Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:46

irmaz schreef:
mysa schreef:
Heel eigenlijk ben ik het wel een heel klein beetje met Enzino eens. (goh)
Het is toch wel vaak zo dat de mens, een volk zich laat voorstaan op zijn hoge moraal maar als puntje bij paaltje komt, verdampen de principes soms. Met name als het eigen bestaan wordt aangetast.

Ik ben het helemaal niet met enzino eens en vat zijn opmerking op als een beledeging en provocatie. Daarvoor heeft hij het volgens mij ook bedoeld, verder voegt de opmerking volstrekt niks toe aan dit topic.
Een groot deel van de mensen in de EU heeft wel degelijk principes en wil daar ook naar handelen.

Dus bij deze met toelichting: enzino ik vind je opmerking om te kotsen en ben het volstrekt eens met bigone.
Ik vind dit ook, ben het er dus inhoudelijk mee eens.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:50

Enzino provoceert graag, dat geloof ik ook. Maar ik ben te veel cynicus (geworden) om in de ultieme opoffering te geloven. Ik ben er van overtuigd dat als het ons te heet (in dit geval te koud) onder de voeten wordt, we gewoon andere landen laten barsten. Ik hoop dat ik het mis heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:52

Babootje schreef:
Het conflict tussen Rusland en Oekraine is van een heel andere aard en een directe bedreiging voor het Westen en daarmee ook een bedreiging voor de wereldorde.

Maar als Oekraine in handen van Rusland een directe bedreiging voor het westen en de wereldorde vanuit ons perspectief is, is Oekraine in handen van het westen dan ook niet een directe bedreiging voor Rusland en de wereldorde vanuit hun perspectief?

Maar ik geef je wel gelijk: de acties van Rusland kunnen wij zien als een directe bedreiging van onze belangen en daarom mengen wij ons erin. Niet omdat het een land binnen valt, niet omdat Rusland Oekraine (gedeeltelijk) probeert te bezetten, niet vanwege het schenden van mensenrechten of oorlogsmisdaden. De voornaamste reden is dat het onze belangen raakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 11:53

Ik heb ooit wel eens een topic willen openen met de titel: „hoeveel mensen zijn er gestorven voor jouw westerse leven“.
Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het duidelijk iets is wat men liever niet wil weten en daar dan heel boos en onfatsoenlijk van worden en dat is dan geen informatief topic meer.
Dat was na aanleiding van covid. Het ging er in feite om dat je je eeuwig schuldig zou voelen als je iemand zou aansteken met covid (nog voor de tests was dat, dus symptoomloos en ongetest) maar dat er kinderen voor je ifoon gestorven zijn mag je onder geen enkele voorwaarde hardop uitspreken want dan blijkt dat mensen echt aggressief gaan reageren.

Ik heb persoonlijk vaak moeite met de vraag wat nou eigenlijk eerlijk en etisch is (voor mij zijn vast en zeker ook genoeg mensen gestorven). Ik vind het verdomd moeilijk.

Neemt echter allemaal niet weg dat ik de maatregelen in principe ondersteun, inderdaad vanwege de dreiging richting de democratie. Desondanks heb ik het er lastig mee dat we daarmee bijv. Nigeria indirect in de armen van Rusland duwen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:03

enzino schreef:
Babootje schreef:
Het conflict tussen Rusland en Oekraine is van een heel andere aard en een directe bedreiging voor het Westen en daarmee ook een bedreiging voor de wereldorde.

Maar als Oekraine in handen van Rusland een directe bedreiging voor het westen en de wereldorde vanuit ons perspectief is, is Oekraine in handen van het westen dan ook niet een directe bedreiging voor Rusland en de wereldorde vanuit hun perspectief?

Maar ik geef je wel gelijk: de acties van Rusland kunnen wij zien als een directe bedreiging van onze belangen en daarom mengen wij ons erin. Niet omdat het een land binnen valt, niet omdat Rusland Oekraine (gedeeltelijk) probeert te bezetten, niet vanwege het schenden van mensenrechten of oorlogsmisdaden. De voornaamste reden is dat het onze belangen raakt.

Jouw definitie van "in handen van" is blijkbaar nogal ruim? Bijzonder vreemde vergelijking dit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:04

Ik begrijp niet waarom er hier zo´n opwinding is over Enzino´s opmerking.
Het luxe leventjes dat wij westerlingen leiden heeft altijd prioriteit gehad over mensenrechten elders.
Hoeveel voorbeelden wil je?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:05

Babootje schreef:

enzino schreef:

Exact. Het risico dat Rusland niet stopt bij Oekraine en na een rustpauze en aanvulling van mensen en materiaal weer verder gaat met de Baltische staten, Finland, Zweden mogelijk etc kun je wel een bedreiging noemen. Poetin heeft klip en klaar gemaakt wat hij wil bereiken.
Neemt niet weg dat de barbaarsheid van deze oorlog in Oekraine ons ook persoonlijk raakt, omdat we er zo dicht bovenop zitten. Het is niet iets waar je je ogen voor kunt sluiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:10

Babootje schreef:

enzino schreef:

Bij dat "in handen zijn" zit wel een verschil. Dat overigens voor Oekraine - gezien het verleden als vazalstaat van Rusland - heel nadelig uitpakte. Alle rijkdom van het land, verdween in de zakken van de Russische leiders.
In handen van "het westen" (als je het dan al zo wil noemen) betekent voor Oekraine dat het een vrij en soeverein land kan blijven. Hun keuze om liever bij het westen te horen is in dat opzicht niet zo raar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:12

Wanneer je na veel zoeken nog steeds geen spoor van een kennis en haar moeder kunt vinden na drie maanden raakt je dat inderdaad persoonlijk.
En dan kunnen wij vanuit onze luie stoel of vanaf een tropisch strand banketstaaf wat we willen, er is gewoon een complete lynchpartij aan de gang daar. RU die categorisch ontkent burgers te bombarderen maar ondertussen niets anders doet, complete steden met voorop scholen, cultuur, universiteiten en woningen met de grond gelijk maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:29

martichr schreef:
Jouw definitie van "in handen van" is blijkbaar nogal ruim? Bijzonder vreemde vergelijking dit.

En als ik er "onder de invloedssfeer van" van maak, wil je het dan wel inhoudelijk bespreken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:05

Kuggur schreef:
Ik begrijp niet waarom er hier zo´n opwinding is over Enzino´s opmerking.
Het luxe leventjes dat wij westerlingen leiden heeft altijd prioriteit gehad over mensenrechten elders.
Hoeveel voorbeelden wil je?

Niet altijd wel veel en veels te vaak. Dat zal nu ook wel meespelen of niet?
Want wat Enzino voortdurend post is cynische posts die negatief zijn als het gaat om de handel en wandel van de USA en andere westerse landen en voortdurend mensen hun integriteit in twijfel trekken. Want indirect wordt er dus in de post van enzino gezegd dat de mensen die Oekraïne bezocht hebben "voor de bühne " geschokt deden, die voor "de bühne" sancties op leggen, die voor de "bühne" etc etc.

Het populisme versterkt voortdurend de onlustgevoelens bij mensen, brengt voortdurend het politieke establishment in twijfel en mensen zullen daardoor steeds ontvredener worden en bozer en dat doet de aanwas van uiterst rechts groeien.
Iemand die voortdurend op deze manier post, die hakt zoals wij dat noemen in de familie en waar "gehakt wordt vallen spaanders". Als er dan een spaander zijn kant opgaat dan wordt er gelijk getemd. Het lijkt verdorie de kleuterklas wel. Of anders gezegd, er zijn mensen in dit topic, die vinden dat provocerend gedrag, of anders gezegd gedrag om reacties uit te lokken en als die dan komen dan wordt er gelijk getemd. HEt risico daarvan is, zoals eerder al aangegeven door het moderator team, dat dit topic op slot gaat. Hoe zonde kun je het hebben.
Dus ja, ik vind wel wat van al dat temmen en ik vind dat niet prettig overkomen, dus ik vindt dit een heel interessant topic, inclusief regelmatig de posts van Enzino, en ik vind het erg zonde als het topic dicht zou gaat.

En ja, politici, het establishment heeft al heel lang boter op zijn hoofd. Dat is gewoon zo. Neemt vaak moeilijke beslissingen of foute beslissingen. Maar zoals eerder ook al door enzino werd aangegeven in een negatieve post over het feit dat we in een ander land olie en gas gaan halen dat ook niet onbesproken is, alles wordt werkelijk i n het negatieve getrokken. Terwijl soms is het ook een keuze uit twee kwade.

Dus ja, ik begrijp die posts wel. En ik vind er dus ook wel wat van. En dan met name heb ik het gevoel dat we met al dat suffe getem in een kleuterklas beland zijn. En ook daar vind ik wat van. Zelf op de rand regelmatig posts doen, zeer subtiel en dan als een ander hapt gelijk temmen. Tjonge jonge, ik vind dat vooral onnodig en ook onwenselijk!

En nu ga ik koken want krijg veel gasten eind van de middag en dat vind ik erg leuk en gezellig. Dus à demain. Tot morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:19

Simpele oplossing pien: iedereen speelt op de bal en niet op de man. Wil je niet inhoudelijk reageren, dan reageer je niet (geen one-liner om iemand onderuit te halen). Dan kan al het gezeur achterwege blijven, krijgen we (onderbouwde!) verschillende inzichten en worden we er allemaal wijzer van.

Ik vind de materie ook interessant en waardeer vooral de verschillende meningen. Maar al die persoonlijke aanvallen moeten gewoon echt een keer stoppen want dat gaat alleen maar escaleren en dan gaat het topic op slot. Drie weken (!!!) ging het zonder problemen dus het kan wel degelijk!

Zum kotsen -> ik zie dat anders want...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 13:50

enzino schreef:
Simpele oplossing pien: iedereen speelt op de bal en niet op de man. Wil je niet inhoudelijk reageren, dan reageer je niet (geen one-liner om iemand onderuit te halen). Dan kan al het gezeur achterwege blijven, krijgen we (onderbouwde!) verschillende inzichten en worden we er allemaal wijzer van.

Ik vind de materie ook interessant en waardeer vooral de verschillende meningen. Maar al die persoonlijke aanvallen moeten gewoon echt een keer stoppen want dat gaat alleen maar escaleren en dan gaat het topic op slot. Drie weken (!!!) ging het zonder problemen dus het kan wel degelijk!

Zum kotsen -> ik zie dat anders want...

En geen one-liner stellingen hier neerplempen, zou ik toe willen voegen aan jouw regels.
Op het moment dat je hier een een ongenuanceerde stelling als algemene waarheid neerzet moet je er niet raar van opkijken dat je een ongenuanceerde tegenstelling als antwoord krijgt.

Ik heb in jouw one-liner nergens de woorden "ik vind", "ik ben van mening" of andere woorden van dezelfde strekking kunnen ontwaren.
Jij kunt zelf zo'n reactie als persoonlijke aanval opvatten maar het simpele feit is dat iedereen hier alleen op getypte woorden reageert, niemand kent de persoon achter de letters. Dus een beetje bijzonder om dat dan als persoonlijke aanval op te vatten. We kennen je niet eens >;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:09

Shownummer 371 gaat van start in 3 2 1.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:25

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1711258 ... d-justitie

Oekraïens parlement ontslaat inlichtingenchef en hoofd justitie

Het Oekraïense parlement heeft dinsdag het ontslag van de chef van de geheime dienst en de procureur-generaal bevestigd, twee dagen nadat president Volodimir Zelenski hen had geschorst omdat ze er niet in waren geslaagd Russische spionnen uit te schakelen.

Ivan Bakanov werd met een ruime meerderheid ontslagen als chef van de geheime dienst SBU, melden parlementariërs. In een verklaring kort voor de stemming erkende Bakanov, een jeugdvriend van Zelenski, dat tijdens zijn ambtstermijn "misrekeningen" zijn gemaakt, maar dat hij trots is op zijn staat van dienst.

Volgens Zelenski waren zestig medewerkers van onder meer de geheime dienst in door Russen bezet gebied gebleven, wat gelijkstaat aan hoogverraad. Zelenski heeft aangekondigd de dienst op de schop te nemen.

Procureur-generaal Irina Venediktova moet ook plaatsmaken. Haar wordt verweten dat ze onvoldoende heeft opgetreden tegen justitiemedewerkers die met de Russische bezetter zouden samenwerken. Venediktova leidde het onderzoek naar duizenden vermeende oorlogsmisdaden door Russische militairen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:28

Marigold schreef:
Ik zou wel eens meer willen begrijpen over waar gas precies wordt ingezet, het gaat van gas naar energie, wie gebruikt het en wat valt er dan straks mogelijk uit?
Behalve onze cv en gasstel?

:o?

En trouwens zijn we op gebied van internet niet ook net zo kwetsbaar? Als een sateliet uit de ruimte wordt geschoten en internet het niet meer doet valt er ook heel veel uit en weg.
Is dat de volgende olifant in de kamer?

Wat satelieten betreft, er zijn veel satelieten, dus dat is niet meteen het meest kwetsbare.

Gasgebruikers zijn vrijwel alle bedrijven die processen hebben waar hoge of juist lage temperaturen bij komen kijken.

Op dit moment worden bv de meeste tuinbouwkassen gestookt met gas (in de winter tenminste), koelhuizen gebruiken vaak een gasgenerator/compressor, bierbrouwers, maar ook de hoogovens en aluminiumsmelten gebeurd vaak met gasgestookte ovens. Vrijwel alle kantoren worden verwarmd door gasgestookte ketels. Grootverbruikers zijn de Hoogovens en de chemische industrie waaronder de kunstmestfabriek in Zeeland. Een overzicht op hoofd aktiviteit zie je in onderstaand plaatje

Afbeelding

Gas (in Nederland) had als voordeel dat het een stuk goedkoper is dan dezelfde hoeveelheid energie in elektriciteit of een olieproduct en het minder schadelijke stoffen uitstoot dan bijvoorbeeld steenkool. In steenkool zit altijd een percentage verontreiniging die met de rookgassen de schoorsteen uitvliegen en die moeten volgens wetgeving worden afgevangen, dit maakt het duurder en er kan nooit 100% worden afgevangen. Cement en gipsbetonblokken zijn bijvoorbeeld een bijprodukt van het stoken van steenkool, dit is de "vlieg-as" die afgevangen wordt in de schoorsteen.

Voor relatief lage temperaturen, zoals verwarmen van kassen en gebouwen zijn warmtepompen met bijvoorbeeld aardwarmte een prima alternatief, maar die werken niet voor processen waar ineens een hele hoge temperatuur voor nodig is, zoals het smelten van metalen. Juist voor deze processen lijkt het verbranden van waterstof of ijzerpoeder een goed alternatief maar deze processen zijn nog in een redelijk experimenteel stadium; ze werken op kleine schaal, maar nu nog opschalen.
Een ander alternatief is bio-gas, dit heeft dezelfde samenstelling als gewoon gas maar wordt gemaakt door varkensmest en organisch materiaal (voedingsresten, gras, stro ed) samen te vergisten. Nederland heeft (geloof ik) de op 1 na grootste biogas fabriek van Europa. Volgens mijn laatste informatie wordt er op dit moment biogas op het reguliere gasnetwerk bij gemengd.

Alle verbrandingsprocessen leveren in principe NOx op maar het verbranden van waterstof en ijzer hebben als voordeel dat er geen CO2 wordt geproduceerd, dit ontstaat wel bij het verbranden van biogas.

Nederland is een handelsland wat betreft energie en gas betreft, er komt hier altijd (ook nu) veel meer binnen dan dat wij zelf verbruiken. Een tekort in huis zou dus een wonder zijn.
Het gasverbruik, de voorraad en hoeveelheid die er doorstroomd wordt overigens nauw gemonitord en naar wat ik begrepen heb is er voor de komende winter geen probleem te verwachten.

Ik hoop dat je vraag een beetje beantwoord is?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:31

Babootje schreef:

Het Oekraïense parlement heeft dinsdag het ontslag van de chef van de geheime dienst en de procureur-generaal bevestigd, twee dagen nadat president Volodimir Zelenski hen had geschorst omdat ze er niet in waren geslaagd Russische spionnen uit te schakelen.

Ivan Bakanov werd met een ruime meerderheid ontslagen als chef van de geheime dienst SBU, melden parlementariërs. In een verklaring kort voor de stemming erkende Bakanov, een jeugdvriend van Zelenski, dat tijdens zijn ambtstermijn "misrekeningen" zijn gemaakt, maar dat hij trots is op zijn staat van dienst.

Volgens Zelenski waren zestig medewerkers van onder meer de geheime dienst in door Russen bezet gebied gebleven, wat gelijkstaat aan hoogverraad. Zelenski heeft aangekondigd de dienst op de schop te nemen.

Procureur-generaal Irina Venediktova moet ook plaatsmaken. Haar wordt verweten dat ze onvoldoende heeft opgetreden tegen justitiemedewerkers die met de Russische bezetter zouden samenwerken. Venediktova leidde het onderzoek naar duizenden vermeende oorlogsmisdaden door Russische militairen.

Tenzij het onderzoek in 1 dag is gedaan klopt dit bericht niet Babootje. Zelensky heeft gisteren benadrukt dat ze niet ontslagen zijn maar op non-actief zijn gezet gedurende het onderzoek.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:33

Marigold schreef:
Ik zou wel eens meer willen begrijpen over waar gas precies wordt ingezet, het gaat van gas naar energie, wie gebruikt het en wat valt er dan straks mogelijk uit?
Behalve onze cv en gasstel?
Ietwat off-topic, maar denk ik toch belangrijk om je te realiseren wat gas betekent voor onze samenleving.
Zware, voornamelijk business-to-business, leverende industrie komt dan (gedeeltelijk) stil te staan. Wat uiteindelijk producten oplevert die iedereen in huis heeft maar waar je geen weet van hebt/niet bij stil staat omdat het zo gewoon is.
- Staal-/metaalfabrieken (o.a. auto's, fietsen, huish.apparatuur, conserven)
- Steenfabrieken (bouwmaterialen, en we hebben al een huizentekort)
- Glasfabrieken (o.a. conserven, bouwmaterialen, huish. apparatuur, windmolens)
- Levensmiddelenindustrie
- Afvalverwerking/destructie
- Papier/karton/verpakkingsmaterialen
Zoek maar eens op wat de bedrijven op dit lijstje doen en hoe dat uiteindelijk raakt aan jouw dagelijks leven:
*KLIK*

En voor een aantal van deze productstromen staat China als lachende derde al aan de grenzen van de EU klaar om dit gat op te vullen. Tegen (te) hoge prijzen, ofwel in geld, ofwel in klimaat, ofwel in mensenrechten, danwel een combinatie daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:36

irmaz schreef:
Tenzij het onderzoek in 1 dag is gedaan klopt dit bericht niet Babootje. Zelensky heeft gisteren benadrukt dat ze niet ontslagen zijn maar op non-actief zijn gezet gedurende het onderzoek.

Nuance verschil wat mij betreft, de strekking is hetzelfde: er is hommeles binnen de gelederen. Of het terecht is of dat tegenstanders weg worden gewerkt zullen we waarschijnlijk niet kunnen beoordelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:38

Babootje schreef:

irmaz schreef:

Geen idee hoe lang geleden dat onderzoek is gestart maar mogelijk wel eerder dan 2 dagen geleden.
De calamiteiten zullen zich wel langer hebben voorgedaan en hebben deze bestuurders daar niet op ingegrepen ook al is hen gevraagd dat te doen. Geen idee verder. Maar in oorlogstijd denk ik dat zulke besluiten snel moeten vallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:47

enzino schreef:
irmaz schreef:

Nuance verschil wat mij betreft, de strekking is hetzelfde: er is hommeles binnen de gelederen. Of het terecht is of dat tegenstanders weg worden gewerkt zullen we waarschijnlijk niet kunnen beoordelen.

Zelf heb ik het niet gezien maar mijn man vertelde dat Zelensky met name aangeslagen was door zijn vriend die op non actief staat en aangaf dat hij in zijn positie niet mag toegeven aan emoties maar voor het landsbelang moet gaan.
Of het ook te maken had met verraad richting de Russen? Mijn man heeft het vermoeden van wel want had het over innemen van een stad zonder enige slag of stoot, wat verdacht zou zijn. Maar ik heb dit dus van horen zeggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:51

Sizzle schreef:
Ik heb ooit wel eens een topic willen openen met de titel: „hoeveel mensen zijn er gestorven voor jouw westerse leven“.
Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat het duidelijk iets is wat men liever niet wil weten en daar dan heel boos en onfatsoenlijk van worden en dat is dan geen informatief topic meer.
Dat was na aanleiding van covid. Het ging er in feite om dat je je eeuwig schuldig zou voelen als je iemand zou aansteken met covid (nog voor de tests was dat, dus symptoomloos en ongetest) maar dat er kinderen voor je ifoon gestorven zijn mag je onder geen enkele voorwaarde hardop uitspreken want dan blijkt dat mensen echt aggressief gaan reageren.

Ik heb persoonlijk vaak moeite met de vraag wat nou eigenlijk eerlijk en ethisch is (voor mij zijn vast en zeker ook genoeg mensen gestorven). Ik vind het verdomd moeilijk.

Neemt echter allemaal niet weg dat ik de maatregelen in principe ondersteun, inderdaad vanwege de dreiging richting de democratie. Desondanks heb ik het er lastig mee dat we daarmee bijv. Nigeria indirect in de armen van Rusland duwen.

Geciteerd met verdrietige instemming.
En al probeer ik dingen zoals mijn eigen ecologische voetafdruk klein houden - ik ben onderdeel van de westerse maatschappij.
En onze levensstijl 'hier' zorgt voor bakken ellende in wat we dan de derde wereld noemen. (Ik vind het altijd klinken naar: derde rangs. Eerst het westen, dan kwam de Sovjet Unie plus 'aanhang', en dan bleef er nog wat over...)

Als Oekraïne een westerse levensstijl wil - wie ben ik om daar kritiek op te hebben...?
Verder is het door Enzino verzwegen, cynisch verzwegen 'detail', dat het gaat om een ouderwetse 'landje pik oorlog'. Tegen alle internationale afspraken mbt recht en rechtsorde in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:52

enzino schreef:
irmaz schreef:

pien_2010 schreef:
Zelf heb ik het niet gezien maar mijn man vertelde dat Zelensky met name aangeslagen was door zijn vriend die op non actief staat en aangaf dat hij in zijn positie niet mag toegeven aan emoties maar voor het landsbelang moet gaan.
Of het ook te maken had met verraad richting de Russen? Mijn man heeft het vermoeden van wel want had het over innemen van een stad zonder enige slag of stoot, wat verdacht zou zijn. Maar ik heb dit dus van horen zeggen.

Ik had begrepen dat het om Cherson ging dat eigenlijk vrijwel zonder slag of stoot is ingenomen. Er snel een regimewissel had plaatsgevonden en dat vrij veel ambtenaren zijn blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:52

pien_2010 schreef:
Mijn man heeft het vermoeden van wel want had het over innemen van een stad zonder enige slag of stoot, wat verdacht zou zijn. Maar ik heb dit dus van horen zeggen.

Ik heb de puntjes zelf ook nog niet verbonden maar ik geloof dat dat over een ander SBU figuur ging met een grote witte baard die gearresteerd was (foto's stonden op twitter). Het ontslaan of op non-actief stellen van zijn maatje klinkt meer als een nette ontslagbrief over het ontbreken van voortgang? Misschien kan iemand die achter een computer zit dat verder opzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:11

https://nos.nl/artikel/2437357-na-chef- ... dienst-weg

Nog 28 weggestuurde SBU medewerkers. Naast de 60 die in de bezette gebieden zijn gebleven (begrijp ik uit het artikel).

Zeker zestig SBU-medewerkers en medewerkers van het openbaar ministerie werken in bezet gebied samen met de Russen, aldus de president. Dat was één van de redenen om Bakanov en Venediktova te schorsen.

Ook verschillende gefaalde pogingen om Oekraïens grondgebied in handen te houden worden Bakanov aangewreven. Cherson viel zonder al te veel Oekraïense weerstand, onder meer omdat SBU-personeel er niet in slaagde een brug op te blazen. Daardoor konden Russen zo de stad in rijden.