miss_lizje schreef:Ayasha schreef:Dit topic alleen is al een bewijs dat het een sociale verplichting is. Anders moesten mensen die 'nee' zeggen dat niet onderbouwen.
Niet alleen sociale verplichting, ook de sociale druk vanuit bijv. familie als er iemand een nier nodig heeft en men elk familielid willen afgaan om te kijken of er een match is.
Heel eerlijk, ik weet niet of ik wel zin zou hebben om bijv. bij het leven een nier af te staan aan bijv. een broer/nicht/neef etc. Maar of je onder die sociale druk uit gaat komen zonder dikke oorlog in de familie?
Behalve die druk; ze vragen je ook om zelf een zware operatie te ondergaan (de plek met de meeste organen in je lichaam wordt immers open gemaakt) en ook nog eens een langere tijd revalideren en waarschijnlijk pijn te lijden voor een ander. Tenzij je het in de directe omgeving vraagt (vader, moeder, broer, zus) vind ik het eigenlijk niet kunnen. En daarbij is het zo dat mensen zich hiervoor aan horen te bieden mochten ze dat willen, je zou er niet om horen te vragen. Als niet iedereen zich aanbied voor een test na het horen van het nieuws, dan zullen ze wel niet willen. Het toch vragen is niet zo netjes vind ik.
Ik kende iemand van mijn middelbare school wiens moeder het voor haar vader had ondergaan. Dat deed ze echt uit liefde en omdat ze het zelf wilde, maar het is ook belangrijk om te zeggen dat ze samen in het revalidatie proces zijn gegaan, en dat paps er veel beter aan toe was dan mams. Hij was heel levenslustig en zij extreem neerslachtig. Misschien een onbelangrijk punt op de lange termijn voor velen, maar toch iets waar je over na zou moeten denken mocht je zoiets overwegen.