Zoals ik al eerder zei klopt bovenstaand verhaal niet, maar het zou wel een goed idee zijn om dit aan de traditie toe te voegen. Ik las ergens anders het idee op de viering van de afschaffing van de slavernij te verbinden aan het Sinterklaasfeest. Vind ik wel een heel strak plan. Ze willen toch al dat er meer aandacht is voor het slavernijverleden van Nederland dus dan sla je twee vliegen in een klap.
Dan kan Zwarte Piet blijven maar krijgt het positiever lading voor de mensen die het nu als negatief zien. Voor de mensen die het nu al als positief zien verandert er in feite niets, behalve dat ze ook wat aandacht hebben voor het slavernijverleden van Nederland, wat nooit kwaad kan natuurlijk.
´Waarom lopen die donkere figuren zo te huppelen op straat en delen ze snoep uit ?´
´Ze vieren dat de slavernij is afgeschaft en trakteren daarom. We zijn allemaal blij voor ze.´

Laat een televisiemaker er een mooie kinderfilm over maken, het Sinterklaasjournaal besteedt er wat aandacht aan, en de traditie is zo aangepast.
Iedereen kan natuurlijk ook voor zichzelf kiezen hoe zwaar je de nadruk wil leggen op het slavernij-aspect. Je kunt als ouders en als school zelf je accenten leggen en dingen zo groot of klein maken als je wilt. Dat is nu ook al zo.