Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:46

Dit is al de zoveelste njet, ook weigerden ze dat er munitie gebruikt zou worden voor tanks die naar de Oekraïne gingen.
Je kunt wel angstvallig neutraal blijven maar in het geval van weigeren gewonden te helpen, dan ga je toch erg af.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:51

bigone schreef:
Dit is al de zoveelste njet, ook weigerden ze dat er munitie gebruikt zou worden voor tanks die naar de Oekraïne gingen.
Je kunt wel angstvallig neutraal blijven maar in het geval van weigeren gewonden te helpen, dan ga je toch erg af.

Dat verhaal over het gebruik van (van Zwitserland terug gekochte) munitie is 1. Dat wist je toen je het verkocht aan Zwitserland. Stond in de verkoopvoorwaarden. Take it or leave it. Snap ik nog: wat als je het spul aan Noord-Korea of Iran wil verpatsen.

Maar dit…… :r

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:55

Deze is ook grappig:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2789623 ... r-oekraine

Rusland legt Google boete van 360 miljoen euro op voor niet wissen van info over Oekraïne
Een rechtbank in Moskou heeft Google maandag een boete van 21 miljard roebel (363 miljoen euro) opgelegd. De Amerikaanse internetgigant wordt gesanctioneerd omdat berichten over de oorlog in Oekraïne niet werden verwijderd, meldt de Russische telecomwaakhond Roskomnadzor.
Op het videoplatform YouTube, dat eigendom is van Google, werd "onjuiste informatie" over het Russische offensief in Oekraïne niet geblokkeerd, stelt het agentschap. Ook berichten "waarin propaganda wordt gemaakt voor extremisme en terrorisme" of "waarin minderjarigen worden opgeroepen deel te nemen aan niet-toegelaten manifestaties" bleven online staan.

Omdat Google al eerder door een Russische rechtbank was veroordeeld voor gelijkaardige feiten, werd in overeenstemming met de wetgeving een boete opgelegd "op basis van de jaarlijkse omzet" in Rusland, aldus nog Roskomnadzor. De Russische technologie-expert Vladimir Zykov zegt aan het persbureau Ria-Novosti dat het gaat om de grootste boete die ooit in Rusland is opgelegd aan technologiebedrijf.

Sinds de invasie in Oekraïne hebben de Russische autoriteiten de druk op media en sociale netwerken opgevoerd. Het verspreiden van "valse informatie" over het Russische leger kan een gevangenisstraf tot vijftien opleveren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 06:10

Tja wat moet je hierover zeggen? Ik laat hèt bij gek, gekker, gekste...

Bedankt Babootje voor het delen.

Eens met kotssmiley van Cowboy.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 07:46

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:44

martichr schreef:
enzino schreef:
Misschien dat ik er hier overheen heb gelezen, maar redelijk groot nieuws dat Zelensky zowel de Chief van de SBU ontslagen heeft (Ivan Bakanov) als de Prosecuter General (Iryna Venediktova) die verantwoordelijk is het vervolgen van Russische oorlogsmisdadigers.

En dat in een tijd van teruglopend moraal onder de troepen die continue bestookt worden door de Russen in de Donbas terwijl ze zelf munitie tekorten hebben.

Op non actief gezet wordt nu gezegd, maar goed, redelijk opvallend vond ik inderdaad.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/18/ge ... s-a4136767

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:02

pien_2010 schreef:
Een interessant artikel waarin beschreven wordt dat Oekraïne Nederland en Duitsland verrast daar ze met een geraffineerd computer programma veel sneller met hun pantserhouwitsers kunnen werken.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... rs-893517/

Leuk dat ze hier ook de pantzerhouwitzers hebben ingepast :):)
Deze software gebruiken ze al vanaf het begin van deze oorlog. Volgens mij hebben we het hier toen ook al eens over gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:07

enzino schreef:
Babootje schreef:
Azerbeidjan levert EU komend jaar ruim 12 miljard kuub gas; dit wordt de jaren daarna uitgebreid naar 20 miljard tegen momenteel 8,1 miljard. (Of dat een druppel op de gloeiende plaat is, geen idee)
Die afspraak heeft Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen maandag met president Aliyev van Azerbeidzjan bekendgemaakt.

Heerlijke man; stukje van wiki:
Citaat:
Many observers see Aliyev as a dictator. He rules an authoritarian regime in Azerbaijan; elections are not free and fair, political power is concentrated in the hands of Aliyev and his extended family, corruption is rampant, and human rights violations are severe (including torture, arbitrary arrests, as well as harassment of journalists and non-governmental organizations).

De rest zal ik maar niet quoten, want dan begin ik weer wat cynisch te worden waar de EU voor staat.

Edit: ik kan het niet laten. Om dictator Putin te straffen dat hij een volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie) doen wij hun gas in de ban om vervolgens meer gas in te kopen bij een andere dictator dat een ander volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie):
Citaat:
1. Strongly condemns Azerbaijan’s continued policy of erasing and denying the Armenian cultural heritage in and around Nagorno-Karabakh, in violation of international law and the recent decision of the ICJ;

2.  Acknowledges that the erasure of the Armenian cultural heritage is part of a wider pattern of a systematic, state-level policy of Armenophobia, historical revisionism and hatred towards Armenians promoted by the Azerbaijani authorities, including dehumanisation, the glorification of violence and territorial claims against the Republic of Armenia which threaten peace and security in the South Caucasus

https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 80_EN.html

Je vergeet alleen 1 ding... waarom Rusland sancties is opgelegd
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-07-22 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:08

De Russen gaan op jacht naar de HIMARS (volgens eerdere overwinningsberichten zouden ze al zo'n beetje allemaal hebben uitgeschakeld, maar blijkbaar toch niet :+ )

Citaat:
Het commando van de Russische strijdkrachten bracht tot 200 Special Forces-soldaten naar Oekraïne om de Amerikaanse M142 HIMARS te 'jagen', zegt militair expert Oleh Zhdanov.
Bron:Twitterrr

Ik ben benieuwd hoe die 200 soldaten dat gaan doen? Alle bosjes uitkammen? Drijfjacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:19

Babootje schreef:

Niet omdat hij een volk van de kaart wil vegen, want dat wil de EU wel door de vingers zien voor wat gas.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:20

irmaz schreef:
De Russen gaan op jacht naar de HIMARS (volgens eerdere overwinningsberichten zouden ze al zo'n beetje allemaal hebben uitgeschakeld, maar blijkbaar toch niet :+ )

Citaat:
Het commando van de Russische strijdkrachten bracht tot 200 Special Forces-soldaten naar Oekraïne om de Amerikaanse M142 HIMARS te 'jagen', zegt militair expert Oleh Zhdanov.
Bron:Twitterrr

Ik ben benieuwd hoe die 200 soldaten dat gaan doen? Alle bosjes uitkammen? Drijfjacht?

Het is al verbazend als ze er 200 zouden kunnen vinden want de Russische Spetznaz heeft de hoogste verliezen geleden de laatste maanden. Die HIMARS staan ook zo ver achter het front dat je dit weer eens niet serieus kan nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:49

enzino schreef:
Babootje schreef:

Niet omdat hij een volk van de kaart wil vegen, want dat wil de EU wel door de vingers zien voor wat gas.

Dit is toch echt wel om te kotsten deze reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:09

bigone schreef:

Kan je dat ook inhoudelijk toelichten zonder mij proberen te beledigen? Dan kunnen we de discussie op de inhoud voeren en hoeft een mod de tem niet te behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:24

bigone schreef:
Ondertussen heeft de Zwitserse regering haar veto uitgesproken om Oekraïnse gewonden op te nemen en te behandelen. De ziekenhuizen waren akkoord maar de regering gooit het op hun neutraliteit , ik vind daar wat van >;)

Wat informatie lijkt te missen voor we over elkaar heen vallen om dit te veroordelen.

Hebben die ziekenhuizen dit besproken met de regering op voorhand? Was er toen wel een akkoord?

En waarom gewonden helemaal naar Zwitserland vervoeren? Is het niet handiger lokale ziekenhuizen van spullen te voorzien of anders een noodhospitaal net over de grens te openen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-22 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:24

enzino schreef:
bigone schreef:

Kan je dat ook inhoudelijk toelichten zonder mij proberen te beledigen? Dan kunnen we de discussie op de inhoud voeren en hoeft een mod de tem niet te behandelen.

De opmerking dat de EU een volk wegvagen wel door de vingers ziet wanneer gasleveranties op het spel staan, ja die opmerking vind ik gruwelijk. En wanneer jij je daardoor aangevallen voelt kun je er misschien beter bij stilstaan hoe dat overkomt maar tem gerust hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 10:26

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

Dat verhaal over het gebruik van (van Zwitserland terug gekochte) munitie is 1. Dat wist je toen je het verkocht aan Zwitserland. Stond in de verkoopvoorwaarden. Take it or leave it. Snap ik nog: wat als je het spul aan Noord-Korea of Iran wil verpatsen.

Maar dit…… :r

Ik vind het ook een rare afwijzing.
Gewoon even die oer oude wet wijzigen zou ik denken.
Nu mogen namelijk volgens die wet de soldaten ook niet meer terugkeren naar het oorlogsgebied. Dat betekend dan in feite dat Zwitserland die soldaten gevangen moet houden na genezing tot de oorlog voorbij is.
Als NATO en CH nou even snel dat zinnetje uit die wet schrappen is het opgelost zou je zeggen.

Vanwege die wet willen ze nu liever inzetten op hulp ter plekke.

Waar zijn die soldaten nu dan? In Duitsland, Nederland?
Nemen andere EU landen (afgezien van Polen) wel gewonde soldaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:31

bigone schreef:
De opmerking dat de EU een volk wegvagen wel door de vingers ziet wanneer gasleveranties op het spel staan, ja die opmerking vind ik gruwelijk. En wanneer jij je daardoor aangevallen voelt kun je er misschien beter bij stilstaan hoe dat overkomt maar tem gerust hoor.

Al gedaan, wees gerust. En de tem is op basis van je niet inhoudelijke reactie met als enige doel te beledigen. Volgende keer kan je het ook verwoorden als " ik vind niet dat je dat zo kan stellen want ...".

De opmerking was onderbouwd met de uitspraak van het Europese hof dat Azerbaijan veroordeeld voor wat ze richting de Armenen doen en dat we wel nieuwe gascontracten met ze afsluiten.

Dus als je dat inhoudelijk wilt bespreken dan komen we misschien ergens. En ja, dat vind ik gruwelijk wat ze daar doen. Jij waarschijnlijk ook. Zullen we dan niet doen alsof de EU zo ethisch bezig is hier en toegeven dat het gas belangrijker is dan de morele kant? Zum kotsen dat de EU dat doet, niet dat ik het hier aankaart.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:36

Heel eigenlijk ben ik het wel een heel klein beetje met Enzino eens. (goh)
Het is toch wel vaak zo dat de mens, een volk zich laat voorstaan op zijn hoge moraal maar als puntje bij paaltje komt, verdampen de principes soms. Met name als het eigen bestaan wordt aangetast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 10:38

Je kunt nooit contracten voor fossiele brandstoffen hebben zonder zwaar leed erachter.
Van Rusland naar Azerbaijan wisselen is inderdaad lood om oud ijzer met het enige verschil dat Oekraine in Europa ligt en Armenie niet.
Het is net als met vluchtelingen uiteindelijk. Komen ze buiten Europa dan willen we ze niet. Enerzijds krom, anderzijds kun je gewoon niet de hele wereld redden en de vraag is waar je dat lijntje precies plaatst.

De santies die Europa oplegt zijn dodelijk voor ontwikkelingslanden, maar die zijn niet „ons“ probleem (even gechargeerd uiteraard).

Mensenrechten zijn al snel niet meer hetzelfde buiten de Europese grenzen. Ik snap nog altijd niet dat het voetbal WK gewoon in Qatar plaatsgevonden heeft.
Maar dat is een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 10:42

mysa schreef:
Het is toch wel vaak zo dat de mens, een volk zich laat voorstaan op zijn hoge moraal maar als puntje bij paaltje komt, verdampen de principes soms. Met name als het eigen bestaan wordt aangetast.

En dat is een belangrijk inzicht nu het erop lijkt dat Duitsland geen Russisch gas meer zal krijgen volgende week. Naast mogelijk miljoenen werklozen en een diepere recessie is er ook een goede kans op blackouts nu het waterpeil in de Rijn zo laag is dat ze zelfs nauwelijks meer genoeg kolen upstream kunnen verschepen om de energiecentrales daar te voorzien van brandstof.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:14

Ik zou wel eens meer willen begrijpen over waar gas precies wordt ingezet, het gaat van gas naar energie, wie gebruikt het en wat valt er dan straks mogelijk uit?
Behalve onze cv en gasstel?

:o?

En trouwens zijn we op gebied van internet niet ook net zo kwetsbaar? Als een sateliet uit de ruimte wordt geschoten en internet het niet meer doet valt er ook heel veel uit en weg.
Is dat de volgende olifant in de kamer?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 11:22

Ziekenhuizen, plantenkassen, strooizout fabrieken en data centra zijn al op een black-out aan het voorbereiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:33

Marigold schreef:
Ik zou wel eens meer willen begrijpen over waar gas precies wordt ingezet, het gaat van gas naar energie, wie gebruikt het en wat valt er dan straks mogelijk uit?
Behalve onze cv en gasstel?

Lijst van onze elektriciteitscentrales met vermogen en brandstof:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... _Nederland

Internet gaat trouwens voornamelijk via kabels (ook over de bodem van de oceanen).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:33

enzino schreef:
bigone schreef:

bigone schreef:

In het conflict tussen Azerbeidjan en Armenie over Nagorno Karabach heb je het natuurlijk niet over het wegvagen van een heel volk. Maar over een conflict waar natuurlijk ook mensenrechten worden geschonden.
Niet dat dat niet erg is, maar als dat de reden zou zijn, hadden we natuurlijk al heel veel jaren eerder moeten stoppen met Russisch gas.
Het conflict tussen Rusland en Oekraine is van een heel andere aard en een directe bedreiging voor het Westen en daarmee ook een bedreiging voor de wereldorde. Poetin stuurt aan op een conflict met het westen (heeft hij ook gezegd) en dat had er zonder twijfel toch gekomen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 11:40

mysa schreef:
Heel eigenlijk ben ik het wel een heel klein beetje met Enzino eens. (goh)

Ik ben het helemaal niet met enzino eens en vat zijn opmerking op als een beledeging en provocatie. Daarvoor heeft hij het volgens mij ook bedoeld, verder voegt de opmerking volstrekt niks toe aan dit topic.
Een groot deel van de mensen in de EU heeft wel degelijk principes en wil daar ook naar handelen.

Dus bij deze met toelichting: enzino ik vind je opmerking om te kotsen en ben het volstrekt eens met bigone.