Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:06

juval schreef:
Raineri schreef:
Vond dat BBB inderdaad in 2023 best wat aardige punten had mbt oa wonen en zorg. Ik heb wel goede moed dat ze bijdraaien eerlijk gezegd, maar misschien is fuseren met een grote partij niet gek om meer invloed te krijgen en een grotere Pool van ervaren politici te creëren. Wat denk jij over de toekomst van bbb Juval?

ik ben een optimist :)
BBB heeft nu 4 zetels, dat lijkt me een prima basis om op door te gaan, hopelijk vinden ze de weg naar het midden weer terug. Het 'boerenprobleem' is voorlopig nog niet opgelost, dus ik denk dat BBB zeker bestaansrecht heeft en dat ze goede ideeën hebben.
En wie weet, worden ze toch nog gevraagd als aanvulling voor een coalitie, al is dat vrij onwaarschijnlijk.

Fuseren denk ik niet, ik zou geen partij kunnen bedenken waar we veel raakvlakken mee hebben. zie jij die wel?

We gaan het zien. Ik heb ze nog niet afgeschreven iig.

Ja zolang er draagvlak is heeft het absoluut bestaansrecht!

De motivatie van fuseren kwam vooral omdat slagkracht door ervaring lijkt te ontbreken. Ik dacht aan een nsc (maar uh ja, nu niet meer). Cda komt het meeste in de buurt dan? Is hem ook niet helemaal.. maar 4 zetels is niet onaardig voor nu. Hopelijk een goede vertegenwoordiging vooralsnog en dat ze erin kunnen groeien weer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:14

Eigenlijk heel knap van 50 plus, die heb ik echt nergens gezien.

De BBB is geradicaliseerd maar hopelijk pakken ze de juiste koers nu weer op.
Juist hun unieke identiteit kwam veel te weinig aan bod deze campagne.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:19

_Mar3 schreef:
Jup, ook Lidewij werd bijna nergens uitgenodigd.

Ik ieder geval wel bij de NOS debatten.
Mijn algoritmes tonen continu FvD dus voor mijn gevoel heeft ze veel aandacht gehad.
Maar algoritmes zijn niet objectief.

Aangezien 50 plus geen zetels had kregen die erg weinig aandacht.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:23

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:
Jup, ook Lidewij werd bijna nergens uitgenodigd.

Ik ieder geval wel bij de NOS debatten.
Mijn algoritmes tonen continu FvD dus voor mijn gevoel heeft ze veel aandacht gehad.
Maar algoritmes zijn niet objectief.

Aangezien 50 plus geen zetels had kregen die erg weinig aandacht.

Bij het kleine slotdebat idd. Terwijl ze meer zetels had dan ja21 en hoger in de peilingen dan bijvoorbeeld NSC. Dus het grote slotdebat had van mij ook wel gemogen :o

50 plus heeft het idd goed gedaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:25

fransje23 schreef:
Eigenlijk heel knap van 50 plus, die heb ik echt nergens gezien.

De BBB is geradicaliseerd maar hopelijk pakken ze de juiste koers nu weer op.
Juist hun unieke identiteit kwam veel te weinig aan bod deze campagne.

dat kwam ook wel omdat de focus toch meer ligt/lag op migratie, wonen en defensie... punten waar BBB nou niet direct mee wordt geassocieerd.
Het stikstofprobleem is te ingewikkeld om programmapunt van te maken, en de boeren hebben zich de afgelopen tijd rustig gehouden (omdat ze waarschijnlijk wél vertrouwen hebben in Wiersma).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:29

Maar ze draafde ook wel braaf mee bij de BBB.
Een aantal van hun standpunten zoals op het gebied van asielzoekers zijn heel snel veranderd in korte tijd.
Daarin hadden ze gewoon hun
oorspronkelijke koers moeten blijven varen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:31

fransje23 schreef:
Een aantal van hun standpunten zoals op het gebied van asielzoekers zijn heel snel veranderd in korte tijd.

helemaal mee eens. Ik wijt het aan de slechte invloed van Wilders (en de toch wat naïeve houding van vd Plas).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:34

FvD heeft 2 x per week heel veel aandacht op ON; voor mij is het echter niet positief als Raisa op je stemt. ;)

Dat is ook mijn bezwaar tegen FvD; zij zijn geen politici (in mijn ogen), maar dit is een verdienmodel voor hun.
Dat begon met de boeken en later de vleesboxen en allerlei betaalde congressen.
Maar vooral die stoelendans met 6 personen om de beurt 3 zetels bedienen en ook tussentijds wachtgeld ontvangen. Dat heb ik echt nog nooit gezien bij een partij.
En nu kunnen ze alle 6 een zetel innemen en ontvangen zij een mooie vergoeding.
De vervanging van Baudet door De Vos is gewoon een stunt. Maar ik vraag me af hoe lang dit duurt.
Baudet is gewoon de baas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:36

Ik weet niet of van der plas nu naïef of juist doortrapt is, kan er geen vinger opleggen. En is ze er naïef dan heeft ze eigenlijk niets in de politiek te zoeken ( anderen die naïef zijn ook niet) .
Mona heeft hier natuurlijk ook een fiks aandeel in, die is fel anti asielzoekers.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:37

Electra63 schreef:
FvD heeft 2 x per week heel veel aandacht op ON; voor mij is het echter niet positief als Raisa op je stemt. ;)

Dat is ook mijn bezwaar tegen FvD; zij zijn geen politici (in mijn ogen), maar dit is een verdienmodel voor hun.
Maar vooral die stoelendans met 6 personen om de beurt 3 zetels bedienen en ook tussentijds wachtgeld ontvangen. Dat heb ik echt nog nooit gezien bij een partij.
De vervanging van Baudet door De Vos is gewoon een stunt. Maar ik vraag me af hoe lang dit duurt.

Boeken, vleesboxen, stoelendans en misschien ook wel wat crypto's.
Verachtelijke club.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:40

juval schreef:
fransje23 schreef:

helemaal mee eens. Ik wijt het aan de slechte invloed van Wilders (en de toch wat naïeve houding van vd Plas).

Volgens mij hoopten zij hiermee kiezers bij de PVV weg te halen. Nu dat niet lijkt te lukken, hoop ik inderdaad ook dat ze een andere koers inslaan. Ik denk dat dit een partij is die een bepaalde groep zeker aanspreekt, maar het wordt lastig om buiten deze vijver (boeren) te vissen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:40

mysa schreef:
Electra63 schreef:

Boeken, vleesboxen, stoelendans en misschien ook wel wat crypto's.
Verachtelijke club.

En geen openheid geven over inkomsten, Baudet is er al twee keer voor geschorst. Dat zijn regels die veel strakker mogen.
Minder dan 80 % aanwezig ? Geen salaris. Geen opgave ? Niet in de kamer.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:42

Electra63 schreef:

Baudet gaaf aan geen wachtgeld te ontvangen toen hij vader werd. Idem dito voor Lidewij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:45

BigOne,
Helemaal mee eens.
Als je niet in de Kamer aanwezig bent, dan moet je aantoonbaar op werkbezoek zijn of werken aan een motie of vraag of wat dan ook.
Maar gewoon niets doen als volksvertegenwoordiger en dan beloond worden met een vorstelijke vergoeding, vind ik echt onacceptabel.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 12:48

50 Plus had veel spotjes op radio 1, daar zitten zijn kiezers ook, die hoorde ik regelmatig langs komen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:07

een andere kijk

Citaat:

Volgens Jurjen van den Bergh, directeur van campagnebureau De Goede Zaak, is het verlies niet toe te schrijven aan één oorzaak. “Er stond bij veel progressieve kiezers één doel centraal: afrekenen met het vorige kabinet. Dat is gelukt. Maar je ziet ook dat progressieve partijen niet zijn gegroeid.” Veel linkse stemmers kozen strategisch. In de strijd tegen Geert Wilders leek Rob Jetten voor velen de meest kansrijke uitdager. “Er was een race tussen Frans Timmermans en Rob Jetten. Veel kiezers vonden Jetten kansrijker om Wilders te stoppen. Vanuit het perspectief van de linkse kiezer is dat een legitieme keuze.”
Daarnaast heeft links te maken met een ongelijk speelveld. Het medialandschap is volgens Van den Bergh overwegend rechts, waardoor progressieve thema’s minder snel doordringen tot het publieke debat. En terwijl rechts inspeelt op angst, woede en teleurstelling, blijft hoop lastiger over te brengen. “Hoop werkt heel sterk, maar is minder simpel uit te leggen”, zegt hij.

Links miste ook richting en lef. In plaats van zelf de toon te zetten, reageerden partijen vooral op de actualiteit. Een economisch verhaal over eerlijk delen en sterke publieke voorzieningen bleef uit. Alleen op momenten van massale mobilisatie, zoals bij de Rode Lijn-demonstratie in Amsterdam, wist links even te raken aan wat mogelijk is: saamhorigheid en geloof in verandering.
Wat links nu nodig heeft, zegt Van den Bergh, is een geloofwaardig boegbeeld dat die boodschap kan dragen.

https://www.welingelichtekringen.nl/pol ... ij-stemmen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:35

_Mar3 schreef:
Baudet gaaf aan geen wachtgeld te ontvangen toen hij vader werd. Idem dito voor Lidewij.

Werd zij ook vader?

Excuus, flauw maar ik kon het niet laten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:37

Aanwezigheidsplicht voor volksvertegenwoordigers is natuurlijk eigenlijk te kinderachtig voor woorden.
Dat het überhaupt nodig is..

Is afwezig zijn een radicaal rechtse hobby of lijkt dat zo?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:43

Wat vinden jullie van een hogere kiesdrempel? Minimaal een x aantal zetels om mee te kunnen doen in de tweede kamer? Het afsplitsen met behoud van zetel onmogelijk maken?

Mij lijkt dit wenselijk, de versplintering wordt steeds erger. Een partij met 1 of twee zetels kan nooit de dossiers van alle miniseries goed bijhouden. Het maakt het formeren van een kabinet makkelijker. een aantal partijen liggen op een paar standpunten na best dicht bij elkaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:44

MizzMontana schreef:
Wat vinden jullie van een hogere kiesdrempel? Minimaal een x aantal zetels om mee te kunnen doen in de tweede kamer? Het afsplitsen met behoud van zetel onmogelijk maken?

Mij lijkt dit wenselijk, de versplintering wordt steeds erger. Een partij met 1 of twee zetels kan nooit de dossiers van alle miniseries goed bijhouden. Het maakt het formeren van een kabinet makkelijker. een aantal partijen liggen op een paar standpunten na best dicht bij elkaar.

Ik denk dat dit een hele goede zaak is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:46

nee, kiesdrempel vind ik niet wenselijk, nieuwe partijen moeten ook een kans krijgen zich te bewijzen. Er zijn al best strenge regels om mee te mogen doen volgens mij.

afsplitsen met behoud van zetel mag wat mij betreft alleen als degene met voorkeursstemmen in de kamer zit.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:49

Daar heb je wel een punt Juval. Maar ik vraag me oprecht af hoe een kleine partij echt iets voor de landelijke politiek kan betekenen als ze maar een klein aantal zetels hebben. Kleine partijen kunnen denk ik meer orgelende in lokale politiek.
Grote partijen zullen automatisch mee gaan met datgene wat leeft onder de bevolking. Als ze dat niet doen raken ze te veel stemmen kwijt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:52

Uit de partij gaan zou uit de kamer met achterlaten van zetel moeten betekenen, ook op provinciaal en gemeentelijk niveau.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:52

MizzMontana schreef:

Afsplitsen met behoud van zetel mag van mij meteen afgeschaft worden. Je hebt namens de partij de zetel verdiend/gekregen, die zetel hoort dan ook bij de partij te blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 13:54

juval schreef:
nee, kiesdrempel vind ik niet wenselijk, nieuwe partijen moeten ook een kans krijgen zich te bewijzen. Er zijn al best strenge regels om mee te mogen doen volgens mij.

afsplitsen met behoud van zetel mag wat mij betreft alleen als degene met voorkeursstemmen in de kamer zit.

Er zijn helemaal geen strenge regels om mee te mogen doen:

https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/tw ... eke-partij