Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:32

Zuid limburg is nog niet helemaal ok... ter hoogte van het gebied dat overstroomd is door de dijkdoorbraak staat nog veel water...

Gisteren in de weide nog tot de liezen erin gestaan om materiaal te halen om de tijdelijke weide wat kleiner te kunnen maken... (paardjes vraten zich tonnetje rond }> )

Vandaag is het water alweer 30 cm gezakt...

Achter onze weide... is lager gelegen gebied waar huizen staan.. die staan nog onder water... net als die hele strook die parallel ligt aan het kanaal..

Maar goed... wij zijn er goed vanaf gekomen... maar hebben momenteel helaas nog geen mogelijkheid tot het bieden van hulp voor het plaatsen van ander vee...

Sterkte iedereen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 09:59

Wat een ellende ;(

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:28

KittyDylan schreef:
[ [url=m/N7jYkg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EsuAPq.jpg]Afbeelding[/url] ]

De dijk in Buggenum vanmorgen.

Oef, mijn schoonvader stuurde ook al zo’n foto van de dijk in Buggenum toen hij de hond uit ging laten vanmorgen.

Ik had gehoopt dat het wel was gaan zakken na de verwachte piek vanochtend maar nog even niet. Ben heek blij dat er nog extra zandzakken op de dijk zijn gelegd!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:37

Ik zie steeds meer oproepen voorbij komen waarin hulp wordt gevraagd om te helpen opruimen e.d. Wat is de schade enorm overal, vreselijk!

Wie in de buurt van oa Valkenburg zit en wat tijd over heeft, poetsspullen beschikbaar heeft... Ze verzamelen elke dag om 10:00u bij de Nicolaas en Barbara-kerk, maar je kunt ook na 10:00u terecht. Er is een WhatsApp/calamiteiten groep waar aangemeld kan worden bv. Mocht iemand het nummer van een van de whatsapp groep beheerders willen hebben om contact te leggen, let me know :)

Maar er zijn nog meerdere plekken waar om hulp gevraagd wordt.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:42

Plop1997 schreef:
KittyDylan schreef:

Oef, mijn schoonvader stuurde ook al zo’n foto van de dijk in Buggenum toen hij de hond uit ging laten vanmorgen.

Ik had gehoopt dat het wel was gaan zakken na de verwachte piek vanochtend maar nog even niet. Ben heek blij dat er nog extra zandzakken op de dijk zijn gelegd!

Mijn vader sport bij de steenfabriek, die hebben een mail uitgestuurd omdat ze de dijk moeten gaan versterken...
Mijn vader kan helaas niet helpen, die moet vanaf 14.00 brandweerpost Kessel overnemen.

Vader zegt dat in Roermond het water nog stijgt. Die krijgen natuurlijk continue updates wat belangrijk is voor de veiligheid.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 17-07-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:43

Plop1997 schreef:
KittyDylan schreef:

Wat vreselijk dat het water nog steeds blijft stijgen op veel plekken :(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:48

O dat ziet er niet goed uit bij die dijken. Ik begreep van een foto die ik vanmorgen ergens zag dat er in Arcen ook al water staat. En dan moet de hoogste stand daar nog komen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:56

KittyDylan schreef:
Mijn vader sport bij de steenfabriek, die hebben een mail uitgestuurd omdat ze de dijk moeten gaan versterken...
Mijn vader kan helaas niet helpen, die moet vanaf 14.00 brandweerpost Kessel overnemen.

Vader zegt dat in Roermond het water nog stijgt. Die krijgen natuurlijk continue updates wat belangrijk is voor de veiligheid.

Ik ga nu met mijn vriend, schoonvader en schoonzus helpen met zakken vullen en neerleggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:26

Pandora2 schreef:
Filmpje met luchtbeelden van de getroffen gebieden. ;(

https://www.hln.be/binnenland/in-beeld- ... ~ad3be58c/

Tranen trekkend...al die mensen die overleden zijn. Dat vind ik nog het aller ergste . Ach ach al die familie die achter blijft. Vreselijk.
Heel indrukwekkend filmpje Pandora. ;(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:31

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:35

Verschrikkelijk die beelden. Onbeschrijfelijk waar die mensen in zijn beland. Gewoon maar een paar km hier vandaan.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:36

KittyDylan schreef:

Serieus? Dan klopt de info van rijkswaterstaat niet, die volg ik elk half uur en geeft aan dat het daalt (weliswaar pas 1 cm volgens mij maar toch)

Huidige stand hier: water staat nu op 25 cm boven peil van de woning. De dijk en afzetting op de oprit doet vooralsnog zijn werk. Blijft spannend tot het water zakt, en voorlopig stijgt het nog (weliswaar langzaam)

Afbeelding

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:37

Volgens mij is deze foto ook van de plek waar " het meeviel en enkel het gat groter werd "

Afbeelding

;(
Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:38

https://www.vrln.nl/calamiteit/

Ik volg het vandaag op de voet. Hoop dat mijn schoonouders kunnen blijven zitten. Maar we houden er rekening mee dat we die kant op moeten vandaag om ze te ondersteunen, mochten ze weg moeten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:38

Maar deze paarden leven gelukkig nog... Ik wil niet weten hoeveel er zijn meegesleurd...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:39

Grotten van Han

Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:40

Marjo schreef:
Maar deze paarden leven gelukkig nog... Ik wil niet weten hoeveel er zijn meegesleurd...

Ja veel
Maar die ga ik hier niet plaatsen
Zowel kadavers ( en wacht maar als het water straks weg is )
Gelukkig ook teruggevonden paarden met enkel schrammen , er lopen er redelijk veel los in de straten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:41

Vader had vanmorgen nog een reddingpoging moeten doen om een van de Galloway koeien die zijn gaan drijven te redden. Waren er 4 gisteren, vandaag 1 in Kessel. Was niet gelukt. Nu zou die aan de kant van Beesel zitten. Als die hem er niet uit krijgen, is het einde oefening ;(

Gnome

Onvoorstelbaar hoe krachtig water is. Vreselijke beelden ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Hoe gaat dat eigenlijk met die grotten? Stromen die nu vol helemaal of..?
Ja vast een blonde vraag. Maar heb er geen voorstelling bij

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:42

Jinte schreef:
KittyDylan schreef:

Serieus? Dan klopt de info van rijkswaterstaat niet, die volg ik elk half uur en geeft aan dat het daalt (weliswaar pas 1 cm volgens mij maar toch)

Huidige stand hier: water staat nu op 25 cm boven peil van de woning. De dijk en afzetting op de oprit doet vooralsnog zijn werk. Blijft spannend tot het water zakt, en voorlopig stijgt het nog (weliswaar langzaam)

[ [url=m/y0djMO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xWbm8Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou zijn omdat de Maas en de Roer samen komen daar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:43

besita schreef:
Marjo schreef:

Ja veel
Maar die ga ik hier niet plaatsen
Zowel kadavers ( en wacht maar als het water straks weg is )
Gelukkig ook teruggevonden paarden met enkel schrammen , er lopen er redelijk veel los in de straten

dat zal best, zijn geen omheiningen meer, paaltjes zullen er niet meer staan

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:44

Wat een verschrikkelijke beelden |(

Ik probeer ook nog altijd te vatten hoe het moet zijn als je de huisraad van gezinnen 2 dorpen verderop in je tuin ziet liggen. Wat gister een interview met een 2 mensen uit Verviers die midden de puinhoop stonden waar geen doorkomen meer aan was.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:47

DuoPenotti schreef:
Hoe gaat dat eigenlijk met die grotten? Stromen die nu vol helemaal of..?
Ja vast een blonde vraag. Maar heb er geen voorstelling bij

Ik denk dat je op bepaalde plaatsen enkel nog een stukje rots boven het water ziet uitsteken.
Al de rest is volgelopen en overstroomd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:51

Het is toch ook niet voor te stellen wat er allemaal is meegesleurd door het water, en wat er dan allemaal achterblijft als het waterpeil straks weer een acceptabele hoogte heeft bereikt.