Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:31

VRT meldt nu dat IS officieel de aanslag zou hebben opgeêist.

EarthFocus schreef:
Vanmorgen was officieel bevestigd dat er in Zaventem al 11 doden waren.
En nu is het officieel dat er in Zaventem 10 doden zijn en dus niet 11?
Dat er meer bij komen lijkt me logisch (gezien het aantal zwaargewonden), maar dat het er minder worden is een beetje apart toch ?

Er is heel chaotisch en onduidelijk gecommuniceerd vanochtend. Daarom is het dodental enkele keren aangepast.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:31

EarthFocus schreef:
Dat er meer bij komen lijkt me logisch (gezien het aantal zwaargewonden), maar dat het er minder worden is een beetje apart toch ?

moet je nagaan hoe chaos het er wel niet is ;)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:32

UhNee schreef:
Jeetje, net op het nieuws een interview met een man. Dat hij een vrouw zag liggen zonder linkerbeen, die zocht naar haar dochter... Wat een horror.

Mijn hart brak toen ik dat hoorde. Vreselijk.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:33

Mijn god, "een hondertal gewonden" in Maalbeek :\ Afschuwelijk.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:35

EarthFocus schreef:

Ze hebben het over "een tiental" doden en "een 100-tal" gewonden op het vliegveld en "een twintigtal" doden en "een 130-tal" gewonden bij de metro.
Het zijn dus allemaal schattingen tot nu toe

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:36

Gianti schreef:
EarthFocus schreef:

Ja natuurlijk snap ik die chaos.
Maar officieel betekend dat de politie dat bekend maakt (toch?).
Dat er de ene keer werd gesproken over 20 doden en de andere keer over 10 dat kan ik begrijpen. Die verslaggevers krijgen ook maar overal informatie vandaan die ze moeten vertellen op tv.
Maar dat het officieel is vastgesteld is dus niet zomaar lukraak doorgegeven.

EarthFocus

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:37

Hoe dan ook... Ieder slachtoffer is er 1 teveel.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:38

Tja, fouten gebeuren, zeker in zo'n chaos. Ook de politie en officiële instanties maken ook wel eens telfouten.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:39

EarthFocus schreef:
Gianti schreef:

Ja natuurlijk snap ik die chaos.
Maar officieel betekend dat de politie dat bekend maakt (toch?).
Dat er de ene keer werd gesproken over 20 doden en de andere keer over 10 dat kan ik begrijpen. Die verslaggevers krijgen ook maar overal informatie vandaan die ze moeten vertellen op tv.
Maar dat het officieel is vastgesteld is dus niet zomaar lukraak doorgegeven.

misschien is iemand dus danig zwaar gewond geweest dat hij voor dood werd aangezien? het lastige is dat je in zulke kritieke situatie onderscheid moet maken wie je hulp verleent. Of dubbel geteld. ik weet niet hoe ze dat aanpakken en hoe 'nauwkeurig' het gebeurd en door wie :) een medisch opgeleid iemand kan veel beter een zwakke pols kunnen voelen dan een politie agent denk ik zelf

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:40

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:41

Spijkerbom wordt nu officieel bevestigd door militaire arts. Hij laat ook zo'n spijker zien die uit een lichaam is gehaald. Gruwelijk dit

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:41

Citaat:
Bioscoop Antwerpen blijft hele dag dicht
De mega-bioscoop Kinepolis in Antwerpen, ook wel bekend als Metropolis, blijft de hele dag dicht. De bioscoop is op verzoek van het Federaal Crisiscentrum van de Belgische overheid gesloten.

De bioscoop werd rond 15.30 uur ontruimd. Er waren toen zo'n 180 mensen aanwezig.

Kinepolis is een grote bioscoop in het noorden van Antwerpen met dertig zalen. De bioscoop wordt ook veel door Nederlanders bezocht. De voorverkoop voor kaartjes later deze week is ook opgeschort.

Bron: NOS

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:53

Ik moet eigenlijk constant denken aan de hulpverleners. Wees nu eens spoedverpleger, chirurg,... in een Brussels ziekenhuis. Of diegenen die gaan moeten identificeren.
Bah, ik hoop dat ook die mensen mentale ondersteuning zullen krijgen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:54

De foto van het metro stel laat ook niets aan de verbeelding over wat dat betreft. Wat een verschrikkelijke beelden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:56

Ik heb al eens van iemand beschreven gehoord hoe het is als iemand zich voor een trein gooit, hoe ze dan alles bij elkaar moet zoeken. En dàt is al verschrikkelijk. Laat staan zo veel mensen, in zo'n sfeer...

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:56

Gini schreef:
Ik moet eigenlijk constant denken aan de hulpverleners. Wees nu eens spoedverpleger, chirurg,... in een Brussels ziekenhuis. Of diegenen die gaan moeten identificeren.

Inderdaad, dit is zeker niet niks. Dat heeft volgens mij een enorme impact op je als hulpverlener. Je kan wel zeggen 'daar ben je voor opgeleid, dat is je werk' maar dit slaat echt ontzettend naar binnen als je het met eigen ogen ziet...

Citaat:
'Aanslag metro was geen zelfmoordaanslag'
Volgens de Vlaamse omroep VRT was de aanslag bij Maalbeek geen zelfmoordaanslag. Bronnen van de omroep spreken berichten daarover van IS tegen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:59

Nog niet gereageerd, maar al de hele middag meegelezen.....

Dat er minder doden zijn dan eerst werd aangegeven is niet zo heel gek hoor, zo gaat dat in van die choatische ogenblikken. Doden worden geteld en met zo veel hulpverleners die bezig zijn kan er weleens een dubbele tussen zitten. Bij natelling komt dit dan naar voren. Zo kan het soms ook zijn dat er dan ineens blijkt dat sommige mensen nog niet geteld zijn en dan gaat het dodental weer omhoog, zonder dat daarvoor een van de zwaargewonden voor hoeft te overlijden.

Ik denk dat je pas morgen of overmorgen echt kunt zeggen hoeveel doden en gewonden er nu werkelijk gevallen zijn. Alles tot die tijd is gewoon nog niet echt 100% betrouwbaar.

Verder wil ik een aantal van jullie aanraden om andere sites te gaan bezoeken om je berichtgeven vandaan te halen. HLN is geen betrouwbare site en houdt wel van een beetje sensatie.
En je daarnaast niet gek te laten maken door verschillende berichtgeving maar nog even te wachten met paniekeren tot iets ook echt bevestigd is. In veel van de gevallen zul je zien dat er eigenlijk "niks" aan de hand is.
Ik snap het wel maar paniek zorgt vaak enkel voor meer paniek en dus foutieve berichtgeving.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:02

Tieneke schreef:
Ik heb al eens van iemand beschreven gehoord hoe het is als iemand zich voor een trein gooit, hoe ze dan alles bij elkaar moet zoeken. En dàt is al verschrikkelijk. Laat staan zo veel mensen, in zo'n sfeer...

Ja, als je terugdenkt aan Parijs, waar ze de terroristen hebben moeten identificeren aan de hand van een klein stukje ruggengraat of een flard van hun kaak dat ze hebben teruggevonden...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:03

Ja doe het maar, pff...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:21

2 daders nog effectief voortvluchtig. VRT.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:21

VRT Nieuws bevestigt dat één dader van Zaventem op de vlucht is en dat één dader van Maalbeek ook op de vlucht is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:26

Bah. Ik werk op de luchthaven. Ik werd gebeld door mijn team net na de explosie. Afschuwelijke dag dit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:27

Gini schreef:

Inderdaad. Ik heb vanochtend een tijdje België 1 gekeken (is Canvas toch?) en daar vertelde een reporter bij het ziekenhuis dat er diverse slachtoffers lagen met afgerukte ledematen... Ik krijg dat beeld niet uit mijn hoofd...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:28

Je zou je eigen moeder of vader of wel bevriend-familie persoon maar kwijt zijn en terugvinden met afgerukte ledematen
Of op t nieuws het stoffelijkoverschot zien van iemand die je kent

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 18:29

Yasmine schreef:
VRT meldt nu dat IS officieel de aanslag zou hebben opgeêist.

EarthFocus schreef:

Er is heel chaotisch en onduidelijk gecommuniceerd vanochtend. Daarom is het dodental enkele keren aangepast.

Ik hoort iets toen ik na de winkel ging dat de IS m niet zelf opgeëist zou hebben maar iets wat "namens" de IS spreekt niet de leider