Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:23

Askja schreef:
M.i. staat paus Franciscus voor de grootste uitdaging waar een kerkelijk leider ooit voor heeft gestaan: de Rooms-Katholieke Kerk redden van een langzame maar zekere ondergang.

De RK als kerkelijk instituut is anno 2018 feitelijk moreel failliet. Misbruikschandaal na misbruikschandaal, en nog steeds is de intentie vooral gericht op zelfbehoud.
Franciscus heeft zich op verschillende vlakken een 'progressieve' paus getoond, maar of hij ook de ballen heeft om de stap te zetten naar het massaal excommuniceren en bestraffen (volgens de reguliere rechtspraak i.p.v. binnen de Kerk) van misbruikers (en diegenen die het misbruik actief hebben gefaciliteerd) en vervolgens grondig de bezem te halen door de hele organisatie (machtsstructuren afbreken, ethisch reveil: 'practice what you preach', transparantie naar buiten toe, afschaffing celibaat), valt nog te bezien. Het blijft tot nu toe vooral stil van zijn kant.
Jammer dat het tot nu toe ook oorverdovend stil blijft van de kant van de RK gelovigen. Blijkbaar is het instituut ook voor hen vooralsnog belangrijker dan de waarden waar het RK geloof op gebaseerd is.

Tja...

Franciscus is hier niet mee begonnen en stil is hij ook niet.

Pratcise what you preach heeft hij hoog in het vaandel: daar hoort bij dat je als betrouwbaar leider niet opeens eenzijdig de regels kunt veranderen. (Als potentaat kan dit wel, maar hij zit in de spagaat dat hij geen potentaat wil zijn...)

Zowel Franciscus als zijn voorganger Ratzinger hebben hard gewerkt om interne verbeteringen door te voeren.
Daarbij netjes tegengewerkt door de curie - dus val nou niet in de valkuil 'dat hij de ballen niet heeft om door te pakken'.
De man werkt zich het hammibammi.

In 2017 vierden wij het Lutherjaar: gewoon breken met die hap heeft beslist charme.
Of sluit je aan bij de Oud Katholieke kerk, die is veel moderner dan haar naam doet vermoeden.

Citaat:
Voor mij bewijst dit alleen maar des te meer dat geloof een privé-aangelegenheid behoort te zijn. Elke vorm van institutionalisering van religie werkt corrumperend en heeft, getuige de wereldgeschiedenis, tot nu toe vooral macht, invloed en aanzien voor weinigen, en dood, oorlog, lijden en ellende voor velen opgeleverd. Dat heeft weinig met naastenliefde en andere christelijke waarden te maken.

Compleet oneens.

In je eentje achter een voordeur geloven klinkt mij secte-achtig in de oren.

En de VORM van het instituut van de roomse kerk deugt voor geen meter (vandaar dat de ene na de andere paus zijn tanden stukbijt) -
dat zegt niets over 'een christelijke organisatie op zich' - ik geloof toch niet dat het rode kruis, oikokredit, kerk in actie, de verschillende diaconessenhuizen en nog zo het een en ander tot corrumperende zaken en ellende hebben geleid.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:35

Mars schreef:
Janinevv schreef:
Jullie doen alsof alle katholieken hieraan mee doen bij ons in de kerken zal er ook een klein percentage vast dingen doen die niet door de beugel kunnen ! Maar nee dat is lang niet iedereen of een grote groep

Elke katholiek die ook maar een cent aan de kerk geeft is schuldig ja. Aan het financieren van kindermisbruik.

Oh wauw...
Dus nu ben ik in eens een pedofiel?
Besef je wel wat je zegt of denk je alleen maar in je eigen straatje?
WALGELIJK dit.
Mensen een beetje aanvallen op hun geloof.

Dat is net zo iets als zeggen dat iedereen die aan sinterklaas met zwarte piet doet een racist is.
Walgelijk, echt walgelijk. Het is niet zo dat omdat je vrijheid van meningsuiting hebt dat je dan ook maar alles kunt gaan lopen blaten wat je wil, denk eens na hoe je over komt op mensen.
Walgelijk, Wie zonder zonde is werpen de eerste steen he. Ga eerst maar eens zelf zorgen dat jou ziel zuiver en zonder zonde is voor je mensen gaat aanvallen op hun geloof.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:09

Jij leest niet. Dat je gelooft betekend niet dat je een pedofiel bent. Maar als je geld geeft aan de kerk ben je wel mede schuldig aan het faciliteren van kindermisbruik.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:16

Mars schreef:
Jij leest niet. Dat je gelooft betekend niet dat je een pedofiel bent. Maar als je geld geeft aan de kerk ben je wel mede schuldig aan het faciliteren van kindermisbruik.

Bull sh*t, dat is net als dat het steunen van bepaalde goede doelen, zoals Artsen zonder grenzen, ook daar is onlangs een misbruik zaak geweest, maar je kunt niet stellen dat de donoren het misbruik gefaciliteerd hebben of zich ook maar ergens schuldig aan hebben gemaakt.

Je mag een mening hebben Mars, maar je stelt het hier wel heel erg als feit in plaats van mening.

verootjoo

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:25

Dat vind ik ook wel erg overdreven. := Want inderdaad bij goede doelen gaat er ook vaak wat mis met het geld. Dat betekent niet dat er ook heel veel goeds mee wordt gedaan.

Veel kerken bezitten enorm veel geld, maar over het algemeen gebeuren hier ook heel veel goede dingen mee dmv diaconale hulp.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:33

Janneke2 schreef:

Een sekte is een gemeenschap, niet iets wat je in je eentje uitvoert. Geloven doe je voor jezelf en dus is het heel normaal om dat in je eentje achter een voordeur te doen. Daar is mijns inziens niets sekte-achtigs aan. Iets krijgt ook pas sekte-(achtige) trekken als men met het geloof de straat op gaat in plaats van het voor zichzelf houden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:44

Mars schreef:

Dat doe je automatisch als je bij een geloofsgemeenschap dus een kerk aangesloten bent.

Sterker nog, als ik in het buitenland in een kerk kom steek ik altijd een kaarsje op voor mijn dierbare die niet meer onder ons zijn. Met zo'n simpel kaarsje faciliteer ik volgens jou kindermisbruik?

Dus iedereen die artsen zonder grenzen steunt doet het zelfde en elke italiaan is een seksist want zij betaalde toch echt het belastingsgeld waarmee Berlusconi zijn bungabunga feesten kon betalen...

Nee helder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:47

Shenavallie schreef:
Janneke2 schreef:

Een sekte is een gemeenschap, niet iets wat je in je eentje uitvoert. Geloven doe je voor jezelf en dus is het heel normaal om dat in je eentje achter een voordeur te doen. Daar is mijns inziens niets sekte-achtigs aan. Iets krijgt ook pas sekte-(achtige) trekken als men met het geloof de straat op gaat in plaats van het voor zichzelf houden.

Hmmm - wij hadden het van de week over genezingsverhalen in de bijbel.
Nogal ingewikkelde verhalen.
Jezus genas, maar dominees niet.
Jezus zegt herhaaldelijk dingen die een aspect van empowering hebben: 'uw geloof heeft u genezen'. Valkuil: kennelijk gellof je niet hard genoeg als je niet geneest. Tegenvoorbeelden: Paulus en uiteindelijk ook Jezus zelf.

Maar een ziek iemand die onder het mom van 'geloven doe je voor jezelf' alleen thuis zit met een bijbel loopt hier wellicht in vast.

En trouwens - please explain, wat is toch precies 'geloven doe je voor jezelf'...? Ik geloof. Niet voor mijzelf. Ik ervaar eerder dat dat gewoon zo is. Het heeft ook nul dimensie van 'ik doe dit nu om later de hemel te verdienen' ofzo. En 'de andere' is in het christendom ook nogal belangrijk.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:54

Shenavallie schreef:
Janneke2 schreef:

Geloven doe je juist met elkaar. Ik geloof iig niet alleen. Ik vind het prettig om wekelijks met andere gelovigen samen te komen. Daarnaast kom ik ook nog met een clubje mensen van de kerk samen.

En ik geef geld aan de kerk om daarmee goede dingen te doen. Kerken helpen bijvoorbeeld vluchtelingen, faciliteren schuldhulpmaatjes, helpen ook lokaal mensen die in nood zitten etc. Nu er flink gesneden is in bv de zorg die de gemeente levert, of bv de verpleeghuiszorg/verzorgingshuiszorg ligt er nog een grotere taak bij de kerken.

Daar betaal ik voor. Niemand betaalt natuurlijk voor het faciliteren van kindermisbruik :roll:

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:55

Janneke, dat Franciscus zich uit de naad werkt, geloof ik zeker. Hij komt over als een bescheiden, bevlogen mens met het hart op de goede plek. Ik denk dat deze paus op zich een zegen is voor de Katholieke Kerk. Waar Ratzinger nog een vertegenwoordiger was van de meer traditionele Europese richting, staat Franciscus duidelijk voor een andere richting, meer gericht op medemenselijkheid, bescheidenheid/soberheid en het helpen van de zwakkeren.

Maar juist hij is wel degelijk in de positie om de institutionele weeffouten en de mentaliteit binnen de Kerk die het structurele misbruik mogelijk hebben gemaakt, aan te pakken. Als paus heeft hij die macht, of dat nu terecht of wenselijk is of niet, en het zou m.i. juist van moed en trouw aan zijn idealen getuigen als hij die macht zou aanwenden om het misbruik bij de wortels aan te pakken. Tot nu toe heeft hij nog geen concrete maatregelen in die richting genomen. Maar wat niet is kan nog komen. Hij zal er alleen niet al te lang meer mee moeten wachten. Niet alleen vanwege de reputatie van de Kerk, maar ook omdat hij ook niet het eeuwige leven heeft.

'Practise what you preach' was overigens geen kritiek op Franciscus maar op de houding van de Kerk als geheel inzake de misbruikschandalen.

Het geloof zien en beleven als een privé-kwestie wil niet zeggen dat je dit niet kunt delen met anderen. Maar voor verdraagzaamheid jegens andersdenkenden lijkt het mij wenselijk dat mensen hun geloof zien als een persoonlijke keuze, in plaats van dat ze het zien als een lidmaatschap van een club uitverkorenen.
Op christelijke waarden gestoelde hulporganisaties, daar heb ik helemaal niets tegen, zolang ze zich beperken tot hulpverlening. De basale chriselijke waarden zijn m.i. redelijk universeel en in die zin ook terug te vinden in andere religies. Waar ik wel moeite mee heb, is als de hulpverlening gepaard gaat met zendings- cq. missiewerk. Dat impliceert namelijk dat degene die hulp krijgt pas echt gered is als diegene bekeerd wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:56

Daphara schreef:
Mars schreef:

Bull sh*t, dat is net als dat het steunen van bepaalde goede doelen, zoals Artsen zonder grenzen, ook daar is onlangs een misbruik zaak geweest, maar je kunt niet stellen dat de donoren het misbruik gefaciliteerd hebben of zich ook maar ergens schuldig aan hebben gemaakt.

Je mag een mening hebben Mars, maar je stelt het hier wel heel erg als feit in plaats van mening.

Een misbruikzaak is wat anders dan structureel kindermisbruik gefaciliteerd door een criminele organisatie. En iedereen die maar een cent in die organisatie steekt is medeschuldig. Als er bij goede doelen zoiets voorvalt is er enorme heisa, de onderste steen komt boven en dat wordt ook geeist door donateurs. Of donateurs stappen op.
Kerk heeft daar geen last van, zwijgt in alle talen en gaat gewoon door notabene gesteund door de schaapjes. Jaar in en jaar uit. Bewijzen worden weggemoffeld slachtoffers genegeerd, hun verhalen gebagatalliseerd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:58

Ik geloof niet, maar ik voer wel een beetje geloof uit om mijn gelovige buurman tegemoet te komen door op zondag geen lawaaierige werkzaamheden te verrichten. Ergens is het te gek dat hij zeggenschap heeft (krijgt) over míjn zondag. Geloven doe je voor jezelf, maar vaak wordt er ook verwacht dat je omgeving daar aan meedoet.

Kijk, ik kan ook zeggen 'pech gehad buurman' maar ja, dat vind ik ook weer onaardig aangezien het voor hem wel heel belangrijk is. Alleen afgelopen oudjeerdag had hij pech, dat viel op zondag en bij ons is carbid schieten een ding. Nou mocht je in onze gemeente op zaterdag knallen voor de mensen die niet op zondag 'mochten' knallen. En hij vond het eigenlijk wel vervelend dat wij dat op zondag deden. Maar dat was 'pech gehad' zaterdag was geen oudjaarsdag.

Anyway. Andere mensen hoeven geen 'last' te hebben van jouw geloof. Ik heb het idee dat dat 'geloven doe je voor jezelf' inhoudt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:00

Criminele organisatie?

Sorry hoor, maar ik vind het echt walgelijk zoals jij het geloof van mensen aanvalt en ook met dit soort termen rond strooit als of je niemand kwetst of raakt.
Denk nou eens na, je hebt het over het geloof van mensen, die mensen hebben zelf niks te maken met het kindermisbruik en geven geld aan de kerk voor de goede dingen die zij doen.

De kerk wordt niet betaald om kinderen te misbruiken, de kerk wordt betaald voor de goede dingen die zij in de samenleving doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:02

Criminele organisatie... sorry hoor. Nu wordt het bijna lachwekkend :')

Ik ga op zulke berichten niet serieus meer in :n Vind het echt raar hoe je zo respectloos kan zijn. Alsof iedereen die bij de katholieke kerk hoort dat misbruik goedkeurt en z’n geld terug moet trekken. Dan kunnen er er ook geen goede dingen meer mee doen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-08-18 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:03

Ik heb het dus NIET over het geloof van mensen. Ik heb het over de kerk. De organisatie er omheen.

Structureel bewijzen van misbruik wegmoffelen, slachtoffers negeren, de daders door laten gaan met hun misbruik... Aanleveren van de gelegenheid en nieuwe slachtoffertjes, dat is faciliteren van kindermisbruik en daarmee een criminele organisatie. Mocht ik geloven zou ik er geen cent meer heen brengen tot er eindelijk iets van erkenning richting de slachtoffers komt, tot er door de kerk zelf eens actie wordt ondernomen richting de daders en de rotte elementen worden afgestoten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:09

Tja ik kan mars echt wel volgen, al wordt het niet zo handig gebracht.

Vanaf dat criminele feiten worden toegestaan (men weet ervan) en zelfs worden gesteund (er blijft geld gaan naar de betrokken) is een organisatie crimineel te noemen. Als het rode kruis niet onmiddellijk had gereageerd op dat misbruik en verantwoordelijkheid(!!) had genomen, zou ook dat een criminele organisatie zijn.

Dat staat voor mij ook los van jullie geloof.

Als donors eisen dat het rode kruis wat doet aan criminele activiteiten en anders niet doneren, doet dat geen afbreuk aan het feit dat ze graag mensen helpen, sterker nog, dat past juist bij hun ideaal en dat ligt in dezelfde lijn als de kerk.

Niemand verwacht dat jullie de kerk gaan boycotten, maar wel dat jullie eisen dat jullie geloof op een juiste manier wordt georganiseerd. Het tijdelijk ontzeggen van steun (tot er stappen genomen worden) is niet hetzelfde als de kerk kapot maken. Neem je verantwoordelijkheid door de kerk niet onvoorwaardelijk te steunen, met de nadruk op onvoorwaardelijk!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:13

Wist je dat de kerk en het geloof aan elkaar gekoppeld zijn?

Mensen gaan naar de kerk omdat dit voor hun de plaats is waar zij het geloof makkelijk kunnen uitdragen. Waarin zij geholpen en ondersteunt worden in hun geloof, waar zij hun dierbaren kunnen gedenken, hun zonden kunnen overzien en zich kunnen berouwen.

Snap je nou werkelijk niet dat dit niet los staat van elkaar?
Als je de kerk aan valt, val je het geloof aan van deze mensen.
Dat dringt schijnbaar net zo goed door als het feit dat mensen niet het kindermisbruik faciliteren maar de goede dingen die de kerken doen.

Kan je deze kruistocht ook niet beter in een eigen topic doen?
Want de afgelopen pagina's gaan alleen maar over jou kruistocht tegen het rooms katholieke geloof en de kerk en jou mening (die je als feiten presenteert) daarin.
Op elke andere opmerking wil je niet in gaan.

Het lijkt wel als of je het leuk vind om mensen en hun geloof te kwetsen en onderuit te schoffelen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:17

Die zijn met elkaar verbonden? Goh ik had geen idee.

De kerk zal vast goede dingen doen, maar excuseert dat de misstanden die al jaren gaande zijn? Gelovigen die daadwerkelijk een gezonde kerk willen om heen te gaan zouden inderdaad (tijdelijk) de geldkraan eens dicht moeten draaien. Totdat er daadwerkelijk eens iets gedaan gaat worden.

En ik zit me te verbazen dat men hier harder bezig is met het verdedigen van de kerk en haar houding in deze dan zich druk te maken over de slachtoffers die levenslang getraumatiseerd zijn met dank aan diezelfde kerk.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:19

Eens, ik krijg er toch een struisvogel gevoel bij...

maakt niet uit hoe hard je trippelt rond de lange tenen, uiteindelijk val je het geloof aan en kan je je punt dus niet maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:22

Nou, dat punt is anders allang gemaakt hoor :+ Snap ook niet waarom er zo over doorgehamerd moet worden.

Er is namelijk ook niemand, echt niemand hier die het niet erg vindt wat er allemaal is gebeurd. Echt niet, het is verschrikkelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:26

Shenavallie schreef:
Janneke2 schreef:

Ook niet. "Met het geloof de straat op gaan" is iets dat Christus zijn volgelingen heeft opgedragen. In dat geval ben je gewoon een christen.

Een sekte kenmerkt zich in de regel door het geloof in een charismatisch leider ipv een God.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:29

verootjoo schreef:
Nou, dat punt is anders allang gemaakt hoor :+ Snap ook niet waarom er zo over doorgehamerd moet worden.

Er is namelijk ook niemand, echt niemand hier die het niet erg vindt wat er allemaal is gebeurd. Echt niet, het is verschrikkelijk.

Ik ben pas later binnengekomen. Excuses voor het drammen dan bij deze ;) had het niet door.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:30

Alleen verandert het niet door het verschrikkelijk te vinden. Het is heel makkelijk om iets heel erg te vinden en daar dan verder niets mee te doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:31

Echt al zeker 4 pagina's dus welk punt moet dan nog gemaakt worden :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:46

Shadow0 schreef:
Alleen verandert het niet door het verschrikkelijk te vinden. Het is heel makkelijk om iets heel erg te vinden en daar dan verder niets mee te doen.

Precies. Ik ben dan ook benieuwd op welke manier de gelovigen hun kerk ter verantwoording gaan roepen.