Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:30

Oh dat vind ik dan wel weer interessant, dan heeft de hel toch ook weer roots uit de religie van de natuurvolkeren en is het geen compleet verzinsel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 08:58

Elisa2 schreef:
pmarena schreef:
Moet je op YouTube NDE ervaringen luisteren van mensen zelf. Echt super interessant :j
Near Death Experience. Ook wat betreft keuzes die ze dan soms krijgen enzo.

Als je dat dan zo aanhoort dan lijkt het aannemelijk te worden dat je na het sterven dus naar een soort verzamelpunt gaat zeg maar. Waar dan een iets / iemand je opwacht (of meerdere) waar je je prettig bij voelt.

En dan schijn je dus te kunnen kiezen of je op een gegeven moment nog een nieuw rondje mee wil draaien in een lichaam. Of dat je terug wilt naar je huidige leven, als dat nog kan. En sommige zielen onthouden dan schijnbaar het 1 er ander voordat ze opnieuw geboren worden, dan krijg je van die bizarre verhalen van kleine kinderen die de meest bizarre details vertellen over hun vorige leven :=

Maar als je dat zo luistert dit soort dingen en een deurtje openhoudt dat het misschien best waar kan zijn, dan snap je ook wat beter hoe het dan met de ziel / lichaam / hersenen zou kunnen zitten.

Dat je "ikje" niet in je hersens zit, maar in je ziel :j En die verlaat het lichaam dan als je sterft.
Die hersens zijn er eigenlijk alleen maar om je lichaam te besturen enzo.

Vaak hoor je in die NDE verhalen terugkomen dat mensen zich een soort van bevrijd voelen van de begrenzingen van hun lichaam, als hun ziel hun lichaam verlaat. Dat ze ineens niet meer belemmert worden door de rekenkracht van hun hersenen, niet meer belemmerd worden door wat hun ogen kunnen zien, maar ineens een veel groter bewustzijn hebben van alles om zich heen, alles weten, overal 1 mee zijn.

Het is eigenlijk best heel mooi en rustgevend om dat zo allemaal te horen, dat zo veel mensen zoveel rust ervaren en vaak eigenlijk niet meer terug willen naar de aarde met al zijn gedoe, omdat het daar in die bron van energie zeg maar, zoveel rustiger en liefdevoller is.

Vaak zeggen die mensen dan ook dat ze eigenlijk niet kunnen wachten tot ze weer terug mogen naar hun echte ultieme THUIS. Maar dat ze ook wel beseffen dat hun leven / reis nog niet klaar was.

Echt super bijzonder :j

Mooi omschreven +:)+

Ik zag een keer een docu over een jongen die was neergestort met zijn gevechtsvliegtuig in de 2e wereld oorlog. Tenminste zijn vorige hij dan..op jonge leeftijd kon hij de namen en gezichten herinneren van de nu bejaarden die toen als jonge knullen in zijn eskadron zaten. Heel bizar.

Toch blijf ik altijd sceptisch.. maar dat komt wellicht door de beperkingen van mijn brein.

Ja 'tuurlijk, ik heb ook zelden dat ik iets als ultieme waarheid aanneem, vind het wel prettig om opties open te houden van "wie weet zit het wel zus of zus / blijkt het wel dit of dat te zijn". Je WEET het immers maar zelden voor de volle 100% zeker hoe iets echt zit.

Op YouTube staat zoiets als je omschrijft ook wel, van een jochie van nog maar kleuterleeftijd ofzo, die precies alles kon omschrijven van hoe hij neergestort was op Iwo Jima. Het nummer van gevechtsvliegtuig, de dag, hoe hij te water ging. Namen van andere jongens waarmee hij vloog. Dat hij na zijn dood in het hiernamaals opgewacht werd door 2 van die jongens waarvan hij ook precies die namen wist.

Ouders wisten er zelf niks vanaf, hebben het allemaal ontdekt toen ze er in gingen duiken omdat het ventje toch wel heel specifiek en intens er mee bezig was. Gingen ze ook een keer naar zo'n zelfde gevechtsvliegtuig toe in een museum ofzo, en hij begon meteen een check-up te doen zoals ze dat deden destijds voordat ze gingen vliegen enzo := Of nou ja, zo werd dat dan gebracht.

Of een kind dat nog vanalles weet en heel graag nog eens een zus van zijn vorige leven wil zien ofzo. Dat ouders dan uiteindelijk schoorvoetend contact zoeken, zus nog in het ouderlijk huis woont en dat ventje allemaal dingen weet die hij helemaal niet zou kunnen weten.

Nouja dat soort verhalen. Of dat kinderen heel overtuigend vertellen dat ze zelf nog vanuit "de hemel" zeg maar hun ouders mochten kiezen / een keuze hadden waar ze geboren wilden worden. Dat ze wat opties voorgelegd kregen. En dat komt ook weer terug in die NDE ervaringen, dat zeg maar overledenen op het moment dat ze daar weer terug zijn, er aan herinnerd worden wat voor afspraken ze hebben gemaakt voordat ze aan dit leven begonnen.

Dat ze heel bewust hebben gekozen voor een leven met bepaalde uitdagingen en dan ook weer weten wat ook alweer de reden was dat ze die keuze maakten, en dat ze er dan toch weer achter staan om terug te gaan en die uitdagingen alsnog aan te gaan. Heel bijzonder....

Maar er zit ook wel hier en daar een ervaring bij van mensen die niet in die fijne omgeving terechtkomen maar in iets dat een heel stuk minder fijn is, met akelige zielen. Omdat ze zelf ook niet zo gezellig waren in het leven tegen anderen :=

En dan moeten ze zeg maar eerst Jezus / God om hulp roepen en komt die hen daar weghalen.

Maar mensen die gewoon enigszins normaal doen die lijken gewoon naar die fijne plek te gaan, waar er echt wel ruimte is voor minder perfecte gedragingen in het leven maar er wel reflectie plaatsvindt tijdens een soort "life-review" dat komt echt vaak terug. Om wat van te leren van wat jouw daden en gedrag voor invloed hadden op anderen. Zowel positief als negatief. Dat ze dan echt helemaal voelen wat die ander gevoeld heeft op dat moment, en hoe dat moment doorgewerkt heeft in het leven van die ander. Al was het maar even wat aardigs zeggen of een kleine goede daad verrichten.

Dat klinkt wel als een heel zinvol en betekenisvol iets. Dat het leven niet volkomen zinloos is zeg maar, maar dat het doel is om een "beter mens" te worden en dat je daarvoor gewoon steeds nieuwe rondes / nieuwe kansen kunt krijgen om aan je ziel te schaven.

Ze krijgen ook regelmatig te horen dat de aarde 1 van de meest moeilijke planeten is om voor te kiezen, dat je echt wel ontzag verdient met een rondje aarde omdat daar nog zoveel hele ruwe zielen zitten zeg maar :=

Ik vind het super intrigerend dit perspectief op het leven en de dood enzo :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:10

En geloof je dan als iemand met een EMF meter beweert entiteiten-activiteit te kunnen meten? Bestaat dat wel of is dat ook allemaal een complot en nep?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:15

Geen idee, ik weet daar niks vanaf. Mijn eerste gevoel erbij is dat het an sich klinkt als typisch iets voor oplichting van goedgelovige mensen. Maar aan de andere kant, misschien is er inderdaad wel zoiets mogelijk. Wie ben ik om dat uit te sluiten.

Maar het lijkt me logischer dat zo'n meter een andere aanwezigheid meet dan van entiteiten :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:28

pmarena schreef:
Geen idee, ik weet daar niks vanaf. Mijn eerste gevoel erbij is dat het an sich klinkt als typisch iets voor oplichting van goedgelovige mensen. Maar aan de andere kant, misschien is er inderdaad wel zoiets mogelijk. Wie ben ik om dat uit te sluiten.

Maar het lijkt me logischer dat zo'n meter een andere aanwezigheid meet dan van entiteiten :=

Ik zit er serieus eens aan te denken om het een keer uit te proberen. Een EMF meter kost op ali maar een paar euro, en het zijn dezelfden die gebruikt worden bij 'ghost hunting'. En dan kijken of ze wat doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:44

germie schreef:
En geloof je dan als iemand met een EMF meter beweert entiteiten-activiteit te kunnen meten? Bestaat dat wel of is dat ook allemaal een complot en nep?

Ik durf rustig te zeggen dat dat complot en nep is.

Als het werkelijk zou kunnen dan is dat heel eenvoudig te bewijzen en aangezien dat nog steeds niet gebeurd is het onzin dat iemand dat zou kunnen. En voor de duidelijkheid, ik zeg hier niks over of entiteiten wel of niet bestaan, alleen iets over de meter. Vooral mensen die niet weten hoe een bepaalde apparaat werkt "meten" er vanalles mee :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:46

irmaz schreef:
germie schreef:

Als het werkelijk zou kunnen dan is dat heel eenvoudig te bewijzen en aangezien dat nog steeds niet gebeurd is het onzin dat iemand dat zou kunnen. En voor de duidelijkheid, ik zeg hier niks over of entiteiten wel of niet bestaan, alleen iets over de meter. Vooral mensen die niet weten hoe een bepaalde apparaat werkt "meten" er vanalles mee :D

Als je er mee rond gaat lopen en er is eerst niets en daarna wel, dan meet je dus wel een veld. Dan is er dus wel wat. Dan meet je niet 'van alles'. Je moet wel weten wat er is of niet is. Want bij een waterkoker zal zo'n apparaat afgaan als de waterkoker aanstaat, en waarschijnlijk ook bij een tv of laptop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:47

irmaz schreef:
germie schreef:

Nouja, heel eenvoudig te bewijzen als het werkelijk zou kunnen....?

Hoe zie je dat voor je dan :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 09:50

Tja, er zijn ook wichelroede lopers .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:05

En waarom durven dan veel mensen geen ouija bord te spelen? Toch stiekem een angst?
Het is toch een verzinsel of complot?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:30

germie schreef:
En waarom durven dan veel mensen geen ouija bord te spelen? Toch stiekem een angst?
Het is toch een verzinsel of complot?

Die angst komt door de horror films hierover.
Niet omdat er een complot?! achter zit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:32

Nouja je hebt natuurlijk wel mensen die zeggen er echt niet in te geloven, dat het te belachelijk voor woorden is. Maar tegelijkertijd durven ze toch niet zoiets te doen.... dan houd je blijkbaar toch ergens de optie open dat er wel degelijk een kern van waarheid in zou kunnen zitten :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:40

Er zijn ook mensen die bang zijn geworden voor clowns door IT omdat het zien van een clown de angst van de film oproept.
Dat heeft niks te maken met dat ze echt wel weten dat een clown niks doet, maar bij angst kun je dit vaak moeilijk weg beredeneren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:50

Ouija bord zelf zegt me niks, het is vooral het mind frame (excuses voor het Engels) van de deelnemers dat mij tegenstaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:17

Waarom ter wereld zou ik een Ouija bord willen spelen...?

(Ik ken het ding niet. Ik heb er precies één associatie bij en die is erg triest.)

Uiteraard kun je (zoals pubers doen) elkaar gaan opjuinen "Oh, je durft zeker niet?! Nou, dan vind ik jou niet stoer...".
Nou, dan zie ik nog steeds het nut etc er niet van in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:44

pmarena schreef:
Nouja je hebt natuurlijk wel mensen die zeggen er echt niet in te geloven, dat het te belachelijk voor woorden is. Maar tegelijkertijd durven ze toch niet zoiets te doen.... dan houd je blijkbaar toch ergens de optie open dat er wel degelijk een kern van waarheid in zou kunnen zitten :=

Precies dat dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 11:53

Het is echt volledig offtopic, maar goed

Wat bedoel je met de frame of mind, Mysa?

Ik ben op zich niet bang voor geesten, maar ik denk wel dat suggestie heel sterk kan zijn, dus dat als je met een Ouija bord gaat spelen, althans, ik dan, met mijn rijke fantasie, dat ik daar toch nachtmerries van krijg (dat had ik na Jaws ook, en.. ja, voor IT al... :') )

En, gelukkig hoeft niet alles nuttig te zijn he Janneke2 ;) Of is werkelijk alles wat jij doet, nuttig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:17

Nouja ik denk dan weer... als je bang bent er nachtmerries van te krijgen / dat je fantasie met je op de loop gaat...dat dat dan eigenlijk alleen gebeurd met een daadwerkelijke vrees voor het bestaan van (kwade) geesten...?

Want als je er gewoon echt niet in gelooft dan word je niet bang van een bord dat antwoorden geeft, omdat je er gewoon van overtuigd bent dat 1 van de anderen je zit te jennen :D Er komt pas iets van angst bij kijken als je de mogelijkheid openhoudt dat er meer kan zijn.

Ik denk dat er niks mis mee is om in zo'n situatie gewoon toe te geven dat je (algemeen bedoeld) er niet in gelooft maar dat je ook niet het risico wilt nemen dat je het fout hebt := (dus dat je toch niet 100% zeker bent dat het alleen maar onzin is)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:24

nou ja ik weet het niet hoor, is dat dan niet hetzelfde als met Jaws en It? Ik bedoel, fobieen zijn meestal irrationele angsten toch?

maar, inderdaad, ik denk dat ik er nu anders over denk, ik zou het nu wel doen :j
Ik zou niet weten in welke situatie trouwens hoor

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:26

Cer schreef:
En, gelukkig hoeft niet alles nuttig te zijn he Janneke2 ;) Of is werkelijk alles wat jij doet, nuttig?

:j Tuurlijk, calviniste hier, alles moet nuttig zijn....!
_/-\o_

Maar wat mij trof was de uitdaging.
"Durf je X te doen...?!"
...hmm, waarom zou ik? Import Drentse met een historie van voeten in de klei, dan krijg je dat.

Maar geheimzinnigheid plus uitdaging - dat schept veel ruimte voor fantasie (en noem maar op, griezelverhalen, complottheorie, ...)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:30

Oh ik zou het echt niet doen, ben niet zo gevoelig voor "je durft zeker niet". Doe het maar lekker zelf, ik begin er niet aan! Ik lach wel gewoon om de rest, doen jullie het maar fijn :D

Ik denk ook dat anderen gewoon dat ding besturen, maarja omdat ik niet veel zaken volkomen uitsluit, ga ik er toch de zenuwen van krijgen natuurlijk dus nee dank je :+

Tja irrationele angsten.... als je echt niet gelooft dat iets kan bestaan, hoef je er ook niet bang voor te zijn. Want het is volgens mij toch altijd een "stel je voor dat....." en iets dat in principe echt zou kunnen gebeuren. Als je oprecht niet gelooft dat het echt zou kunnen gebeuren, ben je er ook niet angstig voor volgens mij :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:33

Citaat:
Import Drentse met een historie van voeten in de klei,

:')
ik kan er niks aan doen, maar ik moet hier steeds zo van proesten.. al die kwalificaties steeds overal bij... alsof je certifitaten hebt ofzo.. :D

De door jou genoemde uitdaging zag ik zo even niet.
Ik las wel "waarom durven zoveel mensen dan niet.." dus het was niet echt de vraag "durf je het te doen" Want jij durft het wel, maar je vint het niet nuttig, dus dan zit je niet in de doelgroep voor de vraagstelling, denk ik.

Citaat:
Als je oprecht niet gelooft dat het echt zou kunnen gebeuren, ben je er ook niet angstig voor volgens mij
ja daar heb je gelijk in denk.
Ik zat te denken, maar ten tijde van Jaws was ik dus echt wel bang voor een haai (zelfs in de toiletpot), qua poppen heb ik de fobie dat ze stiekem toch even knipperen als je niet kijkt.. of ineens ergens anders zitten :') Voor dezelfde reden hangen hier geen schilderijen of iets met mensen erop :D
maar ik geloof niet in god, dus angst voor hel en verdoemenis heb ik niet. Ik geloof ook niet in geesten, maar die switch had ik in mn hoofd nog niet gemaakt denk :P Ik geloof wel in een hoger bewustzijn, althans, dat dat een ervaring kan zijn vlak voor je sterft, maar dat heeft meer met drugs te maken.

Enfin, dit is allemaal niet echt een complot :)
Nou ja, behalve de indoctrinatie van de kerk dan, en alles wat erbij komt kijken zoals institutioneel misbruik wat eerst ook ontkent werd natuurlijk (mooi bruggetje zeg :D)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:37

...ik geef volmondig toe: ik las de vraag "Waarom durven zoveel mensen X niet?" als een impliciete uitdaging.

Volgens lees ik, dat ik het wel durf.
"Zo leer je nog eens iets over jezelf..." _/-\o_

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:38

Janneke2 schreef:
...ik geef volmondig toe: ik las de vraag "Waarom durven zoveel mensen X niet?" als een impliciete uitdaging.

Volgens lees ik, dat ik het wel durf.
"Zo leer je nog eens iets over jezelf..." _/-\o_

Nee hoor, zo bedoel ik het niet. Het betekent dat ik geen hout van je berichten snap (je geeft helemaal nergens antwoord op, je kwalificeert eigenlijk alleen maar) . Maar zo zit je wel weer lekker in het woordspelletje ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:41

;) ...wist je dat nog niet: ik ben dol op woordspelletjes.

(Daarom smul ik van dit topic! :j )