Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:26

Maar ik typ net dat ik niet links ben en nooit ben geweest.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:32

Benzz schreef:
Maar ik typ net dat ik niet links ben en nooit ben geweest.

Ik ben evenmin rechts noch geweest

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:37

Ik ben ook niet echt links, qua milieu wel maar in economisch opzicht niet.

Wat mij enorm stoort aan zowel Wilders als Baudet is dat ze keihard liegen om kiezers te winnen. Populisme heet dat geloof ik. ;)

Daarbij is Wilders ook nog gewoon vreselijk onbeschoft en platvloers, een nare manier van politiek bedrijven.

Hoorde vandaag over een filmpje uit 2017, een interview in het buitenland, waarin hij gewoon zegt dat Fortuin is vermoord door een moslim.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:37

mysa schreef:

Wat mij enorm stoort aan zowel Wilders als Baudet is dat ze keihard liegen om kiezers te winnen. Populisme heet dat geloof ik. ;)

Daarbij is Wilders ook nog gewoon vreselijk onbeschoft en platvloers, een nare manier van politiek bedrijven.

Hoorde vandaag over een filmpje uit 2017, een interview in het buitenland, waarin hij gewoon zegt dat Fortuin is vermoord door een moslim.

Precies dit dus!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:46

mysa schreef:

Ik denk dat heel veel mensen ergens in het midden zitten. Die mensen mis ik hier in het topic wel. Ik denk dat dit topic al lang geen afspiegeling meer is van de maatschappij qua politieke voorkeuren

Welk filmpje is dat? Is die zeker weten niet gemanipuleerd? Zou bizar zijn als het echt is…

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:58

Ik heb het meerdere malen op Twitter voorbij zien komen vandaag maar niet zelf gehoord want doof.
Men zegt wel dat hij zich vergiste en Theo van Gogh bedoelde. Zou kunnen hoor. Maar dan nog vind ik het beneden peil om dat te gebruiken om moslims in het algemeen zwart te maken.
Zoals die Volkert nog steeds gebruikt wordt om links/dierenactivisten zwart te maken.

Dit zijn beide excessen die je aan beide zijden van het politieke spectrum tegenkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:04

Over straffen gesproken.. wie van de twee moordenaars is alweer een poosje vrij ? :+
(Ik weet dat er 1 vrij is, maar niet welke, dit is geen strikvraag of bijdehanddoenerij, ik schrijf het zelf maar alvast )

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:16

Benzz schreef:
mysa schreef:

Precies dit dus!

Dat is inderdaad bijzonder onkies! De geloofsovertuiging van Volkert van der Graaf is mij niet bekend, maar dat deze links extremische man islamitische is lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Als voornaamste reden voor de moord, gaf hij wel de anti-islamitische denkbeelden van Pim Fortuyn op. (en inmiddels is van der Graaf weer op vrije voeten, dus hij kan Geert wilders zelf corrigeren op foute uitspraken)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:18

Een leuke podcast over de moord op Fortuyn; “vriend van Volkert”

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:01

996981 schreef:
Een leuke podcast over de moord op Fortuyn; “vriend van Volkert”

Link?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:03

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:05

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:08

Loretta schreef:

Ja, dat is hem :)

Meer mensen hier fan van podcasts en aanraders op politiek gebied?

Ik luister nu:
Volkskrant elke dag
NRC vandaag
Pointer
Argos
Zembla

Zou het leuk vinden nog een podcast te luisteren die dieper ingaat op politiek

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:22

mysa schreef:
Ik heb het meerdere malen op Twitter voorbij zien komen vandaag maar niet zelf gehoord want doof.
Men zegt wel dat hij zich vergiste en Theo van Gogh bedoelde. Zou kunnen hoor. Maar dan nog vind ik het beneden peil om dat te gebruiken om moslims in het algemeen zwart te maken.
Zoals die Volkert nog steeds gebruikt wordt om links/dierenactivisten zwart te maken.

Dit zijn beide excessen die je aan beide zijden van het politieke spectrum tegenkomt.

Sorry Mysa, ik wist niet dat je doof bent. Ik heb het gevonden en het lijkt me inderdaad echt. Vraag is of hij dit opzettelijk deed? Zo ja met welke intentie dan? Kan me niet voorstellen dat hij dacht dat het niet geverifieerd zou worden?
https://nos.nl/l/2160251

Weerlegt wel het statement dat hij geen interviews geeft… dat hij het weinig doet snap ik nu wel :D

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 01:22

996981 schreef:
Loretta schreef:

Ik luister nu:
Volkskrant elke dag
NRC vandaag
Pointer
Argos
Zembla

De Stemming van Vullings en van der Wulp. Iedere vrijdag, alleen niet tijdens reces.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:02

996981 schreef:
Loretta schreef:

Ik luister nu:
Volkskrant elke dag
NRC vandaag
Pointer
Argos
Zembla

Stuurloos, over beleidsproblematiek, en mijn allerfavorietste - stukroodvlees, blog van politicologen die oa populisme onderzoeken. Hebben ook onderzoek gedaan naar achterban van partijen (heb ik hier veel gedeeld, maar is niet veel interesse in).

Ik ben niet tegen rechts, maar wel “tegen” populisme. Omdat het tegenstellingen vergroot (zie Amerika, zie UK). Omdat het slecht nieuws is voor democratische instuties, kunst en cultuur, milieu. Omdat mensen er slechter van worden, niet beter. Voor mij gaat het ook niet om het niet halen van verkiezingsbeloftes, maar dat er zoveel punten in strijd zijn met mensenrechten of internationale verdragen. Gewoon onhaalbaar of niet realistisch zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:05

Dank beiden voor het delen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:39

De politieke redactie van Trouw had er vanmorgen zin in.
Aan de orde: in het Catshuis komt de regering bijeen ivm de eerste van vier 'begrotingsraden'.
"Na zes weken in het pierenbad staat men nu op de hoogste duikplank",
"de geest van de vier fractievoorzitters waart door het Catshuis",
...en in dat Catshuis waar nu de begroting moet worden opgesteld
"wordt men aangestaard door een lege schatkist".
De politieke redactie voorziet een pittige rol voor de minister van Financiën, Eelco Heinen.

Daarna stelt columnist Jurriën Hamer dat pvv en vvd "het slechtsste in elkaar boven halen":
lekker akelig tegen vreemdelingen (= alles wat niet Henk en Ingrid heet)
en bij bezuinigen de rijken ontzien.
... wat betekent dat een groot deel van de kiezers van Wilders klappen gaat krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:00

@Journee: Wat jij hier schrijft wist ik niet, dat Volkert v.d. Graaf als voornaamste reden voor het vermoorden van Pim Fortuyn diens anti-Islamitische denkbeelden heeft opgegeven??? Dit drama is al lang geleden maar ik herinner me het nog goed, heb dat echter nooit ergens gehoord toen. Alleen dat die Volkert een dierenrechtactivist was, waarbij ik toen dacht dat hij zijn zaak hiermee geen goed deed.En waarom zou hij daarvoor Pim Fortuyn dan vermoord hebben, die was in elk geval wel gek op zijn hondjes. Maar, als je iemand vermoordt om zijn anti-Islamitische denkbeelden, waarvan ik me niets kan herinneren uit de toenmalige politiek, maar het is ook wel lang geleden, dan zou het toch vrij logisch zijn dat je zelf Islamitisch bent, want waarom zou je er anders een moord voor plegen?!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:09

996981 schreef:
Loretta schreef:

Ik luister nu:
Volkskrant elke dag
NRC vandaag
Pointer
Argos
Zembla

Maarten van Rossem, wel duidelijk vanuit een sociaal democratische bril.

Verder lees ik het boek grootmacht Europa van Marc de Vos. Must read! Maar 200 pagina's, ben je zo door.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:12

Gisteren kwam toevallig Maarten van Rossem voorbij in een andere oodscast die ik graag luister (geschiedenis inside) en ik kan niet naar de beste man luisteren :o geen idee waarom, maar ik vind hem hooghartig overkomen.

Boek ga ik naar kijken :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:17

Citaat:
De geloofsovertuiging van Volkert van der G.is mij niet bekend

:o
Mij wel .
Maar ik vrees met grote vreze ;)
dat als ik zeg 'Zevende Dag Adventist' dat dat voor de meesten abracadabra is.

En tja, Pim Fortuyn ging wel laten we zeggen naar bed met jonge moslimjongens.

Citaat uit Wikipedia mbt het motief:
"Het ging daarbij voor de verdachte om de combinatie van de algemene stigmatiserende politieke denkbeelden van Fortuyn, de polariserende wijze waarop Fortuyn die voor het voetlicht bracht en de grote politieke macht die Fortuyn dreigde te krijgen. Hij zag voor zichzelf geen andere mogelijkheid om dat gevaar te stoppen dan door Fortuyn om het leven te brengen."

(Ik vind moord volstrekt het verkeerde middel, maar ik ben het eens met stigmatisering en polarisatie en ik werd niet vrolijk van de gedachte dat de malloot de volgende premier ging worden.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-08-24 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:18

996981 schreef:
Gisteren kwam toevallig Maarten van Rossem voorbij in een andere oodscast die ik graag luister (geschiedenis inside) en ik kan niet naar de beste man luisteren :o geen idee waarom, maar ik vind hem hooghartig overkomen.

Boek ga ik naar kijken :)

Snap ik! Maar hoe meer ik van hem lees/luister. Hoe meer ik besef dat hij juist heel erg bescheiden is, hij weet het niet zo goed te verpakken. Hij heeft een vrij sterke motivatie tot feitelijk correct zijn. En hij is heel droog, waardoor hij wat arrogant overkomt. Maar ik vind hem juist een van de personen met de meest sociale, en realistische mening over zaken.

Daarnaast is het een wandelende encyclopedie. Heel handig om snel dingen bij te spijkeren.

Maar heb het idee dat je hem fantastisch of vreselijk vindt, geen tussenweg mogelijk :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
De geloofsovertuiging van Volkert van der G.is mij niet bekend

:o
Mij wel .
Maar ik vrees met grote vreze ;)
dat als ik zeg 'Zevende Dag Adventist' dat dat voor de meesten abracadabra is.

Heel veel geradicaliseerde dierenrechtenactivisten zijn Zevende dag adventist.
Niko Kofferman samen met zijn vrouw. Maar ook Marianne Thieme zit bij die club.

Dat Volkert daar ook lid van is of was dat wist ik niet, maar het verbaast mij eerlijk gezegd ook niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:24

anjali schreef:
@Journee: Wat jij hier schrijft wist ik niet, dat Volkert v.d. Graaf als voornaamste reden voor het vermoorden van Pim Fortuyn diens anti-Islamitische denkbeelden heeft opgegeven??? Dit drama is al lang geleden maar ik herinner me het nog goed, heb dat echter nooit ergens gehoord toen. Alleen dat die Volkert een dierenrechtactivist was, waarbij ik toen dacht dat hij zijn zaak hiermee geen goed deed.En waarom zou hij daarvoor Pim Fortuyn dan vermoord hebben, die was in elk geval wel gek op zijn hondjes. Maar, als je iemand vermoordt om zijn anti-Islamitische denkbeelden, waarvan ik me niets kan herinneren uit de toenmalige politiek, maar het is ook wel lang geleden, dan zou het toch vrij logisch zijn dat je zelf Islamitisch bent, want waarom zou je er anders een moord voor plegen?!

Er waren veel vragen (en complot) theorieën rond de moord op Pim Fortuyn.

https://www.kijkmagazine.nl/mens/complot-pim-fortuyn/

Ik denk dat een groot deel van de Nederlanders ook wel geschokt was na de moord op Pim Fortuyn. Het was zeker een markante man en hij heeft kritische uitlatingen gedaan over de islam, maar hij heeft nooit geheimzinnig gedaan over zijn homoseksualiteit. Ik kan me voorstellen dat het één en ander misschien verband met elkaar hield.

Hoewel de er in de bijbel of koran zelf lang niet zo moeilijk over wordt gedaan, is het vaak net welke invulling gelovigen er op zelf op een bepaald moment aangeven en die invulling is helaas niet altijd even tolerant.

Wat dat betreft had ik wel bewondering voor Pim Fortuyn, dat hij in de politiek openlijk voor zijn geaardheid uitkwam en dat er ook niet zo'n issue van werd gemaakt. Hoe "tolerant" de Nederlanders in naam ook zijn (naar mijn idee eerder pragmatisch dan principieel vooral als er geld te verdienen valt, dat laat de handels geschiedenis van Nederland wel zien)
hebben nieuwe denkbeelden ook hier vaak tijd nodig om algemeen geaccepteerd te worden.

Marga Klompe had in 1967 zomaar de eerste vrouwelijke minister president van Nederland kunnen worden, maar zij gaf toen zelf aan dat naar haar gevoel "de tijd nog niet rijp" was. Sommige dingen blijken echter wel heel veel tijd te kosten, inmiddels wacht Nederland nog steeds op de eerste vrouwelijke minister president. :+