/stat ... 9563158528

Geen dank Marigold, leuk dat je zo veel leert +:)+

Begrepen heb ik van de Oekraïners hier die uit de buurt van Mariupol komen en uit die regio hetzij in de oorlog cq ad rand vd oorloggebied, zoals jij het gelezen hebt Irmaz, dat de Russen het broedervolk waren vd Oekraïne. Dus men begreep glad niet wat die Russen keamen doen en men was afwachtend. Niet alleen wij waren naïef, ook veel mensen in Oekraïne hebben dit niet zien aankomen.
Tja, en dat broedervolk veranderd on criminelen, bombardeert zich rot, maakt zich schuldig aan oorlogsmisdaden en de liefde is omgeslagen in een enorme haat. Of anders gezegd, "de vriend houwt een mes in de rug van zijn vriend". Dus men is niet meer afwachtend. Men is boos. Of zoals een vrouw het in een interview verwoordde:" als ik weer moet kiezen voor een president, dan stem ik Zelensky, ik schaam me dat ik me zo vergist heb en dit toen niet gedaan hebt, hij doet het fantastisch ".
De Oekraïners hier zijn jonge mensen met kinderen, zij vinden het fijn dat Zelensky regering uit jonge mensen bestaat, want met name de oudere garde was/ misschien is Russisch georiënteerd.

Veerkrachtig filmpje!

martichr

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:18

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:19

enzino schreef:
martichr schreef:
Jouw definitie van "in handen van" is blijkbaar nogal ruim? Bijzonder vreemde vergelijking dit.

En als ik er "onder de invloedssfeer van" van maak, wil je het dan wel inhoudelijk bespreken?

Als de ene invloedssfeer met bombardementen werkt en de andere niet en je gooit dat gewoon op een hoop als gelijkwaardig dan verandert er weinig..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:25

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:29

Even tanden laten zien? Maar alsnog kunnen we niet achterover leunen hoor. Het is echt een kwestie van wie heeft de langste adem.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:29

Citaat:
De prijs die we als EU, als NAVO betalen, is de prijs die we kunnen meten in valuta, in geld. De prijs die zij (Oekraïners - red.) dagelijks betalen, wordt gemeten in verloren levens. Daarom moeten we stoppen met klagen en ondersteuning bieden. Periode!' Dat heeft NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg gezegd.

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:53

Het wapen van de gaskraan dicht draaien is mogelijk veel krachtiger op een later moment, bijvoorbeeld als Duitsland al in een goede recessie zit, de voorraden laag zijn en er een strenge winter aan komt. Door het uit te stellen blijft de optie open om het toe te passen en verdienen de Russen ondertussen nog aan de verkoop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 18:00

De turbine is al geleverd dus ik denk eigenlijk dat hij het volgende week gewoon weer doet.
We gaan het over een paar dagen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:17

Hopen dat Duitsland naar alternatieven blijft zoeken om minder afhankelijk te worden. Mogelijk gaan weer wat kerncentrales open las ik ergens.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:33

Voor de huidige prijs is het redelijk lonend om het hele Groningen veld leeg te pompen, iedere Groninger een paar ton mee als compensatie.. staat Poetin meteen buitenspel dit jaar. Scheelt ook weer wat extra steenkool en stookolie gebruik, waar het nu op uit lijkt te draaien in diverse landen, maar ja.. dat zal wel weer te simpel zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:38

Ik vond het heel dapper dat aan het begin van de oorlog in Groningen gezegd wetd 'We buigen niet voor Poetin, dus de kraan mag weer open als het nodig is.'

Ik hoop dat het niet nodig is.

Iedereen hard werken aan de alternatieven - en svp een moderne winter ('de maand oktober duurt drie maanden', en na twee dagen rond het vriespunt begint de lente).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:50

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:53

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:56

Janneke2 schreef:
Ik vond het heel dapper dat aan het begin van de oorlog in Groningen gezegd wetd 'We buigen niet voor Poetin, dus de kraan mag weer open als het nodig is.'

Ik hoop dat het niet nodig is.

Iedereen hard werken aan de alternatieven - en svp een moderne winter ('de maand oktober duurt drie maanden', en na twee dagen rond het vriespunt begint de lente).

Daar red de Duitse industrie het niet mee. De Nederlandse mogelijk ook niet overigens. Of je gaat nu echt Europees een oplossing bedenken die op de korte termijn de afhankelijkheid van Russisch gas wegneemt of je haalt gewoon bakzeil en zegt ja en amen meneer Poetin en sorry Oekraïne het mocht wel wat kosten, maar niet teveel.. de Energie transitie gaat gewoon te traag.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:01

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:02

martichr schreef:
Cowboy55 schreef:

Soms is l*lkoek best leuk…..dit verzint zelfs de Russische propaganda machine niet!

Zeker weten? :+

Nee. _O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:00

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:03

Dit is heel erg gek!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:16

Erdogan, Poetin en Iran zijn bij elkaar voor overleg in Iran . Iran en Rusland hebben last vd sancties en proberen door onderlinge handel dat te omzeilen en er wordt uitgestraald "we hebben het westen niet nodig" dat voor het thuisfront is bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:59

Of Iran en Rusland begrijpen dat hun gedeelde afkeer voor het westen ze kan verbinden en als Iran zich bij brics+ aansluit je een blok krijgt van netto exporteurs van energie (Rusland, Iran, Saoedi Arabia) en de grootste importeurs van energie (China en India).

Afbeelding

Zbigniew Brzezinski - The Grand Chessboard