Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:05

Oomens, ik denk dat je mij verward met iemand anders. Ik heb alleen een opmerking gemaakt over zo'n doek. Ik heb het niet gehad over moeders dwingen om thuis te blijven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:06

Amen to that Oomens

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:07

Gillbo schreef:
Sees schreef:
Saroanda, onzin? Beetje respect naar andere mensen noem ik dat. Alsof dat kind daar een trauma aan overhoudt...

Houd jij er wel een trauma aan over als je een klein stukje huid ziet.

Nee, maar dat is ook al eerder aangegeven. Het is niet het stukje huid op zich, want borsten kunnen heel mooi zijn.
Het is dat wat met borstvoeden samenhangt. Vieze (ja, ik gebruik dat woord) kwijl en andere lekkende vloeistoffen of het idee dat die erbij horen.

Om toch een vergelijking te maken: als een stelletje voor mijn neus aan elkaar gaat zitten kluiven/tongzoenen/lebberen, dan vind ik dat onsmakelijk, ookal zijn de tongen in kwestie niet zichtbaar (want diep in de andere partij verstopt) en weten ze druppelend kwijl tot een minimum te beperken.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:09

Ik vind het ook niet fijn als er iemand rookt op een terras, maar het mag nou eenmaal en dat heb ik dan te accepteren. Ik zeg er niets van en zal iemand er ook niet om veroordelen, diegene overtreed geen wetten. Ik maak me er ook niet druk om, die paar minuten kan ik wel even de andere kant opdraaien.

Ik erger me sowieso vrijwel nergens (openlijk) aan. Ik ben verbaasd over de frustraties die hier heersen. Waar kunnen mensen zich druk om maken? Als we allemaal wat toleranter zijn zou de wereld een stuk mooier zijn.
Laatst bijgewerkt door saroanda op 27-05-14 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:10

Verdraagzaam zijn scheelt een boel ;)
Zolang mensen geen fysiek of geestelijk geweld gebruiken naar elkaar vind ik een heleboel prima.
Make love not war :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:11

saroanda schreef:
Oomens, ik denk dat je mij verward met iemand anders. Ik heb alleen een opmerking gemaakt over zo'n doek. Ik heb het niet gehad over moeders dwingen om thuis te blijven.

Sorry, dan had ik dat mis. Ik doelde daarmee trouwens ook niet op jou persoonlijk, maar op de voorstanders van borstvoeding in het openbaar die in dit topic vroegen of tegenstanders ervan soms vonden dat iedereen die borstvoeding gaf dan maar thuis moest blijven.
Daarom nogmaals mijn reactie: nee, dat vind ik niet, zolang zij in het openbaar discreet proberen te voeden. Daarvoor zijn allerlei mogelijkheden te verzinnen of te koop, waaronder bovenstaande doek, maar ook een hoek van het terras opzoeken en met de rug naar een buurtafeltje gaan zitten, behoort tot de mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:11

Er zijn vast een boel kinderen die zo'n doek over het hoofd eng vinden, of benauwend. Leg maar eens een doek over het hoofd van kinderen die oud genoeg zijn om het eraf te trekken, 99% van de kinderen zal dat ook doen. Als een soort van reflex, zonder dat ze dat aangeleerd is.

Anoniem

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:15

De vergelijking met roken vind ik erg krom, ik duw een toeschouwer tijdens het borstvoeden geen kankerverwekkende stoffen door de keel /neus :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:15

saroanda schreef:
Ik vind het ook niet fijn als er iemand rookt op een terras, maar het mag nou eenmaal en dat heb ik dan te accepteren. Ik zeg er niets van en zal iemand er ook niet om veroordelen, diegene overtreed geen wetten. Ik maak me er ook niet druk om, die paar minuten kan ik wel even de andere kant opdraaien.

Ik erger me sowieso vrijwel nergens (openlijk) aan. Ik ben verbaasd over de frustraties die hier heersen. Waar kunnen mensen zich druk om maken? Als we allemaal wat toleranter zijn zou de wereld een stuk mooier zijn.

Op het moment dat ik naast jou zou zitten en jij geeft aan last te hebben van mijn rook, vind ik het een hele kleine moeite om even te gaan verzitten of mijn sigaret uit te maken.
Moet je het wel ff aangeven, want ik kan niet ruiken dat jij er last van hebt...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:16

Zo'n doek werkt helaas niet qltijd, mijn zoontje zal daaronder heel erg gaan zweten, doet hij al met alleen maar een hydrofiel doek.

Weet niet meer wie het schreef, maar iemand zei dat vrienden het idee van wat een moeder aan het doen is al vies vinden (zonder dat ze dus iets kunnen zien) zulke mensen kunnen zelf maar het beste in hun huis blijven zitten, want zo kun je wel van alles bedenken wat mensen doen en het vies vinden (een zwangere vrouw bijvoorbeeld, op Maria na is het nog nooit iemand gelukt zwanger te worden zonder het uitwisselen van lichaamsvocht ;) )

Las ook nog iets over boertjes etc. over het algemeen zijn dat de fv kinderen die een boertje moeten laten na het eten, moeten we die mensen dan ook maar vragen te vertrekken?

Ik zou mij ook aan vreselijk veel dingen kunnen ergeren maar ik let in die zin niet teveel op andere mensen. Zelf probeer ik zoveel mogelijk met andere rekening te houden, en zolang mensen niet luidruchtig smakken/schreeuwen/neus snuiten of ophalen of heel erg stinken dan zal ik niet merken dat iemand iets doet wat ik vervelend zou vinden als ik erop zou letten.

Er is overigens eerder in het topic wel eens gezegd dat je bv maar thuis moest doen, en als je het niet kon plannen kon je maar beter thuis blijven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:16

Sees schreef:
Saroanda, onzin? Beetje respect naar andere mensen noem ik dat. Alsof dat kind daar een trauma aan overhoudt...

Ik geef geen borstvoeding, maar ik snap heel goed dat borstvoedende niets in zo'n doek zien. Daarbij lijkt het me verre van handig omdat je zelf niets ziet (nu heb ik er geen ervaring mee, maar makkelijk lijkt me anders). Nog even en vrouwen moeten tijdens het voeden met kind en al in een tipi gaan zitten :+ Wellicht een optie voor mensen die borstvoeden echt afschuwelijk, vies en niet aan te zien vinden; neem je eigen tipi mee :+

Ik snap werkelijk waar heel de heisa niet. Hoe vaak kom je eigenlijk vrouwen tegen die borstvoeding geven? Ik zie het nauwelijks. Nu kan ik me daar totaal niet aan storen en ik vind het doodnormaal maar borstvoedende vrouwen en baby's die borstvoeding krijgen zijn, zoals al eerder is gezegd, gewoon onderdeel van de maatschappij.
Ik kan het begrijpen dat je het niet fijn vindt om te zien, maar dan draai je toch om/ loop je toch verder of kijk je even de andere kant op. Je hoeft er toch niet naar te kijken?

Ik zie dagelijks dingen waar ik niet van gecharmeerd ben, maar dat houd je toch altijd. Smakkende mensen, neuspeuterende mensen, mensen die op straat rochelen, zeer schaars geklede vrouwen, mannen met bouwvakkersdecolleté, mannen met mouwloze shirts en veel okselhaar .... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vind het allemaal niet fijn om naar te kijken. Maar dan kijk ik gewoon de andere kant op, loop door of ik accepteer het gewoon. Ik vind het zo zonde van mijn energie om continue te kijken naar hetgeen ik niet fijn vind en me daar continue aan te storen.
Ik kijk dan liever naar iets anders, iets dat ik wel fijn vind om te zien. Leven en laten leven. In de maatschappij wordt je dagelijks geconfronteerd met dingen die je niet fijn vindt. Door ook die dingen te accepteren, en dat wilt niet zeggen dat je het fijn vindt of goedkeurt, maak je het voor jezelf gewoon veel makkelijker en leuker. Wat meer verdraagzaamheid zou geen kwaad kunnen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 27-05-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:19

LadyMadonna schreef:
saroanda schreef:

Op het moment dat ik naast jou zou zitten en jij geeft aan last te hebben van mijn rook, vind ik het een hele kleine moeite om even te gaan verzitten of mijn sigaret uit te maken.
Moet je het wel ff aangeven, want ik kan niet ruiken dat jij er last van hebt...

Dat is heel vriendelijk van je. Maar voor mij hoeft het niet. Ik accepteer gewoon dat er in de buitenlucht gerookt mag worden. Nou ben ik misschien qua roken wat toleranter omdat ik zelf ook jaren gerookt heb :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:21

saroanda schreef:

Er zit een verschil tussen 'nou eenmaal mogen' en 'dan maar te accepteren hebben'. Een verschil tussen strafbaarheid en fatsoen. Sommige dingen mogen inderdaad, maar kun je best zo proberen te doen dat anderen daar zo min mogelijk last van hebben.
Zoenen mag, maar het wordt fatsoenlijker gevonden als je dat in de privésfeer of op een rustiger plekje doet.
Roken op een terras mag, maar je kunt er wel voor zorgen dat je niet uitblaast in het gezicht van degene naast je.
Borstvoeden in het openbaar mag, maar je kunt het wel zo doen dat niet iedereen daarvan mee hoeft te genieten.

Ik zal er zeker niet zomaar iets van gaan zeggen wanneer iemand daarin niet zo discreet is, maar ik zal mij er waarschijnlijk wel aan storen, en mogelijk ook een tafeltje opschuiven of er met mijn rug naartoe gaan zitten.
Dat wordt door sommige borstvoeders (gelukkig een kleine minderheid) helaas toch als verkeerde reactie van mijn kant opgevat, want 'iedereen moet toch eens gaan inzien dat borstvoeding iets heel natuurlijks is'.

Dat laatste is trouwens ook wat mij vooral stoort van de krampachtige voorstanders (de 'borstvoedingsmafia' dus, en niet de 'gewone' borstvoedende moeders), dat zij vervolgens iedere vergelijking met andere 'heel natuurlijke' processen die je niet in het openbaar doet, als extreem ongepast bestempelen.
Dan krijg je reacties als onderstaande
Citaat:
Als bv geven met poepen vergeleken gaat worden dan stap ik uit deze discussie want dat zijn toch wel echt heel verschillende dingen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:23

Jes schreef:
want zo kun je wel van alles bedenken wat mensen doen en het vies vinden (een zwangere vrouw bijvoorbeeld, op Maria na is het nog nooit iemand gelukt zwanger te worden zonder het uitwisselen van lichaamsvocht ;) )

Ook dat zwanger worden is iets wat ik niet zo nodig van anderen hoef te zien. Zelfs niet als het daadwerkelijke uitwisselen van lichaamsvocht buiten beeld blijft omdat dat inwendig gebeurt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:28

Anoniem schreef:
De vergelijking met roken vind ik erg krom, ik duw een toeschouwer tijdens het borstvoeden geen kankerverwekkende stoffen door de keel /neus :')

Het mág echter wel ;).

En aan uitgebreid zoenen zouden veel mensen in dit topic zich aan storen maar daar wordt dan weer niet op gereageerd.

Het gaat om respect voor elkáár er dat komt van twee kanten. Een doek/sjaal is niet respectloos, niet naar je kind, niet naar jezelf. Kleine moeite, groot plezier :j. Een sjaal achter je schouder, voorlangs trekken ze er niet zo makkelijk vanaf en zou je ook gebruiken als je kindje pal in de zon zit dus wat is het verschil?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:30

Delphi, ik heb het idee dat jullie nog steeds niet snappen wat ik bedoel :o. Mensen mogen zich overal aan ergeren zo lang het maar niet aan het in het openbaar voeden is :D.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:32

saroanda schreef:
Sees schreef:

Tja ik vind het respectloos naar mezelf en kind toe om zo'n doek te gebruiken.

Maar waarom dan? Ik heb in eerste instantie ook mijn kindjes en mijzelf bedekt. Later werd ik handig dat het niet nodig was en weer later lieten de kindjes bedekken niet toe maar kon ik ook beter rekening houden met de klok en dus een beetje plannen.
Bedekken is niet respectloos, maar geeft ook rust

Zahlina

Ik kom na 41 pagina's ook maar eens binnen vallen in dit topic. Ik geef Zelf borstvoeding aan mijn 1 jaar oude dochter, woon in een land wat bekent staat om het preuts zijn maar tot op vandaag maar eenmaal een rare reactie gehad terwijl Ik borstvoeding gaf in het openbaar. Dit was een moeder die de ogen van haar kindje afdekte. Ik doe bewust aan niet discreet borstvoeding, het kan me echt niet scheelt dat andere mijn borst zien. Ik moet hier voldoende onaantrekkelijke manner borsten zien of bij vrouwen dikke bloke buiken. Ik snap niet dat er zo moeilijk wordt gedaan over borsten, 50% van de bevolking heeft ze of krijgt ze. Ik heb mij dan ook nog nooit afgezonderd terwijl mijn dochter honger had. En eerlijk is eerlijk, Ik krijg eigenlijk alleen maar complimenten van Mensen en zo af en toe een man die verlekkerd zit te kijken maar ook dat kan me niet schelen.

Sees

oomens schreef:
Er zit een verschil tussen 'nou eenmaal mogen' en 'dan maar te accepteren hebben'. Een verschil tussen strafbaarheid en fatsoen. Sommige dingen mogen inderdaad, maar kun je best zo proberen te doen dat anderen daar zo min mogelijk last van hebben.
Zoenen mag, maar het wordt fatsoenlijker gevonden als je dat in de privésfeer of op een rustiger plekje doet.
Roken op een terras mag, maar je kunt er wel voor zorgen dat je niet uitblaast in het gezicht van degene naast je.
Borstvoeden in het openbaar mag, maar je kunt het wel zo doen dat niet iedereen daarvan mee hoeft te genieten.

Ik zal er zeker niet zomaar iets van gaan zeggen wanneer iemand daarin niet zo discreet is, maar ik zal mij er waarschijnlijk wel aan storen, en mogelijk ook een tafeltje opschuiven of er met mijn rug naartoe gaan zitten.
Dat wordt door sommige borstvoeders (gelukkig een kleine minderheid) helaas toch als verkeerde reactie van mijn kant opgevat, want 'iedereen moet toch eens gaan inzien dat borstvoeding iets heel natuurlijks is'.

Dat laatste is trouwens ook wat mij vooral stoort van de krampachtige voorstanders (de 'borstvoedingsmafia' dus, en niet de 'gewone' borstvoedende moeders), dat zij vervolgens iedere vergelijking met andere 'heel natuurlijke' processen die je niet in het openbaar doet, als extreem ongepast bestempelen.
Dan krijg je reacties als onderstaande
Citaat:
Als bv geven met poepen vergeleken gaat worden dan stap ik uit deze discussie want dat zijn toch wel echt heel verschillende dingen.

Dank je Oomens, jij verwoord iedere keer pecies wat ik bedoel!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:35

Zahlina schreef:
Ik kom na 41 pagina's ook maar eens binnen vallen in dit topic. Ik geef Zelf borstvoeding aan mijn 1 jaar oude dochter, woon in een land wat bekent staat om het preuts zijn maar tot op vandaag maar eenmaal een rare reactie gehad terwijl Ik borstvoeding gaf in het openbaar. Dit was een moeder die de ogen van haar kindje afdekte. Ik doe bewust aan niet discreet borstvoeding, het kan me echt niet scheelt dat andere mijn borst zien. Ik moet hier voldoende onaantrekkelijke manner borsten zien of bij vrouwen dikke bloke buiken. Ik snap niet dat er zo moeilijk wordt gedaan over borsten, 50% van de bevolking heeft ze of krijgt ze. Ik heb mij dan ook nog nooit afgezonderd terwijl mijn dochter honger had. En eerlijk is eerlijk, Ik krijg eigenlijk alleen maar complimenten van Mensen en zo af en toe een man die verlekkerd zit te kijken maar ook dat kan me niet schelen.

Nou ja en dit vind ik dus asociaal, sorry ik kan het ook niet anders verwoorden :o. Als je wéét dat mensen er aanstoot aan kunnen nemen, is het toch een kleine moeite om een beetje rekening te houden met een ander?

Nogmaals, ik ga ook weer lekker asociaal zitten roken en uitgebreid tongen op het terras...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:40

Hoe zo asosicaal. Wat moet Ik met die vieze borsten van te dikke mannen of de blubber buiken van vrouwen, die worden ook niet afgedekt, ALS Ik het niet wil zien dan kijk Ik niet, het zelfde met mijn borsten. Wil Je het niet zien dan kijk Je gewoon niet. Het zijn maar borsten, niets meer niets minder, wij hebben er Zelf een lust object van gemaakt terwijl ze dat helemaal niet zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:46

Zahlina schreef:
Hoe zo asosicaal. Wat moet Ik met die vieze borsten van te dikke mannen of de blubber buiken van vrouwen, die worden ook niet afgedekt, ALS Ik het niet wil zien dan kijk Ik niet, het zelfde met mijn borsten. Wil Je het niet zien dan kijk Je gewoon niet.

Hier verwoord je precies waarom het asociaal is. Je houdt geen rekening met de gevoelens van een ander en vindt dat die ander zich maar moet aanpassen als jouw gedrag overlast veroorzaakt. Voor zo'n houding wordt doorgaans het woord asociaal gebruikt.
Dat die te dikke mannen met blubberbuiken ook asociaal zijn, doet daar niets aan af.
Citaat:
Het zijn maar borsten, niets meer niets minder, wij hebben er Zelf een lust object van gemaakt terwijl ze dat helemaal niet zijn.

Dat zijn ze wel, zie daarvoor ook mijn uitleg in deze post.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:49

Wederom bedankt oomens, ik kan jou maar beter laten verwoorden wat ik bedoel want dat komt blijkbaar beter over ;).

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:55

Sees schreef:
Wederom bedankt oomens, ik kan jou maar beter laten verwoorden wat ik bedoel want dat komt blijkbaar beter over ;).

Geen dank :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:57

Zahlina schreef:
Ik doe bewust aan niet discreet borstvoeding, het kan me echt niet scheelt dat andere mijn borst zien.

Wat moet ik me hier bij voorstellen? Whop, shirt uit, tieten op tafel? Of?

:?