Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:13

pien_2010 schreef:
Daar heb jij weer gelijk in. Ik ben wellicht te ongeduldig want ik wil die Russen terug in de MAND. En wel NU! Ik ben er zo klaar mee.

Ik was er al klaar mee, maar nu nog meer daar ik heel veel bij de gevluchte Oekraïners hier zie wat oorlog werkelijk aan schade aanricht. BV een leuk feestje hier waar ze allemaal waren. En het vuurwerk dat wij zo prachtig vonden veroorzaakte bijna hyperventilatie aanvallen bij de Oekraïners.

Dit soort voorbeeldjes zie ik te vaak, ik zie het ongelukkig zijn, het niet aanwezig willen zijn in een ander land hoe lief de mensen ook zijn, het gesplitst zijn van je echtgenoot, je vader, je oom etc, kinderen die (logisch) lastig zijn en bij elk conflictje met de moeder roepen "ik wil terug naar Oekraïne" en echt moeilijk zijn om te managen→ zo sneu, ze missen hun vader en hun familie, ze zijn afgesneden van hun cultuur, ze praten hier glad de taal niet, het is zo vreselijk sneu. En dan praten we over mensen die in veiligheid zijn, niet riskeren om gebombardeerd te worden, dood geschoten, gemarteld etc. Want dat is natuurlijk vele male erger een reden dat de Oekraïners met brede blijde gezichten zo flink zijn hier en ook in andere landen waar ze naar toe gevlucht zijn(maar ondertussen is het dus diep en diep triest wat ze laten zien als je iets dichter bij mag komen).

Dit gaat zo ver. En dat weten is wat anders als het ook echt zien/ ervaren en dan heb ik het over diep oprecht verdriet, woede etc. Cela me fait mal de mon coeur (dat doet me pijn).

Ja helemaal met jou eens, het is hartverscheurend. En vooral allemaal zo zinloos en onnodig. Allemaal omdat een stel asociale oude banketstaaf menen dat vroeger alles beter was (voor henzelf) en zij de arrogantie en stompzinnigheid hebben om te denken dat ze dat ten koste van alles weer kunnen laten herleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:20

irmaz schreef:
Het Russische leger zou het 2e grootste leger ter wereld zijn, die nu in een slag in gewikkeld met militaire dwerg Ukraïne welke mondjesmaat van zijn vrienden wapens aangelevert krijgt. Hoe goed kun je dat noemen?

Het sterkste en meest geavanceerde leger ter wereld heeft er 20 jaar over gedaan om een groep bebaarde mannen op muilezels uit Afghanistan te krijgen en nog voor ze goed en wel al hun hi-tech materieel op het vliegtuig hadden waren die bebaarde mannen alweer aan de macht. Om even de verwachting in perspectief te plaatsen.

pien_2010 schreef:
Dit had ik wel verwacht en ik denk Duitsland ook wel. Ik hoop voor hen dat ze via de Saoedisch extra kunnen krijgen. Maar voor de bühne lijkt het alsof Biden met lege handen naar huis is gegaan, dus wellicht heeft Duitsland pech. Maar zeg nooit nooit want er gebeurt ook veel achter gesloten deuren.

Dat is het Saoedi Arabia dat momenteel toenadering zoekt om zich bij BRICS (R = Rusland) aan te sluiten. Ik heb er een hard hoofd in.

tamary

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:37

Saoedi arabie heeft buiten het politieke verhaal vermoedelijk ook gewoon geen extra om te geven. Ghawar zou al sinds 2006 meer water dan olie omhoog pompen en dat hele veld is het best in kaart gebrachte gebied ter wereld. Qua gas weet ik zo even niet, maar de kennis om optimaal te winnen is er, de draai naar anders dan olie/gas voor inkomsten overduidelijk ook. Iemand niet opgelet daar in de VS?

Taliban heeft gewoon goed het boekje gelezen. Mohammed geeft hier gewoon instructies voor. Je mag liegen tegen een niet moslim, en dus een wapenstilstand oid afspreken die je geheel zonder consequenties van Allah mag verbreken zodra je klaar bent voor de 2e ronde terwijl de andere partij zich geen zorgen maakt. Sun Tzu zal wel net zo'n soort advies in "the art of war" hebben staan. Amerika in zijn hemd zetten is toch grotendeels een stuk eigen fout geweest, die hadden dit kunnen en moeten weten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 19:26

tamary schreef:
Sun Tzu zal wel net zo'n soort advies in "the art of war" hebben staan.

Nee.Ik heb dat boek gelezen, in "the Art of War" wordt niet gesproken over wapenstilstanden, of andere directe onderhandelingen met de vijand. Sun Tzu geeft wel advies over hoe je je vijand kan misleiden, het belang van spionage en contra spionage etc.
Ik betwijfel overigens zeer die bewering over liegen tegen niet-moslims (disclaimer, ik heb de Koran niet gelezen, baseer mijn twijfel op de geschiedenis van het Middenoosten en vooral de contacten met Westerse landen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:37

Misschien dat ik er hier overheen heb gelezen, maar redelijk groot nieuws dat Zelensky zowel de Chief van de SBU ontslagen heeft (Ivan Bakanov) als de Prosecuter General (Iryna Venediktova) die verantwoordelijk is het vervolgen van Russische oorlogsmisdadigers.

En dat in een tijd van teruglopend moraal onder de troepen die continue bestookt worden door de Russen in de Donbas terwijl ze zelf munitie tekorten hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 20:48

Kuggur schreef:
tamary schreef:
Sun Tzu zal wel net zo'n soort advies in "the art of war" hebben staan.

Nee.Ik heb dat boek gelezen, in "the Art of War" wordt niet gesproken over wapenstilstanden, of andere directe onderhandelingen met de vijand. Sun Tzu geeft wel advies over hoe je je vijand kan misleiden, het belang van spionage en contra spionage etc.
Ik betwijfel overigens zeer die bewering over liegen tegen niet-moslims (disclaimer, ik heb de Koran niet gelezen, baseer mijn twijfel op de geschiedenis van het Middenoosten en vooral de contacten met Westerse landen).

Dat dus.

Verder : Mohammed was een succesvol krijgsheer en de basis van de sharia is veelal gelijk aan die van eigenlijk elk (modern) leger in oorlogstijd. Als je geen geweld, geen diefstal, geen leugens voor iedereen ongeacht geloof/horende bij de groep of niet laat gelden, dan valt er geen oorlog te voeren of te plunderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:00

enzino schreef:
Misschien dat ik er hier overheen heb gelezen, maar redelijk groot nieuws dat Zelensky zowel de Chief van de SBU ontslagen heeft (Ivan Bakanov) als de Prosecuter General (Iryna Venediktova) die verantwoordelijk is het vervolgen van Russische oorlogsmisdadigers.

En dat in een tijd van teruglopend moraal onder de troepen die continue bestookt worden door de Russen in de Donbas terwijl ze zelf munitie tekorten hebben.

Hij heeft ze ontslagen omdat er onder hun leiding blijkbaar fouten zijn gemaakt. Bakanov is al heel lang een persoonlijke vriend van hem dus dat zal niet makkelijk zijn geweest. Ik vermoed dat hij geen enkele mis peer accepteert ,juist niet van mensen op hooggeplaatste functies om te zorgen dat er geen gedoe over komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:28

Azerbeidjan levert EU komend jaar ruim 12 miljard kuub gas; dit wordt de jaren daarna uitgebreid naar 20 miljard tegen momenteel 8,1 miljard. (Of dat een druppel op de gloeiende plaat is, geen idee)
Die afspraak heeft Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen maandag met president Aliyev van Azerbeidzjan bekendgemaakt. Het land zal de levering gaan ’verdubbelen’ op het moment dat Europa hunkert naar gas.
De EU en Azerbeidzjan tekenden een deal voor toekomstige samenwerking. Want de leverancier uit Centraal-Azië heeft ook een groot potentieel aan hernieuwbare energie, vooral uit offshore windparken en groene waterstof. Daarbij gaat Europa het land helpen, zo kondigt Von der Leyen aan.

https://www.telegraaf.nl/financieel/100 ... as-leveren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:33

enzino schreef:

bigone schreef:
Hij heeft ze ontslagen omdat er onder hun leiding blijkbaar fouten zijn gemaakt. Bakanov is al heel lang een persoonlijke vriend van hem dus dat zal niet makkelijk zijn geweest. Ik vermoed dat hij geen enkele mis peer accepteert ,juist niet van mensen op hooggeplaatste functies om te zorgen dat er geen gedoe over komt.

Ik begreep dat beide op non actief staan. De verklaring die Zelenski gaf was dat beide onvoldoende in staat waren geweest om succesvol de strijd aan te binden met Poetins spionnen die nog overal in het Oekraïense regeringsapparaat werkzaam zijn. Volgens Zelenski zitten er in de kringen van de staatsveiligheidsdienst SBU en het openbaar ministerie meer dan 60 man die heimelijk met Moskou samenwerken. Tot nu toe zijn er bij de rechtbank 651 zaken van landverraad of collaboratie met de Russen aangebracht, aldus de Oekraïense president. „Zo’n scala aan misdaden tegen de fundering van de staat stelt hoge eisen aan de relevante leiders”, aldus Zelenski in zijn dagelijkse, nachtelijke toespraak.

Wil dus niet zeggen dat beide niet meer loyaal waren of verraad hebben gepleegd, alleen dat ze niet effectief genoeg zijn om deze problemen aan te pakken. Effectiviteit boven loyaliteit is wel zo transparant.

Bron, de Telegraaf (premium artikel)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:41

enzino schreef:

Op non actief gezet wordt nu gezegd, maar goed, redelijk opvallend vond ik inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:00

Babootje schreef:
Azerbeidjan levert EU komend jaar ruim 12 miljard kuub gas; dit wordt de jaren daarna uitgebreid naar 20 miljard tegen momenteel 8,1 miljard. (Of dat een druppel op de gloeiende plaat is, geen idee)
Die afspraak heeft Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen maandag met president Aliyev van Azerbeidzjan bekendgemaakt.

Heerlijke man; stukje van wiki:
Citaat:
Many observers see Aliyev as a dictator. He rules an authoritarian regime in Azerbaijan; elections are not free and fair, political power is concentrated in the hands of Aliyev and his extended family, corruption is rampant, and human rights violations are severe (including torture, arbitrary arrests, as well as harassment of journalists and non-governmental organizations).

De rest zal ik maar niet quoten, want dan begin ik weer wat cynisch te worden waar de EU voor staat.

Edit: ik kan het niet laten. Om dictator Putin te straffen dat hij een volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie) doen wij hun gas in de ban om vervolgens meer gas in te kopen bij een andere dictator dat een ander volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie):
Citaat:
1. Strongly condemns Azerbaijan’s continued policy of erasing and denying the Armenian cultural heritage in and around Nagorno-Karabakh, in violation of international law and the recent decision of the ICJ;

2.  Acknowledges that the erasure of the Armenian cultural heritage is part of a wider pattern of a systematic, state-level policy of Armenophobia, historical revisionism and hatred towards Armenians promoted by the Azerbaijani authorities, including dehumanisation, the glorification of violence and territorial claims against the Republic of Armenia which threaten peace and security in the South Caucasus

https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 80_EN.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-22 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:05

Ondertussen heeft de Zwitserse regering haar veto uitgesproken om Oekraïnse gewonden op te nemen en te behandelen. De ziekenhuizen waren akkoord maar de regering gooit het op hun neutraliteit , ik vind daar wat van >;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:30

bigone schreef:
Ondertussen heeft de Zwitserse regering haar veto uitgesproken om Oekraïnse gewonden op te nemen en te behandelen. De ziekenhuizen waren akkoord maar de regering gooit het op hun neutraliteit , ik vind daar wat van >;)

Wat had de vlag van het Rode Kruis ook alweer te maken met de Zwitserse vlag? :roll:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:30

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:40

bigone schreef:

Zwitserland is zeker bang dat Rusland ook hun ziekenhuizen als militaire doelwitten gaat zien. Of er komt niet genoeg goud mee >;)
Gaat het over gewonden in het algemeen of specifiek militairen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:53

Het staat voor het grootste gedeelte achter een betaalmuur dus alleen gewonden gelezen. Maar kunnen natuurlijk ook militairen zijn.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 22:57

irmaz schreef:
bigone schreef:

Zwitserland is zeker bang dat Rusland ook hun ziekenhuizen als militaire doelwitten gaat zien. Of er komt niet genoeg goud mee >;)

En al zouden het militairen zijn?! Wat gaat Rusland doen dan? Zwitserland aanvallen? Kaasfondue in de ban doen? Een muziekstudio in Montreux in de fik steken?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:00

enzino schreef:
Heerlijke man; stukje van wiki:
Citaat:
Many observers see Aliyev as a dictator. He rules an authoritarian regime in Azerbaijan; elections are not free and fair, political power is concentrated in the hands of Aliyev and his extended family, corruption is rampant, and human rights violations are severe (including torture, arbitrary arrests, as well as harassment of journalists and non-governmental organizations).

De rest zal ik maar niet quoten, want dan begin ik weer wat cynisch te worden waar de EU voor staat.

Edit: ik kan het niet laten. Om dictator Putin te straffen dat hij een volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie) doen wij hun gas in de ban om vervolgens meer gas in te kopen bij een andere dictator dat een ander volk uit de geschiedenisboeken wil verwijderen (cultuur, populatie):
Citaat:
1. Strongly condemns Azerbaijan’s continued policy of erasing and denying the Armenian cultural heritage in and around Nagorno-Karabakh, in violation of international law and the recent decision of the ICJ;

2.  Acknowledges that the erasure of the Armenian cultural heritage is part of a wider pattern of a systematic, state-level policy of Armenophobia, historical revisionism and hatred towards Armenians promoted by the Azerbaijani authorities, including dehumanisation, the glorification of violence and territorial claims against the Republic of Armenia which threaten peace and security in the South Caucasus

https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 80_EN.html

Huidige situatie Azerbaijan-Armenië, nieuws van vandaag: https://www.azernews.az/nation/196854.html
Nog een kleine positionering: Zowel Azerbaijan als Turkije hebben problemen met Armenië en Armenië geniet de bescherming van onze Russische vrienden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:05

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

En al zouden het militairen zijn?! Wat gaat Rusland doen dan? Zwitserland aanvallen? Kaasfondue in de ban doen? Een muziekstudio in Montreux in de fik steken?

Rusland vind ziekenhuizen heel bedreigend :brr:

Ik probeer alleen maar om er chocola van te maken van dat veto, ik vind het tamelijk onbegrijpelijk eerlijk gezegd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:06

Ik ook.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:08

bigone schreef:
Het zou trouwens wel eens goed kunnen rommelen binnen het Kremlin :

https://www.world-today-news.com/detail ... ty-tsn-ua/

Moordaanslag op de tweede man na Poetin en de manier? Vergif in kleding doet toch erg denken aan andere aanslagen uitgevoerd door de fsb .

Dat is wel heel interessant, het zat er wel een beetje aan te komen. Jammer dat het mislukt is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:14

irmaz schreef:
bigone schreef:
Het zou trouwens wel eens goed kunnen rommelen binnen het Kremlin :

https://www.world-today-news.com/detail ... ty-tsn-ua/

Moordaanslag op de tweede man na Poetin en de manier? Vergif in kleding doet toch erg denken aan andere aanslagen uitgevoerd door de fsb .

Dat is wel heel interessant, het zat er wel een beetje aan te komen. Jammer dat het mislukt is.

Heerlijk concept dat je naar het ziekenhuis gebracht wordt door de types die wellicht verantwoordelijk zijn voor het feit dat je moet spoed naar het ziekenhuis moet…..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:30

Zo kun je de voortgang ook wergeven :)
Citaat:
Volodymyr Zelenskyі: Tot op heden zijn 1028 nederzettingen bevrijd van de Russen. Nog eens 2621 staan ​​nog steeds onder controle van de indringers. En met hen allemaal - met iedereen waar mensen zijn - moeten we informatieverbindingen onderhouden. Zo veel mogelijk.

Bron: uiteraard Twitter

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:35

bigone schreef:
Het staat voor het grootste gedeelte achter een betaalmuur dus alleen gewonden gelezen. Maar kunnen natuurlijk ook militairen zijn.

Het gaat om militairen volgens bron Twitter (met een uitgesproken mening := )
Citaat:
Zwitserland verwierp het verzoek van de NAVO om gewonde Oekraïense soldaten te behandelen.
Wat zou je verwachten van de oliebol die klootzakken als Sepp Blatter voortbracht?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:37

Zwitserland daalt in mijn achting.