Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:10

Dat van dat sportpaleis _O- Maar ik snap het wel :')

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:55

Ivm die vla. Vla is in Vlaanderen eerder van die hele dikke stevige vla in taartvorm, 'vlaai' (Lokerse Vlaai bvb, ik ken dat omdat ik in Lokeren gewoond heb). Wij zeggen normaal geen 'vla' tegen pudding. :+

verootjoo schreef:
Dat is boktsensuur :+
Geen nederlands :')

Ahhhh :')

Maar dan nog, op vlaamse fora kom je zelfs met censuur nog niet zulke woorden tegen...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:14

xLaraaj schreef:
Dus jij bent diegene die mijn zicht verstoort :')

Haha, ja ik ben zelf ook 1.80...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:18

Ik ken enkel de limburgse vlaai :9 :9 :9
Vla zoals in NL is hier 'n soort van pudding denk ik :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:22

Ik lees elke keer in de titel culinaire verschillen in plaats van culturele verschillen.

Ik heb zo het idee aandelen inhoud van dit topic dat culinaire onbewust in meerdere hoofden rond gaat _O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:16

Hoe komen jullie aan zo'n cadeautje bij je naam?

Maar on-topic: de broodautomaten kennen we hier in Nederland niet (voor zover ik weet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:40

Ik weet zelfs aardappelautomaten staan :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:41

En melkautomaten ! :j
Oh en een bloemenautomaat weet ik ook staan :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:43

Aardappel-, melk- en eierautomaten hebben wij ook. Maar die staan altijd bij de boerderijen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:51

Aardappelautomaten nog niet gezien hier, wel heel veel brood-, melk-, en aardbei-automaten! Hier in de buurt zijn er ook een aantal automaten van een Italiaan met vers bereide Italiaanse gerechten <3

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:36

Een gerechtenautomaat (in industrieterrein, gemakkelijk, elke dag is het weer leeg), automaat met broodbeleg, eitjes, brood, boter, kaas, zelfs bier. Ook in het seizoen automaat met aardbeien.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:50

Pandora2 schreef:
xLaraaj schreef:
Inderdaad molenbeek, laken, sint-joost en ook delen van anderlecht. Maar dan ook vb tubize als je net over de taalgrens gaat. Dacht dat het zelf in molenbeek was dat ze daar vroegen om een wijk onafhankelijk te maken en dat daar dan de sharia-wetten nageleefd moesten worden.
Ook als je kijkt naar niveau 4 (programma) .. ik was gewoon gechoqueerd om te zien hoe weinig respect sommige mensen hebben tegenover de politie of militairen

Oh ja. Politie komt daar zelfs in bepaalde wijken niet meer.
De vorige burgemeester van Brussel heeft daar ook een flink aandeel in. Wanbeleid noemen ze zoiets dacht ik. Maar ondertussen wel veel centen opstrijken :7

Wat een onzin, dit soort valse informatie verspreiden is gevaarlijk. Ik weet niet wie jou dit heeft wijsgemaakt maar het is alvast NIET juist. Ik woon al meer dan 10 jaar in Brussel, op verschillende plaatsen en een aantal van mijn beste vrienden werken voor organisatie, als advocaat en bij de politie.
Er zijn inderdaad mensen die er extreme overtuigingen op nahouden maar news flash, Het Vlaams Belang of de PVV in Nederland is dat evengoed. Extremistisch is extremistisch, of dat nu vanuit een blanke organisatie komt of niet.

Ik word echt moedeloos van de foute informatie die over Brussel wordt verspreid door Vlamingen die er eigenlijk niets eens goede bronnen op nahouden.
Natuurlijk heeft Brussel problemen, maar dat heeft elke grotere stad, elke maatschappij.

En on topic, mijn ervaring is dat Nederlanders toch echt directer zijn en zich sterker durven uitspreken over de dingen die hen bezig houden. Hoewel dat in Nederland zelf ook erg af lijkt te hangen van de streek.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:55

Is dit tegen mij ? Deze “Vlaming” , belg dank u, woont op 5 meter van brussel en mijn zus woonde in laken op 2 straten waar ze 1 van de terroristen van zaventem hebben opgepakt.
En neen ik vertel geen leugens. Brussel WAS een mooie stad. Maar ik haat ze nu. Al doen er vele mensen grote inspanningen. En inderdaad dit is niet alleen brussel. Maar een roze bril opzetten dient voor niets

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:28

Ik meld me ook hier! Geboren en getogen in Voeren, moeder is Nederlandse, en nu al 8 jaar woonzaam in Rotterdam en sinds kort werkzaam in Amsterdam.

Over automaten met eten. Wij hebben een zoute roomboter automaat in de buurt :-D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:48

Haha ook echt alleen zout?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 01:20

Kijk, ik studeer 5 jaar in Brussel, heb 2 jaar in Molenbeek gewoont, en vanaf ik kan ga ik er weer wonen :j

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 04:36

Een heel groot verschil vind ik de wegen, in België zijn deze ontzettend slecht, veel stuk etc.
Terwijl de wegen in Nederland er meestal keigoed bijliggen.

Als ik de grens over rij, voel ik goed wanneer ik weer in m'n eigen land ben

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:07

Wij ook. Door het gebibber in de auto :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:10

xLaraaj schreef:
Wij ook. Door het gebibber in de auto :')

:')
En alles wat op het dashboard ligt, dobbert op de vloer :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:15

Blijf je wakker van tijdens het rijden :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:17

Als wij de A67 in Eersel oprijden, kom je daarna België binnen via Arendonk, dat kun je met je ogen dicht voelen dat je dan in België bent :+
Daar ligt me toch een kuil in de weg, daar rij je overheen en je denkt gewoon dat je ineens 15cm naar beneden klapt :+
Is ook een filmpje van volgens mij ergens uit één of ander programma maar weet even niet meer welk programma dat het was

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:47

Er liggen in België naar mijn idee ook zoveel spullen langs de weg, vooral die brug bij Gent. Een stoel, schoen, autoband etc

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:08

Tiggs schreef:
Er liggen in België naar mijn idee ook zoveel spullen langs de weg, vooral die brug bij Gent. Een stoel, schoen, autoband etc

Hier achter is een landweggetje en daar vond je destijds halve inboedels :oo Stukken van een kast, een zetel, zakken met kleding... echt schandalig wel :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:53

Er is vorig jaar tijdens een tv programma aangetoond dat je tijdens aalst carnaval perfect je hele inboedel, van ijskast tot zetel, als grof huisvuil in het midden van de grote markt kan dumpen.

Schandalig eigenlijk.

Veel hangt af van de containerparken. In Aalst is het na 100kg betalend en bij niet-recycleerbaar direct. En altijd een ellenlange rij om binnen te kunnen, alleen kleine combinaties of een bestelbus kunnen binnen. Mijn jeep met trailer is al te lang voor de weegbrug :roll:

Dus is het voor velen interessanter om alles inderdaad maar langs de weg te dumpen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:13

In Nederland betaal je via de gemeentelijke belastingen afvalstoffenheffing, daar zit het ophalen van afval bij in, berekend over het aantal personen in het huishouden.
Maakt niet uit of je veel of weinig afval hebt, alles wordt voor dat bedrag mee genomen.
Grof vuil zit daar vaak ook bij in.
In België betaal je per afvalzak of per kilo, afhankelijk van waar je woont.
Ik zie ook heel vaak volle vuilniszakken langs de snelweg of doorgaande wegen liggen, die worden dan in het donker al rijdend uit de auto gegooid.
Onder de streep is je afval in Nederland geloof ik wel duurder, maar het systeem zorgt wel voor veel minder zwerfafval.