Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:25

Op de filmpjes vind ik het wel duidelijk een wolf.
Zal wel die vanuit Achtmaal zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:48

Nyaleti schreef:
Op de filmpjes vind ik het wel duidelijk een wolf.
Zal wel die vanuit Achtmaal zijn.

Via via hoorde ik dat er een koppel/roedel in Schijf zit...
Dat is dichtbij en als 't een koppel is vrees ik voor na de zomer.
Mijn paard&shet gaan in ieder geval vanaf vandaag 'snachts naar binnen helaas.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 16:04

Zichtmelding Stroe Gld
Citaat:
Stroe Gelderland
05-05-2025
11.15 uur

Zicht melding

Tijdens buitenrit met 2 paarden een wolf tegen gekomen. Hij stond op het ruiterpad en liep gelukkig rustig door en ging het bos weer in richting het Westen.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1DZgXf ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 16:28

Zichtmelding Terwispel Frl
Citaat:
Terwispel Friesland
05-05-2025
15.50 uur

Zicht melding

Mogelijk een wolf gezien in weiland langs de A7, net na de afrit Tijnje/Gorredijk. Ging richting Drachten.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Bqe7v ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:52

Dit is een document uit 2013 over wat oa de natuurbeheerders willen met het DFW, ik stuitte daar vanmiddag op, heb het doorgelezen en veel is al uitgevoerd. Voor degenen in Friesland en Drenthe en nabij of in het DFW interessant lees materiaal.
Wat me opvalt in dit hele stuk dat men het over roedels heeft, maar de wolf niet wordt genoemd.
https://www.provincie.drenthe.nl/publis ... t-2013.pdf

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:35

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:52

De printscreens

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:02

Dank

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:08

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:28

Ruzie in de Facebook comments incoming :') met mensen die het artikel niet lezen en denken dat er 50mil is uitgekeerd door toedoen van de wolf

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:31

Ik hoorde het vanochtend ook al op de radio, misschien haalt het zelfs het 8 uur journaal wel :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:54

En de Limburgers mogen weer 20.000 per persoon ophalen... waar kan ik terecht :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:05

Nyaleti schreef:
Ruzie in de Facebook comments incoming :') met mensen die het artikel niet lezen en denken dat er 50mil is uitgekeerd door toedoen van de wolf

Ik vind het kwalijk dat een krant dit soort koppen boven een artikel plaatst, schandalig, heb ze er een mail over gestuurd. Dit is niet erg helpend bij een toch al zo gepolariseerd onderwerp.
Enkel 400.000 voor wolven en meer dan 34 miljoen voor ganzen en de rest door bevers en wat andere soorten. Dit terwijl de titel heel anders doet vermoeden.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:18

Jeetje soms kun je een titel op 2 manieren lezen maar persoonlijk vind ik dat nu niet eens het geval. Er wordt niet gerept over andere dieren in de titel..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 12:59

De aanvraag voor spoedprocedure voor vervanging van de beschermde status van de wolf is zojuist aangenomen in het Europees parlement.
Donderdag as wordt er gestemd over de verlaging an sich.

Citaat:
Goed nieuws, het Europees Parlement ging zojuist akkoord met de, mede op mijn initiatief aangevraagde, spoedprocedure om de beschermingsstatus van de #wolf te verlagen. Donderdag stemmen we over de verlaging zelf. Meer ruimte voor beheer van de wolf is in Nederland hard nodig!

Bron Bert-Jan Ruissen
https://www.facebook.com/share/p/16ZRLxxxvq/?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:46

Ik dacht dat dat al rond was……

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:00

MyChoice schreef:

Of nog lager? Ging van strikt beschermd, naar beschermd (oid!), misschien nu nog minder beschermd?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:03

Maar, er is geen vergelijk mogelijk tussen ganzen, zwanen, dassen etc. die economische schade kunnen
veroorzaken, en wolven die op een afschuwelijke manier zorgen voor slachtingen onder weidedieren. Er staat in deze krantenartikelen ook bij dat de emotionele schade toegebracht door wolven veel en veel groter is dan de economische schade van een afgevreten grasland.Ook zullen ganzen,zwanen ,dassen etc. nooit en te nimmer kinderen, wandelaars etc. aanvallen. Terwijl wolven hele gebieden gevaarlijk en ontoegankelijk maken voor recreanten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:14

Helemaal met je eens Anjali :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:32

anjali schreef:
...Ook zullen ganzen,zwanen ,dassen etc. nooit en te nimmer kinderen, wandelaars etc. aanvallen. Terwijl wolven hele gebieden gevaarlijk en ontoegankelijk maken voor recreanten.

Dáár zou ik maar niet al te zeker van zijn. Zwanen zijn berucht om hun aanvallen naar mensen en een klap van die vleugels kan iemands arm breken!
En ganzen kunnen ook héél beschermend zijn en ook voor de donder niet bang voor mensen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 16:05

Sanet schreef:
MyChoice schreef:

Of nog lager? Ging van strikt beschermd, naar beschermd (oid!), misschien nu nog minder beschermd?

In december is gestemd of het een agendapunt zou worden, simpel gezegd.
De aangesloten staten van conventie van Bern hebben in meerderheid toen besloten dat ze voor de Strikt Beschermd naar beschermde status van de wolf zijn.
Die stemming moet bekrachtigd worden door Europese Parlement en als EU-parlement voor stemt, zullen de afzonderlijke EU-landen hun wetten nog moeten aanpassen om daadwerkelijk tot beheer over te kunnen gaan.

Kortom voordat er beheerd kan worden zijn er ettelijke jaren en vele wolven en gedode dieren en tegen die tijd ook erger, verder.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:23

Ganzen en zwanen zijn echt vreselijk. Hadden ze op mijn vorige stal beide. De ganzen liepen over het erf en vielen iedereen aan die ze niet mochten en de zwanen zaten langs de bak en elke keer als je voorbij kwam rijden probeerden ze je aan te vallen door de omheining. Was leuk joh. :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:25

Een voordeel echter, ze maken je dieren niet dood.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:38

Nou ik vertrouwde ze met mijn ieniemienie hond toch ook niet. Maar ze waren verder vrij eenvoudig achter een klein hekje te houden ja. Dat kun je van wolven niet zeggen. :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 17:23

Sanet schreef:
MyChoice schreef:

Wijs met Wolven legt het beter uit dan ik.
Citaat:
WEER EEN STAP GEZET…IN GESTREKTE DRAF ZELFS!

Vandaag is er versneld een besluit genomen. Zoals eerder verteld hebben wij vanuit ons samenwerkingsverband Wolfstop Europa heel veel gelobbyd op Europees niveau. Wij zijn dan ook blij dat het aanduwen van de politiek tot dusver effect heeft.

In het artikel van de NOS staat overigens een onjuistheid. De grijze wolf is als soort nooit met uitsterven bedreigd geweest. Ze kwamen alleen in West-Europa niet meer voor. In Oost-Europa daarentegen zijn grijze wolven nooit weggeweest. In de voormalige Sovjet Unie en in De Karpaten kwamen ze zelfs in grote getale voor, terwijl de jacht op wolven daar al die jaren volkomen normaal was. Na de val van de muur die Europa tot dan toe in oost en west verdeelde konden de wolven ook weer naar het westen trekken. En dat deden ze, met als resultaat dat er in West-Europa op dit moment ruim 22.000 grijze wolven aanwezig zijn volgens de officiële tellingen. In werkelijkheid zijn het er nog veel meer, omdat wolvenroedel die zich in grensstreken bevinden door de betreffende buurlanden vaak niet geteld worden. Op Europees niveau is de gunstige staat van instandhouding VAN DE SOORT dus allang bereikt. Wij zetten ons nu in om te bewerkstelligen dat er voor beheer op de populatie over grenzen heen bepaald gaat worden welk aantal wolven in grotere internationale oppervlakten in stand gehouden moet worden. Wolven kennen geen grenzen, de redenatie dat een klein en dichtbevolkt land als Nederland een eigen gunstige staat van instandhouding moet hebben is een absurde redenatie. Gelukkig is de staatssecretaris dat met ons eens! Nu op Europees niveau op weg naar de volgende stap. En die is a.s. donderdag, zoals in de artikelen te lezen is.

https://nos.nl/artikel/2566228-europees ... ieten-wolf

En nog een artikel uit de Gelderlander, de tekst voor jullie gekopieerd.

6 mei 2025/de Gelderlander:

VERSNELD BESLUIT OVER HET JAGEN OP DE WOLF IN EUROPA
Het Europees Parlement gaat haast maken met een stemming over verlaging van de beschermde status van de wolf. Hierdoor wordt het makkelijker om het dier, dat veel schade aanricht bij vee, af te schieten.
Donderdag gaat het Europees Parlement er al over stemmen. Een meerderheid van het parlement was het er dinsdag mee eens om dit voorstel met voorrang te behandelen.

CONVENTIE VAN BERN
Vorig jaar besloot de Conventie van Bern (een verdragsorganisatie op het gebied van flora en faunabescherming) de beschermingsstatus van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermd’ naar ‘beschermd’. Met de nieuwe status, die per maart 2025 is ingegaan, worden de regels voor het jagen op de wolf versoepeld.
Maar de politiek moest er nog een finale klap op geven. Lidstaten en de Commissie hebben al ingestemd met het veranderen van de beschermingsstatus. Het Europees Parlement is het laatste EU-instituut dat nog moet volgen.

ZORGEN WEGNEMEN
De Europese Volkspartij (EVP), de grootste partij, zal instemmen met de verlaagde beschermingsstatus. „Dit zal de zorgen van veel boeren en plattelandsgemeenschappen wegnemen”, vindt een Italiaanse EVP’er.
„Hiermee wordt op Europees niveau het laatste obstakel weggenomen voor een actief beheer van de wolf. Zeker in de Nederlandse context is dat hard nodig”, denkt de Nederlandse Europarlementariër Bert-Jan Ruissen (SGP), onderdeel van de Europese Conservatieven en Hervormers (ECR).
Tegenstanders zijn bezorgd dat er door de veranderde status straks gejaagd zal worden op alle wolven, niet alleen op probleemwolven.

Bron:
https://www.facebook.com/share/p/1PvMo3 ... tid=wwXIfr