Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:49

Tendance schreef:
Sizzle schreef:
Er wordt van een hoop oudjes de kont niet gewassen omdat de kinderen op het spaargeld zitten.
Dat heeft op dat moment niets met oneerlijkheid van het systeem te maken.
Mijn moeder heeft het eea aan bejaarden verzorgt (vrijwillig) en het is schrijnend hoeveel mensen gewoon niet aan hun eigen geld kunnen komen ivm bezitterige kinderen en in een zo goedkoop mogenlijk tehuis gezet worden.

Bij mijn oma en haar beide buurvrouwen geldt het wel anders!

Dat geloof ik ook direct.

Maar het bejaarden systeem is ook zo lek als een zeef.
In principe gaat dat ook naar inkomen/pensioen wat terecht is, maar vaak wordt een hoop van de bezitting vast doorgesluist zodat de eigen bijdrage gereduceerd wordt, wat dus ten koste gaat van de belastingbetaler.
Sommige sneue kinderen weten hun ouders hier extra mooi in te luizen met de belofte dat ze wel alles krijgen wat nodig is.....maar is de bankrekening eenmaal niet meer in beheer dan komt er verrekte weinig van.

Zo regelde mijn moeder massages voor een van de bejaarden die spasmes had. Zei had nog wel haar eigen geld.
Haar zoon kwam 1x per jaar of zo maar maakte zich vooral zorgen over de kosten van de massages _-:(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:50

Tendance schreef:
Ik ben niet tegen uitkeringen, maar vind wel dat een uitkering ook, net als de bijstand wel ergens afhankelijk zou mogen zijn van het inkomen van je partner.

Als gezegd: mensen hebben rechten, dus heb jij volledig recht op deze mening.
Ondertussen hebben mensen wel recht op de uitkering waar ze recht op hebben. - en in feite is dit dus ook gekrakeel in de marge.

Hoe om te gaan, met het feit dat we steeds meer computers hebben, dat er steeds minder putjesscheppers nodig zijn, en noem al die beroepen maar op? Dat er veel meer mensen (hiephoi!!!) in leven blijven, ondanks smerige ziekten, en dat we daar dus oplossingen voor moeten verzinnen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:52

Heb stilgestaan bij hoe iemand (ikzelf) moest rondkomen van minder dan een uitkering, dus weet hoe het is.
Ben daarom blij, dat ik nu een goed betaalde baan heb, maar dat wil niet zeggen dat mijn mening daardoor verandert, misschien zelfs in tegendeel.
Maar alles inleveren, dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:52

Ik ga me toch even mengen in deze discussie, want ik vind het een interessant onderwerp.
Daarbij vind ik het ook een lastig onderwerp, want (zoals vaker gezegd) waar trek je een lijn? Persoonlijk vind ik dat iemand die z'n baan tijdelijk verliest en op zoek moet naar een nieuwe baan niet z'n paard hoeft te verkopen als diegene dat kan opbrengen. Voor anderen vind ik het uiterst vreemd dat ze een eigen paard hebben...tis en blijft toch een luxe 'product', want wat als er iets met het paard aan de hand is? Wat is er mis mee dat deze mensen ipv een eigen paard een verzorgpaard hebben of bij de manege rijden? Zo behoud je je hobby, blijf je onder de mensen, maar heb je veel minder kosten (lijkt mij).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:58

jansje73 schreef:
Ik voeg me toe aan deze discussie ! Al heb ik lang nog niet alle reacties gelezen , wat soms behoorlijk pittig kan zijn. Ik weet ook dat er mensen bij zitten die misbruik maken van de uitkering in welke vorm dan het ook is. Bijvoorbeeld naar NL toe komen om te werken voor een aantal maanden , dan een uitkering aanvragen en die ze ook krijgen. En vervolgens terug gaan naar hun geboorteland en de uitkering behouden, dat noem ik misbruikers. Dat wordt tijd dat ze daar iets aan gaan doen.

?
Afhankelijk van de situatie: dit is volstrekt legaal.
Svp niets tegen doen. Er zijn veel nuttiger zaken waar je politie op kunt zetten.

Citaat:
Soms vraag ik me wel eens af , dat de gewone mens ( met een goed betaalde baan ) eens bij stil staat hoe het is om met een uitkering te moeten leven ? En moeten dan de mensen met een uitkering alles inleveren ?

Ik ken een paar van dat soort types, en die hebben geen idee.
(Spreken er schande van, 'dat ze er zo slordig uitzien, ipv eens zichzelf goed te verzorgen. Dat sommige mensen na het eten kopen blut zijn en hun kleren bij het leger des heils halen - komt niet in hun hoofd op. (Of beter: het wil er niet in, want het is hen meer dan eens gezegd. )

Iris82

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:00

Dat is legaal maar dat hebben ze aan willen passen toch? Maar Marokko wenste daar niet aan mee te werken? Hoe zat dat nou?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:02

Niet alles door gelezen, maar ik vind dat iedereen zelf mag weten wat ze met hun uitkering doen.
Ook mensen met een uitkering hebben recht op plezier in hun leven. Maar daar moet je wel weer andere dingen voor laten. Thuis zitten met een uitkering lijkt mij niet zo leuk, dan kan je toch nog tijd doorbrengen met je paard als je daar gelukkig van wordt. En als het echt niet kan, een verzorgpaard zoeken, rijlessen, vrijwilligers werk op een manege.

Amelandfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:11

Janneke2 schreef:
Citaat:
Er zou volgens mij veel winst te behalen zijn ( in het welzijn van de werkeloze in kwestie, alsook maatschappelijk belang) als er meer gekeken zou worden naar werk op maat.
De werkbelasting en het niveau kan dan worden aangepast worden aan het individu.. Of dit maatschappelijk haalbaar is en of er voldoende werk op maat is de vraag.

Dit kan. Het kan heel erg goed - maar het is een kwestie van "omdenken" en van.... WILLEN

Puur economisch is zoiets als een basisinkomen voor iedereen gewoon haalbaar. Wie dat wil of moet laat het daarbij - en wie er naast wil werken kan en mag dat.
Erg veel regels kunnen dan de deur uit,uitkeringgsinstanties, recherche: gewoon niet nodig.
En we varen er allemaal wel bij

Janneke, Ik denk dat dit in theorie haalbaar kan zijn.. Wat ik mij afvraag is of men op zo'n manier de motivatie om jongeren te stimuleren om een goede studie / loopbaan na te streven niet enorm afremt. Mensen die hard willen werken, willen hier toch ook wel iets voor terug zien qua financien.. Ik denk niet dat het electoraat in Nederland dit zal ondersteunen..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:14

Maar goed, mijn heerlijke kalm aan doe weekend is weer voorbij, ik zoek mijn bed op en ga morgen weer fijn de hele dag aan het werk.

Want ik heb uit deze hele discussie namelijk 1 bevestiging gehad, die ik regelmatig krijg, maar altijd goed is om je aan te herinneren: Dat ik het getroffen heb om iedere werkdag weer te werken met zo'n stel heerlijke pubers en dat ik niet werkloos thuis hoef te zitten of moet zitten, omdat ik om welke reden dan ook niet zou kunnen.
Denk dus niet, dat ik niet met jullie te doen heb, want dat heb ik wel degelijk. Wat mijn standpunt dan ook moge zijn, ik begrijp heus wel dat een groot gedeelte niets liever zou willen, dan mijn plekje opvullen.

En dit moet absoluut niet als een aanval naar iemand toe gelezen worden, maar gewoon een dankbaar woordje over mijn eigen leven en werk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:17

Het is toch van de zotte dat er mensen Ijn die voor een ander willen bepalen waar ze hun geld aan mogen besteden.
Na jarenlang werken volledig afgekeurd.
Sociale contacten zijn minimaal, want geen collega's en geen paard meer.
Mijn man betaalt mijn sax lessen.
Voor mij een gevoel van erbij horen, plezier hebben, mensen leren kennen.
Ja ik lig brakend op de bank erna, maar het was het waard.

Zou een ander bepalen dat ik dat niet mag.
Wat mag ik dan nog meer niet?
Orthopedische schoenen die volledig op maat gemaakt zijn, want he die kosten duizenden euro's.

Ik maak mij nuttig op andere manieren.
Op tijden dat het lukt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:22

KoudbloedKim schreef:
MarlindeRooz schreef:
Vind jij het wel goed dat die schadevergoeding zo hoog is dat jij er 1 of 2 paarden van kan onderhouden?
Ik zou het niet goed vinden als ik 1 of 2 paarden kon onderhouden, daarbij voor mezelf 3x per jaar nieuwe kleding kon kopen, elke dag warm kon eten of dagjes weg kon.

En jij denkt dat mensen met een minimuminkomen dat wel kunnen?
Newsflash, ik koop alleen rond kerst nieuwe kleren en dan ook niet meer dan 20 euro voor een shirtje als die afgeprijsd is.
Mn oma vond mn shirt zo leuk die ik van de week aan had, heb dat shirt al zeker 4 jaar.

Warm eten doe ik wel, dagjes weg en vakanties betalen mn ouders.
Vorig jaar met mn ouders op vakantie geweest, Zuid Frankrijk naar mn oom en tante. Daarvoor was het 6 jaar geleden, toevallig ook met mn ouders :+
Vorige week dagje dierentuin, mn ouders betaalden.

Ja ik heb 2 pony's, maar ik laat daar veel luxe voor liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:26

Onali schreef:
[naam] schreef:
Ik zou het niet goed vinden als ik 1 of 2 paarden kon onderhouden, daarbij voor mezelf 3x per jaar nieuwe kleding kon kopen, elke dag warm kon eten of dagjes weg kon.
Moet dit nou? Zo'n reactie? Zie je mij dit érgens zeggen dan?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:26

Onali maar je ben niet ziek zoals KBK.
Heel vervelend dat je wei ig geld te besteden hebt.
Dat heeft nils met de portemonnee, uitgavepatroon van anderen te maken.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:32

Ik heb eigenlijk bijna niks gelezen...

Maar ik heb ook een Wajong en werk ook door beiden krijg ik de helft.
Zelfs met dat beetje geld snap ik niet hoe sommige een paard kunnen hebben oké misschien hard voor gespaard wat ik niet doe. Ik ken wel een paard betalen zoals anderen uitkeringen maar om hem echt te kopen nee daar heb ik geen geld voor.

Ik ken dan iemand die ook van een Wajong leeft en die geen ene moer wilt doen heeft een pony staan op de duurste stal hier in de omgeving en dan nog zeuren dat ze geen geld heeft... Voor een Da enz....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:37

Stop nou eens met het beoordelen over hoe anderen (meestal mensen die het minder hebben getroffen dan jezelf) hun leven zouden moeten inrichten en hun geld zouden moeten besteden. Dat is nog altijd volledig aan mensen zelf en als iemand het voor elkaar krijgt met zeer beperkte middelen toch "luxe" (wat is luxe eigenlijk? Wanneer is iets "luxe"?) dingen als paarden te houden dan geeft dat vooral aan dat iemand ver boven gemiddeld goed is in het beheren van geld.

Waarom zouden steeds de uitzonderingen de standaard voor de massa's moeten bepalen? Iedereen heeft een eigen levensstijl, prioriteiten, idee van luxe. En dat is mooi zo. Wat voor de een rijkdom is is voor de ander bittere armoede, en omgekeerd. Gun elkaar het licht in de ogen en de wereld zou zo'n stuk mooier zijn in plaats van afgunstig te kijken naar het gras dat bij de buren zoveel groener lijkt. Dat het misschien grotendeels een mat onkruid is zie je van een afstandje immers niet. De hoeveelheid werk die erin zit ook niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:42

KoudbloedKim schreef:
Onali schreef:
Moet dit nou? Zo'n reactie? Zie je mij dit érgens zeggen dan?

Nee, maar om even recht te trekken dat werkende mensen ook niet gelijk staat als 'alles kunnen veroorloven' ;)
Is verder geen aanval.

luuntje schreef:
Onali maar je ben niet ziek zoals KBK.
Heel vervelend dat je wei ig geld te besteden hebt.
Dat heeft nils met de portemonnee, uitgavepatroon van anderen te maken.

Ik zit al wat langer in het topic, dus dit is meer een samenvatting van 20 pagina's geleden :')

Zoals MarlindeRoos ook al zei, het minimumloon op haar leeftijd ligt 50 euro lager!!!!! dan de wajong.

Dat is toch vreemd? Je wordt er bijna voor gestraft om te werken.

MarlindeRooz schreef:
Ik heb even gekeken... het minimumloon van mijn leeftijd ligt 50 euro lager dan een wajong uitkering. :')
Dan is het heeeel aantrekkelijk om lekker van dat geld biertjes te drinken en zwart bij te beunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:46

Onali schreef:
Zoals MarlindeRoos ook al zei, het minimumloon op haar leeftijd ligt 50 euro lager!!!!! dan de [***].

Dat is toch vreemd? Je wordt er bijna voor gestraft om te werken.
Dan moet je ook naar haar leeftijd kijken, Marlinde is 19.
Het minimumloon voor mijn leeftijd ligt namelijk altijd nog ruim 500 euro hoger dan mijn [***].
Wat ik niet gek vind, voor daar weer conclusies uit worden getrokken. :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:51

Tendance schreef:
Maar goed, mijn heerlijke kalm aan doe weekend is weer voorbij, ik zoek mijn bed op en ga morgen weer fijn de hele dag aan het werk.

Want ik heb uit deze hele discussie namelijk 1 bevestiging gehad, die ik regelmatig krijg, maar altijd goed is om je aan te herinneren: Dat ik het getroffen heb om iedere werkdag weer te werken met zo'n stel heerlijke pubers en dat ik niet werkloos thuis hoef te zitten of moet zitten, omdat ik om welke reden dan ook niet zou kunnen.
Denk dus niet, dat ik niet met jullie te doen heb, want dat heb ik wel degelijk. Wat mijn standpunt dan ook moge zijn, ik begrijp heus wel dat een groot gedeelte niets liever zou willen, dan mijn plekje opvullen.

En dit moet absoluut niet als een aanval naar iemand toe gelezen worden, maar gewoon een dankbaar woordje over mijn eigen leven en werk.

Ik denk dat niemand dit als een aanval ziet hoor! Je mag er ook gewoon heel dankbaar voor zijn. Natuurlijk is het voor ons niet bepaald leuk om te lezen, maar je mag blij zijn dat je het beter hebt dan een ander. Dat is hartstikke normaal en iedereen hier zal dat begrijpen. :)

Onali, dat is verkeerde info. Wajong is ook leeftijsverbonden en is 75% of 70% van het minimunloon. Zéker dus niet hoger.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:53

Als je 23 jaar bent en niet kan werken, 0 euro inkomen hebt, krijg je ongeveer 370 euro bruto minder dan het minimum loon. Net even uitgerekend.

Lijkt me niet verstandig om dat te minderen. Ik denk dat je daarmee namelijk net rond kan komen met een vrij goedkoop huurhuis.

Echter, wat mij betreft wel wat minderen afhankelijk van evt. inkomen van partner :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:57

Ik ben 29 en krijg ruim 500 euro minder dan het minimumloon van 2014, dus dat is dan wel vreemd.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:59

luuntje schreef:
Ik maak mij nuttig op andere manieren.
Op tijden dat het lukt.

Daar zeg je me wat. Ik zou het goed vinden als iedereen dit deed. Of je nu een fulltime baan hebt of een uitkering. Zoals eerder gezegd komen we tijd te kort. De wereld zou er mooier uitzien als eenieder, ook al is het maar een klein gebaar, iets zou doen voor een ander wanneer dit kan en uitkomt.

Inspiratie:
Een jongen uit de buurt gaat kaarten met de oudjes, soms vier keer per week soms twee weken niet. Dat hangt van zijn mentale gesteldheid af.
Vrouwtje met pensioen, lichamelijk in de kreukels maar nog bij de pinken begint in oktober met het schrijven van persoonlijke kerstkaarten voor iedereen in het verzorgingstehuis.
Vrouw met MS, jong maar medisch niet verantwoord om kinderen te nemen. Gaat op woensdagmiddag naar de basisschool in de buurt om twee kindjes op te halen. Bij goed weer stoppen ze onderweg bij de speeltuin. Het kost haar veel energie maar ze haalt veel voldoening uit de kids.

Het gaat vaak om sociaal contact, aanspraak en nuttig gevonden worden. Het zijn kleine dingen die de wereld veranderen. Dat hoeft niet eens structureel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:04

Klopt. :j Helemaal mee eens.

Het zal misschien niet echt veel bijdragen, maar ik doe dit met foto's.
Ongeveer een jaar geleden kreeg een stalgenootje een vreselijke diagnose.
Ik heb toen als verrassing foto's gemaakt van haar paard waar ze erg blij mee was.
Dit doe ik vaker voor mensen, gewoon uit mezelf en zonder er geld voor te vragen.
Vooral als er een verhaal achter zit.
Het paardje van een ander stalgenootje heeft spat, dan bied ik aan om d'r eens mooi op de foto te zetten voor het echt slechter wordt.
Het is geen groot iets, maar ik merk wel dat ik er mensen vaak erg blij mee maak.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:10

KoudbloedKim schreef:
Ik ben 29 en krijg ruim 500 euro minder dan het minimumloon van 2014, dus dat is dan wel vreemd.

Huh hoe kan dat dan? Want net even beide opgezocht en in 2015 is voor 23 jaar en ouder de wajong gezet op 1477 brutto (net als in 2014 en 2013) en het minimumloon voor iemand van 23 jaar en ouder staat op 1507 brutto...is maar 30 euro minder.
Die 1477 is dan wel als je echt 100% bent afgekeurd, maar begreep uit eerdere berichten in dit topic dat jij 100% bent afgekeurd.

info hoogte wa jong http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -je.html#5 is dan wel tot 2015 zie ik nu...gegevens over 2015 kon ik zo snel niet vinden

info minimumloon http://www.minimumloon2015.nl/
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-05-15 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:12

Amelandfreak schreef:
Janneke2 schreef:
Er zou volgens mij veel winst te behalen zijn ( in het welzijn van de werkeloze in kwestie, alsook maatschappelijk belang) als er meer gekeken zou worden naar werk op maat.
De werkbelasting en het niveau kan dan worden aangepast worden aan het individu.. Of dit maatschappelijk haalbaar is en of er voldoende werk op maat is de vraag.

Dit kan. Het kan heel erg goed - maar het is een kwestie van "omdenken" en van.... WILLEN

Puur economisch is zoiets als een basisinkomen voor iedereen gewoon haalbaar. Wie dat wil of moet laat het daarbij - en wie er naast wil werken kan en mag dat.
Erg veel regels kunnen dan de deur uit,uitkeringgsinstanties, recherche: gewoon niet nodig.
En we varen er allemaal wel bij

Citaat:
Janneke, Ik denk dat dit in theorie haalbaar kan zijn.. Wat ik mij afvraag is of men op zo'n manier de motivatie om jongeren te stimuleren om een goede studie / loopbaan na te streven niet enorm afremt. Mensen die hard willen werken, willen hier toch ook wel iets voor terug zien qua financien.. Ik denk niet dat het electoraat in Nederland dit zal ondersteunen..

Het is al tientallen keren uitgewerkt en het is mogelijk.
"In theorie", want de praktijk is oa weerbarstig: jongeren barsten over het algemeen van enthousiasme: dingen willen leren, de wereld ontdekken en wat al niet.
En voor de meeste mensen is geld gelukkig niet de belangrijkste motiverende factor - maar daarna wordt het ingewikkeld.
(Loon enzo is kwantificeerbaar, enthousiasme en motivatie zijn dat niet, en daarmee komen de problemen: "dat kent de economie niet". Omdenken en willen, dus. )
En in belangrijke sectoren als zorg en onderwijs geldt dat geld niet doorslaggevend moet zijn. Over het algemeen werkt men daar keihard tegen een laag salaris.

En wie lekker veel wil verdienen en rijk worden: dat mag, zolang je het maar eerlijk doet - dat is juist ook bij een basisinkomen volledig iemands eigen keuze en verantwoordelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-05-15 23:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:12

xxCYNNxx schreef:
KoudbloedKim schreef:

Huh hoe kan dat dan? Want net even beide opgezocht en in 2015 is voor 23 jaar en ouder de wajong gezet op 1477 brutto (net als in 2014 en 2013) en het minimumloon voor iemand van 23 jaar en ouder staat op 1507 brutto...is maar 30 euro minder.
Die 1477 is dan wel als je echt 100% bent afgekeurd, maar begreep uit eerdere berichten in dit topic dat jij 100% bent afgekeurd.

info hoogte wa jong http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -je.html#5

info minimumloon http://www.minimumloon2015.nl/

Hm, daar kom ik niet op uit als ik het hier uitreken :+
http://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/
(helemaal naar beneden scrollen)