Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:04

Polar schreef:
Trump zet op deze manier China en Europa wel tegen elkaar op. Vieze spelletjes, ook met het insider trading.
En bewijs is er, maar met iemand die zich niet aan wetten houdt en met een beurs die sowieso van manipulatie aan elkaar hangst, kom je nergens.

Kun je dat uitleggen? Hoe zet Trump China en Europa tegen elkaar op?

Femke_Tweety

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:10

Ik heb eigenlijk de indruk dat hij momenteel Europa en China op gebied van handel naar elkaar toe drijft...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:18

Naar mijn mening 'straft' hij China met de tarieven van 125% en vervolgens zegt hij tegen o.a Europa "Jullie mogen terug naar 10%, want jullie doen het beter". Op die manier probeert hij, naar mijn mening, China en de EU tegenover elkaar te zetten.

San87 had trouwens gelijk, bron ReportersOnline.
Citaat:
China verkoopt Amerikaanse staatsobligaties, wat de vraag naar Amerikaanse schulden vermindert. Dit kan de rente in de VS doen stijgen, omdat de VS meer moet betalen om nieuwe schulden te financieren. Het benadrukt ook de kwetsbaarheid van de Amerikaanse economie, omdat China een grote schuldeiser is.

Citaat:
De Chinese centrale bank vraagt staatsbanken de aankoop van Amerikaanse dollars te beperken: Dit heeft betrekking op het beperken van de vraag naar dollars in China, wat de waarde van de dollar kan verhogen en de rentetarieven in de VS kan opstuwen. Het kan ook de Amerikaanse export duurder maken doordat een sterkere dollar de producten van de VS op de wereldmarkt minder competitief maakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:24

Femke_Tweety schreef:
Ik heb eigenlijk de indruk dat hij momenteel Europa en China op gebied van handel naar elkaar toe drijft...

Ja, ik ook. En niet alleen Europa en China, maar zelfs China en Japan.

Polar schreef:
Naar mijn mening 'straft' hij China met de tarieven van 125% en vervolgens zegt hij tegen o.a Europa "Jullie mogen terug naar 10%, want jullie doen het beter". Op die manier probeert hij, naar mijn mening, China en de EU tegenover elkaar te zetten.

San87 had trouwens gelijk, bron ReportersOnline.
Citaat:
China verkoopt Amerikaanse staatsobligaties, wat de vraag naar Amerikaanse schulden vermindert. Dit kan de rente in de VS doen stijgen, omdat de VS meer moet betalen om nieuwe schulden te financieren. Het benadrukt ook de kwetsbaarheid van de Amerikaanse economie, omdat China een grote schuldeiser is.

Citaat:
De Chinese centrale bank vraagt staatsbanken de aankoop van Amerikaanse dollars te beperken: Dit heeft betrekking op het beperken van de vraag naar dollars in China, wat de waarde van de dollar kan verhogen en de rentetarieven in de VS kan opstuwen. Het kan ook de Amerikaanse export duurder maken doordat een sterkere dollar de producten van de VS op de wereldmarkt minder competitief maakt.

Ik denk dat de Chinezen slimmer zijn dan daar in te trappen, tbh. Die snappen ook hoe de beurs werkt :j.

Het verkopen van Amerikaanse staatsobligaties kan flinke gevolgen hebben voor Amerika en daarmee de wereld :=.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:26

Dat denk ik ook hoor, maar ik bedoel meer dat het erop lijkt dat Trump het wel probeert.

Het verslag van ReportersOnline is weer heftig vandaag...
Citaat:
In Baltimore arresteert ICE zoveel mensen dat ze hen niet snel genoeg kunnen overplaatsen, wat resulteert in mensonterende omstandigheden. Een grootmoeder die al twintig jaar in de VS woont, wordt vijf dagen vastgezet nadat ze is opgepakt tijdens de arrestatie van een ongedocumenteerde familie. Ze krijgt geen tandenborstel, mag niet douchen, moet naar de wc voor de ogen van andere gevangenen en ze moet op de vloer slapen, zonder matras.

https://reportersonline.nl/trump-dag-80 ... rkennison/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:36

Polar schreef:
Dat denk ik ook hoor, maar ik bedoel meer dat het erop lijkt dat Trump het wel probeert.

Ah zo, ja ik geloof best dat hij pogingen zal doen.

Staatsobligaties die verkocht worden en een dollar die daalt in waarde is iig geen goed teken voor de economie in de VS. Ik las ook dat Japan geen nieuwe staatsobligaties heeft gekocht en hedgefunds schijnen ook aan het verkopen zijn, want die hebben gisteren grote verliezen geleden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:45

Als het vertrouwen eenmaal zo ernstig geschonden is dan komt dat niet zomaar weer terug.

Ik weet niet zo heel veel van economie. Maar is die gigantische vertrouwen in de dollar waardoor de VS maar kan lenen en lenen. Niet gewoon een voorbeeld van een zeepbel?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:46

Het uiteindelijk effect is dat Amerika zichzelf langs de zijlijn parkeert. China en europa gaan onderling deals maken, waarbij China op de langere termijn de bovenliggende partij zal zijn, tenzij Europa in staat zal zijn om 1 blok te vormen. Europa is net zo goed afhankelijk van de importen uit China, als Amerika.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:50

nikkel schreef:
Het uiteindelijk effect is dat Amerika zichzelf langs de zijlijn parkeert. China en europa gaan onderling deals maken, waarbij China op de langere termijn de bovenliggende partij zal zijn, tenzij Europa in staat zal zijn om 1 blok te vormen. Europa is net zo goed afhankelijk van de importen uit China, als Amerika.

Meloni gaat al op eigen houtje naar Trump. Dat is gelijk al geen voorbeeld van eenheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:52

nikkel schreef:

Dat idee heb ik ook dat dit nu gebeurt. China heeft Europa net zo hard nodig als omgekeerd en in feite geldt dit ook voor de VS.
Het is allemaal zo dom en tegen de belangen van iedereen. Wat een puinhoop maakt Trump er toch van. Tjonge jonge.
MAAR als dit tot gevolg heeft dat in Europa de mensen wakker worden geschud en meer met stem gedrag naar het politieke midden op gaan schuiven, dan heeft het tenminste nog iets positiefs opgeleverd dat populistisch gedoe in de VS. Het hangt echt van dommigheid aan elkaar en mensen zouden er van schrikken in Europa zo was vorige week te horen tijdens Nieuwsuur. Thema's als asielcrisis zouden door de kiezers niet meer als enige belangrijkste gezien worden en middenpartijen als CDA zouden het beter gaan doen. Van mij mag het.....

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:57

Volgens mij probeert hij vooral de supergrote Amerikaanse staatsschuld te verminderen, met als bijwerking dat de gehele wereldeconomie eraan gaat (of een klap krijgt). Maar de US ging er door de schuld toch al aan, vroeg of laat, dus hij neemt gewoon een gok en neemt iedereen mee in de ondergang? Soort van reset idee?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:58

pien_2010 schreef:
nikkel schreef:

Dat idee heb ik ook dat dit nu gebeurt. China heeft Europa net zo hard nodig als omgekeerd en in feite geldt dit ook voor de VS.
Het is allemaal zo dom en tegen de belangen van iedereen. Wat een puinhoop maakt Trump er toch van. Tjonge jonge.
MAAR als dit tot gevolg heeft dat in Europa de mensen wakker worden geschud en meer met stem gedrag naar het politieke midden op gaan schuiven, dan heeft het tenminste nog iets positiefs opgeleverd dat populistisch gedoe in de VS. Het hangt echt van dommigheid aan elkaar en mensen zouden er van schrikken in Europa zo was vorige week te horen tijdens Nieuwsuur. Thema's als asielcrisis zouden door de kiezers niet meer als enige belangrijkste gezien worden en middenpartijen als CDA zouden het beter gaan doen. Van mij mag het.....

Waarom zou je een centrum-rechtse partij willen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:00

Gitana schreef:
Volgens mij probeert hij vooral de supergrote Amerikaanse staatsschuld te verminderen, met als bijwerking dat de gehele wereldeconomie eraan gaat (of een klap krijgt). Maar de US ging er door de schuld toch al aan, vroeg of laat, dus hij neemt gewoon een gok en neemt iedereen mee in de ondergang? Soort van reset idee?

Hij wilde de staatsschuld herfinancieren, ja. Alleen nu gebeurt precies het tegenovergestelde van wat hij voor ogen had.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:02

Wat ik al eerder schreef: de staatsschuld kan je alleen aanpakken door te bezuinigen en belasting te heffen bij bedrijven en personen, die nu niets betalen. Door complete ministeries op te heffen, wordt het probleem niet bij de bron opgelost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:04

Wat ik ook wel interessant vind. Weten jullie nog dat Panama gedoe, dat de US dreigde en de Chinezen een groot aandeel in diverse wereldhavens te koop aanboden en BlackRock dat over zou nemen? Ik begrijp dat dat nu niet meer zo vanzelfsprekend is omdat de Chinese autoriteiten het hier toch niet zo mee eens zijn om dat allemaal naar de US van de hand te doen.

Zou best eens kunnen dat dat hier ook mee te maken heeft.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:52

Bedrijven in Hong Kong werden onder druk gezet om de belangen in de Panamese havens aan te bieden aan Amerikaanse bedrijven (Black Rock().

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:55

Citaat:

Heb je het over mij? _O- :=

Ik ben een linkse rakker, je weet wel die verhuisde groen linkse milieu idioten die hun hele leven geprobeerd hebben de wereldwat beter achter te laten en nu ineens verhuisd worden.

Het verhaal bij Nieuwsuur was, dat nogal wat uiterst rechtse stemmers meer naar het midden oschoven geschrokken als ze zijn van Trump. En het CDA is geen uiterst rechtse partij.Daar valt voor mij de VVD onder en forum is voor mij het nieuwe fascismenmet een hoog wappie gehalte.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:03

Ik vind jullie uitleg echt heel interessant om te lezen trouwens, ik snap echt helemaal niks van die aandelenhandel, maar dan krijg ik in ieder geval de grote lijnen een beetje mee. Gekkigheid.

Ik hoop wel dat hierdoor de mensen in Europa de ogen wordt geopend om niet zo rechts te stemmen ook inderdaad. Ik hoorde Wilders van de week nog zeggen dat hij geen oorlogsmisdaden had gezien (nav die 15 vermoorde hulpverleners) -O- . We hebben nu inderdaad ook een voorbeeld wat dit soort mensen gaan doen. Die SGP'er ook van de week bij Thijs, wil het aantal abortussen naar nul en Israel kon ook niks verkeerd doen. Hoe ben je ook in je hoofd dat je zo denkt, ik kan me er niks bij voorstellen ook. Dat je andere mensen het licht in de ogen niet gunt en je eigen ideologie op alle mensen wil opleggen.

Forum is een hele rare club. Volgens mij hebben die gewoon een verdienmodel bedacht.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:43

Forum is een hele rare club. Volgens mij hebben die gewoon een verdienmodel bedacht. Dat is op zeker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:49

Loretta schreef:
Als het vertrouwen eenmaal zo ernstig geschonden is dan komt dat niet zomaar weer terug.

Ik weet niet zo heel veel van economie. Maar is die gigantische vertrouwen in de dollar waardoor de VS maar kan lenen en lenen. Niet gewoon een voorbeeld van een zeepbel?

Het is niet echt een zeepbel, meer een mometair opgeblazen systeem. Het onderpad van dollars is tegenwoordig olie (vroeger goud), alle olie in de wereld wordt afgerekend in dollars. Er is dus altijd vraag naar dollars wat het een hele sterke munt maakt, en de VS dus heel kapitaalkrachtig, waardoor geld lenen heel makkelijk wordt. Schulden worden altijd afbetaald.

Als je je dan afvraagt waarom er niet geprobeerd wordt in een andere valuta te betalen voor olie; dat is geprobeerd en dat liep voor dat land (Irak) niet goed af.

Er is ook een reden dat de EU zo inzet op groene energie, minder afhankelijkheid van de dollar.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 10-04-25 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:50

pien_2010 schreef:
Citaat:

Heb je het over mij? _O- :=

Ik ben een linkse rakker, je weet wel die verhuisde groen linkse milieu idioten die hun hele leven geprobeerd hebben de wereldwat beter achter te laten en nu ineens verhuisd worden.

Het verhaal bij Nieuwsuur was, dat nogal wat uiterst rechtse stemmers meer naar het midden oschoven geschrokken als ze zijn van Trump. En het CDA is geen uiterst rechtse partij.Daar valt voor mij de VVD onder en forum is voor mij het nieuwe fascismenmet een hoog wappie gehalte.

Ja, omdat je het CDA noemde. Maar met die uitleg snap ik 'm.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:04

Er staan storende spelling controle fouten in mijn tekst die ik door dyslexie gemist heb. VVD is gewoon een rechts liberale partij en ik bedoelde te schrijven als het om extreem rechts gaat de PVV. Verhuisde GL moet natuurlijk zijn verguisde.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:35

Groene energie is heel erg leuk. Alleen de kabels en de leidingen zijn erg gevoelig voor sabotage acties.
dit laatste geld ook voor internationale data kabels die op de zeebodem liggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:23

DOGE gebruikt AI om te communicatie van overheidsmedewerkers af te luisteren op negatieve Trump sentimenten.

https://www.dutchitchannel.nl/news/6097 ... ulp-van-ai

Wat had de Stasi het dan vroeger eigenlijk lastig. Die moesten dat allemaal met de hand doen. Was erg arbeidsintensief.
Als je bedenkt waar dit heen gaat dan krijg je gewoon de rillingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:37

Dit glijdt af in een rap tempo naar een dictatuur. Was tien jaar nog ondenkbaar van de VS.