Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:22

Veel van onze 'oude' auto's rijden in het buitenland gewoon nog klokje rond hoor. (Tenzij je een Franse auto hebt }> )

Wat wij 'afgeschreven' vinden is vaak wel heel erg 'westers' bekeken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:38

Sunnda schreef:
Veel van onze 'oude' auto's rijden in het buitenland gewoon nog klokje rond hoor. (Tenzij je een Franse auto hebt }> )

Onze oude Toyota Carina uit ongeveer 1996 had hier al behoorlijk wat gelopen maar kapot ging die niet. Op den duur waren we wel toe aan een nieuwe auto. De Toyota is naar een of ander vaag lang gegaan en rijdt daar waarschijnlijk nog mooi rond als taxi :+ Ding had hier volgens mij al bijna 3 ton gelopen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:53

Sunnda schreef:

Was hier laatst een renault die de 1.000.000km gehaald heeft :P .

Maar inderdaad die auto die ik verkocht was een fransoos en na 4 jaar was hij wel rijp voor 't schroot.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:22

Mijn passat had 4 ton op de teller, was een lager in de versnellingsbak kapot. Die is naar Polen gegaan.

Mijn auto daarna, een golf diesel had voor mij na 16 jaar en 4 ton (op 1km na toen ik hem inleverde) te hoge kosten t.o.v. de waarde. De schokdempers waren kapot (komt hij gewoon mee door de apk, ook al stuiteren banden van de weg bij kuilen), maar er was ook een sensor stuk voor de brandstoftoevoer. Oftewel geen vermogen meer in z'n 4 en 5. Dat alles heeft mij hem doen inruilen als exportauto. En 5 dagen later zat er een nieuwe apk op en reed de auto gewoon weer rond in Nederland.

3 ton voor een diesel is niet veel. Maar of die EUR6 diesels dat kunnen halen weet ik niet. Door de 7% biodiesel gaan de injectoren van deze auto's veel sneller kapot en zo zijn er nog wat dingen waar die auto's niet over kunnen, terwijl de audo dieselmotoren veel meer konden hebben.
Maar boven de 3.5 ton loop je wel meer risico op hoge kosten en tja, dan doen Nederlanders een auto vaak weg. Wij kunnen het niet hebben als we ergens stranden en dan 1 of meerdere dagen kwijt zijn. De baas wacht op je, de economie draait door. In bepaalde landen is dat niet zo erg als zoiets gebeurt.

Een ander punt in Nederland is dat de overheid vindt dat je een nieuwe auto moet kopen, want men weert oude auto's uit steden. Dat is natuurlijk ook niet geheel netjes, want je wordt gedwongen een goed produkt weg te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:38

Ondertussen gaan de tarieven voor het meerijden/carpoolen ook omhoog.
Blabla-car is nu het dúbbele t.o.v. vorig jaar. Hoewel nog steeds relatief dezelfde besparing is het geen goedkoop reizen meer.

Door oudere voertuigen te langer te gebruiken bespaar je de belasting van het milieu met de fabricage van een nieuwe.
Voor de beurs is het doorgaans goedkoper in eenvoudiger onderhoud/reparatie, minder aan bandenkosten (en door minder slijtage van rubber ook minder milieubelasting met nano-deeltjes aan rubber).
Daarbij niet zelden goedkoper in verzekering en belasting.
Door het minder reizen wordt een oudere auto langere blijven gebruiken steeds aantrekkelijker en realistischer.

Ons oudste voertuig is 83 jaar oud en in pricipe dagelijks te gebruiken zij het niet voor lange reizen. We doen er regelmatig de boodschappen bij de dichtsbijzijnde (26 km over de weg) grotere ´stad´ mee.
Mijn eigen dagelijkse tuut is 19 jaar oud en hoop ik tot het einde van mijn rijdende dagen te rijden.

Hier gaan steeds luidere politeke stemmen op om de max. snelheden te verlagen. Zowel de afhankelijkheid van import als het milieu als veiligheid zijn de argumenten. Los van die argumenten komt het voor het rijden met een ouder voertuig ook +:)+ uit.

Net de stroomrekening van afgelopen maand. Door echt strikt te zijn is het gebruik dusdanig gereduceerd dat we op hetzelfde maandbedrag van vorig jaar gebleven zijn. Een ´nadeel´van steeds minder gebruik is dat investeren in zonne-energie ook minder zinvol is. Hou dat wel nauwlettend in de gaten.
Trouwens ook een vingerwijzing dat niets zo onzeker is als overheidssubsidie: De regels zijn nét minder aantrekkelijk geworden voor zonnepanelen.
Subsidien zijn een incentief om de bevolking te sturen, te manipuleren. Niet om de burger een plezier mee te doen.
Hou daar ook rekening mee bij een beslissing voor een EV :)* Zodra er genoeg beweging richting EVs is, gaat de kraan wat dichter en daarna dicht. Jammer dan voor het individu.
Zo worden de schone zones ook minder en minder toegankelijk voor hybride voertuigen.

IMANDRA

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:26

Waarom zou investeren in zonne-energie minder zinvol zijn? Daarmee wordt dat zelfde maandbedrag een stuk lager.

En ik vind het niet gek dat als er genoeg EV's rondrijden de subsidies en incentives daarvoor minder worden.

@Germie: gedwongen iets weg te doen? Nah, want je kan altijd buiten de stad parkeren en dan de benewagen of het OV nemen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:35

IMANDRA schreef:
Waarom zou investeren in zonne-energie minder zinvol zijn? Daarmee wordt dat zelfde maandbedrag een stuk lager.

En ik vind het niet gek dat als er genoeg EV's rondrijden de subsidies en incentives daarvoor minder worden.

@Germie: gedwongen iets weg te doen? Nah, want je kan altijd buiten de stad parkeren en dan de benewagen of het OV nemen.

Vertel dan maar hoe ik 50 kg meeneem in het ov? Dat gaat niet he. Dus het ov is veelal geen optie. Mensen denken dat altijd, maar dat is het gewoon niet. Als ik voor mijn deur in een efficiente bus kan stappen en dan mijn duikspullen mee kan nemen, of mijn paard, en dan ergens exact waar ik moet zijn uit kan stappen, ja, dan wordt het ov wat. Maar dat is nog niet zo ver. En een zgn. deelauto is te klein. Een station moet het wel zijn wil je wat meenemen.

Investeren in zonne-energie, hoe doe je dat? NIet elk huis is geschikt voor zonnepanelen hoor.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:43

germie schreef:
IMANDRA schreef:

Vertel dan maar hoe ik 50 kg meeneem in het ov? Dat gaat niet he. Dus het ov is veelal geen optie. Mensen denken dat altijd, maar dat is het gewoon niet. Als ik voor mijn deur in een efficiente bus kan stappen en dan mijn duikspullen mee kan nemen, of mijn paard, en dan ergens exact waar ik moet zijn uit kan stappen, ja, dan wordt het ov wat. Maar dat is nog niet zo ver. En een zgn. deelauto is te klein. Een station moet het wel zijn wil je wat meenemen.

Investeren in zonne-energie, hoe doe je dat? NIet elk huis is geschikt voor zonnepanelen hoor.

Lieve schat niet iedereen moet 50kg meezeulen en voor 99 van de 100 mensen werkt die manier die ik beschreef echt meer dan prima. Ik word er zo moe van dat jij nieuwe ontwikkelingen meteen afschrijft omdat jij als afwijkend individu naar niet mee vooruit kan. Dat is geen realistische blik om mee te kijken.

Lijkt me overigens ook niet dat je zware duikspullen mee het centrum van de stad in hoeft te zeulen (daar waar meestal die regelgeving/groene zone zit), over het algemeen zitten daar geen recreatieplassen waar mensen vaak in gaan duiken.

Same met zonnepanelen. Meeste huizen zijn prima geschikt. Andere duurzame middelen zijn minder universeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:43

Maar wat wordt er geweerd uit de stad dan? Enkel oude diesels. Benzine is gewoon welkom ook oude auto's.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:01

50 kilo vind ik best te doen met het OV. Zolang het maar goed beschermt is in een stevige koffer.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:04

Oh wauw... ik huil sinds vorige week ook weer aan de pomp. Hebben sinds kort een andere auto, niet zozeer zuiniger, maar wel meer comfort. Maar van een 40 liter tankje naar een 60 liter tank gegaan :+

Daarnaast werk ik zelf als OV buschauffeur, dus ik moet wel met de auto naar het werk, fiets kan alleen als de pont vaart, anders moet ik 10km om fietsen enkel :)

Daarnaast heb ik wel de nodige KM woon werk verkeer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:11

Loretta schreef:
50 kilo vind ik best te doen met het OV. Zolang het maar goed beschermt is in een stevige koffer.

Dat gaat niet met duikspullen, je kunt geen dubbelset in een koffer stoppen. Dat volume is te groot, dan moet je 4 koffers meenemen en die zijn weer niet in 1 keer mee te nemen. De dubbelset weegt een 35-40kg. Dan de rest nog.
Dus nee, niet alles is zomaar mee te nemen. Weer een aanname. Maar je mag het komen proberen. Van mijn huis tot de duikstek (waar geen ov komt). Succes.
Bij mijn paard komt ook geen ov. Bovendien, ik vind mensen met paardrijkleding altijd enorm stinken in de bus, dus eigenlijk is dat notdone.

MIjn dak is helaas dus niet geschikt voor zonnepanelen. Ik ben wel aan het kijken of daar wat aan te doen is, maar ben afhankelijk van wanneer men tijd heeft. En daar heb ik ook nog geen antwoord op.

Naar m'n werk ga ik meestal wel met het ov, 2 uur enkele reis, kan met de auto in een uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:12

Maar duiken en paard zijn een luxe. Dat is geen noodzaak. Zolang je daar nog geld voor hebt zal het allemaal nog wel loslopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:19

Spenk schreef:
Maar duiken en paard zijn een luxe. Dat is geen noodzaak. Zolang je daar nog geld voor hebt zal het allemaal nog wel loslopen.

Jij vindt dat luxe. Ik heb geen kinderen, dit zijn mijn kinderen. Zo moet je dat ook zien. Dus ik moet mijn dier en hobby maar wegdoen, terwijl jij je kinderen wel mag houden? Dat is de omgekeerde wereld natuurlijk. DE kindervrijen zijn de allerbeste personen op de aardkloot, die vervuilen altijd het minste. Maar goed, dat is een andere discussie. Maar het is erg kwetsend om te zeggen dat als je je hobby kunt betalen (en ik minder helaas al, heb ook maar 1 paard meer i.p.v. 2, en duiken doe ik ook geen 5k eer per week meer, maar slechts 1 a 2 keer). Ik kan niet veel meer hebben nee. Mijn woning was afgelopen winter 15 a 16 graden, dat wordt komende winter nog kouder dus. En ja, daar moet ik in werken dan. Niet fijn. Maar dat is niet anders.

Minder autorijden doe ik zeker, ik sla het zwembad van de duikclub meestal over. Want dat is ook weer 36 km heen en terug. Maar moet ik familiebezoek of vrienden ook maar niet meer zien wegens de kosten? Daar begint het zo langzamerhand wel op te lijken. Dus vereenzaming ligt zeker op de loer. Dat was met de coronaleugen al zo, en kennelijk moet dat maar doorgaan.

Ik maak me echt wel zorgen om de toekomst hoor. Voor zover je nog over een toekomst kunt spreken.

De goedkope diesel mag echt niet in mijn auto zegt de garagehouder, dus daar zit ik ook nog mee. Geld voor een andere auto is er ook niet. Waar bezuinigd kan worden doe ik het al, maar het houdt een keer op. Met 2 personen in 1 huis wonen scheelt zeker, maar helaas moet je dan wel de ware tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:28

Hoe kom je er bij dat ik kinderen heb? Die heb ik niet en komen er ook niet.

Maar wat ik zeg zolang je nog je luxe kunt veroorloven heb je nog geen klagen er zijn ook mensen die niet eens meer rond komen voor de noodzakelijke dingen. Die aan het einde van de maand hopen dat er nog geld voor eten is of de huur t ebetalen. Dan ben je op een heel ander level aangekomen hoor.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:42

Spenk schreef:
Hoe kom je er bij dat ik kinderen heb? Die heb ik niet en komen er ook niet.

Maar wat ik zeg zolang je nog je luxe kunt veroorloven heb je nog geen klagen er zijn ook mensen die niet eens meer rond komen voor de noodzakelijke dingen. Die aan het einde van de maand hopen dat er nog geld voor eten is of de huur t ebetalen. Dan ben je op een heel ander level aangekomen hoor.

Precies. Germie feit dat je nog kan kiezen om dat te doen zegt ook al genoeg.

En nogmaals, dat jij als (zeer) afwijkend individu die dingen niet kan, maken het nog geen slechte ontwikkelingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:45

Spenk schreef:

Geen luxe meer in het leven, alleen noodzaak.
Als dat de norm wordt, worden we wat vroeger een 2e wereld land werd genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:47

Barbet schreef:
Spenk schreef:

Besef je je dat veel mensen in NL al zo leven?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:10

Geen kinderen wel een paard in pension. En ik had een te dure auto. Ik schreef het al eerder ik moest keuzes maken en heb gekozen voor mijn paard en mijn auto verkocht. Uiteindelijk was de keuze zeer simpel.

En inmiddels weet ik dat je pas grote keuzes maakt wanneer de pijn groot is en wanneer doorgaan pijnlijker word dan een keuze maken. En voor mij was het de beste beslissing ever.

Op de koop toe krijg ik over 3j mijn ontslag. Onze fabriek gaat dan dicht. Een heel raar gegeven. Ik zal dan een nieuwe job moeten gaan zoeken echter ik weiger om verder dan 20 km van huis te gaan werken. Ik krijg de opmerking misschien moet je dan wel weer een auto kopen.
Echt niet daar begin ik niet meer aan. Mocht het zijn dan koop ik een speedelec. En dan word de reistijd weer korter.
En ja ik woon in een buurt waar heel veel Jobs zijn. Voor onze regio hebben we best veel industrie terrein

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:41

Ga je echt die 3 jaar braaf zitten afwachten? Ik had 5 minuten na het bericht dat de zaak gesloten gaat worden al de pc aangeslingerd op zoek naar een nieuwe baan. Juist nu worden er zoveel banen aangeboden, met goede betaling. Je weet niet hoe de situatie over 3 jaar is.

Hier nog eentje die absoluut NIET haar dieren weg gaat doen, hoewel het bijna onbetaalbaar wordt. Mijn beestjes zijn mijn kinderen, ik heb ze al zo lang, ik heb de verantwoording voor ze dus no way dat ze in handen van een ander komen. Al moet ik zelf aan het brood met pindakaas... ik werk met mijn normale baan al minstens 50 uur per week, daarnaast werk ik extra uren als bijbaan om meer geld binnen te halen. Er blijft bijna geen weekend over en er zijn regelmatig dagen dat ik van 's morgens 08:00 uur tot 's avonds 22:30 uur achter de pc zit. En ik werk twee dagen thuis om diesel te sparen. Als het moet, neem ik er nog een minibaantje bij om mijn dieren te kunnen verzorgen. Maar ze gaan NIET weg.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:47

Spenk schreef:
Barbet schreef:

En dat maakt het oke?
Ik vind het een schande dat zoveel mensen zo moeten leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:55

Wat weer een aannames. Natuurlijk niet, maar het zet het wel in perspectief. Er leven zat mensen in flinke armoede in Nederland. Dus het feit dat je nog een keuze hebt en er wel voor kiezen kan betekent dat je gelukkig nog niet die grens bereikt hebt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:13

Spenk schreef:
Wat weer een aannames. Natuurlijk niet, maar het zet het wel in perspectief. Er leven zat mensen in flinke armoede in Nederland. Dus het feit dat je nog een keuze hebt en er wel voor kiezen kan betekent dat je gelukkig nog niet die grens bereikt hebt.

Maar dan moet je er ook geen mensen op aanspreken alsof ze pas mogen balen als ze zelf helemaal aan de grond zitten.

Van moeilijkheden en ellende een soort wedstrijdje maken wie het meest lijdt is gewoon vervelend.

Als jij blij ben met je hobby's en je kunt ze steeds moeilijk bekostigen is dat gewoon enorm balen.

Anders kunnen we ook stellen dat mensen die het nog slechter hebben niet zo moeten zeiken..want in afrika is geen sociale opvang en waren ze al dood geweest.
Op zo'n manier moet je niet willen discussieren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 00:01

Sunnda schreef:
Spenk schreef:

En dat maakt het oke?
Ik vind het een schande dat zoveel mensen zo moeten leven.

Ik vind dat ook een schande. We waren ooit een welvarend land maar die welvaart én het sociale stelsel zijn in korte tijd vrijwel volledig afgebroken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 07:32

De elektrische auto is zo geweldig maar niet heus.
Na 5 jaar en 150k is de capaciteit van de accu nog maar 82 procent

https://youtu.be/BpRKi1Mp2jI

Laten we het er ook vooral niet over hebben dat de productie van nieuwe accu's ook enorm millieu belastend is.
Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom de politiek helemaal in de wolken is van de elektrische auto.