Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:54

Iris82 schreef:
Roodvos schreef:
Weet iemand hier of er ook nog een partij is die de belasting ongelijkheid van alleenstaanden vs partners wil aanpakken?

Ooit, een aantal verkiezingen geleden, had D66 dat in het programma staan. Maar sindsdien is het oorverdovend stil hierover.

Bij Stemwijzer.nl gaat daar een van de stellingen over. Terwijl je m invult kun je al meteen kijjken naar wat de partijen er van vinden. Weet zo even niet meer uit mn hoofd wie welke mening had.

Ze hebben een stelling over de hoogte van uitkeringen als je samenwoont t.o.v. wanneer je alleen woont, maar niets over de belastingdruk

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:01

Roodvos schreef:
Weet iemand hier of er ook nog een partij is die de belasting ongelijkheid van alleenstaanden vs partners wil aanpakken?

Ooit, een aantal verkiezingen geleden, had D66 dat in het programma staan. Maar sindsdien is het oorverdovend stil hierover.

Ik vind dat ook een belangrijke. Ik las wel net dat ze de maximale hypotheek voor alleenstaanden wat gaan verhogen. Maar dan nog kan je met een echt goed salaris rond de 40 a 50k als alleenstaande op dit moment echt niets kopen.

Bovendien kan je minder belastingvrij sparen.

Je moet dan iig niet zijn bij de VVD en CDA denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:04

pien_2010 schreef:
Zonet een enorm lang artikel gelezen in HP de tijd over de exteroriste soumaya sahla. Ze heeft contacten met allerlei mensen die veel macht hebben.
Het is voor mij een verbazingwekkend artikel en ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden.
Gezien mijn dyslexie maak ik geen samenvatting, want dat kost me echt teveel tijd. Maar het is een artikel dat zaken laat zien van contacten achter de schermen van de VVD maar ook de BBB waarbij haar naam elke keer opduikt. De moeite waard van lezen want komt over als een gedegen staaltje van journalistiek onderzoek en zeker passend in dit topic.

https://www.hpdetijd.nl/2023-10-30/het- ... -de-macht/

Bedankt voor dit interessante artikel. Eerder in dit topic gaf ik een probleem met mevr. Soumaya al aan i.v. m. Frits Bolkestein, maar toen had ik het idee dat een discussie daarover juist door jou @Pien werd afgekapt. Het blijkt nu veel erger te zijn dan ik toen dacht omdat blijkt dat ze ook aangepapt heeft met hoge militairen. Dus niet simpelweg een meid die een rijke oude demente kerel (hij is inmiddels onder bewind gesteld) haar appartement etc. laat betalen. Overigens, volgens de laatste berichten heeft ze inmiddels wat met Jort Kelder (die beste maatjes is met Rutte). Eigenlijk is (of was?) ze overigens zelf getrouwd maar die man is wegens terroristische activiteiten uitgezet naar Marokko. Ik snap echt niet dat allerlei Nederlandse politici etc. allemaal door haar erin getuind worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:18

anjali schreef:
maar toen had ik het idee dat een discussie daarover juist door jou @Pien werd afgekapt.

Als ik er iets over heb gezegd, en dat zou goed kunnen, dan is het iets geweest van "iemand is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is". Zelf vind ik dat geld totaal niet interessant dat Bolkenstein haar geschonken heeft. De man , die dicht bij het studeren staat van deze vrouw, geeft aan dat iedereen dit wist, dat het volledig transparant was dat Bolkenstein haar studie betaalde inclusief woning etc en dat hij toen nog in goede doen was geestelijk gezien. Als ik de familie zou zijn, dan zou ik denk ik wel een detective zetten op al die pin opnames. Want wie dat gedaan heeft is natuurlijk wel interessant, want dat is nu ondoorzichtig. Was zij dat, zo ja dan is het een notoire en overtuigende leugenares, of was het iemand vanuit de familie/ kenissen/ vrienden kring?
Dus dat ie zeker niet een discussie afkappen. Ik blijf achter die uitspraak staan.

Ik vind al dat andere, die vele contacten, ook het bezoek aan Oekraïne, de hoge functies waar zij mee in aanraking komt en is gekomen, voor een ex terrorist veel zorgelijker. Haar vermeende relatie met Jort Kelder vind ik ook totaal oninteressant.

Indertijd toen Wilders protesteerde stond ik daar heel erg achter. Ik vond dat zo gek dat zij zo overal in Den Haag kon rondlopen.

Anjali, ik vind, dat je wel iets genuanceerder mag posten. Niet alleen over mij maar ook over andere zaken zoals bijvoorbeeld
anjali schreef:
Dus niet simpelweg een meid die een rijke oude demente kerel (hij is inmiddels onder bewind gesteld) haar appartement etc. laat betalen.
Ik zie Bolkenstein niet als een rijke oude demente kerel. Ik vind dat erg respectloos en te kort door de bocht. Enne Bolkenstein vertegenwoordigde een politieke stroming die absoluut niet de mijne was. Ook wilders is hij mentor van geweest. Hij vertegenwoordigde de uiterst rechtse hoek van de VVD en heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de Nederlandse politiek.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:07

purny schreef:
Tango1979 schreef:

Vrijwillig eigen risico zorgverzekering is ook zo iets. Uiteindelijk betalen de lagere inkomens zo een hogere premie, omdat de korting van de gezondere of rijkere medemens wel door iemand betaald moet worden.

Ik vind de stelling afschaffen eigen risico ook zoiets.
Is leuk en zou geweldig zijn voor de chronisch zieken maar wie gaat dan uiteindelijk de hoge kosten betalen?

Precies. Daarnaast denk ik ook dat die verdwenen eigen risico uiteindelijk terugkomt in een hogere zorgpremie. Dus dan komt er nog minimaal 35 euro bij de huidige premie op. De verzekering is al voor velen onbetaalbaar waardoor men zorg aan het vermijden is. Ik ben er dan meer voor dat er geen winstoogmerk meer mag zitten bij verzekeraars.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:28

maar aan de andere kant denk ik dan mensen juist zorg vermijden door het eigen risico. Als je meer premie betaalt, maar dan geen eigen risico, denk ik dat er minder zorg vermeden wordt. Uiteraard betalen we het uiteindelijk gewoon allemaal zelf, de gezonden zorgen voor de minder gezonde mensen onder ons. Dat is ons sociale bestel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:30

Winged schreef:
Precies. Daarnaast denk ik ook dat die verdwenen eigen risico uiteindelijk terugkomt in een hogere zorgpremie. Dus dan komt er nog minimaal 35 euro bij de huidige premie op. De verzekering is al voor velen onbetaalbaar waardoor men zorg aan het vermijden is. Ik ben er dan meer voor dat er geen winstoogmerk meer mag zitten bij verzekeraars.

De meesten heb geen winstoogmerk en dus geen aandeelhouders om het aan uit te keren.
Meer :
https://www.ad.nl/gezond/dit-gebeurt-er ... kgo.com%2F

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:35

"Het is leuk en fijn voor de chronisch zieken, maar wie gaat uiteindelijk de kosten betalen...?"

Goede vraag.

Amerikaans model: jijzelf. Met heel erg veel moeite heeft Obama in zoiets als 2011 erdoor gekregen dat de meeste US of A citizens überhaupt een zorgverzekering konden afsluiten.

'Rijnlands model': in onder andere Nederland gebruikelijk. Het is gebaseerd op solidariteit. Want iedereen kan chronisch ziek worden, en we betalen voor elkaar, liefst met zoiets als 'de zwaarste lasten op de sterkste schouders '.

Ik ben een groot fan van het Rijnlandse model. (Bijna gesloopt door de vvd.)
Denk ten eerste aan besmettelijk ziekten: het is in het algemeen belang dat iedereen makkelijk toegang tot zorg heeft.
En 'voorkomen is beter dan genezen' houdt ook in: graag met kleine dingen naar de huisarts, voordat het probleem gigantisch wordt. (Contra de privé mening van VVD-ministers: die 'wissewasjes consulten besparen geld.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:47

Ik denk dat AI en dergelijke ontwikkelingen kunnen helpen voorkomen dat mensen met wissewasjes de dokter lastig gaan vallen. Dat mensen met de eigen telefoon dingen kunnen meten / scannen / interpreteren ofzo waardoor ze niet voor elke splinter, snotneus of uitslag naar de dokter hoeven.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:49

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:
Nou zit die clown van een Baudet bij nieuwsuur.

Daarom kijken wij niet. We kijken altijd naar Nieuwsuur. Nu dus niet, Zonde van onze tijd :j

Ik heb wel gekeken, niet voor Thierry maar voor Marielle Tweebeeke die ik erg goed vind als interviewer. Ze confronteerd hem ook met tegenstrijdigheden in zijn programma, activiteiten, neveninkomsten en er komen een aantal kiezers aan het woord die uitleggen waarom ze niet meer op FVD stemmen.

Wat ik echt verrassend vond is dat FVD blijkbaar een maaltijdbox abbonnement heeft waar je een abbo op kunt nemen :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:44

Ja, met vlees van "lokale boeren", alleen kwam dat vlees gewoon bij een groothandel vandaan :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:28

Ja en diverse producten uit china :')

Opvallend ook dat hij een ex-WEF medewerker op zijn kieslijst heeft, wist ik ook niet

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:32

Maar er gaat ook een filmpje rond waarin Baudet wordt uitgedaagd door een non-binair persoon wat gewoon een journalist blijkt te zijn ofzo. Dat vind ik ook niet netjes. Dat je iemand niet mag prima, maar dat je dan die persoon uitdaagt op zo'n manier hoort ook niet.

De maaltijdbox heb ik gemist, maar ik heb sowieso nog nooit een maaltijdbox besteld, dus denk dat ik dat sowieso wegfilter ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 13:54

germie schreef:
Maar er gaat ook een filmpje rond waarin Baudet wordt uitgedaagd door een non-binair persoon wat gewoon een journalist blijkt te zijn ofzo. Dat vind ik ook niet netjes. Dat je iemand niet mag prima, maar dat je dan die persoon uitdaagt op zo'n manier hoort ook niet.

De maaltijdbox heb ik gemist, maar ik heb sowieso nog nooit een maaltijdbox besteld, dus denk dat ik dat sowieso wegfilter ;)

Mee eens. In scène gezet is een sterk woord maar de keus om dit met z’n drieën op de bank te zetten was opvallend. Baudet die zet zichzelf zelf ook in kwaad daglicht. Z’n mening had veel genuanceerder/respectvoller gebracht kunnen worden. Zijn reactie na afloop is buitengewoon zwak. Hij doet dit zichzelf aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:01

germie schreef:

Maar is het uitgedaagd? En maakt t uit wat zijn beroep is? Het is immers gewoon een doelgroep in Nederland en Baudet heeft daar een bepaald standpunt in. Dat Baudet zich niet sympathiek neerzet heeft hij aan zichzelf te danken.

Vond het uitdagen wel meevallen, hij wilde volgens mij gewoon een duidelijk antwoord (maar ik moet toegeven dat ik het even snel heb gekeken)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:10

IMANDRA schreef:
germie schreef:

Maar is het uitgedaagd? En maakt t uit wat zijn beroep is? Het is immers gewoon een doelgroep in Nederland en Baudet heeft daar een bepaald standpunt in. Dat Baudet zich niet sympathiek neerzet heeft hij aan zichzelf te danken.

Vond het uitdagen wel meevallen, hij wilde volgens mij gewoon een duidelijk antwoord (maar ik moet toegeven dat ik het even snel heb gekeken)

Dit dus. Je kunt op mij tig non binaire journalisten afsturen, die allemaal keurig bejegend worden.
Dus Germie ik vind het zo'n kul argument dat het niet netjes zou zijn. Dus eens met Imandra.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:13

Baudet is gewoon een irritante bully. En zijn achterban zijn meelopers.

AvalancheJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:30

germie schreef:

Ik heb het fragment net even teruggekeken, maar hij wordt niet uitgedaagd hoor. Die persoon wil gewoon een antwoord op hun vraag en dat mag. Daar heeft die recht op.

Ik snap ook werkelijk niet waarom je dit als uitdagen zou zien eigenlijk. Die persoon was heel beleefd vond ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:20

prompter schreef:
pien_2010 schreef:
Wat raar. VVD en GL/ PvdA 73% dat zijn toch wel uitersten.

Had ik bij de vorige stemwijzer deze week ook. Kennelijk lopen mijn standpunten nogal uit elkaar :)

Had ik ook altijd hoor. Sociaal economisch VVD maar dat wil niet zeggen dat ik niet groen ben. Ligt ook heel erg aan de onderwerpen en dus de vragen in een stemwijzer.

Ik had vaak GL als tweede of derde partij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:37

Dat begrijp ik. Ik heb het altijd heel verdrietig gevonden dat vroeger klimaat verandering, vervuiling onderwerp weinig interesse in was waardoor GL ontstond. Het nadeel hiervan was, dat een onderwerp dat zo belangrijk is voor alle mensen gezien werd als een links onderwerp en daardoor bleef het voor teveel mensen een onderwerp waar ze niets mee hoefden.

Nu is het zover gekomen, zoveel tijd verloren laten gaan dat nu iedereen weet dat er iets moet gebeuren. Dus GL is terecht gefuseerd in mijn ogen met PvdA. Een exclusieve groene partij hoeft niet meer vind ik.

Dus jouw post vind ik heel helder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:44

en toch vinden kiezers dat niet zo heel belangrijk, vanmorgen op de radio. Kiezers vinden vooral Woningnood, inflatie, gezondheidszorg en immigratie speerpunten deze verkiezingen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:46

Ik heb het hele debat tussen Jetten en Baudet gezien en vond Jetten er erg sterk uitkomen itst Baudet, die maakte zichzelf volkomen belachelijk. Hij begint net als Wilders immigratie als grootste speerpunt te hebben, alsof hij die kiezers weg wil halen bij Wilders. Hij geeft ook alles de schuld van de immigratie..............ben alleen benieuwd wie de tomaten gaat plukken als zijn ideeen erdoor komen.......

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:07

Benzz schreef:
Ik heb het hele debat tussen Jetten en Baudet gezien en vond Jetten er erg sterk uitkomen itst Baudet, die maakte zichzelf volkomen belachelijk. Hij begint net als Wilders immigratie als grootste speerpunt te hebben, alsof hij die kiezers weg wil halen bij Wilders. Hij geeft ook alles de schuld van de immigratie..............ben alleen benieuwd wie de tomaten gaat plukken als zijn ideeen erdoor komen.......

Hij bedoelt waarschijnlijk niet de werkende arbeidsmigranten die hier naartoe gehaald zijn inderdaad om werk te doen wat Nederlanders niet kunnen of willen doen, maar de enorme toestroom van asielzoekers. Dat is iets heel anders dan arbeidsmigranten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:14

anjali schreef:
Benzz schreef:

Hij bedoelt waarschijnlijk niet de werkende arbeidsmigranten die hier naartoe gehaald zijn inderdaad om werk te doen wat Nederlanders niet kunnen of willen doen, maar de enorme toestroom van asielzoekers. Dat is iets heel anders dan arbeidsmigranten.

Je hebt het niet gezien he?

Alle migranten ook arbeidsmigranten, expats enz. Letterlijk benoemde hij dat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:18

@Benz, ik heb het inderdaad niet gezien. Ik dacht dit alleen maar,mis dus.