Ailill schreef:Journee, dan begreep ik je verkeerd. Ik probeer verbanden te leggen tussen vol = vol, gelukzoekers, woningnood etc etc. Als in waar ligt nu werkelijk het probleem. Had ik wellicht beter met een ander bericht kunnen doen.
Nee hoor, geen probleem. Mensen proberen wel vaker tussen de regels door te lezen, maar bij mij zijn wit regels ook echt wit. Dat je een vraag stelt ik alleen maar op prijs.
Ik denk dat we mensen soms ook te snel in hokjes proberen te plaatsen.
En ik denk dat alles met elkaar in verband staat, maar dat niet moet worden gedacht: wat is het 'probleem', maar wat is de oplossing. Want je kunt de bevolkingsgroei best zien als het probleem, maar dat is niet iets wat je zonder ingrijpende gevolgen voor de Nederlandse economie kan veranderen, alleen al omdat Nederland niet op zichzelf staat maar inmiddels een radertje is in de EU.
Je hebt natuurlijk met verschillende dingen te maken.
Dat elk jaar 100.000 mensen erbij ook een grote druk legt op het aantal beschikbare woningen is gewoon een feit. Dat er onder de migranten ook raddraaiers zitten is ook een feit. Daarin hebben verschillende partijen dus echt wel gelijk. Ik denk dat dat ook bespreekbaar moet zijn.
Maar arbeidsmigranten en studenten nemen echt veel meer woningen in beslag dan asielzoekers, is ook een feit. Voornamelijk asielzoekers die geen kans maken op een verblijfsvergunning veroorzaken problemen, ook een feit. Op dit moment kan Nederland ook niet zonder de arbeidsmigranten, ook een feit. Dus naar alle migranten wijzen als 'het probleem' lijkt me niet heel zinvol, als je vooral opzoek bent naar een oplossing.
Maar als je echt luistert waar mensen het grootste probleem mee hebben, dan is dat het feit dat er niet voldoende woningen beschikbaar zijn. En dat is iets waar wel degelijk wat aan gedaan kan worden.