Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:57

Brainless schreef:
Ok nog eens
Ik help 1 dag per week mijn opa en oma, 2 middagen help ik op school.
Dan heb ik nog 3 ochtenden over zonder kids en dan doe ik mijn (extra) huishouden en probeer ik ook eens paard te rijden. Na school zwemles/club/andere zaken. Vrijdagmiddag doe ik de boodschappen met mijn jongste dochter die dan vrij is.
Zaterdagochtend naar mijn schoonouders, 's middags de boel om het huis.

Ik snap dat ook jij het heel druk hebt hoor. Je zal mij niet horen zeggen dat jij de hele dag niets doet.

Maar denk eens na over het feit dat jij je paard overdag kan rijden...

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:00

Fransje_70 schreef:
Het is niet meer van deze tijd om te teren op het geld van je man. Wees een volwaardig lid van de maatschappij en lever je (economische) bijdrage als mens, of je nou man of vrouw bent. Als je kinderen op school zitten de hele dag je huisje poetsen en boodschappen doen? Daar ben je toch zo mee klaar. Wat ga je dan de rest van de tijd doen? Het geld van je man opmaken of zo. Nee hoor, totaal niet meer van deze tijd. Ik erger me dood aan jonge vrouwen die geen geld verdienen maar t mannetje geld laten verdienen. Onze moeders hadden vaak geen keus, maar nu, kom op zeg! Ik heb trouwens ook 2 kinderen van 6 en 8, dus ik weet hoeveel er komt kijken bij een gezin draaiend houden.

Je mag wel eens een dagje met mij meelopen hoor, ik en alle andere thuisblijfmoeders doen wel veel meer als alleen maar het huishouden of het binnengekomen geld van mijn/hun man uitgeven..
Ik en vele andere thuisblijfmoeders vliegen van hot naar her, hebben vrijwilligers werk oa op school, dus om nu te zeggen dat wij geen volwaardig lid zijn van de economie..........Dan weet jij volgens mij meer als mij, want ik ben en voel me toch echt een volwaardig lid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:08

NatasjavE schreef:
Brainless schreef:
Ok nog eens
Dan heb ik nog 3 ochtenden over zonder kids en dan doe ik mijn (extra) huishouden en probeer ik ook eens paard te rijden. Na school zwemles/club/andere zaken. Vrijdagmiddag doe ik de boodschappen met mijn jongste dochter die dan vrij is.

Ik snap dat ook jij het heel druk hebt hoor. Je zal mij niet horen zeggen dat jij de hele dag niets doet.

Ik probeer het, vaak lukt dat geeneens. Mijn paarden staan nu bijna 1 maand stil....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:13

NatasjavE schreef:
Brainless schreef:
Ok nog eens

En niet alleen dat! Wat denk je van boodschappen, huishouden, sociale contacten, etc! Moet bij een werkende moeder toch echt allemaal in de avonden en weekenden. De werkende moeders hebben hetzelfde leven als de thuisblijfmoeder, alleen hebben ze er nog een -betaalde- baan bij.

Sluit me volledig aan bij Fransje, vind het ook erg conservatief.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:17

_O- Mijn man zegt dat ik moet stoppen met dit topic! :')
Hij vindt het onzin! Ik begon over 3 dagen werken voor hem maar hij slaat gelijk zijn hand in de lucht of ik niet wijs ben. :')

Hij zegt van de week op de radio te hebben gehoord dat er veel mensen met modaal salaris en 2-verdieners zijn juist dieper in de schulden zitten dan mensen die in hun uppie verdienen.

050206051012

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:19

Weet ik niet MB. Cyntje zei een paar pagina's geleden dat ze prima rond kunnen komen, maar in meerdere topics ben ik posts van haar tegengekomen van leningen die ze hebben lopen (in het verleden bij DSB), tja... daar heb ik dan weer mijn mening over (die ik nu wijs voor me houd :D ).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:21

Quellian schreef:
NatasjavE schreef:

En niet alleen dat! Wat denk je van boodschappen, huishouden, sociale contacten, etc! Moet bij een werkende moeder toch echt allemaal in de avonden en weekenden. De werkende moeders hebben hetzelfde leven als de thuisblijfmoeder, alleen hebben ze er nog een -betaalde- baan bij.

Sorry, maar ik vind dit echt gelul! :) Jouw oppas doet dat en je huisje blijft opgeruimd en schoon als je kind op KDV is. Ik als huismoeder doe en regel alles zelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:22

Quellian schreef:

1)
Ik heb tot 3 jaar terug gewerkt en juist omdat mijn sociale contacten naast mijn werk minimaal waren ben ik nu heel blij dat ik mijn eigen prive contacten beter kan onderhouden.

2)
Dus dan heb je naast je baan alsnog extra je huishouden... dus nog minder tijd voor je kinderen.

Dat wilde ik dus niet meer (en helemaal mijn man niet).
Ik vind het zorgen voor mijn kinderen belangrijker dan mij in alle bochten te moeten wringen om te kunnen blijven werken. (en dat voor netto bijna niets).

Ik wil absoluut niet zeggen dat ik het zwaarder heb dan moeders die ook nog werken, want ik weet hoe dat is. Maar dat is juist wel de reden geweest waarom ik (wij) besloten heb(ben) een stapje terug te doen en mijn energie te gebruiken voor mijn gezin.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:25

Quellian schreef:
Weet ik niet MB. Cyntje zei een paar pagina's geleden dat ze prima rond kunnen komen, maar in meerdere topics ben ik posts van haar tegengekomen van leningen die ze hebben lopen (in het verleden bij DSB), tja... daar heb ik dan weer mijn mening over (die ik nu wijs voor me houd :D ).

Oke, dat weet ik dan niet maar alle gezinnen zullen ook niet over 1 kam te scheren zijn. :)
Ze hebben het vaak over een algemeen beeld natuurlijk.

Kijk, ik heb veel vrienden waarbij het huis op 2 salarissen moest worden gezet omdat het anders niet haalbaar zou zijn. Dat is toch al een verplichting! Dan kun je niet anders. Bij ons is dat op 1 salaris gedaan en niet op 2, dat hebben wij nooit gewild. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:25

MamboBeach schreef:
Sorry, maar ik vind dit echt gelul! :) Jouw oppas doet dat en je huisje blijft opgeruimd en schoon als je kind op KDV is. Ik als huismoeder doe en regel alles zelf.

Wat doet mijn oppas? Ik heb geen oppas.
En mijn huis blijft opgeruimd? Hmmm... heb hier ook nog wat dieren rondlopen, die maken ook genoeg vuil, dus er moet toch echt wel elke dag gezogen (en gesopt) worden.
Ik wil je best een dagschema geven, maar het stofzuigen en poetsen moet toch echt in de avonduren gebeuren, net als de paarden, het koken, de boodschappen, etc. etc.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:28

Brainless schreef:
2)
Dus dan heb je naast je baan alsnog extra je huishouden... dus nog minder tijd voor je kinderen.

Ik heb een heel druk leven, maar zorg er echt wel voor dat mijn kind niets tekort komt :)
Ik vind het onwijs fijn om te horen dat mijn 8 maanden jonge boef enorm sociaal is, uitzonderlijk voor zijn leeftijd, ik ben er blij om dat hij lekker 3 dagen per week los van mama met andere kindjes kan spelen. Hij heeft het naar zijn zin :j
Ik vind het aan de andere kant belangrijk om mijn kind ook financieel een goede jeugd te geven. Mijn zoon zal niet hoeven werken om zijn rijbewijs of studie of weet ik het wat te halen, daar werk ik voor, dat gun ik mijn kind, ik heb voor hem gekozen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:29

@Quellian
Maar wat is het probleem nu??
Omdat ik tijd heb om 1x per week mijn paard te rijden overdag moet ik maar gaan werken??
Financieel is het niet nodig, mijn man heeft er geen problemen mee, sterker nog hij wil het zelfs, .....

Ik zeg niet dat ik het heel zwaar heb, ik erken dat werken en moeder zijn meer tijd vergt en dat gaat , in mijn ogen, dus ten kosten van mijn gezin. En wij hebben ervoor gekozen, toen het financieel kon, dat ik zou stoppen met werken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:29

Brainless schreef:
@Quellian

Er is geen probleem? Ik geef mijn mening, that's all :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:32

Quellian schreef:
Brainless schreef:
@Quellian

Er is geen probleem? Ik geef mijn mening, that's all :)

Jij vind dat ik moet gaan werken, maar waar baseer je dat dan op?

Mijn man kan niet minder gaan werken, en stel het zou kunnen dan moet ik 3 dagen werken voor hem 1 dag vrij. Dus 50/50 is in onze situatie niet haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:32

Ik heb niet het hele topic gelezen en reageer dus puur op op de topicvraag.

Ik vind dat een moeder thuis bij de kinderen hoort, dus een vrouw die werkt vind ik egoistisch.
Waarom neem je kinderen als je liever gaat werken?
De opvoeding van je kinderen is veel belangrijker dan de luxe die je ze kan bieden.
Ik heb geen kinderen maar zou het prima vinden om lekker op de zak van mijn man te teren ofwel het huishouden voor hem doen en lekker paard rijden of ieder maar gedeeltijk werken, zalig, nee loonslaaf zijn das fijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:34

Brainless schreef:
@Quellian
Omdat ik tijd heb om 1x per week mijn paard te rijden overdag moet ik maar gaan werken??
Financieel is het niet nodig, mijn man heeft er geen problemen mee, sterker nog hij wil het zelfs, .....

Ik zeg niet dat ik het heel zwaar heb, ik erken dat werken en moeder zijn meer tijd vergt en dat gaat , in mijn ogen, dus ten kosten van mijn gezin. En wij hebben ervoor gekozen, toen het financieel kon, dat ik zou stoppen met werken.

Heerlijk toch, als je het er samen over eens bent, iedereen gelukkig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:40

Brainless schreef:
Mijn man kan niet minder gaan werken, en stel het zou kunnen dan moet ik 3 dagen werken voor hem 1 dag vrij. Dus 50/50 is in onze situatie niet haalbaar.

Je moet zelf weten wat je doet, maar ik heb aangegeven dat het mij serieus mijn zelfrespect zou kosten. Ieder zo het zijne hoor, maar als ik iets wil kopen (en dan breng ik de helft van de centen binnen) dan vraag ik me al af of ik het wel kan maken tegenover vriendlief.
Ik hecht heel veel waarde aan mijn eigen inbreng, ben altijd een heel zelfstandig type geweest (toen ik alleen was had ik ook een auto voor de deur en 2 paarden in pension), werkte altijd heel hard voor mijn centen en dat doe ik nog steeds. Ik werk 4 dagen, mijn vriend werkt de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Vriendlief opperde afgelopen weekend dat hij wel elke week 5 dagen kan werken, dat ik terug kan naar 3 dagen, maar dat staat me niet aan... ook omdat je voor 24 uur moeilijk een zelfstandige baan vindt, ik wil geen duo-functie bekleden, wil mijn 'eigen toko' runnen, wederom mijn eigen zaakjes regelen. Het is voor mij belangrijk een balans te vinden tussen werk en prive, om 17.00 uur sluit ik de deur op het werk achter me en ben ik mama, maar vanaf 8.30 uur 's morgens ben ik toch echt weer de hardwerkende Diane die niet stilstaat bij haar thuissituatie (heb er ook altijd een hekel aan gehad om bv met collega's over mijn paarden te praten, dat is mijn prive-ding, gaat ze niets aan, ik kom daar om te werken). Ook werk ik de vrijdagavond thuis, als de kleine man naar bed gaat dan ga ik werken. Vriendlief gaat voetballen en ff wat drinken, mama gaat werken tot ze het zat is, niemand die er last van heeft, maar op die manier hoef ik me ook niet schuldig te voelen over de 2 paarden in pension, want dat kan makkelijk betaald worden.

SaskiaStar schreef:

Correctie: kinderen neem je niet, die krijg je.

SaskiaStar schreef:
Ik heb geen kinderen maar zou het prima vinden om lekker op de zak van mijn man te teren ofwel het huishouden voor hem doen en lekker paard rijden

:+
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 21-10-10 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:41

Quellian schreef:
MamboBeach schreef:

Wat doet mijn oppas? Ik heb geen oppas.
En mijn huis blijft opgeruimd? Hmmm... heb hier ook nog wat dieren rondlopen, die maken ook genoeg vuil, dus er moet toch echt wel elke dag gezogen (en gesopt) worden.
Ik wil je best een dagschema geven, maar het stofzuigen en poetsen moet toch echt in de avonduren gebeuren, net als de paarden, het koken, de boodschappen, etc. etc.

Denk je dat ik alles overdag kan doen? Dat is juist vaak het probleem dat er zo wordt gedacht. Ik sta vaak in de avond ook nog te poetsen. Onze jongste is nu een ontzettende handenbinder. Overdag vlieg ik overal naar toe, school, zwemles, vriendjes enz. Ik moet het vaak van de avonden en weekeinden hebben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:42

Quellian schreef:
Brainless schreef:
2)

Ik heb een heel druk leven, maar zorg er echt wel voor dat mijn kind niets tekort komt :)
Ik vind het onwijs fijn om te horen dat mijn 8 maanden jonge boef enorm sociaal is, uitzonderlijk voor zijn leeftijd, ik ben er blij om dat hij lekker 3 dagen per week los van mama met andere kindjes kan spelen. Hij heeft het naar zijn zin :j
Ik vind het aan de andere kant belangrijk om mijn kind ook financieel een goede jeugd te geven. Mijn zoon zal niet hoeven werken om zijn rijbewijs of studie of weet ik het wat te halen, daar werk ik voor, dat gun ik mijn kind, ik heb voor hem gekozen.

Ik ben ook bewust gekozen door mijn ouders maar heb wel zelf mijn rijbewijs moeten betalen. :) Vind ik zelf eigenlijk ook niet meer dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:44

Quellian schreef:
Brainless schreef:

Je moet zelf weten wat je doet, maar ik heb aangegeven dat het mij serieus mijn zelfrespect zou kosten. Ieder zo het zijne hoor, maar als ik iets wil kopen (en dan breng ik de helft van de centen binnen) dan vraag ik me al af of ik het wel kan maken tegenover vriendlief.
Ik hecht heel veel waarde aan mijn eigen inbreng, ben altijd een heel zelfstandig type geweest (toen ik alleen was had ik ook een auto voor de deur en 2 paarden in pension), werkte altijd heel hard voor mijn centen en dat doe ik nog steeds. Ik werk 4 dagen, mijn vriend werkt de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Vriendlief opperde afgelopen weekend dat hij wel elke week 5 dagen kan werken, dat ik terug kan naar 3 dagen, maar dat staat me niet aan... ook omdat je voor 24 uur moeilijk een zelfstandige baan vindt, ik wil geen duo-functie bekleden, wil mijn 'eigen toko' runnen, wederom mijn eigen zaakjes regelen. Het is voor mij belangrijk een balans te vinden tussen werk en prive, om 17.00 uur sluit ik de deur op het werk achter me en ben ik mama, maar vanaf 8.30 uur 's morgens ben ik toch echt weer de hardwerkende Diane die niet stilstaat bij haar thuissituatie (heb er ook altijd een hekel aan gehad om bv met collega's over mijn paarden te praten, dat is mijn prive-ding, gaat ze niets aan, ik kom daar om te werken). Ook werk ik de vrijdagavond thuis, als de kleine man naar bed gaat dan ga ik werken. Vriendlief gaat voetballen en ff wat drinken, mama gaat werken tot ze het zat is, niemand die er last van heeft, maar op die manier hoef ik me ook niet schuldig te voelen over de 2 paarden in pension, want dat kan makkelijk betaald worden.

SaskiaStar schreef:

Correctie: kinderen neem je niet, die krijg je.

SaskiaStar schreef:
Ik heb geen kinderen maar zou het prima vinden om lekker op de zak van mijn man te teren ofwel het huishouden voor hem doen en lekker paard rijden

:+

Dit bedoelde ik in de zin van als je kinderen niet wilt kan je in deze tijd er voor kiezen om ze niet te krijgen.
Ik weet heel goed dat voor sommige de keus er niet is, die kunnen ze gewoon niet krijgen maar daar doelde ik niet op ik doelde op dat het niet krijgen een keuze kan zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:44

MamboBeach schreef:
Ik ben ook bewust gekozen door mijn ouders maar heb wel zelf mijn rijbewijs moeten betalen. :) Vind ik zelf eigenlijk ook niet meer dan normaal.

Ik heb ook alles zelf betaald, financieel zeer zware tijden gekend en dat wil ik niet meer :)
Voor nu zeg ik dat mijn kind de hele wereld van me kan krijgen, niet zal hoeven werken tot hij klaar is met studeren, maar ik denk dat ik over een jaar of 16 ook wel ga gillen dat ie met z'n luie kadaver uit z'n nest moet komen. Maar dit zijn ook dingen die me ervan weerhouden om een 2e kind te krijgen, ik wil financieel alle ruimte hebben voor de ene kleine man.

Saskiastar, je vergeet dat veel mensen niet werken omdat ze het willen, maar omdat het moet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:50

Q, is jouw ding maar jullie situatie met zo'n ukkie van onder de 4 jaar zou mij echt aan het hart gaan en zou ik niet (vrijwillig) op kunnen brengen! :n Zoals je jullie werksituatie beschrijft... :

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:53

Quellian schreef:
MamboBeach schreef:

Ik heb ook alles zelf betaald, financieel zeer zware tijden gekend en dat wil ik niet meer :)
Voor nu zeg ik dat mijn kind de hele wereld van me kan krijgen, niet zal hoeven werken tot hij klaar is met studeren, maar ik denk dat ik over een jaar of 16 ook wel ga gillen dat ie met z'n luie kadaver uit z'n nest moet komen. Maar dit zijn ook dingen die me ervan weerhouden om een 2e kind te krijgen, ik wil financieel alle ruimte hebben voor de ene kleine man.

Saskiastar, je vergeet dat veel mensen niet werken omdat ze het willen, maar omdat het moet.

Ach, waar er 1 eet kunnen er ook 2 eten. ;)

Dit is jouw visie en als jullie het als gezin zo kunnen rooien is het toch prima. Zo gaat het bij ons ook goed alleen is dit jouw keuze niet. Maar dat ik gelinkt wordt aan egoisme, dat vind ik wat ver gaan en best opmerkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:55

Quellian schreef:
MamboBeach schreef:

Dat komt omdat er teveel in luxe geleefd wordt, we zijn een slaaf van onze eigen luxe geworden, ik ken genoeg gezinnen waarvan 1 ouder werkt met een salaris waarvan ik denk, hemeltjelief hoe komen die rond, maar dat een kwestie van leven naar je inkomen.
Geen 2 auto,s, geen luxe vakanties en kasten vol met kleren en dan maar niet zo,n groot huis.

Tuurlijk zijn er ook die ondanks 1 inkomen in een groot huis wonen, uggs dragen en ermee door de bagger lopen alsof die dingen een tientje kosten maarja verschil zal er altijd zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:59

Nou, geheel vrijwillig niet hoor! Het is niet dat ik 's morgens naar mijn werk rijd a la *\o/* :):) :#, maar het IS niet anders.
Ik zal wel MOETEN werken om de boel draaiend te kunnen houden. Waar moeten we anders gaan zitten? In een 2 kamerflatje met z'n 3en? Dat gaat m niet worden. Als ik hier kon blijven wonen, m'n paarden kon aanhouden (die gaan niet zomaar weg) en ik m'n eigen auto kon behouden, dan zou ik misschien wel stoppen met werken, misschien ook niet. Ik heb gezegd dat ik stop met werken als de kinderopvangkosten verdubbeld gaan worden, dan loont het niet meer om te werken. Maar dat houdt wel in dat we goedkoper moeten gaan wonen (en ja, dan kom je dus in een 2 kamerflat), dat er paarden uit moeten en meer, dat is toch ook geen leven? Met het salaris van mijn vriend kunnen de vaste lasten betaald worden, maar dan heb je nog geen boodschappen, luiers of kleding, dus wat moet je dan? Je hand ergens op gaan houden? Mag jij mij vertellen waar :j
Ik wil niet leven onder continue financiele hoogspanning, ik wil financieel geen zorgen hebben en ik zorg echt echt echt dat mijn kind niets tekort komt, op geen enkel vlak.
Zou ik minder willen werken? Ja, absoluut! Zou ik willen stoppen met werken? Nee, denk het toch niet (hoewel ik momenteel niet op mijn plek zit qua werk).
In dit topic ging het over de moeders die niet willen werken om het werken, dat vind ik egoistisch ja, het ging niet over het zorgen voor de kinderen of het dan egoistisch zou zijn. Zoals ik al zei zou ik er moeite mee hebben, maar dat zijn mijn waarden, die ik weer heb meegekregen.

Saskiastar, slaaf van je eigen luxe? Misschien wel, je leeft naar je inkomen, dat is heel simpel. Maar goed, wat ik al zei: goedkoper wonen gaat voor ons gewoon niet. Paarden eruit is voor mij ook geen optie, dan werk ik liever.