Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:Dit is al de zoveelste njet, ook weigerden ze dat er munitie gebruikt zou worden voor tanks die naar de Oekraïne gingen.
Je kunt wel angstvallig neutraal blijven maar in het geval van weigeren gewonden te helpen, dan ga je toch erg af.
martichr schreef:enzino schreef:Misschien dat ik er hier overheen heb gelezen, maar redelijk groot nieuws dat Zelensky zowel de Chief van de SBU ontslagen heeft (Ivan Bakanov) als de Prosecuter General (Iryna Venediktova) die verantwoordelijk is het vervolgen van Russische oorlogsmisdadigers.
En dat in een tijd van teruglopend moraal onder de troepen die continue bestookt worden door de Russen in de Donbas terwijl ze zelf munitie tekorten hebben.
Op non actief gezet wordt nu gezegd, maar goed, redelijk opvallend vond ik inderdaad.
pien_2010 schreef:Een interessant artikel waarin beschreven wordt dat Oekraïne Nederland en Duitsland verrast daar ze met een geraffineerd computer programma veel sneller met hun pantserhouwitsers kunnen werken.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... rs-893517/
enzino schreef:Babootje schreef:Azerbeidjan levert EU komend jaar ruim 12 miljard kuub gas; dit wordt de jaren daarna uitgebreid naar 20 miljard tegen momenteel 8,1 miljard. (Of dat een druppel op de gloeiende plaat is, geen idee)
Die afspraak heeft Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen maandag met president Aliyev van Azerbeidzjan bekendgemaakt.
Heerlijke man; stukje van wiki:Citaat:Many observers see Aliyev as a dictator. He rules an authoritarian regime in Azerbaijan; elections are not free and fair, political power is concentrated in the hands of Aliyev and his extended family, corruption is rampant, and human rights violations are severe (including torture, arbitrary arrests, as well as harassment of journalists and non-governmental organizations).
De rest zal ik maar niet quoten, want dan begin ik weer wat cynisch te worden waar de EU voor staat.
Edit: ik kan het niet laten. Om dictator Putin te straffen dat hij een volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie) doen wij hun gas in de ban om vervolgens meer gas in te kopen bij een andere dictator dat een ander volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie):Citaat:1. Strongly condemns Azerbaijan’s continued policy of erasing and denying the Armenian cultural heritage in and around Nagorno-Karabakh, in violation of international law and the recent decision of the ICJ;
2. Acknowledges that the erasure of the Armenian cultural heritage is part of a wider pattern of a systematic, state-level policy of Armenophobia, historical revisionism and hatred towards Armenians promoted by the Azerbaijani authorities, including dehumanisation, the glorification of violence and territorial claims against the Republic of Armenia which threaten peace and security in the South Caucasus
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 80_EN.html
Bron:TwitterrrCitaat:Het commando van de Russische strijdkrachten bracht tot 200 Special Forces-soldaten naar Oekraïne om de Amerikaanse M142 HIMARS te 'jagen', zegt militair expert Oleh Zhdanov.
irmaz schreef:De Russen gaan op jacht naar de HIMARS (volgens eerdere overwinningsberichten zouden ze al zo'n beetje allemaal hebben uitgeschakeld, maar blijkbaar toch niet)
Bron:TwitterrrCitaat:Het commando van de Russische strijdkrachten bracht tot 200 Special Forces-soldaten naar Oekraïne om de Amerikaanse M142 HIMARS te 'jagen', zegt militair expert Oleh Zhdanov.
Ik ben benieuwd hoe die 200 soldaten dat gaan doen? Alle bosjes uitkammen? Drijfjacht?
bigone schreef:Ondertussen heeft de Zwitserse regering haar veto uitgesproken om Oekraïnse gewonden op te nemen en te behandelen. De ziekenhuizen waren akkoord maar de regering gooit het op hun neutraliteit , ik vind daar wat van
enzino schreef:bigone schreef:Dit is toch echt wel om te kotsten deze reactie.
Kan je dat ook inhoudelijk toelichten zonder mij proberen te beledigen? Dan kunnen we de discussie op de inhoud voeren en hoeft een mod de tem niet te behandelen.
Cowboy55 schreef:bigone schreef:Dit is al de zoveelste njet, ook weigerden ze dat er munitie gebruikt zou worden voor tanks die naar de Oekraïne gingen.
Je kunt wel angstvallig neutraal blijven maar in het geval van weigeren gewonden te helpen, dan ga je toch erg af.
Dat verhaal over het gebruik van (van Zwitserland terug gekochte) munitie is 1. Dat wist je toen je het verkocht aan Zwitserland. Stond in de verkoopvoorwaarden. Take it or leave it. Snap ik nog: wat als je het spul aan Noord-Korea of Iran wil verpatsen.
Maar dit……
bigone schreef:De opmerking dat de EU een volk wegvagen wel door de vingers ziet wanneer gasleveranties op het spel staan, ja die opmerking vind ik gruwelijk. En wanneer jij je daardoor aangevallen voelt kun je er misschien beter bij stilstaan hoe dat overkomt maar tem gerust hoor.
mysa schreef:Het is toch wel vaak zo dat de mens, een volk zich laat voorstaan op zijn hoge moraal maar als puntje bij paaltje komt, verdampen de principes soms. Met name als het eigen bestaan wordt aangetast.
Marigold schreef:Ik zou wel eens meer willen begrijpen over waar gas precies wordt ingezet, het gaat van gas naar energie, wie gebruikt het en wat valt er dan straks mogelijk uit?
Behalve onze cv en gasstel?
enzino schreef:bigone schreef:Dit is toch echt wel om te kotsten deze reactie.
Kan je dat ook inhoudelijk toelichten zonder mij proberen te beledigen? Dan kunnen we de discussie op de inhoud voeren en hoeft een mod de tem niet te behandelen.
bigone schreef:De opmerking dat de EU een volk wegvagen wel door de vingers ziet wanneer gasleveranties op het spel staan, ja die opmerking vind ik gruwelijk. En wanneer jij je daardoor aangevallen voelt kun je er misschien beter bij stilstaan hoe dat overkomt maar tem gerust hoor.
mysa schreef:Heel eigenlijk ben ik het wel een heel klein beetje met Enzino eens. (goh)
Het is toch wel vaak zo dat de mens, een volk zich laat voorstaan op zijn hoge moraal maar als puntje bij paaltje komt, verdampen de principes soms. Met name als het eigen bestaan wordt aangetast.