Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:01

De dag is aangebroken :Y)
Ben benieuwd en vind het spannend :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:11

Wat leuk om te lezen dat zoveel mensen GL gaan stemmen :) ik ga vanmiddag stemmen. Eerst naar stal.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:07

Ik ga GroenLinks stemmen voor de provinciale staten (Utrecht) en Partij voor de Dieren voor de waterschappen :) Ik hoop echt dat FvD en de PVV hard gaan verliezen, ik erger me dood aan ze. Zo respectloos en alleen maar haat aan het zaaien...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:18

Vanmorgen stonden er een aantal partijen bij het station. Net nog even de kieswijzer gedaan en CU kwam eruit.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:32

Zijn er ergens ook peilingen te vinden? Ik zie alleen typische nieuwsberichten over peilingen van Maurice, maar op geen enkele normale website geloof ik..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:40

Please stem geen GL in de Provincie Utrecht, je stemt dan heel direct voor het wanbeleid van van Lotje getikt en haar mislukte tram en fietsprojecten. Een verslechtering daarmee ook voor het OV waar ze zgn, voor is, maar onmogelijk maakt... Utrecht is echt een drama geworden qua bereikbaarheid onder het GL beleid van de afgelopen jaren.

Ik twijfel, ik kom op een lokale provinciale partij uit maar daar heb je in de eerste kamer niets aan natuurlijk..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:50

Ik stem CDA voor de provincie en de AWP voor het Waterschap.

Heb niet naar het landelijke gekeken maar juist naar de stellingen in de provincie en in het waterschap.

Toch hoop ik van harte dat de (extreem) rechtste partijen vandaag geen dikke winst behalen. De zwaai die voor een deel van Nederland naar rechts gemaakt wordt boezemt mij toch wel angst in.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:54

Het was erg gezellig flyeren vanmorgen op het station maar merk toch dat sommige collega-campagnevoerders best opdringerig kunnen zijn :=
Ik ben liever wat terughoudender, vaak genoeg komen mensen ook gewoon naar je toe omdat ze gewoon een stapeltje flyers willen die ze in de trein kunnen doornemen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:19

Ik heb gestemd. GroenLinks voor Utrecht en AWP voor waterschap :) .
Bij beide op vrouwen gestemd ook :D .

En gezien de laatste dagen is mijn stem ook een tegenstem aan FvD geworden...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:22

Ik hoop dat cda, d666, groen slinks en vvd in ieder geval minder stemmen krijgen.

In Groningen hoop ik op een lokale partij. Daar ga ik zelf ook op stemmen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:30

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is wat je aan de lokale partijen hebt in de 1e kamer?
Hoe verhoudt dat zich? Want ik kan leuk U26 stemmen (wat er bij mij naast CDA uit komt en dat weiger ik :x ) maar wat hebben zij landelijk in de pap te brokkelen?
Want uiteindelijk is een eerste kamer toch ook niet onbelangrijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:32

corine1981 schreef:
Wat mij niet helemaal duidelijk is, is wat je aan de lokale partijen hebt in de 1e kamer?
Hoe verhoudt dat zich? Want ik kan leuk U26 stemmen (wat er bij mij naast CDA uit komt en dat weiger ik :x ) maar wat hebben zij landelijk in de pap te brokkelen?
Want uiteindelijk is een eerste kamer toch ook niet onbelangrijk.

Zij stemmen meestal op de onafhankelijke senaatsfractie, óf op een landelijke partij die aansluit bij hun gedachtengoed, als die er is.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:40

Interessant om alle verschillende standpunten te lezen hier.
Ik als boerin zijnde vind uiteraard de standpunten wat betreft landbouw erg belangrijk.
Gezien de huidige politiek als doel lijkt te hebben alle boeren uit Nederland te verdrijven (wat ze ook aardig lijkt te lukken) moet daar wel iets aan veranderen.
Ik heb daarom een kleine samenvatting gemaakt van de standpunten wat betreft de agrarische sector per partij voor Gelderland. Triest om te lezen dat zoveel partijen er eigenlijk niks van vinden....
Maar SGP komt hier heel goed uit, maar ik ben er nog niet over uit of dat m wordt.
Ik twijfel nog tussen SGP, CDA en PVV.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door meikemarieke op 20-03-19 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:44

meikemarieke schreef:
Ik als boerin zijnde vind uiteraard de standpunten wat betreft landbouw erg belangrijk.
Gezien de huidige politiek als doel lijkt te hebben alle boeren uit Nederland te verdrijven (wat ze ook aardig lijkt te lukken) moet daar wel iets aan veranderen.

...misschien stemmen op de partij die in het verkiezingsprogramma heeft staan
"Wij vinden dat de boeren als individuele ondernemers een vuist moeten kunnen maken tegen de afbraakprijzen van de supermarkten (dus de kartelwaakhond anders 'inrichten'.)"

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:05

Dat is dus ook mijn manco met de stemwijzer.., ik vind niet dat landbouw zonder alternatief moet wijken voor natuur... De boeren zorgen voor ons eten, we moeten daarin niet te afhankelijk gaan worden van import, wat heeft dat wel niet voor een invloed op het milieu?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:14

Ja, een verstandiger vraag zou dan ook zijn: vindt u dat landbouw die niet voor de export werkt moet (als in:we verzinnen er niets op) wijken voor natuur.

Ik vind van niet, maar niet alle kieswijzers zijnmhier helder in.
(Die voor het waterschap geeft per vraag aan wat de verschillende partijen vinden van dit onderwerp/ deze vraag.)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:15

Janneke2 schreef:
meikemarieke schreef:

"Wij vinden dat de boeren als individuele ondernemers een vuist moeten kunnen maken tegen de afbraakprijzen van de supermarkten (dus de kartelwaakhond anders 'inrichten'.)"

Welke partij is dat? Want dat is wel een standpunt waar ik me in kan vinden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:17

De boeren is precies de reden voor mij om op het CDA te stemmen.

Ben pro groen maar niet ten koste van alle boeren bedrijven in Nederland.

Mensen willen zo graag alles groen, natuur de ruimte enz. Maar waar laten we dan onze koeien grazen, halen we ons gras vandaan voor het voer van de dieren.
Of willen we alles gaan inkopen? Krijgen we praktijken als in Noorwegen, waar het niet zelf wordt verbouwd, dus mega duur is.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een partij die pro boer is, maar ook in andere standpunten mij kan vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:18

Citaat:
Citaat:

Welke partij is dat? Want dat is wel een standpunt waar ik me in kan vinden.

Goed dan, houd je vast: groenlinks.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:20

MarliesV schreef:

Mensen willen zo graag alles groen, natuur de ruimte enz. Maar waar laten we dan onze koeien grazen, halen we ons gras vandaan voor het voer van de dieren.
Of willen we alles gaan inkopen? Krijgen we praktijken als in Noorwegen, waar het niet zelf wordt verbouwd, dus mega duur is.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een partij die pro boer is, maar ook in andere standpunten mij kan vinden.

Uhh Noorwegen heeft een iets ander klimaat.. en hele andere grond.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:22

Mijn stem is naar de SP gegaan. Even tussen het werk door snel bij de stembus langs dus dat hebben we weer gehad. een weloverwogen stem want ik geloof dat SP op links op dit moment nog de meest nuchtere partij is ook voor de hardwerkende Nederlander en kleine zelfstandigen. Ik kan mezelf het meest vinden in de standpunten van de SP.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:25

Ik heb net gezellig in het bejaardencentrum gestemd. Voor de provincie GroenLinks en voor het waterschap Water Natuurlijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:26

Bij mij komt er bij alles nog steeds 50plus en Groenlinks uit. Die 50plus vind ik zo raar om op te stemmen dus ik ga voor Groenlinks. Waterschap kwam PvdD uit, maar ik weet niet of ik dat wat te extreem vind om op te stemmen of niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:29

quera schreef:
MarliesV schreef:

Dat klopt, dat is ook de reden dat zij niet kunnen verbouwen. Het groeiseizoen is simpelweg te kort.

Maar als wij alle boeren verdrijven en de grond aan de natuur gaan geven. Krijg je wel zulke praktijken, inkopen is duurder dan zelf verbouwen en zal de prijzen in de supermarkten opdrijven.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:33

MarliesV schreef:

Dat klopt, dat is ook de reden dat zij niet kunnen verbouwen. Het groeiseizoen is simpelweg te kort.

Maar als wij alle boeren verdrijven en de grond aan de natuur gaan geven. Krijg je wel zulke praktijken, inkopen is duurder dan zelf verbouwen en zal de prijzen in de supermarkten opdrijven.[/quote]

Maar wat ik me zo even afvraag: 'boeren verdrijven en de grond aan de natuur gaan geven', is boerenland dan geen natuur?