Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:39

Wij hebben ook over hulp bieden zitten praten. Ik zou met liefde ons tuinhuis aanbieden. Kun nen makkelijk 3 pers in als het moet.
Echter moet je toch heel goed daarover nadenken. Je levert namelijk wel een heel groot stuk prive in wat best een ding is als je altijd graag op jezelf bent. Die mensen hebben hier natuurlijk niks te doen dan beetje rond te gaan hangen. Dan is ook de vraag, voor hoe lang? ik moet daar dus zeker nog even goed over na gaan denken voor we zomaar ergens aan beginnen.

Ik heb het vreselijk met die mensen te doen en ik denk dat ze zodra het weer veilig is ze wel graag weer terug willen en ook gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:49

Er zijn maar weinig mensen die Syriëers in huis hebben. Dus denk dat voor vele het ook nu grootspraak is.
Mooi anoniem groot doen hoe goed ze zijn. Die er anders, maar eerlijker er wat over zeggen virtueel afmaken.

Jou opmerking popstra vind ik heel realistisch :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:54

DuoPenotti schreef:
Er zijn maar weinig mensen die Syriëers in huis hebben. Dus denk dat voor vele het ook nu grootspraak is.
Mooi anoniem groot doen hoe goed ze zijn. Die er anders, maar eerlijker er wat over zeggen virtueel afmaken.

Jou opmerking popstra vind ik heel realistisch :j

Met het verschil dat dat niet zomaar kan! Syrieers zijn asielzoekers. De mensen uit Oekraïne zijn europeanen die vrij mogen rondreizen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:57

Maar is dit onderdak niet juist tijdelijk tot de instanties een oplossing ervoor hebben? Dat dacht ik ergens gelezen te hebben? Spoed opvang?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 14:59

Zie ook geen mensen Polen in huis hebben omdat ze zo rot wonen hier.
Terwijl ze er wel vaak van alles over te zeggen hebben hoe schandalig dat is.

Ik moet het nog maar zien.
Bokt is heel goed in online uitspreken van alle misstanden
Online...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:00

Ik dacht idd ook tijdelijke spoed opvang

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:01

DuoPenotti schreef:
Zie ook geen mensen Polen in huis hebben omdat ze zo rot wonen hier.
Terwijl ze er wel vaak van alles over te zeggen hebben hoe schandalig dat is.

Ik moet het nog maar zien.
Bokt is heel goed in online uitspreken van alle misstanden
Online...

"Bokt"..dat ben jij ook he :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:02

Klopt. Maar ik ga niet zeggen dat ik er op vang en dat dan toch lekker niet doe.

Ik denk dat de grootspraak meer is dan de daadwerkelijke opvang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:08

DuoPenotti schreef:
Klopt. Maar ik ga niet zeggen dat ik er op vang en dat dan toch lekker niet doe.

Ik denk dat jij dat alleen maar denkt.

Die organisaties krijgen per minuut 4/5 aanmeldingen binnen. Ik ken meerdere mensen die al mensen in huis hebben en ook mensen die naar de grens zijn gereden mensen ophalen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 15:09

Je bent gewoon je privé kwijt als je vluchtelingen gaat opvangen. Kan je ze wel vertrouwen, dat ze dat rondslingerende €50 briefje netjes laten liggen? En andere kostbaarheden in huis....

Wil niet banketstaaf doen en ik zeg absoluut niet dat het dieven zijn! Maar ik als vrouw alleen zou me er absoluut niet prettig bij voelen vreemde mensen zomaar in m'n huis te laten en zeker niet om ze uren per dag alleen te laten in m'n huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:12

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:12

Popstra schreef:
Wij hebben ook over hulp bieden zitten praten. Ik zou met liefde ons tuinhuis aanbieden. Kun nen makkelijk 3 pers in als het moet.
Echter moet je toch heel goed daarover nadenken. Je levert namelijk wel een heel groot stuk prive in wat best een ding is als je altijd graag op jezelf bent. Die mensen hebben hier natuurlijk niks te doen dan beetje rond te gaan hangen. Dan is ook de vraag, voor hoe lang? ik moet daar dus zeker nog even goed over na gaan denken voor we zomaar ergens aan beginnen.

Ik heb het vreselijk met die mensen te doen en ik denk dat ze zodra het weer veilig is ze wel graag weer terug willen en ook gaan.

Precies.

Maar wat denk je wat iemand in huis nemen kost? Kun je dat wel dragen? Je bent snel 200 euro voor een persoon kwijt aan eten, stoken, water, elektriciteit, enz.

Een tuinhuis heb ik niet, dan moet ik echt iemand in huis nemen. En ik weet niet of dat wel zal gaan. Er zijn nog meer praktische belemmeringen dan alleen een dak boven het hoofd. Een bed, maar ook ruimte zijn dan dingen. En een tuin heb ik verder ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:16

Spenk schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik denk dat jij dat alleen maar denkt.

Die organisaties krijgen per minuut 4/5 aanmeldingen binnen. Ik ken meerdere mensen die al mensen in huis hebben en ook mensen die naar de grens zijn gereden mensen ophalen.

Ja vaak schoon familie.

Ik moet nog zien van die aanmeldingen wat echt doorzet.

Maar zou het mooi vinden als ik het mis heb hoor :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 15:18

germie schreef:
Popstra schreef:

Precies.

Maar wat denk je wat iemand in huis nemen kost? Kun je dat wel dragen? Je bent snel 200 euro voor een persoon kwijt aan eten, stoken, water, elektriciteit, enz.

Een tuinhuis heb ik niet, dan moet ik echt iemand in huis nemen. En ik weet niet of dat wel zal gaan. Er zijn nog meer praktische belemmeringen dan alleen een dak boven het hoofd. Een bed, maar ook ruimte zijn dan dingen.

Ik heb het expres net niet over de kosten gehad.

En Germie, stoken doe je toch al, of er nu 1 of 3 personen in de woonkamer zitten.

Maar voedsel, water (3x per week 5 minuten douchen is méér dan genoeg) En extra stroomkosten gaan wél tellen!

Mijn huis heeft maar één slaapkamer + een bijkeuken/ tuinkamer. Dus mijn huis is niet geheel geschikt om extra mensen te laten overnachten, zeker niet als het langer is dan 1 a 2 nachten. Dan moet ik mij in allerlei rare bochten gaan wringen om het überhaupt leefbaar te krijgen in huis.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:19

Niemand verplicht je om iemand in huis te nemen, dus stop met zeiken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:19

Of je nou voor 1 persoon het licht aan doet of voor 2.
Het zal hoogstens wat meer kosten als je allebei een laptop oid aan hebt staan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:22

Wat mooi dat veel mensen er al over hebben nagedacht hoe ze hulp kunnen en willen bieden! Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog helemaal niet bij stil heb gestaan behalve een donatie in de vorm van geld... Mooi dat anderen wel al verder zijn. Ik zat ook veel oproepen voor spullen op fb <3

Verder vond ik de laatste paginas soms echt tenenkrommend.Even mopperen over dingen zoals dure benzine mag, is even poedersuiker, hoort erbij. Maar er in blijven hangen en zeggen dat het allemaal zo slecht is en wordt, geld eerder in eigen mensen gestoken moet worden ipv naar Oekraïne 'want het is al 2 jaar zo zwaar in Nederland' ... Ik wens het niet snel mensen toe, maar sommigen zouden het wel eens echt slecht mogen hebben om een beetje te kunnen relativeren...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:23

Goof schreef:
Niemand verplicht je om iemand in huis te nemen, dus stop met zeiken.

AMEN!

En nee ik neem ook geen mensen in huis. Waarom? Omdat we er echt gewoon geen plek voor hebben om ze hier in huis op te vangen.
Maar dat neemt niet weg dat ik wel op andere manieren mensen/dieren probeer te helpen.

Oh en voor de mensen die zeuren over brandstof, zoek de actie van Tinq even op. Omdat ze 20 jaar bestaan, binnenkort een week lang, een uur per dag tanken voor de prijs van 20 jaar geleden

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:41

mvdende schreef:
Je bent gewoon je privé kwijt als je vluchtelingen gaat opvangen. Kan je ze wel vertrouwen, dat ze dat rondslingerende €50 briefje netjes laten liggen? En andere kostbaarheden in huis....

Wil niet banketstaaf doen en ik zeg absoluut niet dat het dieven zijn! Maar ik als vrouw alleen zou me er absoluut niet prettig bij voelen vreemde mensen zomaar in m'n huis te laten en zeker niet om ze uren per dag alleen te laten in m'n huis
Je wil niet banketstaaf doen en zeggen dat het dieven zijn, maar daarboven plaats je wel degelijk die implicatie, wat euhm best banketstaaf overkomt.

Bijzonder.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:45

mvdende schreef:

Zoals de waard is…

Meid, lekker niet doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:46

Popstra schreef:

Met je eens hoor. Ik zal je eerlijk zeggen dat ikzelf ook niet voor in de rij sta om mijn huis aan te bieden. Ik ben erg gehecht aan mijn privacy. Voor een weekje is dan ook heel wat anders dan voor langere tijd. Ik heb dat al ervaren met vrienden en vriendinnen die in het verleden voor nood bij me hebben gewoond. Ik vond dat best moeilijk soms en dat waren nog wel vrienden. :D

Maar als het echt nood is dan zou ik het misschien toch doen. Ik zou mensen die bij me voor de deur staan met helemaal niets ook de 'koud' niet in sturen. En als je als land zelf in oorlog zou komen zou ik daar nog weer ruimhartiger over denken, vermoed ik zo.

Gelukkig zijn er genoeg manieren om iets bij te dragen tussen niets doen en je huis beschikbaar stellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:47

Is dit de nieuwe variant op ik ben zieliger dan jij? Ik ken mensen die zieliger zijn/er zijn elders mensen zieliger, dus jij bent het niet?
BAH.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:49

En deze drogredenen waren er in 40 45 ook.

Nee Syriëers heb ik idd niet opgevangen in huis omdat er daar gen vraag voor was.

En nee ik ben echt geen toetsenbord held..
Maar raalte stelt een kerk voor opvang beschikbaar en ik heb a.aangegeven af en toe te helpen en mensen af en toe mee.uit te nemen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:54

Echwel schreef:
En deze drogredenen waren er in 40 45 ook.

Nee Syriëers heb ik idd niet opgevangen in huis omdat er daar gen vraag voor was.

En nee ik ben echt geen toetsenbord held..
Maar raalte stelt een kerk voor opvang beschikbaar en ik heb a.aangegeven af en toe te helpen en mensen af en toe mee.uit te nemen...

Maar mee uitnemen is heel wat anders :j

Dat mensen dat wel doen geloof ik meteen.

Maar in huis. Natuurlijk zijn er die het doen. Maar veel ook grootspraak en zich goed voor willen doen. En daar ken ik er teveel van en heb een grote allergie tegen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:57

In huis nemen gaat hier ook niet lukken, veel te klein voor meer dan 2 mensen, 3 honden en 4 katten.

Maar ga eens kijken wat ik eventueel wel kan doen. En anders doneer ik gewoon.