God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:57

beantsje schreef:
Volgens mij heeft de lerares bedoeld dat je noch het scheppingsverhaal, noch Darwin, als feit kan beschouwen.
Het zijn theorieen, voor geen van beide zijn onomstotelijke bewijzen.
Het zijn mogelijkheden.

En wat het bestaan van God betreft; ik ben overtuigd van zijn bestaan. Ik vind het idee van een totaal plan achter alles logischer dan stom toeval, daarnaast heb ik teveel ervaren om het bestaan van God te kunnen ontkennen.
Maar bewijzen kan ik het niet. En dat hoeft ook niet.
Net zomin als dat ik kan bewijzen dat mijn man van mij houdt (of omgekeerd).

Je kan het beter verwoorden dan ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:27

beantsje schreef:
Volgens mij heeft de lerares bedoeld dat je noch het scheppingsverhaal, noch Darwin, als feit kan beschouwen.
Het zijn mogelijkheden.

En wat het bestaan van God betreft; ik ben overtuigd van zijn bestaan. Ik vind het idee van een totaal plan achter alles logischer dan stom toeval, daarnaast heb ik teveel ervaren om het bestaan van God te kunnen ontkennen.

Uitmuntend verwoord, Beantsje! Ja (en daarom heb je van mij dan ook een 2 gekregen Knipoog)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 01:50

Nog een:

"God created Satan to blame for his mistakes."

Afschuifsysteem, lekker makkelijk toch?

oh en de Dikke van Dale:
Geloof: vertrouwen in de waarheid van iets.... Ik heb er echter niet zoveel vertrouwen in.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 08:40

Even ter verduidelijking, God creeërde Satan niet, dat deed de mens om de dingen van zich af te kunnen schuiven.
Maar wat wil je zeggen met je post, Elan_GV?
Dat je dus niet in God gelooft?
Mag ik vragen hoe je God dan denkt te zien?
Als je er zo stellig geen vertrouwen in hebt, moet je er een andere visie over hebben om tot die conclusie te kunnen komen.
Hoe zie jij dan dat het is, want met vage uitspraken iets de wereld in schreeuwen zonder verder je visie te onderbouwen, is in mijn ogen maar een tipje van de sluier oplichten en ik ben wel benieuwd naar je visie! Enlighten me!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:46

Ben ik het ook niet mee eens, Elan - God maakt geen fouten. De mens wel. De satan bestaat wel, dat geloof ik wel, want die staat in de bijbel ook uitdrukkelijk genoemd.
Maar ik denk wel dat het vaak zo is dat de mens fouten maakt, waar de satan dan vervolgens de schuld van krijgt...

Overigens maakte ik van de week weer iets mee - te lang verhaal om hier even uitgebreid te vertellen, maar het was echt te onwaarschijnlijk om toeval te zijn - waardoor ik opnieuw even helemaal op het bestaan van God gewezen werd!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:59

Blue_Eyes schreef:
Ben ik het ook niet mee eens, Elan - God maakt geen fouten. De mens wel. De satan bestaat wel, dat geloof ik wel, want die staat in de bijbel ook uitdrukkelijk genoemd.
Maar ik denk wel dat het vaak zo is dat de mens fouten maakt, waar de satan dan vervolgens de schuld van krijgt...

Overigens maakte ik van de week weer iets mee - te lang verhaal om hier even uitgebreid te vertellen, maar het was echt te onwaarschijnlijk om toeval te zijn - waardoor ik opnieuw even helemaal op het bestaan van God gewezen werd!

Hey, kun je het misschien in het kort samenvatten, blue eyes?...

Zelf ook wel eens iets mee gemaakt waarvan ik dacht: De wetenschap is boeiend maar dit is zo iets brijzonders en groots dat God wel moet bestaan! Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:17

Even kijken... hoe ga ik dit kort vertellen Knipoog

Een vriendin van me heeft enkele jaren in Oost-Europa met een bepaalde bevolkingsgroep zendingswerk gedaan, maar is nu door organisatorische problemen thuis bij haar ouders. Dat werkt niet echt lekker, maar in Oost-Europa liep het echter ook niet goed. Ze werkte er met een moeilijke bevolkingsgroep en de organisatie waar ze in eerste instantie voor werkte, ging failliet. De enige andere organisatie waar ze zich bij zou kunnen aansluiten, had geen geld om haar aan te nemen.
Ze heeft behalve een aantal cursussen op zendingsgebied hoegenaamd geen opleiding en behalve de zending, geen werkervaring. Toch zit ze hier voor minstens een paar jaar vast.
Werk vinden zou erg lastig worden gezien bovenstaande - geen opleiding, geen ervaring.
Ze wilde pabo gaan doen, maar twijfelde erg of dat wel de goede richting zou zijn, en ze moest wel geld verdienen, want kostgeld etc. kunnen betalen en regelmatig terug kunnen naar haar project in Oost-Europa zouden toch wel wenselijk zijn.

Nu heeft ze een baan gevonden - die mensen hebben via-via over haar gehoord en haar gebeld - die perfect passend is, als tolk in de betreffende Oost-Europese taal en met de doelgroep waar ze daar mee werkte. Ze hebben er zelfs geen problemen mee als ze iedere drie maanden voor twee weken naar Oost-Europa vertrekt! Daarnaast mag ze dan (na elkaar) twee eenjarige studies gaan doen die perfect passen bij het werk dat ze straks weer fulltime wil gaan doen.
En de directeur van de organisatie waar ze in het zendingsveld mee samenwerkte (diegene die geen geld had), heeft een gift gekregen die groot genoeg is om haar die tijd vanuit hier de PR voor zijn organisatie te laten doen, wat ook totaal onverwacht en eigenlijk onwaarschijnlijk was. Daarmee is ze toch nog betrokken bij het project daar en dat maakt haar leven hier een stuk minder zuur, want haar hart ligt daar!

Allemaal net iets te toevallig - een baan, een beter passende studiemogelijkheid, die gift waardoor ze toch nog betrokken kon zijn... Er is zelfs uitzicht op een andere woonmogelijkheid! OK dan! En dit allemaal in 48 uur gehoord. Net op het moment dat ze op het punt stond om weer terug naar Oost-Europa te gaan, dan maar arm en zonder een draad aan haar lijf, maar hier hield ze het niet meer uit. Ze wist echt niet meer wat ze moest doen en of ze eigenlijk nog wel verder wilde. Vanaf haar jeugd hoor ik haar alleen maar over dat ze daar de zending in wilde, en dat was eindelijk verwezenlijkt, nu moest ze dan door die organisatorische redenen terug... Achteraf voor haar gezondheid ook maar beter, en als ze straks goed toegerust is voor dit werk en wat contacten heeft opgedaan, kan ze daar ook meer op haar plek zijn!

Het is echt in een notendop, als je het hele verhaal kent sta je met je mond nog veel verder open... ik vond het echt heel bijzonder!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:09

Tja, je kan het zien als te toevallig en allemaal geregeld van bovenaf of iets dergelijks...

Zoals je zegt, die mensen hebben via via over haar gehoord, hadden iemand nodig en hebben haar gebeld. Zo gaat het geregeld met banen.
Het is een mooi verhaal hoor, daar niet van, maar bijzonder of speciaal niet in mijn ogen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:33

Daar kan ik kort over zijn: Darwin!!!

Ik geloof niet in een almachtige en kies dan dus automatisch voor Darwin. Natuurlijk is de theorie van Darwin ook geschreven in de tijd dat die man leefde, maar voor mij persoonlijk vind ik het heel wat aannemelijker dan wat er in de bijbel is geschreven. Ik heb geen moeite met het idee dat ik slechts een nietig stipje ben in de cirkel van moeder natuur. Ook heb ik niet de behoefte om een verklaring te zoeken voor iets na de dood.

Voor de mensen die het interessant vinden om te lezen over "Darwin" achtige theorien kan ik het boek "The God Delusion" van "Richard Dawkins" erg aanbevelen. Geen idee wat de Nederlandse titel is, want ik lees meestal in het Engels.

edit: "god delusion" intypen op youtube en je hebt de samenvatting te pakken

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:48

Goof schreef:
Tja, je kan het zien als te toevallig en allemaal geregeld van bovenaf of iets dergelijks...

Zoals je zegt, die mensen hebben via via over haar gehoord, hadden iemand nodig en hebben haar gebeld. Zo gaat het geregeld met banen.
Het is een mooi verhaal hoor, daar niet van, maar bijzonder of speciaal niet in mijn ogen.

Zoals gezegd... je ziet het pas goed als je het hele verhaal kent. Het is wel heel erg sterk werk! Normaal gesproken kom je met haar achtergrond echt niet zomaar aan een baan, zeker niet bij mensen die er dan ook nog een opleiding bij aanbieden...

Edit:
Crazycat, in het Nederlands heet dat boek 'God als misvatting'. Dawkins (wat lijkt zijn naam op Darwin he? Ik vergiste me bijna Knipoog) is een goed verteller. Ik heb een paar zinsneden uit het boek gelezen en het komt overtuigend over, maar als je goed leest kun je het allemaal weerleggen. Ik heb het ook niet verder gelezen, want ik werd er knap chagrijnig van. Waarom kunnen mensen elkaar niet gewoon in hun waarde laten? Wat vindt meneer Dawkins er zo erg aan dat er mensen zijn die geloven? Angst soms?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 03-01-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:50

Zoals ik zei; zo gek is het niet dat mensen een baan aangeboden krijgen, omdat desbetreffend bedrijf juist precies op zoek was naar zo'n persoon.
En die opleiding is ook alleen maar in hun eigen belang uiteraard, dus ook dat is niet vreemd Knipoog

Maar het blijft een mooi verhaal, ze mag zich gelukkig prijzen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 14:53

Nee, maar het wordt wel sterk als dat net gebeurt op een moment dat zij een week hier is, en dat ze aangereikt wordt door iemand die ze een week eerder in de trein van Boedapest naar Nederland heeft ontmoet, etc... ach, het is best lastig. Maar voor mij was het echt te bijzonder voor woorden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:03

Blue_Eyes schreef:
Goof schreef:

Crazycat, in het Nederlands heet dat boek 'God als misvatting'. Dawkins (wat lijkt zijn naam op Darwin he? Ik vergiste me bijna Knipoog) is een goed verteller. Ik heb een paar zinsneden uit het boek gelezen en het komt overtuigend over, maar als je goed leest kun je het allemaal weerleggen. Ik heb het ook niet verder gelezen, want ik werd er knap chagrijnig van. Waarom kunnen mensen elkaar niet gewoon in hun waarde laten? Wat vindt meneer Dawkins er zo erg aan dat er mensen zijn die geloven? Angst soms?

Ah dank je echt geen idee wat de Nederlandse titel was.
Ik ben met je eens waar komt die drang vandaan dat hij het er niet bij kan laten, dat is namelijk precies zoals ik het wel zie. Ik denk mijn ding en voel niet de behoefte om een ander te overtuigen van mijn mening,. Maar goed dat is andersom natuurlijk ook, hoeveel gelovigen proberen niet-gelovigen te bekeren.

Bijna alles wat iemand zegt is te weerleggen aangezien overal een heel stuk interpretatie van de schrijver bij zit. De bijbel is hier in mijn optiek nog wel het grootste voorbeeld van. Echter is dat nou net het boek dat door een hele grote groep mensen wel als waarheid wordt aangenomen en waar men niet kritisch zaken probeert te weerleggen.

Al met al een interessant stukje psychologie wat mij betreft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:07

Het woord van God of het woord van Dawkins vind ik ook nogal een verschil Knipoog

Maar alle gekheid op een stokje: ik lees de bijbel kritisch, maar wel met een gelovig hart. Soms kom ik dingen tegen waar ik mijn vraagtekens bij zet en dan ga ik op zoek. Over het algemeen is de boodschap van de bijbel (m.n. het Nieuwe Testament) 'heb uw naaste lief als uzelf (en God boven alles)'. Ik bespeur bij Dawkins helemaal niets van die naastenliefde, en dat stuit me hevig tegen de borst...

Edit effe offtopic: wat een gaaf paardje is dat jonkie van je! Die kleur! Wauw!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:28

Blue_Eyes schreef:
Het woord van God of het woord van Dawkins vind ik ook nogal een verschil Knipoog

Maar alle gekheid op een stokje: ik lees de bijbel kritisch, maar wel met een gelovig hart. Soms kom ik dingen tegen waar ik mijn vraagtekens bij zet en dan ga ik op zoek. Over het algemeen is de boodschap van de bijbel (m.n. het Nieuwe Testament) 'heb uw naaste lief als uzelf (en God boven alles)'. Ik bespeur bij Dawkins helemaal niets van die naastenliefde, en dat stuit me hevig tegen de borst...

Edit effe offtopic: wat een gaaf paardje is dat jonkie van je! Die kleur! Wauw!

Als jij de bijbel ziet als het woord van God dan kan ik me voorstellen dat je dat een groot verschil vindt.
Ik vind dat niet, want ik geloof niet in God en zie het dus als een boek dat heel lang geleden door mensen is geschreven en herschreven en herschreven.

Ik heb er trouwens nog eens over nagedacht en ik snap ergens wel dat Dawkins het nodig vind om mensen te overtuigen van zijn visie. We mogen niet vergeten wat er uit naam van het geloof in het verleden en nu nog steeds aan oorlogen is gevoerd die vele mensen het leven hebben gekost. Hij benoemt naastenliefde niet specifiek, maar hij haalt wel een hoop zaken aan waaruit blijkt dat, dat juist wel zijn beweegreden is voor zijn theorie.

Overigens vind ik dat we wat afwijken (mijn fout) van het onderwerp, want religie en geloof zijn in mijn optiek toch wel 2 heel verschillende dingen. Alleen schuilen er vele gevaren in blind geloof, waardoor de grens tussen geloof en religie vervaagd wordt.

Interessante discussie trouwens dat wel.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:12

Daphnezz schreef:
beantsje schreef:
Het zijn mogelijkheden.

Je kan het beter verwoorden dan ik.

De theorie van Darwin is toch behoorlijk bewezen. Zoals o.a. zijn bevindingen op de Galapagos eilanden. Ook zijn er o.a. schedels van wezens gevonden die tussen apen en mensen in zaten gevonden. Het is niet bewezen dat wij echt van bacterien afstammen, maar er is wel bewezen dat er iets als evolutie bestaat en dat is voor mij genoeg!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:12

Je hoeft niet in God te geloven, om zijn bestaan te kunnen ervaren.
Zo is het verhaal van Blue_Eyes erg mooi verwoord, want zo werkt het namelijk als je gewoon dankbaar bent en een doel hebt in het leven, dan werkt alles op een miraculeuse manier in jouw richting ten voordele van hetgeen waar je op dat moment mee bezig bent!
Dat is geen toeval, dat is in mijn ogen Goddelijk.
Ask and God will show you the Way!
Blue_Eyes vriendin heeft gewoon alles met beide handen aangegrepen, wat op haar pad kwam en is dankbaar voor hetgeen wat ze gekregen heeft.

Alles wat je aan God vraagt, krijg je zolang het ten goede van jezelf is.
Je kunt wel een mooie nieuwe auto -willen-, maar zo werkt het niet.
God is er niet om je -ego- te spekken, maar heb jij een vervoersmiddel nodig om van A naar B te kunnen komen, wat betrekking heeft om je doel te kunnen bereiken, zal God je begeleiden en dat aanreiken wat je nodig hebt.
Door middel van 'toevals'-treffers, zoals de sceptici, onder ons, dat waarschijnlijk zo zullen verwoorden.
Het gaat namelijk niet om de buitenkant, maar om ons innerlijk als je het wonderlijke van het leven maar wilt zien.
Uiteindelijk ben je zelf degene die er wat mee moet doen!

Zo is dat ook met de theorie van Darwin, hij kreeg ook de dingen aangereikt door God, waar hij naar op zoek was.
Het is maar net hoe je zelf in dat verhaal wilt staan.
Zolang jij handelt gelang naar je ego, zul je ook nooit dankbaar kunnen zijn, want het ego is nooit tevreden.
Het ego wil altijd meer!
Het gaat er niet om wie er gelijk heeft of niet, want dat staat ook in verband met je ego.
Je ego wil erkenning, bevestiging in alles wat buiten jezelf ligt.
Dat er tegenstrijdigheid is, komt voort uit het ego.
Je gehechtheid aan die strijd die je jezelf toe eigent, waarbij je een ander wilt gaan overtuigen van jouw waarheid, maar zodra je dat doet heb je geen respect meer voor een ander en laat je een ander niet meer in zijn waarde met zijn waarheid.
Want niemand heeft namelijk de waarheid in pacht, niemand!
Het uiteindelijke doel van Darwin was niet om andere mensen te overtuigen, maar om te laten zien dat het mogelijk was.
En hij vond de middelen om het tastbaar te maken.

De reis er naar toe is namelijk veel belangrijker dan het uiteindelijke doel zelf.
Wij mensen zijn nogal in de ban van ons ego, dat maakt de wereld zo wreed.
De kunst is om van een afstand te bekijken, hoe dat ego voor jou werkt.
Als je tot dat zelf besef komt en de dingen niet buiten jezelf legt en dankbaar kunt zijn voor alle dingen in je leven -zonder- jezelf in de slachtoffer-rol te plaatsen, dat het allemaal zo *piep* gaat in het leven.
Dan denk ik, dat je al een heel eind op weg bent om het wonderlijke van het leven te kunnen ervaren.
Je bent er namelijk zelf bij en vind je de omstandigheden in je leven *piep*, kun je proberen in te zien waarom dat je dat zo ervaart en kun je de omstandigheden veranderen als je dat wilt.

Eckhart Tolle beschrijft dat in zijn boeken, De kracht van het NU en Een nieuwe aarde, dé uitdaging van deze tijd, heel erg duidelijk en verwoord dat heel helder.
Dit meld ik niet om een ander te overtuigen, maar om de dingen eens vanuit een ander perspectief te gaan bekijken.
Om de uitdaging van het leven aan te gaan, als je daar behoefte toe hebt.
Wat Neale Donald Walsch ook in zijn boeken, De gesprekken met God, beschrijft alleen met een andere insteek.
Wat de Bijbel eigenlijk ook probeert te verwoorden, om je -innerlijke- rust te geven.
Vertrouwen te hebben, in het moment van het NU!
Het is namelijk, zolang de wereld al die tijd al draait om zijn as, bewezen dat het strijden om je gelijk te behalen, niets anders oplevert, dan kommer en kwel voortgekomen uit ons ego.
Hans Stolp, schrijft er goeie boeken over zoals Eerlijk kijken naar jezelf, De zeven stappen naar wijsheid en vrede, Luister alsjeblieft.

Wij mensen zijn namelijk nogal geneigd om met ons eigen verhaal, een ander te overstemmen zonder open te staan voor de ander zijn verhaal. Dat is niet erg respectvol.
De films : What dreams may come, The Celestine Prophecy, What the bleep do we know (deel 1+2), An Inconvenient Truth, The Secret, Conversations with God, The Serious Business of Happiness presents Living Luminaries, proberen dat ook te verfilmen om mensen een eye-opener te geven. Vertrouwen, hoop, geloof en liefde. Vrede en harmonie in het hart, zonder angst.
Het sleutelwoord is dan ook in al die boeken en films, kom tot zelf-inzicht met respect voor je mede-mens en voor de natuur/aarde.
Op deze manier zoals de mens op dit moment in de wereld staat, komt er uiteidelijk een eind aan al het leven, want zonder je mede-mens en zonder de natuur/aarde bestaat er gewoon geen leven.
Sta open voor je mede-mens zonder enige vorm van verwachting, zonder te oordelen.
Het hemelse rijk is niet hoog in de lucht, maar op dit moment hier en nu, in je eigen hart.
Als je op dit moment om je heen kijkt en waarneemt zonder het enige vorm van interpretatie te geven en te oordelen, kun je voelen hoe wonderlijk alles in elkaar steekt.
Dat is God!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:00

Voor mij is het god.

wonderen bestaan best al moet je ze wel willen zien toch?

Wel een fijne discussie, geen gescheld enz, ieder moet geloven wat hij wil zonder de ander daarbij aan te vallen toch.
God of geen god, elkaar in de waarde laten is veel belangrijker dan ons afvragen of
Darwin of God gelijk heeft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:10

Darwin geloofde overigens zelf ook in God hoor...

Edit: even nagezocht op Wikipedia:
Citaat:
Darwin was van huis uit een christen, maar na de dood van zijn dochtertje in 1851 heeft hij zich van de kerk afgekeerd. Terwijl zijn familie op zondagen ter kerke ging, gaf Darwin de voorkeur aan een wandeling. Hij is echter begraven in de Westminster Abbey.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 03:23

Ik geloof wel in "god" maar dan niet in de zin van: "oude man met lange witte baard op roze wolk". Veel meer als in "een kracht, een energie" oftewel, de energie dat alles wat leeft in beweging houd en het misschien zelfs ooit wel in beweging heeft gezet.
Een heel inginieus systeem is daardoor ontstaan en Darwin was een van de eersten die deze logica omschreef, onderzocht en probeerde te bewijzen. Maar uitgevonden heeft hij het systeem niet.

Dat god bestaat geloof ik niet, maar dat is meer iets taaltechnisch. De definitie van "bestaan", is dat het meetbaar is maar ook tijdsgebonden. Het heeft een begin en een einde.
Iets wat niet meetbaar is EN OOK NIET tijdsgebonden, dat "bestaat" niet, dat "is".

En over alles wat (deels-) immanent is ( bv bijbel, koran, tenach etc) dan denk ik altijd... Het blijft mensenwerk.
Met god is dan ook niet zo heel veel mis, maar ik moet zeggen dat z'n personeel op aarde er regelmatig behoorlijk naast klunst.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:04

hier kan ik mij perfect in vinden! Ja

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:43

Shezzit schreef:
Ik geloof wel in "god" maar dan niet in de zin van: "oude man met lange witte baard op roze wolk". Veel meer als in "een kracht, een energie" oftewel, de energie dat alles wat leeft in beweging houd en het misschien zelfs ooit wel in beweging heeft gezet.
Een heel inginieus systeem is daardoor ontstaan en Darwin was een van de eersten die deze logica omschreef, onderzocht en probeerde te bewijzen. Maar uitgevonden heeft hij het systeem niet.

Dat god bestaat geloof ik niet, maar dat is meer iets taaltechnisch. De definitie van "bestaan", is dat het meetbaar is maar ook tijdsgebonden. Het heeft een begin en een einde.
Iets wat niet meetbaar is EN OOK NIET tijdsgebonden, dat "bestaat" niet, dat "is".

En over alles wat (deels-) immanent is ( bv bijbel, koran, tenach etc) dan denk ik altijd... Het blijft mensenwerk.
Met god is dan ook niet zo heel veel mis, maar ik moet zeggen dat z'n personeel op aarde er regelmatig behoorlijk naast klunst.

Hier kan ik me ook bij aansluiten.
GOD is het alles omvattende. Grand Organiser Designer.

De energie waar wij uit bestaan, ons Zijn achter de vaste vorm.
Maar ik zie mezelf niet als personeel van God, ik Ben er om mezelf te vinden.
Om de gehechtheid aan alles los te laten om in vreugde en harmonie met mezelf te leven.
Zo is iedereen ook met dat zelfde doel op aarde en ondergaat dat op zijn eigen unieke manier.
De wonderlijkheid van het leven te gaan ervaren, zonder ons denken te laten besmeuren door de televisie, die misleidende beelden weergeeft van de werkelijkheid.
Zonder een oordeel te geven over wat je ziet.
Gewoon dankbaar zijn.
Je moet het van binnen voelen en je hart openen voor alles en iedereen.

Kijk maar eens naar een boom in het natuurlandschap, die IS gewoon aanwezig in de perfecte schoonheid van Zijn.
Wij mensen willen anderen en onszelf alsmaar veranderen omdat de media een vertekend beeld weergeeft van hoe je moet zijn, gebaseerd op uiterlijke dingen.
Terwijl je nooit gelukkig zult worden van binnen, ook al heb je al die uiterlijke dingen.
Dat staat in verbinding met het ego dat altijd meer wil.
God is ook gewoon een misbruikt woord, dat voor mensen die niet geloven weerstand opwekt, terwijl we allemaal uit dezelfde Bron voort komen.

Het gaat om je innerlijk, niet om al het uiterlijke.
Dat staat ook in de Bijbel verwoord en vele andere wijze teksten en uitspraken.
Je creeërt echt je eigen leven zelf, alles wat er op je pad komt aan ziekte, negatieve gebeurtenissen en alles wat je niet fijn vindt, heb je zelf op je afgeroepen om zo dichter bij jezelf te kunnen komen.
Om je oude denkpatronen los te gaan laten en open te staan voor het werkelijke leven, dat voorbij al die uiterlijke poppenkast pas verschijnen kan, door het van binnen te gaan voelen.
Om dichter bij God te kunnen komen om het zo maar te zeggen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:12

CrazyCat schreef:
Daar kan ik kort over zijn: Darwin!!!

Ik geloof niet in een almachtige en kies dan dus automatisch voor Darwin. Natuurlijk is de theorie van Darwin ook geschreven in de tijd dat die man leefde, maar voor mij persoonlijk vind ik het heel wat aannemelijker dan wat er in de bijbel is geschreven. Ik heb geen moeite met het idee dat ik slechts een nietig stipje ben in de cirkel van moeder natuur. Ook heb ik niet de behoefte om een verklaring te zoeken voor iets na de dood.

Voor de mensen die het interessant vinden om te lezen over "Darwin" achtige theorien kan ik het boek "The God Delusion" van "Richard Dawkins" erg aanbevelen. Geen idee wat de Nederlandse titel is, want ik lees meestal in het Engels.

edit: "god delusion" intypen op youtube en je hebt de samenvatting te pakken

Hier ga ik helemaal in mee, ik geloof liever in mezelf dan in iets abstracts waar geen bewijzen voor te vinden zijn Lachen .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:03

Ik wil in mezelf geloven en in God, kan ook prima samen! geen idee of God een witte baard heeft..MIsschien is het wel een slkinhead, vind ik ook niet interessant; het is meer het gevoel wat het me geeft. Hoef het verder niet te verklaren. Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:06

Voor gevoelens zijn ook geen bewijzen...