Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 10:51

Jildau schreef:
Ik zeg alleen dat ik denk dat dat gaat gebeuren als de plannen van links doorgaan? Is dat makkelijk? Ik kan gewoon niet rijmen dat je voor natuurbehoud / dierenwelzijn bent en tegelijk het land "open" wilt houden en meer wilt bouwen op grond wat nu nog "groen" is.

Lees de plannen van links eens door, want je zit nu in de populistische bubbel van wat rechts roept, maar wat helemaal niet waar is.

Ook de partijen aan de linkerkant willen minder migratie, echter wel humane migratie. Daarnaast gaat de Europese wetgeving per juni 2026 in, waarbij er door heel Europa al een veel strenger asielbeleid komt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:16

Ailill schreef:
journee schreef:
In Nederland sterven net zoveel mensen als er geboren worden. De groei van de bevolking ligt volledig bij het verschil tussen het aantal immigranten en emigranten. In 1950 woonde er 10 miljoen mensen in Nederland en volgens koningin Juliana was Nederland toen al vol, vol, vol. Gelukkig is Nederland inmiddels niet meer vol, alleen druk. :+ De oplossing was toen om mensen te helpen bij emigratie naar het buitenland door dat te subsidiëren.

https://historiek.net/is-nederland-vol/161053/

Dat we arbeidsmigranten nodig hebben heeft ook zeker wel met het onderwijs in Nederland te maken. De Nederlandse jeugd heeft zich gedwongen de markt uit gestudeerd. Dat is de keerzijde van een wetgeving die iedereen verplicht een vervolg diploma te halen. Fijn voor degene die met dat diploma een beter betaalde baan kan krijgen, maar lastig voor werkgevers die vooral ongeschoold of praktisch personeel zoeken. Want inmiddels is een steeds groter deel van de Nederlanders hoogopgeleid. Dus ja, Nederland is eigenlijk het slachtoffer van zijn eigen succes.
Inhoudelijk eens met je bericht.

Wat betreft je laatste zin, is het dan fair om mensen die dit werk wel kunnen/mogen/moeten/willen (you name it) doen daar de schuld van te geven?

Waarom moet er sowieso altijd iemand ergens de schuld van krijgen? Sommige dingen gebeuren gewoon door een samenloop van omstandigheden. Dus de grenzen zijn open+ de economie draait goed+ Nederlanders zijn hoger opgeleid. Dus wat is dan daadwerkelijk 'het probleem' of nog beter, wat is de oplossing? Dat er veel mensen in Nederland wonen is niet het probleem, maar het feit dat er te weinig woningen beschikbaar zijn wordt wel als probleem ervaren. Maar daar zijn ook weer meerdere oorzaken voor aan te wijzen. In mijn optiek zou de woningnood in Nederland ook programma punt nr. 1 moeten zijn. Want daar ligt in mijn optiek het grootste pijnpunt van de Nederlandse bevolking.

Ailill

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:19

Journee, dan begreep ik je verkeerd. Ik probeer verbanden te leggen tussen vol = vol, gelukzoekers, woningnood etc etc. Als in waar ligt nu werkelijk het probleem. Had ik wellicht beter met een ander bericht kunnen doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 11:22

juval schreef:
vinden jullie de plannen van D66 realistisch? 10 nieuwe steden erbij

Ik heb zo'n hekel aan de click bait achtige uitingen die partijen doen tijdens verkiezingstijd :')
Wat Juliedo zegt ze willen vooral gebruik maken van bestaande infrastructuur en dat lijkt hrt me verstandigste. Ik vind hrt prima het groene hart op te offeren eerlijk gezegd. Ernstige twijfel over de ecologische meerwaarde van dat gebied. Maar wel voorstander van meer groen, maar dan met oogpunt op volksgezondheid.

Al met al, ik ben voor strategisch gekozen plekken gebruiken voor uitbreiding van aantal woningen en voorzieningen. Dus ecologisch moet het hout slaan, maar ook sociaal demografisch en economisch. Tegelijkertijd zou wel aandacht besteed mogen worden aan de urbanisatie en van die leeglopen dorpen met als gevolg dat de voorzieningen afnemen. Ik vind bepaalde voorzieningen echt een groot goed en recht. Zoals ov en bibliotheken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:22

Ailill schreef:
Journee, dan begreep ik je verkeerd. Ik probeer verbanden te leggen tussen vol = vol, gelukzoekers, woningnood etc etc. Als in waar ligt nu werkelijk het probleem. Had ik wellicht beter met een ander bericht kunnen doen.

Nee hoor, geen probleem. Mensen proberen wel vaker tussen de regels door te lezen, maar bij mij zijn wit regels ook echt wit. Dat je een vraag stelt ik alleen maar op prijs.
Ik denk dat we mensen soms ook te snel in hokjes proberen te plaatsen. :)

En ik denk dat alles met elkaar in verband staat, maar dat niet moet worden gedacht: wat is het 'probleem', maar wat is de oplossing. Want je kunt de bevolkingsgroei best zien als het probleem, maar dat is niet iets wat je zonder ingrijpende gevolgen voor de Nederlandse economie kan veranderen, alleen al omdat Nederland niet op zichzelf staat maar inmiddels een radertje is in de EU.

Je hebt natuurlijk met verschillende dingen te maken.
Dat elk jaar 100.000 mensen erbij ook een grote druk legt op het aantal beschikbare woningen is gewoon een feit. Dat er onder de migranten ook raddraaiers zitten is ook een feit. Daarin hebben verschillende partijen dus echt wel gelijk. Ik denk dat dat ook bespreekbaar moet zijn.

Maar arbeidsmigranten en studenten nemen echt veel meer woningen in beslag dan asielzoekers, is ook een feit. Voornamelijk asielzoekers die geen kans maken op een verblijfsvergunning veroorzaken problemen, ook een feit. Op dit moment kan Nederland ook niet zonder de arbeidsmigranten, ook een feit. Dus naar alle migranten wijzen als 'het probleem' lijkt me niet heel zinvol, als je vooral opzoek bent naar een oplossing.

Maar als je echt luistert waar mensen het grootste probleem mee hebben, dan is dat het feit dat er niet voldoende woningen beschikbaar zijn. En dat is iets waar wel degelijk wat aan gedaan kan worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:25

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:
Zo gaan die dingen? -O-

Ja, zo gaan die dingen.. je kunt Amsterdam niet meer een soort van weg toveren

[quote]
Maar dan kun je de wolf op de Veluwe dus ook niet meer een soort van weg toveren. Toch?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:25

[quote="Cer"]
Ja, zo gaan die dingen.. je kunt Amsterdam niet meer een soort van weg toveren

[quote]
Maar dan kun je de wolf op de Veluwe dus ook niet meer een soort van weg toveren. Toch?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:26

Geen idee waarom het berichtje er twee keer staat ... :?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:28

Een stad als Amsterdam vergelijken met de wolf…. Ik weet t niet hoor maar ik zie het niet helemaal :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 12:51

Lieser schreef:

Heel eerlijk, de eerste vuurwapens werden vroeger als magie beschouwd, en ik vermoed dat één jager met 10 doosjes munitie de wolven wel weg kan 'toveren'. Dat is alleen juridisch niet toegestaan. Als je Amsterdam kwijt wil kom je met 10 doosjes munitie waarschijnlijk niet zo ver. Als dat het geval was geweest, had de stad allang niet meer bestaan. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:10

Die 10 doosjes zijn volop gebruikt:
Ongeveer een kwart van de geregistreerde Nederlandse wolven is spoorloos verdwenen; dit betreft 22 van de 91 geregistreerde wolven. Wolvenexperts vermoeden dat illegale stroperij de meest waarschijnlijke oorzaak is voor deze verdwijningen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 13:12

BigOne schreef:
Ongeveer een kwart van de geregistreerde Nederlandse wolven is spoorloos verdwenen; dit betreft 22 van de 91 geregistreerde wolven. Wolvenexperts vermoeden dat illegale stroperij de meest waarschijnlijke oorzaak is voor deze verdwijningen

ja, het gevolg van een falende/afwachtende overheid is dat mensen het recht in eigen hand gaan nemen denk ik.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:27

juval schreef:
BigOne schreef:

ja, het gevolg van een falende/afwachtende overheid is dat mensen het recht in eigen hand gaan nemen denk ik.
Wat dus nooit juist is, wat mij betreft mogen die mensen heel lang worden opgesloten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:30

journee schreef:
Ailill schreef:

Nee hoor, geen probleem. Mensen proberen wel vaker tussen de regels door te lezen, maar bij mij zijn wit regels ook echt wit. Dat je een vraag stelt ik alleen maar op prijs.
Ik denk dat we mensen soms ook te snel in hokjes proberen te plaatsen. :)

En ik denk dat alles met elkaar in verband staat, maar dat niet moet worden gedacht: wat is het 'probleem', maar wat is de oplossing. Want je kunt de bevolkingsgroei best zien als het probleem, maar dat is niet iets wat je zonder ingrijpende gevolgen voor de Nederlandse economie kan veranderen, alleen al omdat Nederland niet op zichzelf staat maar inmiddels een radertje is in de EU.

Je hebt natuurlijk met verschillende dingen te maken.
Dat elk jaar 100.000 mensen erbij ook een grote druk legt op het aantal beschikbare woningen is gewoon een feit. Dat er onder de migranten ook raddraaiers zitten is ook een feit. Daarin hebben verschillende partijen dus echt wel gelijk. Ik denk dat dat ook bespreekbaar moet zijn.

Maar arbeidsmigranten en studenten nemen echt veel meer woningen in beslag dan asielzoekers, is ook een feit. Voornamelijk asielzoekers die geen kans maken op een verblijfsvergunning veroorzaken problemen, ook een feit. Op dit moment kan Nederland ook niet zonder de arbeidsmigranten, ook een feit. Dus naar alle migranten wijzen als 'het probleem' lijkt me niet heel zinvol, als je vooral opzoek bent naar een oplossing.

Maar als je echt luistert waar mensen het grootste probleem mee hebben, dan is dat het feit dat er niet voldoende woningen beschikbaar zijn. En dat is iets waar wel degelijk wat aan gedaan kan worden.
Je zet me aan het denken, ik kom er later inhoudelijk op terug.

Maar hoe kan je zoeken naar een oplossing, als de bron/het probleem/de (ver)oorzaak(er) niet (eerst) helder is?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:46

journee schreef:
Lieser schreef:

Heel eerlijk, de eerste vuurwapens werden vroeger als magie beschouwd, en ik vermoed dat één jager met 10 doosjes munitie de wolven wel weg kan 'toveren'. Dat is alleen juridisch niet toegestaan. Als je Amsterdam kwijt wil kom je met 10 doosjes munitie waarschijnlijk niet zo ver. Als dat het geval was geweest, had de stad allang niet meer bestaan. :+

Volgens mij laat Netanyahu zien dat je ook grote steden vrij makkelijk kunt wegtoveren }:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 13:58

Raineri schreef:
juval schreef:
vinden jullie de plannen van D66 realistisch? 10 nieuwe steden erbij

Ik heb zo'n hekel aan de click bait achtige uitingen die partijen doen tijdens verkiezingstijd :')
Wat Juliedo zegt ze willen vooral gebruik maken van bestaande infrastructuur en dat lijkt hrt me verstandigste. Ik vind hrt prima het groene hart op te offeren eerlijk gezegd. Ernstige twijfel over de ecologische meerwaarde van dat gebied. Maar wel voorstander van meer groen, maar dan met oogpunt op volksgezondheid.

Al met al, ik ben voor strategisch gekozen plekken gebruiken voor uitbreiding van aantal woningen en voorzieningen. Dus ecologisch moet het hout slaan, maar ook sociaal demografisch en economisch. Tegelijkertijd zou wel aandacht besteed mogen worden aan de urbanisatie en van die leeglopen dorpen met als gevolg dat de voorzieningen afnemen. Ik vind bepaalde voorzieningen echt een groot goed en recht. Zoals ov en bibliotheken.

Dus iedereen uit het oosten, zuiden en noorden moet maar naar het groene hart verhuizen?

Ik vind het nogal apart om 1 deel op te offeren. Ik woon graag ook nog beetje in het groen, zoals anderen hier ook roepen. Je moet de bouw ook gewoon verspreiden. En wij hebben ook gewoon wild hier. Geen herten en wolven, maar wel veel klein wild. En net zoals anderen roepen dat ze wat natuur willen, dat vinden mensen in groene hart ook fijn. Er zijn zat plekken waar er uitgebreid kan worden zonder een heel deel waar juist veel boeren zitten op te offeren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:04

MyWishMax schreef:
Raineri schreef:

Dus iedereen uit het oosten, zuiden en noorden moet maar naar het groene hart verhuizen?

Ik vind het nogal apart om 1 deel op te offeren. Ik woon graag ook nog beetje in het groen, zoals anderen hier ook roepen. Je moet de bouw ook gewoon verspreiden. En wij hebben ook gewoon wild hier. Geen herten en wolven, maar wel veel klein wild. En net zoals anderen roepen dat ze wat natuur willen, dat vinden mensen in groene hart ook fijn. Er zijn zat plekken waar er uitgebreid kan worden zonder een heel deel waar juist veel boeren zitten op te offeren.

Hoho, ik zeg expliciet dat aandacht besteed mag worden aan de huidige trend van urbanisatie en her wegvallen van voorzieningen in de periferie als gevolg daarvan. Ik vind de voorzieningen een groot goed, dus daarmee zeg ik niet dat urbanisatie moet plaatsvinden.

Hele bijzondere conclusie trek je uit m'n bericht. Ik zeg dat met verschillende aspecten rekening gehouden moet worden. Ook sociaal vlak! En als het logisch is het groene hart op te offeren, maar dat wel aan de behoefte kan worden voorzien zoals mentaal welzijn en volksgezondheid: mij best. Dat staat dus niet gelijk aan een dikke laag asfalt erover jakkeren. Ik ben voor strategische ontwikkeling op plekken waar dat logisch is. Dus met onderzoek en steekhoudende argumenten. Maar wel op een manier waarin belangen worden afgewogen. Dat we meer woningen nodig hebben is evident. En we lijden allemaal gruwelijk aan not in my backyard syndroom. Maar we willen ook allemaal een huis. Kiezen of delen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:19

Strategisch is in mijn ogen niet 1 groot gebied met nog wel een hoop groen opofferen. Maar juist verspreiden over het hele land waar het nodig is. In het groene hart wordt er al gebouwd, maar gelukkig wel soms gekeken naar de plekken en niet gewoon maar opofferen. Gelukkig ook nog stukken aangelegd waar het wild, ook de vogels, heen kunnen.

In my backyard wordt allang gebouwd. Wij zijn als dorp verdubbeld qua inwoners. Wel aan 1 kant van het dorp waar alleen akkerbouw was en deze boer wilde ook graag stoppen of in ieder geval afbouwen. Ook het dorp naast ons heeft bijna verdubbeling van inwoners gekregen laatste jaren en is een enorm groen stuk volledig verdwenen daar.

De leegstaande panden ombouwen zou veel hogere prioriteit moeten hebben. Wij hebben jarenlang industriegebieden gehad die leeg stonden maar tegelijk wel continu nieuwe panden gebouwd werden op hetzelfde terrein of 4 km verder. Terwijl dat daarvoor ook groen was. Hele kantoorpanden die leeg staan en waar niks mee gebeurd, maar paar km verder nieuwe bouwen. Dat is zo zonde van de grond en het opofferen van groen ipv hergebruiken of bouwen waar het toch al gebouwd is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 14:52

Ik hoorde Mona Keizer vorige week zeggen dat ze een gebied nabij Ede wilde bebouwen voor woningbouw. Ging om 100 hectare. En ik ben kwijt of het 130 of 150 hectare was maar:

Dat moest volgens regelgeving gecompenseerd worden.

Dus je bouwt een woonwijk van 100 hectare op landbouwgrond, en dan moet minimaal hetzelfde aantal hectare + een stuk meer ook nog weer natuur worden.

Dan loopt Nederland toch echt helemaal vast :o

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:02

Ede wil zelf ook bouwen, maar omdat er iets gecompenseerd moet worden, moeten ze 130 hectare natuurgebied ontwikkelen. Ze hebben daar een aantal beschermde dieren zitten die dan weg moeten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:27

Ailill schreef:
juval schreef:
Wat dus nooit juist is, wat mij betreft mogen die mensen heel lang worden opgesloten.

Pfff kom op zeg. Natuurlijk is het niet juist maar als je je eigen dieren verscheurd aantreft snap ik best dat je empathie voor de wolf verdwijnt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:37

Benzz schreef:
Ede wil zelf ook bouwen, maar omdat er iets gecompenseerd moet worden, moeten ze 130 hectare natuurgebied ontwikkelen. Ze hebben daar een aantal beschermde dieren zitten die dan weg moeten.

Hier wordt dat ook vermeld:
https://edesevos.nl/de-week-van-ede-beschermde-dieren-gaan-boven-bouwen/

Maar dat blijft inderdaad best lastig. Een marter of das mag je niet verjagen. En hoewel vrijwel iedereen het geweldig vind om er één te zien, zijn ze toch een stuk minder leuk als ze de kabels van je auto of de isolatie op zolder vernielen, het nieuwe gazon omploegen of een tunnel onder de veranda graven. :)

Maar verstoren of verjagen mag in beginsel dus niet. Daar hebben de mensen die in het gebied huizen moeten gaan bouwen dus ook rekening mee te houden. Hopelijk worden de verhuiskaarten vroeg genoeg naar mevrouw marter en meneer Das verstuurd, zodat ze op tijd weten dat ze moeten verhuizen naar een andere locatie. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 15:39

ruitje schreef:
Ik hoorde Mona Keizer vorige week zeggen dat ze een gebied nabij Ede wilde bebouwen voor woningbouw. Ging om 100 hectare. En ik ben kwijt of het 130 of 150 hectare was maar:

Dat moest volgens regelgeving gecompenseerd worden.

Dus je bouwt een woonwijk van 100 hectare op landbouwgrond, en dan moet minimaal hetzelfde aantal hectare + een stuk meer ook nog weer natuur worden.

Dan loopt Nederland toch echt helemaal vast :o

|( |( |(

En het is al zo enorm volgebouwd, er zijn al zoveel natuurgebieden en weilanden verdwenen daar.

Overigens, iedereen heeft het maar over bouwen..maar het zou al zo enorm veel schelen als de kostendekkersnorm afgeschaft wordt en er goede fijne betaalbare bejaardentehuizen komen. Dan komt er weer doorstroom en mensen kunnen dan ook gaan samenwonen die dat nu niet kunnen.

En dan inderdaad eerst kijken naar bestaande gebouwen ombouwen, kantoorpanden etc.

Dat die wolven verdwijnen is inderdaad de schuld van het falende (gebrek aan) overheidsbeleid. Vindt het trouwens altijd erg bijzonder dat ze zo goed bij kunnen houden hoeveel er zijn, en wie wie is maar zodra er problemen zijn is het ineens heel moeilijk om de juiste wolf te vinden.. :+ (maar goed dat is een andere discussie)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 19:43

Jildau schreef:
Ailill schreef:

Pfff kom op zeg. Natuurlijk is het niet juist maar als je je eigen dieren verscheurd aantreft snap ik best dat je empathie voor de wolf verdwijnt.
Dat mag je vinden, en dan verschillen we daarin van mening.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:27

Ik snap het, maar ben het er ook niet mee eens. Maar ik snap echt hoe sommige mensen er op komen... En dat is wel omdat er te lang niks ondernomen is, terwijl er wel hele grote problemen zijn