Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:14

Nouja ik vind dat het schofferen echt wel meevalt, maar dat is dan dus omdat ik vind dat ze daarin gelijk hebben. Iedereen mag vinden van niet, Ook Sylvana Simons maar dat geeft je hoe dan ook geen reden om de wet dan maar te negeren.

En dan vind ik haar dus al helemaal ongeloofwaardig worden omdat ze juist zo voor alle vrijheden is en tegen discrimineren etc.

Kijk ik keur pvv dus niet goed he Mar ik Vind Sylvana Simons en Denk de pvv maar dan precies aan de andere kant.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:15

Vanmorgen was Wilders te gast bij Goedemorgen Nederland, waar hij zijn visie op een Turkse demonstratie in Nederland geeft. ;)

Ik volg elk debat op televisie en waar mogelijk de programma's waar de partijleiders persoonlijk nog aan het woord komen, maar ik begin nu toch wel een beetje het pad kwijt te raken. Misschien moet ik me gewoon aan mijn eerste ingeving houden en dat is in mijn geval SP (ook ooit jaren lid van geweest). Ik zat eraan te denken om op Lilian Marijnissen te gaan stemmen, omdat ik haar vader enorm heb gewaardeerd en gerespecteerd. Nu is dat geen garantie dat zij het op dezelfde manier gaat doen, maar zoals ik vader Marijnissen afgelopen week in Pauw&Jinek op zijn typerende wijze aan het woord hoor, dan ben ik er weer heel erg zeker van dat ik op zijn dochter wil stemmen. Een dag later ben ik alweer aan het twijfelen... 8)7

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:16

Het gevoel dat ik bij veel pvv stemmers heb, is dat ze heel oppervlakkig kunnen roeptoeteren maar zodra je dieper op de stof in gaat en vooral het hoe je dergelijke dingen tot succes wil leiden.

En dat is zeker niet iedereen... maar mijn vader is precies zo'n roeptoeteraar die leuzen in een discussie knalt...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:17

Marjoow schreef:
Het gevoel dat ik bij veel pvv stemmers heb, is dat ze heel oppervlakkig kunnen roeptoeteren maar zodra je dieper op de stof in gaat en vooral het hoe je dergelijke dingen tot succes wil leiden.

En dat is zeker niet iedereen... maar mijn vader is precies zo'n roeptoeteraar die leuzen in een discussie knalt...

Maar ja, als GW geen onderbouwingen heeft kun je het ook niet van zijn potentiele stemmers verwachten lijkt me?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:18

Shadow0 schreef:
LadyMadonna schreef:
Toch heeft dit kabinet ons wel voor een groot deel uit de crisis getrokken... Ik ben geen VVD'er, maar vind niet dat Rutte het heel slecht gedaan heeft...

Dat is niet per se waar. Een deel van de crisis is gewoon weer opgelost omdat dat gebeurt na crisissen. Het is zeker de vraag of het kabinet daar het meeste van heeft gemaakt, en of het herstel wel terecht is gekomen bij het grootste deel van de maatschappij. (Ooit ga ik een goed systeem bedenken om statistiekjes op te slaan die ik tegenkom, maar de ontwikkeling leek te gaan dat de hele vermogenden (dus niet mensen met gewoon een redelijke baan, maar de rijkste 10%) het allersnelst en het meeste voordeel hadden, ten koste dus van de rest van de maatschappij - daar worden flexcontracten nog steeds niet zomaar omgezet in vaste banen bv en daar zet Rutte zich ook niet echt voor in.

Nou ja... je bespaart me weer een boel tiepwerk ;) wilde zoiets zeggen, maar dit is net zo handig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:22

Emmaa_ schreef:
De "journalisten" van Pownews waren inderdaad niet welkom. Dat is in strijd met persvrijheid en daar ben ik dan ook tegen

Fact check: niet waar.
Uiteraard mag je er tegen zijn.

Persbreidel is een overheid die publicaties verbiedt.
Als *iemand* een openbare speech houdt en stelt dat een aantal mensen niet welkom zijn omdat men hecht aan een echt gesprek is daar niets mis mee.
Idem dito voor een persconferentie.

Citaat:
(...)anderzijds vind ik Pownews echt verschrikkelijk en hebben ze Simmons al meerdere malen echt geschoffeerd. Ze waren daar niet (het was een boeklancering) om serieuze journalistiek te bedrijven, ze waren daar om olie op het vuur te gooien en haar te proberen te provoceren.

De partij Artikel 1 heeft zinnige dingen te vertellen en pownews zal dit nooit melden. Doorgaans meldt men daar de stereotypen etc etc.

Citaat:
Ik vind dat lastig want ik vind dat je media niet zou moeten uitsluiten, maar ik kan me de afweging wel voorstellen.

Ik denk dat ze de juiste keuze in het dilemma heeft gemaakt.

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:23

Dat denk ik persoonlijk ook ja.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:40

snuffie123 schreef:
En ik snap dat je het er misschien niet mee eens bent, maar de manier waarop er dan tegen pvv stemmers wordt aangekeken (meer neergekeken) en gediscussieerd wordt dat vind ik gewoon niet getuigen van respect tegenover die ander. En ik vind dat je respect dient te tonen.

...het is een moeilijke maar interessant "spanningsveld":
hoeveel respect heb je voor een ander mens, die te kennen geeft anderen niet te respecteren...?

Iedereen die stemrecht heeft wordt geacht oud en wijs genoeg te zijn om te weten wat voor 'partij' (...het is meer een b.v.) de pvv is.

Het doel van de "b.v. pvv" is mij niet glashelder, maar de middelen zijn luid en duidelijk.
Volstrekt gebrek aan interne democratie,
fascistische ideeën annex haat propageren tegen ""de"" islam,
liegen tegen de kiezers (de helft van het SP verkiezingsprogramma jatten - maar niet uitvoeren)
nul zinnige bijdragen aan discussies in de 2e Kamer,
stemgedrag: uiterst rechts (hoge eigen bijdrage zorg, huurtoeslag liever afschaffen, etcetc.)
...en de lijst is langer.

Als iemand bij haar volle verstand hier op wil stemmen dan mag dat uiteraard.
Respect voor een persoon opbrengen- graag, ook als dat moeilijk is.
Maar respect voor de keuze zelf: ik heb dat nadrukkelijk niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:09

Als je een keuze niet respecteert, dat kan, dat heeft iedereen vast wel bij bepaalde partijen, maar moet je dat echt hardop roepen? Waarom dan?
Zo ben ik bv ook tegen het stemmen op religieuze partijen, maar ik ga toch ook niet roepen dat ik die mensen hun keuze niet respecteer of lijstjes plaatsen met redenen waarom ze vooral niet op die partijen moeten stemmen?
Iedereen met stemrecht heeft gewoon recht om te stemmen op de partij die ze zelf willen, en met de reden waarom hebben anderen toch niks te maken? Al wil iemand stemmen op zijn kamergotchi lijsttrekker, dat moeten ze dan toch zelf weten?
Ik lees hier al een tijd mee in de hoop wat positieve punten over verschillende partijen te lezen, maar ik lees haast alleen maar anti-pvv gezeur en stem niet hierop en vooral niet daarop, en die is slecht en die is nog veel slechter.. :=
Zijn er echt zo weinig mensen met goede ideeën en onderbouwingen waar wél op te stemmen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:31

8nnemiek: maar een keuze in de verkiezingen heeft gevolgen voor ons allemaal. Jouw keuze heeft ook invloed op mijn huis / zorg / inkomen / onderwijs etc.

Maar wat positieve verhalen betreft, daar heb je wel een punt.

Dus in dat geval: ik stem SP, en wel op Renske Leijten. Ik heb het zorgonderwerp gevolgd, en ik vind de huidige uitwerking van de zorg erg naar. Op dit moment is de zorg over het algemeen redelijk goed (al ben ik hard tegen de randen aangelopen), maar de administratie, complexiteit van vergoedingen en bureaucratie zijn gigantisch. Ik woon in een buurt met veel mensen met lage inkomens, en ook veel die niet goed kunnen lezen. Ik ben dan ook met regelmaat getuige van apothekersassisten of doktersassistenten die duidelijk moeten maken wat de regels zijn, en het is echt bedroevend.
Dat nog naast heel enge dingen die nu nog niet goed zichtbaar zijn maar wel heel sluipend doorsijpelen, zoals de consultancy-bedrijven die een gigantische winstmarge hebben. Geld dat wel betaald wordt door ons voor zorg, maar gaat naar 'slim declareren' en rekenspelletjes.

Renske Leijten heeft zich enorm ingezet voor de zorg, met effect, is een van de ondersteuners van het Nationaal Zorgfonds en is medeindiener van een aantal wetten die ik belangrijk vind voor de kwaliteit van zorg. (Een andere politicus die daarin veel doet is CDA-lid Hanke Bruins-Slot trouwens.)

Daarnaast vind ik het belangrijk en fijn dat de SP zich niet alleen op papier druk maakt om bv de huurwoningen of arbeidsverdringing, maar daarbij ook echt mensen helpt om daar wat aan te doen. Ze vragen er aandacht voor in de kamer, maar de SP helpt ook huurders om bv grootschalige sloop tegen te houden, en werkt samen met werknemers om hun positie te verbeteren. Ik waardeer dat en vind dat belangrijk.

De SP maakt zich, net als ik, druk over het verschuiven van de balans richting multinationals, banken en beleggers, en dus buiten de invloed van ons als mensen in de maatschappij. Ik steun hun protest daarin van harte.

Of het echt een inspirerend verhaal is weet ik niet. De SP heeft geen oneindige vergezichten, ze willen vooral vrij down to earth het hier en nu verbeteren, maar daarin bereiken ze best wel wat (en dat dwars tegen het kabinet in.)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:45

Er zijn nog veel meer dingen die invloed hebben op ons allemaal. Zo eet ik bijna geen vlees meer omdat het onder andere beter is voor het milieu terwijl mijn buurman iedere dag vlees eet en een auto heeft die heel slecht is voor het milieu. Maar mij hoor je ook niet tegen mijn buurman zeggen dat hij dat niet mag en allerlei redenen geven etc. Gewoon omdat dat zijn keuze is en hij vast ook wel de tegens weet, maar dat voor hem niet opweegt voor alle voordelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:53

Ja naar jouw of zijn keuze om wel of geen vlees te eten heeft geen direct gevolg op de toegankelijkheid van de zorg, of mensen wel of niet zelfstandig kunnen, willen of mogen blijven wonen
Of de je wel of niet vrij bent om te geloven wat je wil , of dat nu iets of niets is
Of dat je wel of noet tot tweederangs mens word gedegradeerd als je een bepaalde afkomst, geaardheid of religie hebt

En dat is wel even een verschil of niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:03

snuffie123 schreef:
Er zijn nog veel meer dingen die invloed hebben op ons allemaal.

Dat klopt. En ik probeer ook in andere dingen daarin rekening te houden met de invloed die het op anderen heeft. Dat lukt lang niet altijd, maar het gaat zeker breder dan alleen maar eens in de vier jaar een stem uitbrengen.

Citaat:
Maar mij hoor je ook niet tegen mijn buurman zeggen dat hij dat niet mag en allerlei redenen geven etc.

Dat mag je zeker kiezen. Maar dat jij dat ervoor kiest om het niet ter sprake te brengen betekent niet dat anderen dus diezelfde keuze moeten maken. Overigens zou ik echt niet aanbellen bij de buren om te zeggen dat ze geen PVV moeten stemmen hoor. Maar als het onderwerp over politiek gaat, zal ik zeggen dat ik de PVV een gevaar voor onze rechten vind.

(En als het onderwerp over milieu gaat, dan mag je volgens mij zeker zeggen dat vlees eten en de auto problemen zijn. En als het over vlees of auto's gaat kan het ook relevant zijn om daar wat van te zeggen. Die vrijheid heb je. En anderen hebben dan weer de vrijheid om daar op te reageren, of niet.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:09

De grens tussen een pittige discussie en een persoonlijke aanval is soms / voor sommigen erg dun. Ik kan de keuzes van sommige mensen best hard afbranden, dat maakt niet dat ik ze als persoon niet mag of wat dan ook :) In de juiste omgeving is dat ook geen probleem denk ik. Ik neem ook niet aan dat men naar dit topic is gekomen om te vertellen wat ze stemmen en daarna weer weg te gaan - discussie is wel zo leuk met twee partijen die inhoudelijk op elkaar ingaan :j
Als je niet houdt van discussieren snap ik dat je ook liever niet ingaat op de vraag waar je op stemt. Maar als je er wel op ingaat, dan kun je verwachten dat er een discussie volgt :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:22

Uiteraard moet er gediscussieerd worden in een topic als dit, maar dat kan natuurlijk ook op een positieve manier, daar win je zelfs meestal meer stemmen mee :j
Om het voorbeeld van de buurman te nemen; ik zeg dan niet tegen die buurman 'je moet geen vlees meer eten en die dikke auto verkopen, want je maakt het milieu kapot', maar eerder iets als 'ik eet al jaren geen vlees meer en ik heb een zuinige auto gekocht omdat ik zo milieuvriendelijk mogelijk probeer te leven'. In het eerste geval zullen mensen gegarandeerd in de verdediging schieten, terwijl mensen in het tweede geval juist vaak geïnteresseerd zijn en doorvragen en gaan nadenken erover omdat je ze niet aanvalt op hun eigen keuzes. Ik denk dat dat bij politieke keuzes ook zo werkt.

Duidelijk stukje over de SP trouwens :j Gezondheidszorg vind ik ook belangrijk. Het zou zeker mooi zijn als het volgende kabinet daarmee aan de slag gaat.
Eigen risico heb ik eigenlijk geen mening over.. Haal je dat weg, dan gaat de premie gewoon omhoog. Ik weet even niet meer welke partijen daar ook alweer zo sterk voor waren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:24

snuffie123 schreef:
Er zijn nog veel meer dingen die invloed hebben op ons allemaal. Zo eet ik bijna geen vlees meer omdat het onder andere beter is voor het milieu terwijl mijn buurman iedere dag vlees eet en een auto heeft die heel slecht is voor het milieu.

+:)+
Hartstikke goed!!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:29

8nnemiek schreef:
Eigen risico heb ik eigenlijk geen mening over.. Haal je dat weg, dan gaat de premie gewoon omhoog. Ik weet even niet meer welke partijen daar ook alweer zo sterk voor waren.

Dit inderdaad. ER hoef je daarnaast ook niet persee in 1 keer te betalen. Reken maar zo dat er bij het verdwijnen van ER er 30 euro premie bij op komt. Ben je het alsnog kwijt.

Net zoals de partijen die eigenlijk alles zo beloven dat je er alleen maar beter van wordt. Dat kan gewoon niet zonder het land in de schulden te steken. Iemand moet dat allemaal gaan betalen. En die mensen zijn iedereen onder de 50. Vroeg of laat wordt die rekening echt weer gepresenteerd.

Zelfde met het aardgas. De kraan in Groningen gaat nu wel mooi steeds iets meer dicht... Terwijl iets lager, in Assen, een volgend veld wordt aangeboord. Het probleem verplaatsen in plaats van te investeren in duurzame oplossingen.

Milieu: Het begint bij jezelf. Ik rijd een diesel, want als ik met mijn werk een benzine zou hebben belast ik het milieu 3x zo veel. Houdt niet in dat ik niet bijdraag aan mileuvervuiling. Maar stel ik zou met de trein gaan... Die energie voor de trein is ook niet 'schoon' opgewekt. En het is veel duurder dan met de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:30

Energie voor de trein is 100% windenergie, dus dat is wel zeker schoner.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:31

Ik stem op D66 óf GroenLinks omdat ik het milieu en duurzaamheid belangrijk vind. Ik laat graag een gezonde planeet achter voor mijn (klein)kinderen (ik ben zelf pas 22, maar ik vind dit echt heel erg belangrijk) en ik kan me daarin bij zowel D66 als Groenlinks vinden. Ik volg een opleiding over management van de leefomgeving en ben veel bezig met klimaatverandering, adaptatie, verduurzamen en CO2 reducite. Ik stem graag op een partij met een open blik, die ook wel een beetje durft te dromen en 'outside the box' denkt omdat ik dit zelf ook doe.

Eigen risico: Ik ben er 'blij' mee. Ik heb mijn eigen risico op het hoogst staan omdat ik nooit iets heb. Dat is ook een van de redenen waarom ik twijfel tussen D66 en GL.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:34

Emmaa_ schreef:

Energie voor de trein is in 2018 groen (eind 2017). maar verrassing: Wij hebben hier vooral de dieseltreintjes.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:35

Eigen risico mag van mij geschrapt worden. Het is een boete op ziek zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:36

Winged schreef:
Emmaa_ schreef:

Energie voor de trein is in 2018 groen (eind 2017). maar verrassing: Wij hebben hier vooral de dieseltreintjes.

Ah excuses. Ik reis alleen met de trein binnen de randstad en hier wordt er gigantisch geadverteerd met het feit dat de treinen 100% op windenergie rijden.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:36

@Purny, en wat vind je dan van het vrijwillige eigen risico?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:37

Winged schreef:
Net zoals de partijen die eigenlijk alles zo beloven dat je er alleen maar beter van wordt. Dat kan gewoon niet zonder het land in de schulden te steken. Iemand moet dat allemaal gaan betalen. En die mensen zijn iedereen onder de 50. Vroeg of laat wordt die rekening echt weer gepresenteerd.

En toch kan het wel degelijk dat er dingen zijn waar iedereen beter van wordt. Helaas is er nu een heel simplistisch idee over economie ontstaan waarin mensen denken dat je geld maar 1 keer kunt uitgeven. En voor een individu is dat ook zo.

Maar op grotere schaal is geld juist een kringloop, kun je geld meerdere keren uitgeven, en kunnen we heel veel dingen gewoon efficienter doen. Had je vroeger ergens 10 mensen voor nodig, kan het nu wellicht met 1.
Dat is enerzijds risicovol: want ineens moet je je systeem anders inrichten. Maar het betekent wel dat je 9 mensen iets anders kunt laten doen, en dat het dus helemaal niet erg hoeft te zijn als er relatief meer mensen in de zorg en minder mensen in bv landbouw of industrie gaan werken. Dat kan gewoon, het totaal kan gewoon gelijk blijven.

Het is alleen heel moeilijk om die omschakeling te maken, of zelfs alleen maar in gedachten zo anders te bedenken.

Citaat:
Zelfde met het aardgas. De kraan in Groningen gaat nu wel mooi steeds iets meer dicht... Terwijl iets lager, in Assen, een volgend veld wordt aangeboord. Het probleem verplaatsen in plaats van te investeren in duurzame oplossingen.

Helemaal mee eens. En het is ook echt niet netjes hoe we omgaan met de bewoners in Groningen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:37

Ik heb mijn eigen risico nog nooit opgemaakt maar begrijp ontzettend goed hoe zuur het is als je dat wel moet. Daarnaast kan ik ook morgen iets krijgen waardoor ik het wel gebruik.

Ondanks dat ik er zelf geen 'last' van heb leef ik mij dan in in mensen die er wel last van hebben. Ik vind het niet kunnen dat mijn oma twijfelt om naar de huisarts te gaan omdat er mogelijk een hele dikke rekening achterweg komt. Daarom wil ik alleen stemmen op partijen die wel iets tegen het eigen risico doen omdat ik het gewoon echt niet vind kunnen tegenover mensen die al bijna niet rond kunnen komen.