Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:16

Mindim schreef:
Deed jij ook eerder met je make up antwoord maar enfin...

Ik woon in een gebied waar ik er nu geen last van heb. Maar voorheen woonde ik nabij het azc delfzijl. Het grootste gros aan vluchtelingen aldaar zijn jonge mannen. Meestal zijn de jonge mannen (voornamelijk marokkanen en algerijnen) de economische vluchteling en gezinnen zie je amper.

Ten eerste gingen mijn gemeentelijke belastingen omhoog, er is tonnen en tonnen geinvesteerd aan het azc aldaar, alleen al aan het saneren van de grond. Heel fijn in een al bijna failliete gemeente.

Verder werd er door de jonge mannen in kwestie enorm veel gejat en weer verhandeld in de trein, wat niet een heel veilig gevoel gaf. Ze jatten ook prima van hun mede asielzoekers trouwens. Inbraken en zakkenrollen waren aan de orde van de dag.
Ze kregen een gratis sportschoolabonnement en sinds dat inging werden er enorm veel sportschoenen gejat en nee niet door iemand anders, want het is hun nummer handeltje.

Ze proberen vrouwen te intimideren in de sportschool, want als vrouw ben je niets in hun ogen. Gelukkig is de sportschool gestopt met het toegang verlenen van....

Om maar een kleine greep te noemen...

Verder geloof ik dat de algemene kosten die de gemiddelde nederlander betaald, stijgen door oa vluchtelingen.

Maar goed, zal het topic er verder niet mee vervuilen..

Ah, kijk, hier kan ik wel wat mee... Die gemeentelijke belastingen kwamen namelijk niet in mij op.
Nu heb ik zelf ook nog maar net twee jaar een eigen huis, dus het valt mij (nog?) niet zo zeer op.
En aangezien hier geen AZC kwam/komt, zal ik dat ook niet echt gaan merken nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:26

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:
Deed jij ook eerder met je make up antwoord maar enfin...

Ik woon in een gebied waar ik er nu geen last van heb. Maar voorheen woonde ik nabij het azc delfzijl. Het grootste gros aan vluchtelingen aldaar zijn jonge mannen. Meestal zijn de jonge mannen (voornamelijk marokkanen en algerijnen) de economische vluchteling en gezinnen zie je amper.

Ten eerste gingen mijn gemeentelijke belastingen omhoog, er is tonnen en tonnen geinvesteerd aan het azc aldaar, alleen al aan het saneren van de grond. Heel fijn in een al bijna failliete gemeente.

Verder werd er door de jonge mannen in kwestie enorm veel gejat en weer verhandeld in de trein, wat niet een heel veilig gevoel gaf. Ze jatten ook prima van hun mede asielzoekers trouwens. Inbraken en zakkenrollen waren aan de orde van de dag.
Ze kregen een gratis sportschoolabonnement en sinds dat inging werden er enorm veel sportschoenen gejat en nee niet door iemand anders, want het is hun nummer handeltje.

Ze proberen vrouwen te intimideren in de sportschool, want als vrouw ben je niets in hun ogen. Gelukkig is de sportschool gestopt met het toegang verlenen van....

Om maar een kleine greep te noemen...

Verder geloof ik dat de algemene kosten die de gemiddelde nederlander betaald, stijgen door oa vluchtelingen.

Ah, kijk, hier kan ik wel wat mee... Die gemeentelijke belastingen kwamen namelijk niet in mij op.
Nu heb ik zelf ook nog maar net twee jaar een eigen huis, dus het valt mij (nog?) niet zo zeer op.
En aangezien hier geen AZC kwam/komt, zal ik dat ook niet echt gaan merken nee.

Niet iedereen die hier een mening neerpent, doet dat ongegrond of zonder ervaring, dus wat voor jou een 'bijzondere' ervaring is, is voor anderen realiteit. Dat het je zelf niet bekend voorkomt, wil niet zeggen dat het dan maar niet waar is.

Back on topic

Janine1990

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:27

Heb ik dat gezegd dan? Ik had toch een oprechte vraag gesteld... Omdat ik zelf die achtergrond niet heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:32

Janine1990 schreef:
Niet gedragen? Bijzonder...

Mijn overbuurman, vluchteling, uit Syrië kwam zich voorstellen met een schaal lekkers.

Verder toen hier eind jaren 90 een azc kwam, was het wat wennen voor die mensen dat ze spullen niet altijd eerst konden aanraken/proeven. Dus dat ging in de supermarkt verkeerd.

Volgens mij is er op een paar uitzonderingen na vooral behoefte aan wederzijds begrip van cultuur om goed te kunnen integreren.

Bij deze Janine..

Niet gedragen is bijzonder?

Je overbuurman woonde vast niet meer in het azc?

Dat aanraken en proeven ongeoorloofd resulteerde hier gewoon in jatten.

Wederzijds begrip is inmiddels ver te zoeken.

Nogmaals laten we terug gaan naar zwarte piet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:40

Nee sorry Mindim, daarmee leg je me echt woorden in de mond die ik pertinent niet heb uitgesproken...
Wederom mijn eigen ervaring, en dat duid ik ook met de woorden 'volgens mij is er op een paar uitzonderingen na vooral behoefte aan wederzijds begrip van cultuur om goed te kunnen integreren'.

Mijn buren wonen inderdaad gewoon in een sociale huurwoning. Hebben ongetwijfeld ergens in een AZC gewoond voorheen.

De ervaring die ik met vluchtelingen heb is absoluut niet dat ze zich niet kunnen gedragen. Dan mag ik een andere ervaring toch bijzonder vinden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 18:43

Mindim schreef:
En noem niet elke persoon die geen probleem heeft met zwarte piet gelijk een racist, want dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn.

Als ik het goed begrijp, is dit in beginsel niet het geval.
De karikatuur wordt racistisch genoemd...

Anders zou mijn buurvrouw mij ook racistisch vinden...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:44

Dat mag maar als je het nieuws en social media een beetje hebt gevolgd de afgelopen 3 jaar dan moet het toch geen extreme verrassing zijn, dat verhaal van mindim.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:46

Mindim schreef:

Verder werd er door de jonge mannen in kwestie enorm veel gejat en weer verhandeld in de trein, wat niet een heel veilig gevoel gaf. Ze jatten ook prima van hun mede asielzoekers trouwens. Inbraken en zakkenrollen waren overal aan de orde van de dag.
Ze kregen een gratis sportschoolabonnement en sinds dat inging werden er enorm veel sportschoenen gejat en nee niet door iemand anders, want het is hun nummer handeltje. Vernielingen zijn ze ook niet vreemd.

Om maar een kleine greep te noemen... en waar de politie zijn handen vol aan heeft.

De door jou genoemde groep is niet representatief voor 'de' vluchteling/asielzoeker. Het is wel de lastigste groep; ze nemen ruimte in die eigenlijk bedoeld is voor echte vluchtelingen, ze zorgen voor overlast en ze zijn moeilijk weg te krijgen omdat de landen van herkomst ze weigeren terug te nemen. Van mij mogen ze ook liever vandaag dan morgen een enkele reis terug naar (bijv.) Marokko krijgen, maar praktisch gezien is dat helaas zo goed als onmogelijk.
Bovendien, schop je ze het AZC uit, dan verdwijnen ze van de radar en zullen waarschijnlijk nog meer problemen geven. Heel lastig en vervelend, temeer omdat ze - dat blijkt maar weer- de goodwill om echte vluchtelingen te helpen, behoorlijk verminderen.

Vraagje: als het alleen echte vluchtelingen zou betreffen, dus vooral gezinnen uit oorlogsgebieden, zou je dan minder moeite hebben gehad met het feit dat er gemeentelijk geld aan het AZC wordt besteed?

De relevantie van dit punt voor de hele ZP-discussie ligt er overigens in dat dit soort zaken indirect bijdragen aan intolerantie, racisme en discriminatie, ook richting groepen die helemaal geen achtergrond hebben als asielzoeker, maar gewoon in NL geboren zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:45

Ja dan gaan ze pandjes kraken en amok maken wat uiteindelijk resulteert in dat we toch weer door onze knieën gaan en deze mannen een prachtig pand in centrum Amsterdam mogen betrekken. Maar die hard werkende woningzoekende ach, die gaat maar lekker elders zoeken

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:49

... dus? Wat wil je hiermee zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:51

Popstra schreef:
Ja dan gaan ze pandjes kraken en amok maken wat uiteindelijk resulteert in dat we toch weer door onze knieën gaan en deze mannen een prachtig pand in centrum Amsterdam mogen betrekken. Maar die hard werkende woningzoekende ach, die gaat maar lekker elders zoeken

Alsof de woningzoekende werkende ooit in het centrum van Amsterdam zou kunnen wonen. Dat is echt weggelegd voor een groepje zware elite en dat de gemeente daar toevallig een pandje over had, tsja. Daarnaast is We Are Here echt maar een hele kleine groep van de vluchtelingen die binnenkomt in Nederland en mijn inziens echt totaal niet te vergelijken. Daarnaast zijn het geen statushouders maar uitgeprocedeerde mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:53

Mindim schreef:
Ik keur blackface niet goed, waar lees je dat?

1).... +:)+
2) Nergens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:54

Misschien kan deze discussie van de Piet-discussie gesplitst worden? Het is best een interessante, maar totaal offtopic hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:56

_San87_ schreef:
Misschien kan deze discussie van de Piet-discussie gesplitst worden? Het is best een interessante, maar totaal offtopic hier.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar heeft het ergens niet inherent een beetje met elkaar te maken? Zwarte Piet haalt een hoop in mensen los en dat is niet alleen gebaseerd op de traditie maar ook op het sentiment dat mensen hebben rondom 'vluchtelingen die alles willen afpakken en veranderen', om het even hard te zeggen. Het hoeft van mij niet hoor, deze discussie, maar op zich vind ik het wel een logisch gevolg van een discussie over ZP.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 19:58

Ik denk inderdaad dat de ZP discussie gepaard zal blijven gaan met andere politieke zaken. Het loopt allemaal in verbinding met elkaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:01

Emmaa_ schreef:
_San87_ schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar heeft het ergens niet inherent een beetje met elkaar te maken? Zwarte Piet haalt een hoop in mensen los en dat is niet alleen gebaseerd op de traditie maar ook op het sentiment dat mensen hebben rondom 'vluchtelingen die alles willen afpakken en veranderen', om het even hard te zeggen. Het hoeft van mij niet hoor, deze discussie, maar op zich vind ik het wel een logisch gevolg van een discussie over ZP.

Inherent een beetje. Maar t gaat wel afleiden van t eigenlijke onderwerp.

Het maakt mij verder niet gruwelijk veel uit hoor en het was een suggestie om te splitsen, ik vind t wel jammer dat er een zijweg ingeslagen wordt die eigenlijk niet met Zwarte Piet te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:09

Janine1990 schreef:
Nee sorry Mindim, daarmee leg je me echt woorden in de mond die ik pertinent niet heb uitgesproken...
Wederom mijn eigen ervaring, en dat duid ik ook met de woorden 'volgens mij is er op een paar uitzonderingen na vooral behoefte aan wederzijds begrip van cultuur om goed te kunnen integreren'.

Mijn buren wonen inderdaad gewoon in een sociale huurwoning. Hebben ongetwijfeld ergens in een AZC gewoond voorheen.

De ervaring die ik met vluchtelingen heb is absoluut niet dat ze zich niet kunnen gedragen. Dan mag ik een andere ervaring toch bijzonder vinden?

Zo breng je het niet hoor ;)

Ik leg je geen woorden in de mond, ik quote jou en daaronder heb ik mijn ervaring gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:20

Askja schreef:
De door jou genoemde groep is niet representatief voor 'de' vluchteling/asielzoeker. Het is wel de lastigste groep; ze nemen ruimte in die eigenlijk bedoeld is voor echte vluchtelingen, ze zorgen voor overlast en ze zijn moeilijk weg te krijgen omdat de landen van herkomst ze weigeren terug te nemen. Van mij mogen ze ook liever vandaag dan morgen een enkele reis terug naar (bijv.) Marokko krijgen, maar praktisch gezien is dat helaas zo goed als onmogelijk.
Bovendien, schop je ze het AZC uit, dan verdwijnen ze van de radar en zullen waarschijnlijk nog meer problemen geven. Heel lastig en vervelend, temeer omdat ze - dat blijkt maar weer- de goodwill om echte vluchtelingen te helpen, behoorlijk verminderen.

Vraagje: als het alleen echte vluchtelingen zou betreffen, dus vooral gezinnen uit oorlogsgebieden, zou je dan minder moeite hebben gehad met het feit dat er gemeentelijk geld aan het AZC wordt besteed?

De relevantie van dit punt voor de hele ZP-discussie ligt er overigens in dat dit soort zaken indirect bijdragen aan intolerantie, racisme en discriminatie, ook richting groepen die helemaal geen achtergrond hebben als asielzoeker, maar gewoon in NL geboren zijn.

Hoezo is die niet representatief? Veruit de meeste vluchtelingen zijn jonge mannen zonder gezin. Dat is het hele probleem, dat is ook de groep die zich misdraagt en niet alleen in Delfzijl hoor. De economische vluchtelingen in nederland zijn dusdanig dat de politieke een beetje onzichtbaar zijn.

Echt politieke vluchtelingen zijn welkom. De selectieprocedure mag van mij daarom wel wat strenger. Ze kosten de nederlandse belasting betaler geld en dat is prima voor echte vluchtelingen, maar niet voor de profiteurs. Er gaat zoveel geld naar toe, ik zie dat geld dan liever gaan naar een verhoging van het loon voor onderwijs en zorg, zodat oude mensjes niet meer in hun pyama de hele dag in bed hoeven te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:21

Askja schreef:

Dat frustreert de nederlander en men heeft mede daardoor misschien minder sympathie voor bepaalde vluchtelingen en al het geld dat daar naar toe gaat of in dit geval huizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:26

Janine1990 schreef:
Mindim schreef:
En noem niet elke persoon die geen probleem heeft met zwarte piet gelijk een racist, want dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn.

Als ik het goed begrijp, is dit in beginsel niet het geval.
De karikatuur wordt racistisch genoemd...

Anders zou mijn buurvrouw mij ook racistisch vinden...

Nou kijk maar eens op twitter, facebook en andere social media. Ik zei dat ik de discussie moe was, daarom was ik een witte met een racistische onderbuik en moest mijn moeder zich verontschuldigen omdat ze me op aarde heeft gezet.
Je mond valt open wat je daar allemaal leest. Van beide kanten hoor, maar joh de anti pieten zijn echt zo lief niet op internet hoor, integendeel. Foto's van een knielende/ buigende zwarte piet met een vrouw ernaast die een mitrailleur tegen zijn hoofd houdt.
Zo vredelievend zijn ze niet op internet hoor :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:30

Mindim schreef:
Askja schreef:

Dat frustreert de nederlander en men heeft mede daardoor misschien minder sympathie voor bepaalde vluchtelingen en al het geld dat daar naar toe gaat of in dit geval huizen.

Omdat je gefrustreerd bent, mag je maar alles roepen en mensen bewust kwetsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:35

Electra63 schreef:
Omdat je gefrustreerd bent, mag je maar alles roepen en mensen bewust kwetsen?

Eh? Ik heb geen idee waar je op doelt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:47

Even voor alle duidelijkheid : economische vluchtelingen worden in no time uitgezet.
Chinees vluchtelingen zijn nauwelijks te repatriëren, voor Marokkanen etc is dat doorgaans niet zo moeilijk.

Dus ik zie niet in, 'dat de selectieprocedure wel wat strenger mag' of 'dat het huizen zou kosten' of heul veel geld.

Dat de huizenmarkt op slot zit is rechts politiek beleid: woningbouwverenigingen moeten hun huizen verkopen. Dus eerder de schuld van Mark Rutte dan van de mensen de linea recta weer mogen vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:51

Janneke2 schreef:
Even voor alle duidelijkheid : economische vluchtelingen worden in no time uitgezet.
Chinees vluchtelingen zijn nauwelijks te repatriëren, voor Marokkanen etc is dat doorgaans niet zo moeilijk.

Dus ik zie niet in, 'dat de selectieprocedure wel wat strenger mag' of 'dat het huizen zou kosten' of heul veel geld.

Dat de huizenmarkt op slot zit is rechts politiek beleid: woningbouwverenigingen moeten hun huizen verkopen. Dus eerder de schuld van Mark Rutte dan van de mensen de linea recta weer mogen vertrekken.

Waarom zijn er dan nog zo veel volgens jou? En waarom wil de minister dan graag met Marokko praten over de door nederland afgewezen Marokkanen die hij weigert terug te nemen?
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/21/marokko-wil-niet-met-broekers-knol-praten-over-asielzoekers-a3981223

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 21:59

Hoe heeft dit nu nog met de zwarte pieten discussie te maken?