Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:33

Ik ben Nederlands en hoor bij de 4% die het prima vind dat zwarte piet nu echt afgeschaft word. :)
Ik krijg een akelig gevoel bij de pieten die cadeautjes inpakken, werken voor de sint met z'n witte handschoenen, rood fluwelen jas en gouden staf, ringen. Vooral ''domme piet'' vind ik echt niet om te lachen.
En ik vind het niet in onze multi-culturele samenleving passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:37

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:39

Zou zo'n iemand geen opvoeding hebben gehad? Geen respect mee hebben gekregen? Waar is het misgegaan? Vind het ook ongelooflijk.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:57

hannahaapje schreef:
Ik ben Nederlands en hoor bij de 4% die het prima vind dat zwarte piet nu echt afgeschaft word. :)
Ik krijg een akelig gevoel bij de pieten die cadeautjes inpakken, werken voor de sint met z'n witte handschoenen, rood fluwelen jas en gouden staf, ringen. Vooral ''domme piet'' vind ik echt niet om te lachen.
En ik vind het niet in onze multi-culturele samenleving passen.

Witte handschoenen was vroeger etiquette voor iemand van status.
Dat kan dus Sinterklaas zijn maar ook een rijke aangetrouwde dame.

Waarom is Martha Stewart die in haar televisie programma een uur lang kerst cadeau's leuk inpakt voor de (klein)kinderen wel leuk
maar mogen en stel jolige Pieten niet zingend en grappend cadeau's inpakken?

Waarom is domme piet niet grappig maar zijn domme blondjes wel geaccepteerd?
Het is slechts een typetje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:04

Afbeelding

Meanwhile in Irak... Cultureel erfgoed ook nog :D.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:06

Waar ik bang voor was gebeurd nu in het echt... De boel escaleert en waarom?????

De verdraagzaamheid is op dit moment ver te zoeken. Ik vindt het echt jammer dat het zover is gekomen... Ik woon bijna 2 jaar in Duitsland en ik mis het Sinterklaas feest. Ik heb nooit zwarte piet met slaaf in verbinding gebracht.
Wat ik aan reacties op Facebook, hier en overal lees is behoorlijk heftig.

Hoe stoppen we deze snelheidstrein van over en weer gooien van nare opmerkingen? Het blijft nu nog bij opmerkingen, maar ook mijn eerste gedachte was dat de Sinterklaas intocht niet meer zoals voorheen gaat zijn...

papagroom

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:23

Als iedereen die piet wil behouden zn avatar nou eens verandert.....ik heb t goede voorbeeld al gegeven.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:46

Wie wordt er nou gediscrimineerd? Blanken worden afgeschilderd als slavenhandelaars. Huilen zeg, mijn betovergroot-opa had misschien slaven ja, maar ik zie (en met mij neem ik aan alle blanke mensen) donkere mensen toch niet als slaven? Mag ik mij nu ook gediscrimineerd voelen en wil iemand mij alsjeblieft serieus nemen?

:r

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:50

Tiepfoudt schreef:
Wie wordt er nou gediscrimineerd? Blanken worden afgeschilderd als slavenhandelaars. Huilen zeg, mijn betovergroot-opa had misschien slaven ja, maar ik zie (en met mij neem ik aan alle blanke mensen) donkere mensen toch niet als slaven? Mag ik mij nu ook gediscrimineerd voelen en wil iemand mij alsjeblieft serieus nemen?

:r

Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 01:49

Zoals ik al eerder zei klopt bovenstaand verhaal niet, maar het zou wel een goed idee zijn om dit aan de traditie toe te voegen. Ik las ergens anders het idee op de viering van de afschaffing van de slavernij te verbinden aan het Sinterklaasfeest. Vind ik wel een heel strak plan. Ze willen toch al dat er meer aandacht is voor het slavernijverleden van Nederland dus dan sla je twee vliegen in een klap.
Dan kan Zwarte Piet blijven maar krijgt het positiever lading voor de mensen die het nu als negatief zien. Voor de mensen die het nu al als positief zien verandert er in feite niets, behalve dat ze ook wat aandacht hebben voor het slavernijverleden van Nederland, wat nooit kwaad kan natuurlijk.

´Waarom lopen die donkere figuren zo te huppelen op straat en delen ze snoep uit ?´
´Ze vieren dat de slavernij is afgeschaft en trakteren daarom. We zijn allemaal blij voor ze.´ :D

Laat een televisiemaker er een mooie kinderfilm over maken, het Sinterklaasjournaal besteedt er wat aandacht aan, en de traditie is zo aangepast.

Iedereen kan natuurlijk ook voor zichzelf kiezen hoe zwaar je de nadruk wil leggen op het slavernij-aspect. Je kunt als ouders en als school zelf je accenten leggen en dingen zo groot of klein maken als je wilt. Dat is nu ook al zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 05:12

Toevallig las ik op internet dat men de Washington Post zelfs erover heeft geschreven. Ik heb toevallig een krant in bezit maar nergens te zien in de krant.
De gouden koets staat vol met racisme. Slavernij en ga zo maar door. Laten ze dat eerst maar rechttrekken!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 06:44

Ik zag vanmorgen op de herhaling van het sbs6 nieuws een surinaamse man die zelf altijd sinterklaas had gespeeld! Was een leuk gesprek om te zien.

Hij zei oa: het is een kinderfeest,waar bemoeien die volwassenen zich mee,die weten er niks van

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 06:58

Ik vind dat de hele adel van NL en Europa uitgebreid excuses moet aanbieden aan de bevolking vanwege het feit dat ze lijfeigenen hadden in de middeleeuwen. Ik voel me persoonlijk geraakt en gediscrimineerd hierdoor omdat (er grote kans is dat) mijn voorouders lijfeigenen waren. Bovendien is het een terugslag naar het tijdperk van lijfeigenen en horigen dat de adel überhaupt nog bestaat. VN, doe er wat aan! Verbied deze onacceptabele schending van de mensenrechten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:25

Laat heel Den Haag dan maar excuses aanbieden aan de werkende Nederlanders.
Wij zijn voortaan moderne slaven :P

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:31

Als dit serieus afgeschaft wordt zijn wij heel snel weg uit dit land. Alles gaat kapot.. afschuwelijk. Wordt er gewoon misselijk van.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:46

LindyH schreef:
Zoals ik al eerder zei klopt bovenstaand verhaal niet, maar het zou wel een goed idee zijn om dit aan de traditie toe te voegen. Ik las ergens anders het idee op de viering van de afschaffing van de slavernij te verbinden aan het Sinterklaasfeest. Vind ik wel een heel strak plan. Ze willen toch al dat er meer aandacht is voor het slavernijverleden van Nederland dus dan sla je twee vliegen in een klap.
Dan kan Zwarte Piet blijven maar krijgt het positiever lading voor de mensen die het nu als negatief zien. Voor de mensen die het nu al als positief zien verandert er in feite niets, behalve dat ze ook wat aandacht hebben voor het slavernijverleden van Nederland, wat nooit kwaad kan natuurlijk.

´Waarom lopen die donkere figuren zo te huppelen op straat en delen ze snoep uit ?´
´Ze vieren dat de slavernij is afgeschaft en trakteren daarom. We zijn allemaal blij voor ze.´ :D

Laat een televisiemaker er een mooie kinderfilm over maken, het Sinterklaasjournaal besteedt er wat aandacht aan, en de traditie is zo aangepast.

Iedereen kan natuurlijk ook voor zichzelf kiezen hoe zwaar je de nadruk wil leggen op het slavernij-aspect. Je kunt als ouders en als school zelf je accenten leggen en dingen zo groot of klein maken als je wilt. Dat is nu ook al zo.

Schitterend idee. :j Ik heb zwarte piet trouwens ook nooit als slaaf gezien en met slavernij geassocieerd. Sinterklaas wordt enkel in Nederland en België gevierd moeten we dan alle tradities maar afschaffen? Schaf dan ook maar alle religieuze feesten af, maar dan wel voor alle religies hé. Dus geen suikerfeest, geen pasen, kerstfeest, Chanukah of weet ik veel wat voor religieuze feesten er allemaal bestaan.

Goh nu begin ik die Britten toch wel wat beter te begrijpen dat ze aan sommige tradities blijven hangen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:11

Ik ben bang dat diegene die Zwarte Piet af probeert te schaffen zichzelf onsterfelijk belachelijk maakt. Sinterklaas zelf komt uit de tweede eeuw van de jaartelling, zwarte piet is er inderdaad veel later bij bedacht.

Dan is de grote vraag: waarom is Piet nou zwart? Aangezien we het over een fictief figuur hebben, zijn verklaringen als: "hij werd zwart van de roet" helaas nogal vergezocht. Om het te begrijpen, komt het dus neer op iets anders. In het begin zagen kinderen Sinterklaas en Zwarte Piet nooit. En wat ik uit mijn jeugd herinner, zag je sint en piet alleen maar op TV of in een optocht, op afstand.

Zo'n man in een rode mantel en een grote witte baard op een groot wit paard zouden toch wel erg opvallen, zelfs in het donker. Daarnaast was een eeuwenoude man ook niet direct in staat om alles zelf te doen. Daarom kwam de bedenker van Zwarte Piet met een helper die niet zo vlug zou opvallen in het donker: namelijk een Zwarte Piet. Evenveel discriminatie als de F-117 Nighthawk.

Voor diegenen die geloven dat de Amerikaanse kerstman geen Zwarte Piet heeft omdat dit discriminerend zou zijn, komt denk ik van een koude kermis thuis: De kerstman met zijn elfjes is inderdaad gebaseerd op de traditie van Sinterklaas, maar de kerstman is al in 1821 uitgebreid beschreven. Slavernij werd (in de Verenigde Staten) pas afgeschaft in 1865, dus de verwijdering van Zwarte Piet is niet gedaan om "politiek correct" te zijn, maar eerder om een racistische redenen: iemand met een zwarte huidskleur kon toch geen kindervriend zijn. Wederom een misvatting.

Overigens hebben creatieve geesten door de jaren heen wel Afrikaanse trekken aan Zwarte Piet gegeven en in sommige versie werd Zwarte Piet als dom neergezet. Ik ben opgegroeid met Piet Römer als Zwarte Piet, en die zette absoluut geen domme Piet neer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:25

Afbeelding

Nee onzin, maar dat plaatje boven slaat toch ook echt nergens op, dat is discriminatie, een fictief persoon toch niet...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:09

Vond deze ook wel goed.. :)
Afbeelding

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:10

Citaat:

Tja en als je dit héél goed leest, kun je hierop uitmaken dat de Sint aan kinderarbeid deed...
Niet dat ik de boel nu weer nog meer wil opblazen maar, even voor de beeldvorming.
Ik vind dit hele gedoe ook héél overdreven en vind dat we wel eens wat rustiger aan mogen doen wat betreft dit onderwerp. Als je ziet hoe alleen bokt al reageert...
Gelukkig heb ik geen twitter want ik denk dat ik daar helemaal gestoord van zou worden op dit moment, facebook is al erg.

Voor mij mag zwarte piet ook gewoon blijven maar ik snap de voors en tegens ook wel goed. Ook dit is weer een verhaal wat je van meerdere kanten kan/moet bekijken. Gewoon weg roepen heeft niet zo veel zin.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:31

Hoe kon Sinterklaas aan kinderarbeid doen? Zwarte Pieten zijn toch volwassen?
En hij bevreidde toch juist (kind)slaven?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:33

Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:50

Dat bericht in het AD, over die vrouw die door een jong kind zwarte piet is genoemd. Sorry hoor, maar een beetje huid mag je wel kweken. Nu alles weer in het teken staat van 5 december, elk wit paard is het paard van de Sint en hier en daar worden niet blanke mensen zwarte piet genoemd door kinderen.
En wel te bedenken dat die kinderen ook gerust midden in de winkel zeggen "kijk mama/papa, die man/vrouw is dik!"
Die vrouw in het AD kan toch wel begrijpen dat het kind dit niet discriminerend bedoeld? En over de pijn van de slavennij, volgens mij komt spreker in AD in kwestie niet uit de slavengeneratie zelf.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:51

die heeft zelf nog zweepslagen gehad.

kinderen zijn kinderen, daarom zeggen ze ook maffe dingen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:54

Ja inderdaad.... Mijn nichtje zei vorige week tegen een meisje die door een reden wat ik niet weet niet normaal liep doordat haar knieen niet konden buigen... zegt ze tegen dat meisje; "he joh loop eens niet zo raar"
Meisje kon er wel om lachen... ik schaamde me kapot... maargoed kinderen zeggen nou eenmaal wat ze denken daar kan je niet omheen..