Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:45

tamary schreef:
Of het niet onthouden.

Ja als iets heel belangrijks is, dan vertellen we het de mensen 1x, er vanuitgaande dat ze hier op de middelbare hebben gezeten, en daarna moeten ze maar kijken

Enfin, het zal :j

8nnemiek

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:08

Wij hebben een jaar of 10 geleden eens met oud op nieuw zonder stroom gezeten. Op 31 December had een boer ‘s middags met ploegen de stroomkabel geraakt, en voordat ze met oudjaar een paar elektra mannen hadden opgetrommeld was het al ver in de avond. Dat was wel heel bijzonder, zonder stroom het nieuwjaar in. Net op de énige dag dat ik wel eens tv kijk :+
We hadden daar toen nog nooit over nagedacht, niks voorbereid.. we hadden dus alleen wat kaarsjes liggen, een beetje licht van de houtkachel en van een paar kerstlampjes op batterijen :+ We hebben kaartspellen gespeeld bij kaarslicht, en water kunnen koken op het gasfornuis van mijn ouders.
Diezelfde week heb ik toen wat verlichting op accu gekocht :))
Het is grappig hoe gewend we zijn aan stroom, en hoe je toch elke keer automatisch op de lichtknop drukt, of de waterkoker wil aanzetten, of je telefoon wil insteken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 17:16

Wij zaten bij buren op een verjaardag toen de stroom in de straat uitviel. Ook inde winter en al donker.
Dat was heel gezellig. :D
Hebben we ook een paar uur zonder gezeten.
Telefoon deed het wel en ik heb het uiteindelijk gemeld en dat tijdstip was ook het tijdstip dat ze er volgens een artikel ineens achter kwamen dat er stroomuitval was... jaja ineens. _O-

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:42

Op mijn ouderlijk huis oude adres was ook wel vaker stroom uitval. Dat was inderdaad met kaarsjes aanpassen best gezellig. xD

Daardoor wel meegekregen zelf redzaam te zijn om zulke gebieden inderdaad. Had bij Dille en Kamille nog een mooi boek gezien daarover die ik dinsdag hopelijk nog kan halen. Niet om mijzelf bang te maken, maar meer een handleiding wanneer internet er uit ligt en ik het even niet meer weet bijvoorbeeld. Dan zijn boeken best nuttig.^^

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 11:48

DuoPenotti schreef:
Met zelfredzaamheid is niks mis.
Deze bangmakerij wel.

En nee geen retour afzender hier.
Maar wil wel weten wat deze flauwekul van begin tot eind heeft gekost. Van bedenken tot maken tot opsturen.
Denk dat het geld beter besteed had kunnen worden.

En je huisdieren invullen: succes.

Tot zover het nadenken over het formulier..

[ Afbeelding ]

Nou mensen met meer dan 4 bewoners hebben een probleem he? }:0

Ik ga niet 100% alles halen wat ze adviseren maar wel deels, bijv het water en de potten groenten/eten.

Wij hebben gelukkig ook een houtkachel (met veel hout op voorraad), kwn ik zelfs deels op koken als het moet. De bbq heb ik een volle gasfles bij (staat niet in nootpakket, wel nuttig als het gas het niet zou doen).

Iemand een goede oplossing om wel je diepvries/koelkast van stroom te kunnen blijven voorzien bij langdurig stroom uitval?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:34

Voor wie is dat formulier eigenlijk.. ik dacht eerst voor hulpverleners, maar dat is onlogisch.. want je doet het in je noodpakket (dacht ik te lezen). Maar als bewoner weet je (denk ik) wie er bij je in huis woont.. (of zou je ineens oma in de rolstoel vergeten?)
Er staat ook dat een kaart van je omgeving handig is, maar waar is dat dan voor?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:58

Wel wat basisdingetjes in huis.
Waxinelichtjes.
Houdbaar spul zoals knäckebröd. En van die blikjes leverpastei. En pindakaas.
En een 6 pack water.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 14:58

Nee klopt gezin met 3 kinderen past er ook al niet op.
Echt weggegooid geld deze folder.
Zo niet over nagedacht.

Bbq kunnen wij hier inderdaad wel aansteken.
Maar op het balkon en je buren uitroken?
Ja kan wel, maar toch }>
Ja met gas kan.
Maar fijn bij brand en iedereen heeft een gasfles om te koken...

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:05

Is dat formulier niet om gewoon de handige informatie bij elkaar te hebben mocht je in paniek raken dan heb je dat in ieder geval duidelijk bij elkaar.

Het gekke is juist dat ze hier heel goed over na hebben gedachte maar dat een hele boel mensen op eens denken dat de overheid tegen ons zijn. Die overheid hé heeft het beste met ons voor en juist daarom als er ooit eens een stroomstoring, overstroming of wat voor rampscenario is dat mensen naar dit noodpakket grijpen en dus niet als idioten winkels gaan plunderen.

En van koud eten gaat niemand dood hé. Koude soep is niet lekker maar wel voedzaam en dat is het belangrijkste op dat moment dat je zonder enorme paniek 3 dagen overleeft.

Mocht je inderdaad onder het team vallen ik stuur dit boekje retour afzender dan heb je eigenlijk weinig te zoeken in dit topic.

Je kan altijd een extra papier toevoegen met je gehele gezin, niet het er aan vast ofzo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:13

Zijn er mensen op bokt dan die het terug sturen?

Ik niet. Maar kritisch zijn op waar ons geld aan verspilt word mag toch wel lijkt me?

Dat de overheid het gaat plannen. Nee geloof ik ook niet.
Dat de energie maatregelen door de strot zijn geduwd ook zonder nadenken of het net het wel aankan?
Ja dat vind ik dan weer wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:16

Ach welnee, terug sturen, hoe kinderlijk. Ik heb het nog niet ontvangen, zal het doorlezen of er iets nuttigs in staat en verder verspil ik er geen energie aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:38

Wie in dit topic stuurt t terug dan :?

Het zal best dat er mensen over nagedacht hebben, maar hoeveel en hoe goed… t is de overheid he … Is t foldertje ook in andere talen verspreid eigenlijk?

Ik denk ook niet dat de overheid iets gaat plannen, maar inderdaad, kritisch zijn lijkt me altijd wel goed .. t is belastinggeld he ;)

Telefonnummers opschrijven, prima (dan moet wel iedereen bij het foldertje kunnen en moet t niet bij iemand in z’n zak zitten), het aantal huisdieren plus die belangrijke info kan net zo goed weg, 3 en 5 is een beetje hetzelfde . En dan gaan ze ervan uit dat de telefonie nog werkt (anders heb je die telnrs ook niet nodig perse)
Wat ze beschrijven bij stap 2, maak een noodplan, is handiger, maar dat is dan weer summier

Het boekje zelf is best onheilspellend .. er is geen oorlog in nl, maar ook geen vrede.

En ik ben benieuwd wat het met de prijzen van bijv noodradios doet :+

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:52

Er staat een qr code in waar je het noodboekje online in verschillende talen kan vinden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 15:55

Mijn noodradio was 10 euro, dat zijn de kosten niet. Ik zag exact dezelfde wel voor veel meer bij bol staan.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:02

Wij bokkers vergeten nog wel eens dat er nog steeds hele volksstammen zijn die geen internet of smartphone hebben. Of daar mee om kunnen gaan. Ik vond het boekje in fijne, begrijpelijke taal opgesteld. Dat heb ik ook wel eens anders gezien.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ken geen enkel telefoonnummer meer uit mijn hoofd en heb ook geen vaste lijn. Die nummers staan nu op het papiertje in de meterkast en ik ben nog niet zo lang geleden verhuisd, als de gemeente een noodopvang ergens in een gymzaal opent, dan heb ik toch echt een kaart nodig om op te zoeken waar het is

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:16

Telefoonnummers ken ik ook niet meer.
Ik weet mijn oude huistelefoonnummer nog =:) En mijn mobiel.

Wij maken een kratje met een lijst met telefoonnummers, zaklamp en kaarsen en de radio. In de rest moet ik mij nog verdiepen.

Wij hebben een petroleum stelletje en lampenolie. In nood kan deze aan.
Eten hebben wij altijd wel in huis.

Dekens ook genoeg.
Een houtkachel helaas niet.

Waterfilter ga ik nog wel voor kijken.
Bv extra water in huis hebben wij nog niet gehaald.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:35

Het nadeel dat de overheid heeft is dat ze dit boekje voor iedereen moeten maken. Dus voor mensen die wel begrijpend kunnen lezen, mensen met een hoog iq, mensen met een laag iq en mensen die slecht kunnen lezen etc.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:48

Wat moet je met zo'n opmerking??? :er is geen oorlog in nl, maar ook geen vrede. Ik ga uit van 1945 tot nu is er vrede in Nederland.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:51

Er is wel oorlog op dit continent en daar hebben ze het over.
Of de cyberoorlog. Er zijn best een paar cyberaanvallen geweest. En die internetkabels over de zeebodem.
Er liggen russische schepen voor de kust in de buurt van internetkabels.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:00

Er worden de hele dag cyberaanvallen gedaan. En dat is denk ik hetgeen waar ze het meeste "bang" voor zijn. Als die de boel platleggen en ontregelen kun je gelijk niks meer.
Dus ja er is wel een soort oorlog aan de gang, maar niet een die we direct kunnen zien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:05

Ik moet er niet aan denken dat er energiecentrales gehackt worden, of de pompen van gemalen. Dat geeft enorme ontwrichting. het is fijn als je je dan een paar dagen kan redden.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:22

En toch zijn er in mijn omgeving veel mensen die het onzin vinden... wat ik eerder zij hier dat ik al wat spul heb maar je word gewoon gek aangekeken. :') laat ze maar kijken. Ik vraag me soms wel af, als er langere tijd geen stroom en alles is of ik dan in mijn huisje blijf of naar de ponys en mijn ouders ga om samen te zijn en dingen te delen. Ik denk vooral dat laatste, samen warm blijven, eten en de dieren verzorgen

Ik vraag me ook af, een tankstation zal dan ook niet werken om te kunnen tanken? Pinnen zal niet gaan en er zijn echt veel mensen die niks aan contant geld hebben ondanks dat het wel handig zou zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:24

Nee, tanken zal niet gaan. Altijd slim om je tank minimaal halfvol te hebben. En wanneer mogelijk een vat brandstof neerzetten om te gebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:28

Nee, tanken heeft stroom nodig, de tanks met benzine, etc. zitten wegens veiligheid in de grond en dan werkt de zwaartekracht tegen aangezien de auto hoger staat. Pomp en dus stroom is dan noodzakelijk.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 21:19

Eigenlijk werkt zo veel op stroom _/-\o_ ik ga gewoon voorbereiden voor het geval dat en hopen dat het nooit nodig is. Ik zal mijn werk niet goed kunnen doen, ik ben honden trimmer en heb toch water nodig om te wassen, waterblazer om te drogen, verlichting en materiaal. Maar handmatig kom ik ook wel een heel eind denk ik voor de hoog nodige gevallen <<)