Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:24

mylittlejoy schreef:
Als daar een simpele oplossing voor was, waren ze daar al op uitgekomen. De Palestijnse bevolking was daar voor Israël opgericht werd, waarom moeten zijn weg?

Dus dan gaat dit tot het einde der tijden door?
(van mij moeten ze helemaal niet weg, dat schrijf ik ook niet. Ik ben alleen benieuwd hoe er voor die mensen daar nu wel eens een keer een oplossing komt)

Citaat:
Sowieso, ethnic cleansing is nooit de oplossing. Nooit.

Even voor de duidelijkheid, dat schreef ik ook niet.

Willen ze wel blijven? Veel zouden misschien vluchten als ze dat zouden kunnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:39

mylittlejoy schreef:
Het begint erop te lijken dat Trump de bliksemafleider is voor Musk, die ondertussen de volledige Amerikaanse overheid aan het ontmantelen is.

Bij Musk blijf ik ook steeds denken over wat zijn zoontje zei in dat interview met die schijnheilige Tucker Carlson. Zo'n klein ventje praat puur na wat hij hoort. En als hij overal zomaar binnen komt stampen dan krijgt die best wat mee. Met z'n "quietly just do whatever we want".

Ik vat dat gewoon op als dat dat precies is wat Musk gezegd heeft: we zorgen voor zus-en-zo omstandigheden ter afleiding en then we can quietly just do whatever we want.

Ook wel interessant trouwens dat in andere filmpjes van dit interview, ineens precies dat stukje eruit geknipt is! Vandaar dat ik deze met green screen plaats. In andere filmpjes zie je ineens alleen nog dat hij binnen komt stampen. Wat er voor deze uitspraak gebeurt. En dat zelfingenomen lachje achteraf.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:09

Polar schreef:
Ik ben benieuwd of/wanneer de mensen die echt vol voor Trump hebben gestemd, de eerste twijfels zullen krijgen.
Denk niet dat dat nu al is.

Ik denk dat die ervan smullen, kijk hun daadkrachtige leider eens spierballentaal uitslaan!

Over dat wij er westers naar kijken - ik haal het artikel wat ruitje plaatste (dank) nog eens aan: https://decorrespondent.nl/11791/waarom ... a524562382 met redenen waarom mensen op Trump stemmen. De context van dat artikel:

Correspondent schreef:
"Als je het met niet-westerse blik bekijkt, dan zijn de VS allesbehalve een functionerende democratie"

Dus in een democratie waar je het systeem niet kunt veranderen, en waar je ook niet veel van dat systeem verwacht, gaat er een soort logica spelen die deskundigen in westerse landen vaak over het hoofd zien: je probeert er voor jezelf het beste uit te persen.[

---

Pas als we de VS zien als een gebrekkige democratie waar kiezers het stemrecht wordt ontnomen, waar ‘al te radicale kandidaten’ vroegtijdig buitenspel worden gezet, en waar machtige lobbyisten en astronomische campagnebudgetten de strijd domineren, pas dan kunnen we een volledig beeld krijgen van de redenen waarom kiezers in zulke ongelofelijk grote aantallen op een politicus als Trump stemmen.

Een belangrijke context die zeker niet mag worden weggelaten wanneer we het hebben over de "goede" dingen die Trump doet. Amerika blijkt toch echt een beetje een derde wereld bananen republiek te zijn. De EU en Nederland is dat inmiddels een beetje meer, maar nog lang niet niveau Amerika.

@mysa - heb ik ook gelezen, Vreemdelingen in hun eigen land. Bleef bij mij ook heel erg hangen dat de mest conservatieve, minst gereguleerde staten ook de armste zijn met de grootste milieuproblematiek en hun bayou's hebben zien verdwijnen. En dat het toestaan van grote, vervuilende industrie niet heeft geleid tot de banen waar ze zo op hoopten. In God, Trump, Jesus wordt ook nog eens benoemd dat christelijke stemmers niet zozeer de persoon Trump leuk vinden, maar wel wat hij voor hen heeft bereikt - conservatieve rechters, anti abortus standpunten.... (en tot zover het gebod, heb uw naasten lief. Dat houdt dus op als "naasten" zich niet gedragen volgens jouw eigen normen en waarden). Amerika is best religieus voor een "ontwikkeld" land (en dat is ook typerend - want vuistregel is wel, hoe ontwikkelder een land, hoe minder religieus).

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:12

nps schreef:
Polar schreef:
Ik ben benieuwd of/wanneer de mensen die echt vol voor Trump hebben gestemd, de eerste twijfels zullen krijgen.
Ik denk dat die ervan smullen, kijk hun daadkrachtige leider eens spierballentaal uitslaan!
Nu nog wel. :j
Maar ik bedoel meer wanneer de gevolgen voor hun ook negatief voelbaar zullen worden.

Die video van het zoontje van Musk blijft inderdaad ook creepy... zoiets verzin je als kind over het algemeen niet zelf.

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:17

Het enige dat Netanyahu en trump hiermee bereiken is niet alleen negatieve meningen over zionisten maar over alle joden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:17

Polar schreef:

Pas als ze zelf flink geraakt worden.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:33

Loretta schreef:
Polar schreef:

Pas als ze zelf flink geraakt worden.

En zelfs dan zullen ze liever andere zondebokken zoeken dan hun Grote Leider betwijfelen. Het gevaarlijke aan de huidige situatie is dat feiten er niet meer toe doen en het dus altijd wel zal lukken om een of andere groep de schuld te geven.

Ik moest spontaan aan Southpark denken, "Blame Canada"

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:52

Ik ben ook benieuwd naar het social media offensief vol nepnieuws en misinformatie wat uitgerold gaat worden om de publieke opinie te beïnvloeden.

Geer Wilders steunt teumps plan voor Gaza. Nederland zelf alleen niet, net als de rest van de internationale gemeenschap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 13:53

Genoeg mensen die zeggen dat trump hun heeft verraden, ze hebben op hem gestemd, latino’s , moslims en veel landbouwers. Ze komen er nu achter dat ze een groot probleem hebben.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:18

Cer schreef:
mylittlejoy schreef:
Die mensen hebben gestreden, geleden een alles opgeofferd voor hun stukje land, waar ze al decennia onder vuur liggen, letterlijk, maar Trumpie denkt dat ie ze even gaat verplaatsen. Op kosten van een ander. En de grond zich kan toe-eigenen.

Hoe gaat dit stoppen dan?
Ik zeg niet dat verplaatsen de oplossing is, maar wat is het dan wel? Want het is al een poosje een bende daarzo, voor zover het nu nog bewoonbaar is. Wanneer stopt de oorlog, wie gaat het dan opbouwen en hoe lang blijft het dan rustig?
Ik heb geen idee, ik heb helemaal geen verstand van de midden oosten problematiek.

Stoppen met Israël als een kwetsbaar onschuldig sneeuwvlokje behandelen zou al een stuk helpen. Nu wordt dat land nog grandioos gesteund waardoor het andere landen aan kan vallen zonder zelf risico te lopen, en wordt dat gedrag gewoon geaccepteerd.

Enig ander semi-Westers land die een buurland aanvalt zou daar grote problemen door krijgen, maar bij Israël houd het op met een 'foei niet doen'. Internationaal arrestatiebevel voor de leider? Meh, dat gaan we niet uitvoeren hoor. Blokkeren van humanitaire hulp aan hun slachtoffers? Nou nou, poe poe, wat verhongerende kinderen zijn ook weer niet zo erg. Daar gaan we niet te veel problemen over maken. Kinderen die aan tafel zitten te eten doodschieten? Ach ja, het was maar een Hamas-strijder in de dop, hadden de ouders hun huis en land maar moeten verlaten toen Israël besloot daar graag nog een nederzetting te willen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:18

Cer schreef:
mylittlejoy schreef:
Als daar een simpele oplossing voor was, waren ze daar al op uitgekomen. De Palestijnse bevolking was daar voor Israël opgericht werd, waarom moeten zijn weg?

Dus dan gaat dit tot het einde der tijden door?
(van mij moeten ze helemaal niet weg, dat schrijf ik ook niet. Ik ben alleen benieuwd hoe er voor die mensen daar nu wel eens een keer een oplossing komt)

Citaat:
Sowieso, ethnic cleansing is nooit de oplossing. Nooit.

Even voor de duidelijkheid, dat schreef ik ook niet.

Willen ze wel blijven? Veel zouden misschien vluchten als ze dat zouden kunnen?

Maar je hoeft niet altijd zelf een oplossing te hebben voor een probleem om andermans oplossing te veroordelen wanneer deze zo verschrikkelijk slechts is. Dat is wel wat ik zelf mis aan jouw reactie. Niet dat je dit specifiek schrijft, maar het komt wel wat over van "ja, maar wat anders?". Je benoemt in deze dan wel wat je niet zegt, maar ik ben dan juist wel benieuwd wat je wél wil zeggen. Wat vind je van het plan van Trump?

We kunnen het er hopelijk toch wel over eens zijn dat etnische zuivering niet ok is? Die consensus lijkt me niet onoverkomelijk?

Duizenden Palestijnen zijn in colonne teruggekeerd zodra het kon. Het is hun thuisgrond, dus ook al is het verwoest, het is wat ze hebben. Er zullen ook mensen zijn die er wel voor hebben gekozen om zich elders te vestigen. Maar die keuze is aan hen, niet aan Trump, Israel of iemand anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:35

Het is niet dat ik het plan van Trump perse oke vindt, ik weet niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk, waanzin, zoals meer van zijn plannen, dat vind ik ervan. Nee je kunt mensen niet hun land uitsturen, nee je kan er ook geen resort van maken. Maar we vinden denk ook wel dat er iets moet gebeuren? Want die mensen help je niet met pappen en nathouden denk ik. Maar ik heb de oplossing ook niet. Moet je het dan helemaal leeg vegen, zodat niemand het kan hebben (zoals die baby uit de bijbel). Of moet je dreigen met leegvegen, zodat er consessies gedaan worden?

Ik ken de problematiek daar niet goed, ik heb er wel verschillende stukken over gelezen (maar, als ik meelees in het Israel topic zijn daar de meningen soms ook verdeeld, en daar wordt het behoorlijk intensief besproken, wie ben ik dan om met een lekenmening te komen).
Als ik JuliusJuut goed begrijp (dank voor die post :j ) , moet er strenger opgetreden worden tegen Israel.. dus dan zouden er landen stelling moeten nemen en steun aan Israel stoppen. Dat gebeurt blijkbaar niet. Daar schieten ze ook niks mee op. Misschien moet er wel een grote gekke man met de vuist op tafel slaan en zeggen "Kappen Nou" en dat iedereen denkt 'jeezes die is gek, waar is ie toe in staat??" en dat er dan wel wat gebeurd, dat andere landen wel wat gaan doen, omdat ze het plan van Trump ook een slecht plan vinden.

Mijn oplossing is er ook niet, ik heb m niet. Nou ja, anders dan strenger tegen Israel zijn, maar dat heb ik afgekeken van Julius Juut

Citaat:
We kunnen het er hopelijk toch wel over eens zijn dat etnische zuivering niet ok is

Dit schrijf je nu weer. Heb je het idee dat ik eens ben met etnische zuivering?
-> Even voor de duidelijkheid, dat schreef ik ook niet.
-> (van mij moeten ze helemaal niet weg, dat schrijf ik ook niet)

(overigens is dat wel wat wij bijv op werk doen, je kunt benoemen dat iets een slecht idee is, maar heb je dan een beter idee? Nu is mijn werk geen wereldpolitiek, maar daar komt het wel vandaan... )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:44

Cer schreef:
Het is niet dat ik het plan van Trump perse oke vindt, ik weet niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk, waanzin, zoals meer van zijn plannen, dat vind ik ervan.

Het is wel heel erg out-of-the-box. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:46

BigOne schreef:
Genoeg mensen die zeggen dat trump hun heeft verraden, ze hebben op hem gestemd, latino’s , moslims en veel landbouwers. Ze komen er nu achter dat ze een groot probleem hebben.
En diezelfde latino's, moslims en (buitenlandse) landbouwers, zijn inmiddels gedeporteerd :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:48

Babootje schreef:
Cer schreef:
Het is niet dat ik het plan van Trump perse oke vindt, ik weet niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk, waanzin, zoals meer van zijn plannen, dat vind ik ervan.

Het is wel heel erg out-of-the-box. :D

Nou, het schud de boel wel op denk :D :')
maar ja, hij doet nu allemaal van die dingen, dus de tijd komt ook dat mensen denken 'ja hoor, daar heb je hem weer' en dan is dat effect ook weer weg...

(ja we lachen er maar om, ik weet het anders ook niet.. )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:49

Ik ben het wel met die out-of-the-box gedachtengang eens. We zijn bij bepaalde dingen nou al zo lang aan het tobben, pappen en nathouden, aan het tobben om dingen voor elkaar te krijgen die gewoon niet lukken.

Team Trump schudt de boel flink op. Niet op de juiste manier!! Ik zou het liever anders zien.

Maar misschien is alles aan gort laten trappen uiteindelijk nog wel de kortste weg naar de hele wereld voldoende laten schrikken om nu eindelijk eens met èchte oplossingen te komen omdat we er hierdoor achter komen dat dit dus absoluut niet is wat we met zijn allen willen.

Ik hoop gewoon maar dat er in 1 of andere bizarre twist iets goeds van komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:57

Ik hoop vooral dat Europa eens wat zelfstandiger wordt. Aan de ellende in het midden-oosten zie ik geen einde komen voorlopig. Wat we ook bedenken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:14

BigOne schreef:

Maar ze hadden er weinig moeite mee toen tijdens de verkiezingen andere groepen werden bedreigd.
Elke individuele Trump stemmer die nu loopt te janken omdat degene nu zelf doelwit is heeft wat mij betreft last van krokodillentranen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:25

De nazi's hebben vroeger ook plannen gehad om de joden naar Madargascar te deporteren. Toen dat niet lukte zijn ze overgegaan naar de genocide. Wat lijkt het verleden toch steeds weer zoveel op het heden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:42

Cer schreef:
Het is niet dat ik het plan van Trump perse oke vindt, ik weet niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk, waanzin, zoals meer van zijn plannen, dat vind ik ervan. Nee je kunt mensen niet hun land uitsturen, nee je kan er ook geen resort van maken. Maar we vinden denk ook wel dat er iets moet gebeuren? Want die mensen help je niet met pappen en nathouden denk ik. Maar ik heb de oplossing ook niet. Moet je het dan helemaal leeg vegen, zodat niemand het kan hebben (zoals die baby uit de bijbel). Of moet je dreigen met leegvegen, zodat er consessies gedaan worden?

Ik ken de problematiek daar niet goed, ik heb er wel verschillende stukken over gelezen (maar, als ik meelees in het Israel topic zijn daar de meningen soms ook verdeeld, en daar wordt het behoorlijk intensief besproken, wie ben ik dan om met een lekenmening te komen).
Als ik JuliusJuut goed begrijp (dank voor die post :j ) , moet er strenger opgetreden worden tegen Israel.. dus dan zouden er landen stelling moeten nemen en steun aan Israel stoppen. Dat gebeurt blijkbaar niet. Daar schieten ze ook niks mee op. Misschien moet er wel een grote gekke man met de vuist op tafel slaan en zeggen "Kappen Nou" en dat iedereen denkt 'jeezes die is gek, waar is ie toe in staat??" en dat er dan wel wat gebeurd, dat andere landen wel wat gaan doen, omdat ze het plan van Trump ook een slecht plan vinden.

Mijn oplossing is er ook niet, ik heb m niet. Nou ja, anders dan strenger tegen Israel zijn, maar dat heb ik afgekeken van Julius Juut

Citaat:
We kunnen het er hopelijk toch wel over eens zijn dat etnische zuivering niet ok is

Dit schrijf je nu weer. Heb je het idee dat ik eens ben met etnische zuivering?
-> Even voor de duidelijkheid, dat schreef ik ook niet.
-> (van mij moeten ze helemaal niet weg, dat schrijf ik ook niet)

(overigens is dat wel wat wij bijv op werk doen, je kunt benoemen dat iets een slecht idee is, maar heb je dan een beter idee? Nu is mijn werk geen wereldpolitiek, maar daar komt het wel vandaan... )

Ah kom op, het is een tikke flauw om één zin uit m'n bericht te quoten, terwijl ik juist onderbouw dat ik graag jouw (uitgebreidere) mening wil horen om te begrijpen waar je vandaan komt. Juist omdat je - bewust/onbewust, ik kan het gewoon niet zeggen - je je vaak in dit topic niet uitspreekt en de andere kant wil belichten. Ik probeer oprecht te begrijpen waar je vandaan komt, maar daar heb ik wel je hulp bij nodig.

Met je bovenstaande toelichting kan ik dan ook wat meer, thanks. Mij lijkt ook inderdaad dat gestopt moet worden met Israël de hand boven het hoofd te houden. Ja, het is verschrikkelijk wat hen overkomen is, maar dat geeft ze geen vrijbrief om anderen te ontheemden. Daar ligt imo ook het probleem, Trump zegt niet 'kappen nou', die zegt 'bekijk het allemaal maar, ik pik het land zelf wel in'.

Overigens zie ik het nog steeds als afleidingsmanoeuvre voor wat er binnenslands gebeurt met Musk (waar vreemd genoeg al een aantal keer vrijwel niemand in dit topic op reageert?), het toegang krijgen tot het betaalsysteem, social security nummers, opheffen van USAID, het de toegang weigeren van de werknemers van de verschillende agencies, het willekeurig schrappen door Musk van uitgaven waar hij niet toe bevoegd is, het uitstappen uit de wereld mensenrechtenorganisatie, alle medewerkers van de CIA een buyout aanbieden en zo kan ik nog even verder gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:54

Welke ene zin? De zin waarin je suggereert dat ik etnische zuivering oke zou vinden? ja daar kom ik wel even op terug, je schrijft de zin los van de rest dus ik wil graag wel even duidelijk hebben, vooral ook voor de meelezers, dat ik niet voor etnische zuivering ben :j
Dat is niet flauw, dat is om te voorkomen dat er weer een gedicht gequote wordt.

Overigens, stel jij me nu als 1 van de weinigen een vraag, dat vind ik prettig want dan kan ik antwoord geven :j . "De rest" doet gewoon aannames.. dat is veel vervelender, maar dat is wat het is.

Beetje kort, want telefoon :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:05

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Maar ze hadden er weinig moeite mee toen tijdens de verkiezingen andere groepen werden bedreigd.
Elke individuele Trump stemmer die nu loopt te janken omdat degene nu zelf doelwit is heeft wat mij betreft last van krokodillentranen.

Klopt, dat is wat populisme doet, beloof gouden bergen en eenmaal gekozen gewoon iets totaal tegenovergesteld doen, zie Wilders !

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:26

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:58

Ik merk, @mylittlejoy, dat er ook gewoon zoveel gebeurd in 1 week, dat ik moeite heb het goed te volgen. Je noemt een aantal dingen waar ik gewoon niet goed genoeg de tijd voor heb gehad om mij in te verdiepen.

Voelt een beetje alsof Trump een schriktraining doet volgens de manier waarop je als je maar genoeg skippyballen naar een paard gooit, ze de 100e skippybal tegen hun hoofd normaal gaan vinden :')

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:36

Dat doet hij ook en bewust! Dit leidt af van zijn binnenlandse politiek waardoor hij dat ongemerkt of ongemerkter dingen doorvoert. En dat zijn ook dingen waar andere landen last van kunnen gaan krijgen.