Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:49

Marianne Zwagermann schrijft altijd vanuit haar onderbuikgevoel.
Niets nieuws!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:52

misinformatie zoals zij dat geeft is 'n ouderwetse manier van knippen in filmpjes!!! voordat ze in de media verschijnen.

gelukkig herken ik beide en draagt het bij aan mijn beeldvorming en mening.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:04

Gnome schreef:
Dat zeg ik niet? Ik zie alleen best veel gehak op PVV op een manier waarvan ik me wel voor kan stellen dat mensen zich hier ook niet gaan melden voor een discussie. En dat is wel wat jullie willen toch?

Het lijkt er sterk op dat dat juist niet is wat ze hier willen, ook weer een mooie afspiegeling van de politiek.
Daarbij blijven sommige hier stigmatiseren. Een kwalijke zaak.

Dus een strenger asielbeleid is meteen uitsluiten van een bevolkingsgroep. Met alle respect, zoals iemand ook al netjes aangaf komt het erop neer dat mensen uitsluiten word veroordeeld, tenzij je mensen uitsluit die mensen uitsluit. Juist ja.

Als dit een open algemeen politiek discussie topic is, dan word het tijd dat de PVV stemmer niet word weggezet als domme verstandeloze geweldplegers en is het continue neerhalen van sommige politici onnodig. Ongeacht of je het met hem eens bent of niet. Daarmee creëer je een omgeving waar een ieder zich enigszins thuis kan voelen en de discussie aan wil gaan.

Aantijgingen als slachtoffer en heldin van het volk dragen totaal niets bij aan die discussie, maar getuigen van onmacht. Papier is heel geduldig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:07

Een strenger asielbeleid niet. Een asiel stop wel.

Maar termen als: omvorming, islamisering, minder minder Marrokaans en het constant kwaad spreken over moslims en “buitenlanders” is niks anders dan racisme.

En voor racistische partijen heb ik 0,0 respect.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:07

mce schreef:
misinformatie zoals zij dat geeft is 'n ouderwetse manier van knippen in filmpjes!!! voordat ze in de media verschijnen.

Sorry, ik snap niet zo goed wat je bedoelt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:16

juval schreef:

Weet niet meer of jij ook de vraag stelde, maar kom nog even twee pagina's later aankakken met de resultaten
Afbeelding

Geen verrassingen, wel een enorm hoog percentage naar mijn idee.
Als ik uit volt en d66 moet kiezen, zou ik eerder voor d66 gaan gezien zij net wat meer solide zijn dan volt. Ik vind EU kwesties wel heel belangrijk en heb deze net wat meer belang gegeven.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:21

Raineri schreef:
mce schreef:

geen probleem, ik snap ook heel vaak iets niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:26

Kaja schreef:
Dan nog word er aan een hele bevolkingsgroep voorbij gegaan. Zij stemmen PVV. Hun stem is net zoveel waard als die van jou en mij.

Ik wil niet ingaan op bepaalde standpunten waarom zij PVV stemmen. Net zo min waar er dan straight to the point door de PVV opgeroepen wordt tot geweld. Daar wil ik bij wegblijven, want dat is haast eenzelfde strijd als mensen die stemmen tegen een AZC, terwijl anderen blijven roepen dat er niets mis is met een AZC en haar inwoners. Dat is niet mijn inzet.

Mijn inzet is het voorbij gaan aan een hele bevolkingsgroep en waarom blijven herhalen wat de PVV allemaal fout doet, waarbij denigrerend wordt gesproken over PVV stemmers.
Dat riekt naar datgene waar sommige juist Wilders van betichten.

Is dit nou een algemeen politiek topic of een haat aan PVV topic?

Dat blijven herhalen is blijkbaar een reactie op Wilders die al jaren dezelfde teksten de wereld in gooit. Steeds het zelfde riedeltje en zonder veel resultaat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:32

mce schreef:
Raineri schreef:

:')
Hier word ik heel filosofisch van

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:32

Kaja schreef:
Gnome schreef:
Dat zeg ik niet? Ik zie alleen best veel gehak op PVV op een manier waarvan ik me wel voor kan stellen dat mensen zich hier ook niet gaan melden voor een discussie. En dat is wel wat jullie willen toch?

Het lijkt er sterk op dat dat juist niet is wat ze hier willen, ook weer een mooie afspiegeling van de politiek.
Daarbij blijven sommige hier stigmatiseren. Een kwalijke zaak.

Dus een strenger asielbeleid is meteen uitsluiten van een bevolkingsgroep. Met alle respect, zoals iemand ook al netjes aangaf komt het erop neer dat mensen uitsluiten word veroordeeld, tenzij je mensen uitsluit die mensen uitsluit. Juist ja.

Als dit een open algemeen politiek discussie topic is, dan word het tijd dat de PVV stemmer niet word weggezet als domme verstandeloze geweldplegers en is het continue neerhalen van sommige politici onnodig. Ongeacht of je het met hem eens bent of niet. Daarmee creëer je een omgeving waar een ieder zich enigszins thuis kan voelen en de discussie aan wil gaan.

Aantijgingen als slachtoffer en heldin van het volk dragen totaal niets bij aan die discussie, maar getuigen van onmacht. Papier is heel geduldig.

Het continue neerhalen van sommige politici? Voor zover ik heb gelezen is het altijd met reden. En dus argumenten die prima in een discussie kunnen horen.

En de discussie dat hier PVV stemmers worden weggezet als is ook al 1000x gevoerd, dat klopt volgens mij echt niet. Onbegrip over hoe ze nog steeds PVV kunnen stemmen ondanks dat we gezien hebben dat ze zelfs als grootste partij met alle touwtjes in handen niks opleveren? Dat wel.

Maar zoals anderen al zeggen, als je het zo vervelend vind, laat dan het goede voorbeeld zien?
Het lijkt me ontzettend interessant als een PVV of FvD stemmer vanuit oprechte betrokkenheid mee discussieert, uitlegt waarom zij vinden dat deze partijen het nu goed doen. Wellicht ook wat ze nu wat minder vinden aan de partij (wat bijv Prompter ook doet).

Helaas is het elke keer geweest dat zo’n PVV stemmer zich aangevallen voelt omdat mensen het hier vaak niet eens zijn met de PVV vanwege diverse redenen en argumenten, en dan komen zij vaak met meeuwenflatsen en slachtoffer rol, nooit goede argumenten waar we een fijne discussie over kunnen hebben. Bewijs me het tegendeel, zou ik zeggen ;)

Algemeen politiek discussietopic is het sowieso wel, want zowel links als rechts praten mee en niemand is hier uitgesloten van meepraten mits dat op een nette, bokt-regels volgende manier gebeurt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:40

verootjoo schreef:
journee schreef:

Als je ergens wel of niet achter staat, dan zou je daar in mijn optiek een eenduidig standpunt over uit moeten dragen. Ik stem ook graag op mensen die uitstralen dat ze achter een boodschap staan en daar ook naar handelen. Dat betekent in mijn optiek dat de boodschap zelf ten alle tijden belangrijker is dan de boodschapper. Als je niet tekent omdat je niet achter een standpunt staat, begrijp ik dat 100%. Niet tekenen omdat je de boodschapper wispelturig vindt, vind ik zwak. Als je achter een standpunt staat, dan laat je dat weten, ongeacht of de boodschapper GroenLinks, CDA of PVV is.

De boodschap wisselt constant. Je kan er niet op bouwen. De PVV, en ook FvD roepen op tot haat en geweld, en dan is er geweld en draaien ze om ‘oh nee, dit bedoelden we toch niet’.
Ik kan me dan gewoon niet aan de indruk onttrekken dat er andere belangen meespelen dan je oprecht druk maken om het grove geweld.

De boodschap is belangrijk, maar de boodschapper ook. Zeker als we kijken naar de consistentie van de door de boodschapper gebrachte boodschap.

De signalen die de partijen uitzenden zijn misschien tegenstrijdig, maar de boodschap niet, simpel een oproep tot het veroordelen van geweld. Daar kan iedereen toch achter staan? Er wordt nu een emotionele lading van veronderstellingen aan gehangen over achterliggende gedachten, onbetrouwbaarheid en wispelturigheid van partijen. Terwijl het over een heel simpele maar belangrijke boodschap tegen geweld gaat. Op het moment dat zo'n boodschap unaniem wordt uitgedragen, is de boodschapper bovendien de politiek als geheel en wie die boodschap dan heeft aangedragen is dan voor niemand van belang.

Voor de duidelijkheid: op het moment dat groenlinks/PvdA met die boodschap komt en de PVV niet mee wil tekenen omdat de partijleider hen niet aanstaat, vind ik dit ook niet oké. Mij bekruipt echter het gevoel dat bepaalde dingen uitsluiten door veel mensen van de ene kant wel, maar van de andere kant niet worden geaccepteerd. Dat is met twee maten meten en dat is nooit een goede zaak.

Mij gaat het ook niet alleen specifiek om deze casus, maar over het principe in het algemeen. Als iemand een standpunt/ motie uitdraagt waar je achter staat, dan steun je deze toch ongeacht wie deze aandraagd? Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van vriendjes politiek, zelfs op de kleuterschool wordt kinderen geleerd dat ze met iedereen moeten samenwerken om iets te kunnen bereiken, ook met degene die je misschien iets minder leuk of aardig vind. Als een kleuter zijn vooroordelen al opzij leert zetten, dan mag je dat van volwassenen in de politiek toch zeker ook verwachten?

Dat mensen bepaalde daden van verschillende partijen veroordelen kan ik heel goed begrijpen, maar dat een positieve actie ook bijvoorbaat veroordeeld wordt vanwege wie de boodschapper is niet. Als jij zelf tegen vooroordelen bent, verlaag jezelf dan ook niet tot hetzelfde.

'Don't kill de messenger' de boodschapper hoeft namelijk niet achter een boodschap te staan of hier verantwoordelijk voor te zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 10:58

Raineri schreef:
juval schreef:

Weet niet meer of jij ook de vraag stelde, maar kom nog even twee pagina's later aankakken met de resultaten
[ Afbeelding ]

Als ik uit volt en d66 moet kiezen, zou ik eerder voor d66 gaan gezien zij net wat meer solide zijn dan volt. Ik vind EU kwesties wel heel belangrijk en heb deze net wat meer belang gegeven.

Juval heeft de vraag niet gesteld, maar dat was ik. :) Leuk dat je nog even wilde delen! 80% is inderdaad flink hoog. :D
De reden waarom ik dit best interessant vind, is omdat iedereen heel verschillende resultaten heeft, maar de kans op 100% voor één partij en nul % voor een andere partij naar mijn idee niet heel groot is. Bij de meeste mensen zal er zelfs nog een percentage overeenkomst elke partij zijn, ook met de PVV, fvd, of juist PvdD bij iemand die juist heel rechts stemt. Dus hoewel iemand helemaal niets met een partij of partijleider heeft, betekent dit niet automatisch dat een partij helemaal geen standpunten heeft waar iemand (ongemerkt) wel achter staat. En dat vind ik dus wel iets om over na te denken. Dat er vaak ook overeenkomsten zijn en dat hierin ook verbinding gezocht kan worden, in plaats van dat alleen over meningsverschillen de strijd wordt aangegaan. (alhoewel dat laatste vaak met veel meer passie zal gebeuren. :+ )

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:02

Er zijn standpunten die ik zo belangrijk vind dat ook al zouden op andere standpunten de overeenkomst heel hoog zijn, ik nooit voor bepaalde partijen zou kiezen. Daarbij is ook de haalbaarheid van plannen en het totaalplaatje belangrijk

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:06

Raineri schreef:
mce schreef:

:')
Hier word ik heel filosofisch van

Soms vind je op de meest bijzondere vlakken gelijkgestemden. :D _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:07

journee schreef:
Juval heeft de vraag niet gesteld, maar dat was ik. :) Leuk dat je nog even wilde delen! 80% is inderdaad flink hoog. :D
De reden waarom ik dit best interessant vind, is omdat iedereen heel verschillende resultaten heeft, maar de kans op 100% voor één partij en nul % voor een andere partij naar mijn idee niet heel groot is. Bij de meeste mensen zal er zelfs nog een percentage overeenkomst elke partij zijn, ook met de PVV, fvd, of juist PvdD bij iemand die juist heel rechts stemt. Dus hoewel iemand helemaal niets met een partij of partijleider heeft, betekent dit niet automatisch dat een partij helemaal geen standpunten heeft waar iemand (ongemerkt) wel achter staat. En dat vind ik dus wel iets om over na te denken. Dat er vaak ook overeenkomsten zijn en dat hierin ook verbinding gezocht kan worden, in plaats van dat alleen over meningsverschillen de strijd wordt aangegaan. (alhoewel dat laatste vaak met veel meer passie zal gebeuren. :+ )

Ik had inderdaad 27% overeenkomst met de PVV :j.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:26

Nu ik het weer van dichtbij heb meegemaakt, is euthanasie mogelijk blijven maken voor mij echt een breekpunt bij het uitzoeken van de programma's

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 11:45

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 12:21

fokfanaat schreef:
Er zijn standpunten die ik zo belangrijk vind dat ook al zouden op andere standpunten de overeenkomst heel hoog zijn, ik nooit voor bepaalde partijen zou kiezen. Daarbij is ook de haalbaarheid van plannen en het totaalplaatje belangrijk

Logisch, ook helemaal waar. Dit zal nog belangrijker zijn voor iemand die maximaal rond de 50%-60% overeenkomst heeft met verschillende partijen. Want dat betekent ook dat in het meest positieve scenario de gekozen partij ook 40%-50% procent afwijkt van jouw standpunten. Dus behalve bekijken welke partij het hoogste scoort, is het ook niet onverstandig om te kijken naar het percentage.

Maar ongeacht de hoogte van de score is het in mijn optiek belangrijk om je te realiseren dat veel verschillende partijen nog steeds op bepaalde punten met jouw eigen standpunten overeenkomsten kunnen hebben. Dan wordt het gesprek heel anders. In plaats te zeggen dat een partij je niet aanstaat, kun je dan discussiëren over bepaalde standpunten van een partij waar je misschien wel of niet achter staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:00

Wanneer ik zeg dat de extreem rechtse partijen mij niet aanspreken moet ik dat dan van jou onderbouwen? Na alles wat er in de media, hier en in de kamer gebeurt is?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:16

journee schreef:
Raineri schreef:

[ Afbeelding ]

Ah excuus dan!
Ja dat vind ik een sympathieke gedachte. En natuurlijk kan ik in overeenstemming komen met een partij of kiezer. Maar dit is een kieswijzer, gestoeld op een aantal stellingen. Er zijn populistische partijen die wat mij betreft geen respect hebben voor de rechtsstaat en de democratie. Prima dat een bepaald percentage overeenkomt, maar fundamenteel zie ik zaken volledig anders. En ik hoef ook geen raakvlakken met deze partijen te zoeken. Er zijn zat andere partijen om over te spreken die politiek een ander smaakje hebben maar die ik niet volledig in de ban doe. Zoals een sgp, cu, sp, etc.

Misschien ook wel goed om te vermelden, kennelijk kom ik voor 78% overeen met PvdA-Gl. Ik betwijfel wel of ik op ze zal stemmen, wellicht enkel als strategische stem. Ik heb weinig vertrouwen in hoe ze zullen presteren, tot nu toe ben ik niet bepaald omver geblazen door ze. Wellicht ook wat bevooroordeeld omdat ik hun optreden van de afgelopen 15 jaar matig vind. Wel denk ik dat ze te hard gestraft zijn door het electoraat.

Wat mij betreft gaat het ook veel te vaak over 1 populistische partij. Maar goed, ben ook van mening dat kennelijk is wat gros wilt uit dit topic. Vind niet dat ik mijn mening door de strot hoef te duwen. Haak wel weer aan als het interessant is.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 27-09-25 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:19

prompter schreef:
Nu ik het weer van dichtbij heb meegemaakt, is euthanasie mogelijk blijven maken voor mij echt een breekpunt bij het uitzoeken van de programma's

Precies, ik heb het al 4 x van dichtbij meegemaakt.
Waarvan 3 x dit jaar.
Voor mij is dit het belangrijkste item, zeker als je ziet in de VS hoe snel dingen kunnen veranderen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:31

Electra63 schreef:
prompter schreef:

Precies, ik heb het al 4 x van dichtbij meegemaakt.
Waarvan 3 x dit jaar.
Voor mij is dit het belangrijkste item, zeker als je ziet in de VS hoe snel dingen kunnen veranderen.

Eens! Heb jij een overzicht met de standpunten hiervan per partij?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:44

BigOne schreef:
Wanneer ik zeg dat de extreem rechtse partijen mij niet aanspreken moet ik dat dan van jou onderbouwen? Na alles wat er in de media, hier en in de kamer gebeurt is?

Verschillende personen in het topic hebben aangegeven dat stemmers van alle partijen welkom zijn in het topic. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat als je daadwerkelijk met elkaar in gesprek wilt je voor zelf kunt beginnen met het standpunt dat het niet de partij is waar je een probleem mee hebt, maar met verschillende van hun standpunten. Dus op de inhoud in plaats van op de man. En op de inhoud discussiëren is makkelijk als jij je realiseert dat er misschien ook standpunten zijn die overeenkomen.

Maar als je niet op andere manier met mensen in gesprek wilt, dan kun je natuurlijk ook gewoon op dezelfde manier verder gaan. Er moet namelijk helemaal niets, maar hoe je communiceert is een keuze. En misschien dat er mensen zijn die wel liever een andere keuze maken betreft manier van discussiëren, dat mag een ieder voor zichzelf bepalen. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:59

Raineri schreef:
journee schreef:

Ah excuus dan!
Ja dat vind ik een sympathieke gedachte. En natuurlijk kan ik in overeenstemming komen met een partij of kiezer. Maar dit is een kieswijzer, gestoeld op een aantal stellingen. Er zijn populistische partijen die wat mij betreft geen respect hebben voor de rechtsstaat en de democratie. Prima dat een bepaald percentage overeenkomt, maar fundamenteel zie ik zaken volledig anders. En ik hoef ook geen raakvlakken met deze partijen te zoeken. Er zijn zat andere partijen om over te spreken die politiek een ander smaakje hebben maar die ik niet volledig in de ban doe. Zoals een sgp, cu, sp, etc.

Misschien ook wel goed om te vermelden, kennelijk kom ik voor 78% overeen met PvdA-Gl. Ik betwijfel wel of ik op ze zal stemmen, wellicht enkel als strategische stem. Ik heb weinig vertrouwen in hoe ze zullen presteren, tot nu toe ben ik niet bepaald omver geblazen door ze. Wellicht ook wat bevooroordeeld omdat ik hun optreden van de afgelopen 15 jaar matig vind. Wel denk ik dat ze te hard gestraft zijn door het electoraat.

Wat mij betreft gaat het ook veel te vaak over 1 populistische partij. Maar goed, ben ook van mening dat kennelijk is wat gros wilt uit dit topic. Vind niet dat ik mijn mening door de strot hoef te duwen. Haak wel weer aan als het interessant is.

Van mij hoef je ook zeker niet op zoek naar raakvlakken met bepaalde partijen, maar als wij als kiezers met elkaar discussiëren kan het bij een meningsverschil wel goed zijn om in het achterhoofd te houden dat er waarschijnlijk ook standpunten zijn waar je het wel beiden over eens kunt zijn, terwijl je op geheel andere partijen hebt gestemd.

En er zijn inderdaad verschillende dingen belangrijk bij de keuze voor welke partij je uiteindelijk gaat stemmen. Ik wacht de nieuwe kieswijzers /stemwijzers even af en ga me dan ook verder verdiepen in partij programma's. Best een klus als er steeds een hele groep partijen met hetzelfde percentage bovenaan staat, maar we houden in elk geval voldoende keuze. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:05

Mijn gevoel bij “tuurlijk mag je met standpunten over rechtse partijen komen zodat we erover kunnen discussiëren” komt meestal neer op “zo, kom maar op, dan gaan wij jou even vertellen dat je het helemaal verkeerd ziet” met zinnen als “oh dus jij vind het normaal dat..”, “jij bent dus voor….”, “dat maakt jou ook een…” al dan niet met uitroeptekens erachter (ook het zogenaamde vragen om iets te zeggen ipv om iets te horen)

In plaats van wat ik me erbij bedenk, nl het vragen hoe iemand dat dan ziet, wat ze denken hoe dat gaat werken, of wat dan de verhouding is mbt andere zaken, en wat dan in meer of mindere mate belangrijk gevonden wordt. Op een manier waarop het op z’n minst lijkt alsof je wil weten wat iemand vind.
Maar ja, vragen stellen, dat is een dingetje ook.

Enfin, maar misschien lees ik selectief, dat kan ook :)