Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 00:32

Dat samen maken van schulden is eigenlijk enkel problematisch omdat tegen de laagste rente lenen voor alle landen toegankelijk werd door de euro. Waar eerst landen tegen hoge(re) rentes moesten lenen ivm moeite aflossen en dat veelal oplosten door devaluatie van hun munt. Nu lenen de banken rustig ook aan die landen tegen zeer lage rentes, ze krijgen linksom of rechtsom namelijk toch hun geld wel en meer waardevast ook nog. Waren de banken kritisch gebleven over de aflossingscapaciteit van de lener, dan was er veel minder schuld geweest, want van een kale kip kan je niet plukken. Dan kijkt een bank wel fijn uit om geld uit te lenen die het waarschijnlijk niet terug gaat zien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 08:49

Dus huizenprijzen gaan omhoog doordat de EU geld leent en niet doordat we hier in Nederland een schreeuwende schaarste aan huizen hebben?

En hoe werkt dat verder met die welvaart? Onze welvaart verdampt en tegelijkertijd laten de banken ons veel meer geld lenen om die dure huizen te kopen?

Het is wel weer het bekende anti EU riedeltje, de EU de schuld geven van landelijk beleid en klagen over de kosten, terwijl de opbrengsten vergeten worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:19

331.000 woningen tekort lees je steeds. Ik weet niet exact waar dat getal vandaan komt. Maar 1 hele simpele economische wet van vraag en aanbod is hier in het spel. Al jaren doet dit kabinet er alles aan om schaarste op de woningmarkt te creëren. Leuk voor beleggers maar niet voor de geowne man. Ik snap niet wat dat met Europa te maken heeft.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:36

Karl66 schreef:
Dus huizenprijzen gaan omhoog doordat de EU geld leent en niet doordat we hier in Nederland een schreeuwende schaarste aan huizen hebben?

En hoe werkt dat verder met die welvaart? Onze welvaart verdampt en tegelijkertijd laten de banken ons veel meer geld lenen om die dure huizen te kopen?

Het is wel weer het bekende anti EU riedeltje, de EU de schuld geven van landelijk beleid en klagen over de kosten, terwijl de opbrengsten vergeten worden.

Feit is dat de EU de afgelopen jaren heel veel geld op de markt gebracht hebben. De EU heeft vele honderden miljarden aan obligaties etc opgekocht, idem voor onze pensioenfondsen en banken. Ook die zitten volop in obligaties van zuid Europa.

Al dit geld vind een weg naar de markten, aandelen markten staat torenhoog en breken vele records, huizenprijzen staan ook heel erg hoog.

Die lage rentestanden vreten in rap tempo je vermogen op. Als je 8 jaar geleden 100.000 euro had gespaard kon je hier een appartementje kopen. Nu gaan dezelfde appartementen weg voor 175.000 euro.

Ook kan je via de bank steeds minder geld lenen, dat de banken de mensen steeds meer laten lenen is onzin. De meeste huizen worden tegenwoordig door 2 personen gekocht dat is wel een feit.

Er zitten ook goede punten aan het samenwerken met elkaar. Het is alleen naïef om de ogen te sluiten voor de slechte zaken.

u bent een slim persoon karl66 dus ik denk dat u ook inziet dat een fonds van 750 miljard slechts het topje van de ijsberg is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:46

We kunnen minder geld lenen en kopen steeds duurdere huizen, omdat er een woningtekort is vanwege het monetaire beleid van de EU. Volgens mij is dat een vrij goede samenvatting van wat jij beweert.

Het klopt dat de ECB een monetair beleid heeft en dat een gevolg daarvan de lage rente is. En zoals met veel beslissingen, zitten daar voor- en nadelen aan. Wil je dat dure huis kopen, dan is een lage rente voordelig. Heb je veel spaargeld, dan is het nadelig. Dat een beleid voor- en nadelen heeft, is meestal zo.

Wat die 750 miljard betreft, de EU staat garant voor leningen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:58

Nog meer die zondag naar het RTL-debat gaan kijken?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:00

Karl66 schreef:
We kunnen minder geld lenen en kopen steeds duurdere huizen, omdat er een woningtekort is vanwege het monetaire beleid van de EU. Volgens mij is dat een vrij goede samenvatting van wat jij beweert.

Het klopt dat de ECB een monetair beleid heeft en dat een gevolg daarvan de lage rente is. En zoals met veel beslissingen, zitten daar voor- en nadelen aan. Wil je dat dure huis kopen, dan is een lage rente voordelig. Heb je veel spaargeld, dan is het nadelig. Dat een beleid voor- en nadelen heeft, is meestal zo.

Inderdaad zijn de leennormen aangescherpt de afgelopen jaren. Daardoor kan je steeds minder geld lenen. Dit is algemeen bekend als je een beetje het nieuws gevolgd hebt. Dat er duurdere huizen verkocht worden komt omdat dit veel op 2 inkomens gaat en er bijvoorbeeld geld van familie geleend of geschonken word.

Dat er een flink woningtekort is komt ook doordat er minder gebouwd is, dit in combinatie met een stijgend inwoneraantal.

Dat de EU garant staat voor die 750 miljard dat klopt niet, de lidstaten staan daarvoor garant.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:01

Shaggy09 schreef:

Ja zeker, ik ben nog 'zwevende' en ga zoveel mogelijk debatten volgen. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:05

Ik heb er ook zin in :D
Slotdebat is wel het leukste, zag net dat Wilders en Kaag eerste 'duo' zijn. Kan niet wachten. :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:33

robert45 schreef:
Inderdaad zijn de leennormen aangescherpt de afgelopen jaren. Daardoor kan je steeds minder geld lenen. Dit is algemeen bekend als je een beetje het nieuws gevolgd hebt. Dat er duurdere huizen verkocht worden komt omdat dit veel op 2 inkomens gaat en er bijvoorbeeld geld van familie geleend of geschonken word.

Dat er een flink woningtekort is komt ook doordat er minder gebouwd is, dit in combinatie met een stijgend inwoneraantal.

Dat de EU garant staat voor die 750 miljard dat klopt niet, de lidstaten staan daarvoor garant.

Dit klopt niet. Zo is bijvoorbeeld het deel van het inkomen van de partner juist gestegen, in plaats van gedaald. Er mag minder geleend worden ten opzichte van de waarde van de woning, dat klopt. Waar je eerst nog tot boven de waarde van de woning mocht lenen, is dat nu 100% van de waarde woning. Dat is echter nog (fors) meer dan in omliggende landen.

Daarnaast biedt de lage rente juist voor veel mensen ook meer kansen, en bieden banken steeds meer de optie om middels een stukje maatwerk alsnog een hypotheek rond te krijgen. Zo zijn de mogelijkheden om de woning te kunnen behouden na een echtscheiding bijvoorbeeld fors verbeterd.

De prijzen van de woningen zijn echter zo geëxplodeerd dat ook met de verruimde mogelijkheden het voor veel mensen, met name starters, heel moeilijk is geworden om een betaalbare woning te vinden. Maar dat is niet zonder meer 1 op 1 toe te wijzen aan de leennormen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 15:50

Shaggy09 schreef:

Ik twijfel nog. Ik vind het vaak zo modder gooien... Ik kijk best vaak naar debatten dus heb volgens mij ook wel een indruk van ieder samen met het partij programma.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:15

robert45 schreef:
Karl66 schreef:

De EU bestaat uit de lidstaten, dat is net zoiets als zeggen dat wij als echtpaar geen hypotheek hebben afgesloten maar dat mijn vrouw en ik dat gedaan hebben.

Dat we op twee inkomens een hypotheek afsluiten is omdat tegenwoordig twee inkomens de norm is en dat is echt al een paar decennia zo. En dat verandert er ook verder niks aan dat dit niks met de EU te maken heeft. Dit is gewoon een binnenlandse aangelegenheid. Het enige verschil is dat ik hier heel gemakkelijk net over de grens voor veel minder geld een huis in Duitsland kan kopen, zonder tegen allerlei problemen aan te lopen. Maar dat is dan juist weer een voordeel van de EU...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:56

Baudet heeft weer iets bedacht: hij roept zijn aanhang op om volmachten los te peuteren bij mensen die niet geïnteresseerd zijn om te gaan stemmen maar wel bereid zijn iemand anders namens hen op fvd te laten stemmen... "Zo kun je dus vier keer stemmen op onze partij en halen we in elk geval 200.000 stemmen binnen."

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:12

Brrrr....
Zo werden vroegah in Limburg stemmen voor de kvp (het huidige cda) ge'worven'.

En het is op het randje van de wet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:30

Het is over het randje, denk ik. Ronselen mag niet volgens de kieswet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:06

mysa schreef:

Maar als jij iemand machtigt om te gaan stemmen kan hij mooi op de FvD stemmen of op een andere partij waar jij je stem niet op wil geven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:09

mysa schreef:

Nee inderdaad. Lijkt me dat autoriteiten hierop gaan ingrijpen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:17

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:33

Het moet niet gekker worden. Dat dit toegestaan zou zijn.

Ik zwabber nog tussen twee partijen.

Mijn grootste probleem wordt het stemmen zelf. Niks geen drie dagen keuze. In de plaats is een stembureau en ook alleen op woensdag. Geen enkele spreiding in stemmers. Een die laatste keren extreem druk bezocht was ook nog. Niet blij mee.
Mag je je eigen rode potlood meenemen? Ga dan wel.met ffp2 masker handschoenen en eigen potlood duimen op een rustig moment. In de hele gemeente zijn maar drie buros de twee eerdere dagen en alle drie aan het andere eind van de gemeente

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:37

Ik ga er van uit dat iedereen een eigen potlood moet pakken.
Overigens snap ik die angst niet. Naar mijn idee blijft het virus niet aan dingen hangen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:40

karuna schreef:

Mijn grootste probleem wordt het stemmen zelf. Niks geen drie dagen keuze. In de plaats is een stembureau en ook alleen op woensdag. Geen enkele spreiding in stemmers. Een die laatste keren extreem druk bezocht was ook nog. Niet blij mee.
Mag je je eigen rode potlood meenemen? Ga dan wel.met ffp2 masker handschoenen en eigen potlood duimen op een rustig moment. In de hele gemeente zijn maar drie buros de twee eerdere dagen en alle drie aan het andere eind van de gemeente

Het leven is geen krentenbol...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:50

mysa schreef:
[***] schreef:
Shaggy09 schreef:
Nee inderdaad. Lijkt me dat autoriteiten hierop gaan ingrijpen toch?

Niet dus: https://www.nu.nl/politiek/6118935/mini ... jderd.html

Vriendjespolitiek en elkaar hand boven het hoofdhouden over de partijgrenzen heen zelfs. Hoe veel nut heeft stemmen dan eigenlijk nog als ze het toch wel samen rechtbreien?!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:07

tamary schreef:
Vriendjespolitiek en elkaar hand boven het hoofdhouden over de partijgrenzen heen zelfs. Hoe veel nut heeft stemmen dan eigenlijk nog als ze het toch wel samen rechtbreien?!

Ik vind het best slecht dat het niet vervolgd wordt eigenlijk. Door het krantenartikel is Baudet met deze oproep wél in het nieuws en wordt de oproep dus al verspreid, buiten dat de viewers van de livestream het al gezien en gehoord hebben. Je zou ook een oproep kunnen doen van “zonder bewijs kunnen we niks, maar als iemand ons de originele livestream zou kunnen toesturen kunnen we er naar kijken”. Geloof er namelijk niks van dat het niet meer is terug te vinden linksom of rechtsom...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:50

karuna schreef:

Nee dat mag niet. Je krijgt een eigen potlood of het wordt tussendoor steeds gereinigd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:29

Naar het schijnt heeft een omstreden partijleider opgeroepen tot het 'enthousiasmeren om op ons te stemmen' - tja: dat mag.

Zo ongeveer alle vormen van campagne voeren vallen hier onder.

Dus svp niet te snel spreken van vriendjespolitiek en elkaar (!) de hand boven het hoofd houden.