Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Dus huizenprijzen gaan omhoog doordat de EU geld leent en niet doordat we hier in Nederland een schreeuwende schaarste aan huizen hebben?
En hoe werkt dat verder met die welvaart? Onze welvaart verdampt en tegelijkertijd laten de banken ons veel meer geld lenen om die dure huizen te kopen?
Het is wel weer het bekende anti EU riedeltje, de EU de schuld geven van landelijk beleid en klagen over de kosten, terwijl de opbrengsten vergeten worden.
Karl66 schreef:We kunnen minder geld lenen en kopen steeds duurdere huizen, omdat er een woningtekort is vanwege het monetaire beleid van de EU. Volgens mij is dat een vrij goede samenvatting van wat jij beweert.
Het klopt dat de ECB een monetair beleid heeft en dat een gevolg daarvan de lage rente is. En zoals met veel beslissingen, zitten daar voor- en nadelen aan. Wil je dat dure huis kopen, dan is een lage rente voordelig. Heb je veel spaargeld, dan is het nadelig. Dat een beleid voor- en nadelen heeft, is meestal zo.
Wat die 750 miljard betreft, de EU staat garant voor leningen.
robert45 schreef:Inderdaad zijn de leennormen aangescherpt de afgelopen jaren. Daardoor kan je steeds minder geld lenen. Dit is algemeen bekend als je een beetje het nieuws gevolgd hebt. Dat er duurdere huizen verkocht worden komt omdat dit veel op 2 inkomens gaat en er bijvoorbeeld geld van familie geleend of geschonken word.
Dat er een flink woningtekort is komt ook doordat er minder gebouwd is, dit in combinatie met een stijgend inwoneraantal.
Dat de EU garant staat voor die 750 miljard dat klopt niet, de lidstaten staan daarvoor garant.
robert45 schreef:Karl66 schreef:We kunnen minder geld lenen en kopen steeds duurdere huizen, omdat er een woningtekort is vanwege het monetaire beleid van de EU. Volgens mij is dat een vrij goede samenvatting van wat jij beweert.
Het klopt dat de ECB een monetair beleid heeft en dat een gevolg daarvan de lage rente is. En zoals met veel beslissingen, zitten daar voor- en nadelen aan. Wil je dat dure huis kopen, dan is een lage rente voordelig. Heb je veel spaargeld, dan is het nadelig. Dat een beleid voor- en nadelen heeft, is meestal zo.
Wat die 750 miljard betreft, de EU staat garant voor leningen.
Inderdaad zijn de leennormen aangescherpt de afgelopen jaren. Daardoor kan je steeds minder geld lenen. Dit is algemeen bekend als je een beetje het nieuws gevolgd hebt. Dat er duurdere huizen verkocht worden komt omdat dit veel op 2 inkomens gaat en er bijvoorbeeld geld van familie geleend of geschonken word.
Dat er een flink woningtekort is komt ook doordat er minder gebouwd is, dit in combinatie met een stijgend inwoneraantal.
Dat de EU garant staat voor die 750 miljard dat klopt niet, de lidstaten staan daarvoor garant.
Shaggy09 schreef:mysa schreef:Het is over het randje, denk ik. Ronselen mag niet volgens de kieswet.
Nee inderdaad. Lijkt me dat autoriteiten hierop gaan ingrijpen toch?
karuna schreef:Het moet niet gekker worden. Dat dit toegestaan zou zijn.
Ik zwabber nog tussen twee partijen.
Mijn grootste probleem wordt het stemmen zelf. Niks geen drie dagen keuze. In de plaats is een stembureau en ook alleen op woensdag. Geen enkele spreiding in stemmers. Een die laatste keren extreem druk bezocht was ook nog. Niet blij mee.
Mag je je eigen rode potlood meenemen? Ga dan wel.met ffp2 masker handschoenen en eigen potlood duimen op een rustig moment. In de hele gemeente zijn maar drie buros de twee eerdere dagen en alle drie aan het andere eind van de gemeente
mysa schreef:Het is over het randje, denk ik. Ronselen mag niet volgens de kieswet.
[***] schreef:Shaggy09 schreef:Nee inderdaad. Lijkt me dat autoriteiten hierop gaan ingrijpen toch?
Niet dus: https://www.nu.nl/politiek/6118935/mini ... jderd.html
tamary schreef:Vriendjespolitiek en elkaar hand boven het hoofdhouden over de partijgrenzen heen zelfs. Hoe veel nut heeft stemmen dan eigenlijk nog als ze het toch wel samen rechtbreien?!
karuna schreef:Het moet niet gekker worden. Dat dit toegestaan zou zijn.
Ik zwabber nog tussen twee partijen.
Mijn grootste probleem wordt het stemmen zelf. Niks geen drie dagen keuze. In de plaats is een stembureau en ook alleen op woensdag. Geen enkele spreiding in stemmers. Een die laatste keren extreem druk bezocht was ook nog. Niet blij mee.
Mag je je eigen rode potlood meenemen? Ga dan wel.met ffp2 masker handschoenen en eigen potlood duimen op een rustig moment. In de hele gemeente zijn maar drie buros de twee eerdere dagen en alle drie aan het andere eind van de gemeente