Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:57

jameyskatje schreef:
wat is dan de indentiteit van nederland?? besef je wel hoe erg deze in 100 jaar al is veranderd? er is geen nederlandse identiteit, zoals maxima zei. ze heeft wel een punt ;)

ik vind dit nogal een uitspraak om te doen.......jij mag wel vinden dat er geen nederlandse identiteit is,maar om maar te stellen dat het echt zo is..........

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:00

@Menino, er zijn maar 4 mogelijkheden:

1) God bestaat niet en je gelooft niet in hem. Best, jij je zin, 'lekker rustig' hoewel ik totaal geen moeite heb met het leven dat ik nu leid (en ook niet denk dat de mensen die er zo zwaar op tegen zijn echt weten wat het inhoudt om als christen te leven)
2) God bestaat niet en je gelooft wel in hem. Dan heb je als christen geleefd (waar ik dus geen enkele moeite mee heb) en weet ik daar later niets meer van.
3) God bestaat wel en je gelooft niet in hem. Dan mis je echt wat later als je dood bent, DAT zou pas jammer zijn!
4) God bestaat wel en je gelooft wel in hem. Dan richt je je leven in als christen en kom je na je dood in de hemel - prachtig! Daar zul je nooit meer ongelukkig zijn of wat dan ook voor pijn of ongemak hebben.

Ik ga voor de laatste optie. Ik vind het trouwens wel opvallend dat je het hebt over 'God en de hemel enzo is een heel menselijke invulling' - wij zijn gemaakt naar het evenbeeld van God, hij heeft ons ontworpen, is wat christenen geloven. Dan is het dus als het heel menselijk is, net zo goed goddelijk.
Verder geloof ik niet dat het ophoudt bij het biologische van hersenen die kunnen wegrotten. Ik geloof dat mensen ook een ziel hebben, en dat die veel meer 'regelt' dan wij ons kunnen voorstellen.

Ik veronderstel ook trouwens niet dat ik het weet, ik geloof het. Ik ben er gevoelsmatig zeker van, maar ik kan het niet onomstotelijk bewijzen. En voor mij hoeft dat ook niet. Er is immers ook nog nooit iemand geweest die mij heeft bewezen dat God niet bestaat...

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:07

Vjestagirl schreef:
En wie zijn wij om vanuit ons lekker warme Nederlandje te roepen dat ze het anders moeten doen?

En wie zijn wij om onze ogen te sluiten voor de gruwelijke onrechten die vrouwen worden aangedaan door een traditie binnen een cultuur.
Onderdrukking, mishandeling, besnijdenis, eremoord. Ach, het is een ver-van-m'n-bed show en ze weten tenslotte niet beter. Misschien zijn die vrouwen wel héél gelukkig? |o
Ik persoonlijk denk niet dat geweld en angst een mens nu zo gelukkig maken. Ik denk dat deze vrouwen zich geschikt hebben in hun lot, omdat ze niet beter weten en de kracht en moed niet hebben om zich ertegen te verzetten.
Helaas kan ik persoonlijk aan deze wantoestanden in deze landen ver weg geen einde maken. Daar ben ik me van bewust. Maar ik weiger om m'n ogen ervoor te sluiten en om me ervan af te wenden.
Alles wat ik kan doen is mensen ervan bewust te maken dat deze wantoestanden gebeuren. Alles wat ik kan doen is mensen te vragen er eens over na te denken en er eens over te lezen. Er zijn massa's boeken geschreven door moslima's waarin zij vertellen over hun leven. Vrouwen die nog steeds Moslima zijn, omdat zij in de goedheid van hun geloof geloven maar vertellen over de onrechtvaardigheden die hun zijn aangedaan in naam van dat geloof. Vrouwen die wél de kracht en de moed hebben gehad om zich te verzetten tegen zo'n leven.

Menino schreef:
Maar denk je niet dat juist door het verbieden van een burka, het tolerante karakter van Nederland in gevaar komt?

Misschien moet Nederland juist eens aangeven dat er een grens aan ons tolerante karakter is?
Misschien moet Nederland eens aangeven dat we een héél duidelijk standpunt aannemen tov. vrouwenonderdrukking? Dat in Nederland een vrouw gelijkwaardig aan een man is met dezelfde rechten en plichten. Dat Nederland een vrouw respecteerd om wie ze is en dat ze zich daarom mag laten zien en zich niet hoeft te bedekken.

Menino schreef:
Tenslotte denk ik niet dat het accepteren van een Burka een risico zal veroorzaken omtrent de acceptatie van extremistische gebruiken die wel echt een gevaar zullen zijn voor de Nederlandse cultuur. (Wat een lange zin :') )
Zodra er iemand (vanuit z'n geloof of niet..) oproept tot het stenigen van mensen ofzo, mogen ze zo iemand wat mij betreft opsluiten.
Maar in welk opzicht denk je dat het verbieden van een burka een gunstige invloed gaat hebben op Nederland...?

Wat versta jij onder extremistische gebruiken? Steniging gebeurt hier gelukkig niet.
Maar wat dacht je van mishandeling (een man mag zijn vrouw slaan als ze ongehoorzaam is), van kidnapping van kinderen omdat een kind altijd aan de vader wordt toegewezen volgens het Islamitische geloof, het uithuwelijken van meisjes tegen hun zin, besnijdenis van meisjes en eremoord (beide cultuur, geen geloof maar wél voortkomend uit de nomen en waardes binnen dat geloof.)
Dit alles is niet enkel een ver-van-m'n-bed show hoor. Het gebeurt hier óók. En gelukkig wordt het bestraft áls het bewezen kan worden.

Nederland moet gewoon eens een standpunt innemen. Een héél duidelijk standpunt tégen onderdrukking van de vrouw. En alhoewel veel vrouwen zeggen dat het hun eigen keuze is om zich te bedekken; het ís het niet. :n Het wordt hun opgelegd door hun geloof en de mannen van hun geloof; ze moeten zich bedekken opdat de man niet in verleiding komt. Ze verdienen geen enkel respect als ze zich niet bedekken (ze zijn dan niet beter dan ons frivole 'westerlingen') en het paradijs is dan niet voor hun weggelegd.
Als je dan ook nog weet dat dit leven voor een Islamgelovige slechts een proef is waarin ze moeten bewijzen dat ze het Paradijs waard zijn (dáár gaat het om: het eeuwige leven in het Paradijs), vertel mij dan eens welke vrije keuze een Moslima heeft?

Als er in de Koran geschreven stond dat een vrouw zich mág bedekken als zij dat wenst om te laten zien dat zij een Moslima is en dat het Paradijs open staat voor zowel bedekte als onbedekte vrouwen had je mij niet gehoord. Dan was het gewoon een uiting van het geloof geweest; de een draagt een kruisje, de ander een Burka/hoofddoek.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:12

insun schreef:
Vjestagirl schreef:
En wie zijn wij om vanuit ons lekker warme Nederlandje te roepen dat ze het anders moeten doen?

En wie zijn wij om onze ogen te sluiten voor de gruwelijke onrechten die vrouwen worden aangedaan door een traditie binnen een cultuur.
Onderdrukking, mishandeling, besnijdenis, eremoord. Ach, het is een ver-van-m'n-bed show en ze weten tenslotte niet beter. Misschien zijn die vrouwen wel héél gelukkig? |o
Ik persoonlijk denk niet dat geweld en angst een mens nu zo gelukkig maken. Ik denk dat deze vrouwen zich geschikt hebben in hun lot, omdat ze niet beter weten en de kracht en moed niet hebben om zich ertegen te verzetten.
Helaas kan ik persoonlijk aan deze wantoestanden in deze landen ver weg geen einde maken. Daar ben ik me van bewust. Maar ik weiger om m'n ogen ervoor te sluiten en om me ervan af te wenden.
Alles wat ik kan doen is mensen ervan bewust te maken dat deze wantoestanden gebeuren. Alles wat ik kan doen is mensen te vragen er eens over na te denken en er eens over te lezen. Er zijn massa's boeken geschreven door moslima's waarin zij vertellen over hun leven. Vrouwen die nog steeds Moslima zijn, omdat zij in de goedheid van hun geloof geloven maar vertellen over de onrechtvaardigheden die hun zijn aangedaan in naam van dat geloof. Vrouwen die wél de kracht en de moed hebben gehad om zich te verzetten tegen zo'n leven.

Menino schreef:
Maar denk je niet dat juist door het verbieden van een burka, het tolerante karakter van Nederland in gevaar komt?

Misschien moet Nederland juist eens aangeven dat er een grens aan ons tolerante karakter is?
Misschien moet Nederland eens aangeven dat we een héél duidelijk standpunt aannemen tov. vrouwenonderdrukking? Dat in Nederland een vrouw gelijkwaardig aan een man is met dezelfde rechten en plichten. Dat Nederland een vrouw respecteerd om wie ze is en dat ze zich daarom mag laten zien en zich niet hoeft te bedekken.

Menino schreef:
Tenslotte denk ik niet dat het accepteren van een Burka een risico zal veroorzaken omtrent de acceptatie van extremistische gebruiken die wel echt een gevaar zullen zijn voor de Nederlandse cultuur. (Wat een lange zin :') )
Zodra er iemand (vanuit z'n geloof of niet..) oproept tot het stenigen van mensen ofzo, mogen ze zo iemand wat mij betreft opsluiten.
Maar in welk opzicht denk je dat het verbieden van een burka een gunstige invloed gaat hebben op Nederland...?

Wat versta jij onder extremistische gebruiken? Steniging gebeurt hier gelukkig niet.
Maar wat dacht je van mishandeling (een man mag zijn vrouw slaan als ze ongehoorzaam is), van kidnapping van kinderen omdat een kind altijd aan de vader wordt toegewezen volgens het Islamitische geloof, het uithuwelijken van meisjes tegen hun zin, besnijdenis van meisjes en eremoord (beide cultuur, geen geloof maar wél voortkomend uit de nomen en waardes binnen dat geloof.)
Dit alles is niet enkel een ver-van-m'n-bed show hoor. Het gebeurt hier óók. En gelukkig wordt het bestraft áls het bewezen kan worden.

Nederland moet gewoon eens een standpunt innemen. Een héél duidelijk standpunt tégen onderdrukking van de vrouw. En alhoewel veel vrouwen zeggen dat het hun eigen keuze is om zich te bedekken; het ís het niet. :n Het wordt hun opgelegd door hun geloof en de mannen van hun geloof; ze moeten zich bedekken opdat de man niet in verleiding komt. Ze verdienen geen enkel respect als ze zich niet bedekken (ze zijn dan niet beter dan ons frivole 'westerlingen') en het paradijs is dan niet voor hun weggelegd.
Als je dan ook nog weet dat dit leven voor een Islamgelovige slechts een proef is waarin ze moeten bewijzen dat ze het Paradijs waard zijn (dáár gaat het om: het eeuwige leven in het Paradijs), vertel mij dan eens welke vrije keuze een Moslima heeft?

Als er in de Koran geschreven stond dat een vrouw zich mág bedekken als zij dat wenst om te laten zien dat zij een Moslima is en dat het Paradijs open staat voor zowel bedekte als onbedekte vrouwen had je mij niet gehoord. Dan was het gewoon een uiting van het geloof geweest; de een draagt een kruisje, de ander een Burka/hoofddoek.

Helemaal met je eens!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:16

Snoevie schreef:
jameyskatje schreef:
wat is dan de indentiteit van nederland?? besef je wel hoe erg deze in 100 jaar al is veranderd? er is geen nederlandse identiteit, zoals maxima zei. ze heeft wel een punt ;)

ik vind dit nogal een uitspraak om te doen.......jij mag wel vinden dat er geen nederlandse identiteit is,maar om maar te stellen dat het echt zo is..........

stel ik niet hoor. ik vraag het en citeer vervolgens maxima en stel dat zij een punt heeft ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:18

maargoed,

ik ga morgen lekker op vakantie met mijn man, naar onze zuiderburen.

dus ik reageer voorlopig niet meer.

graag sluit ik af met (nogmaals) deze woorden:

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:33

ja, ik vind het dan altijd weer heel typisch dat god een mens(achtige) is. Dat is imo een ondersteuning van de theorie dat de bijbel door een mens is geschreven. We zijn niet in staat om te bedenken dat de aarde ook wel eens gemaakt zou kunnen zijn door iets wat er bv. uit zag als een koikarper ofzo, terwijl puur rationeel gezien, die kans niet eens zo heel veel kleiner is. Puur emotioneel gezien is het veel makkelijker om te geloven dat de aarde door een bijna-mens gemaakt is, want dan is God ineens een concreet iets waarin we ons ook kunnen inleven.

Maar weer even puur rationeel gezien hè, als de aarde gemaakt is door een god. Is het dan logisch dat die er uitzag als een mens? Ik denk het niet, want een mens bezit over lange na niet de krachten om een aarde te scheppen. Ik bedoel, als wij een soort gedegradeerde versie van god zijn, dan zijn we denk ik wel zo ontzettend ver gedegradeerd dat het niet superlogisch is dat wij nog op god lijken.

Het is gevoelsmatig veel makkelijker om te geloven dat god een mensachtige was, terwijl het puur rationeel gezien minder logisch is. Dat miljoenen mensen er echter zeker van zijn dat God op de mens leek (of wij op god) geeft voor mij weer aan de geloof gebasseerd is op gevoel en niet op logica. Serieus, dat is voor mij 1 van de belangrijkste argumenten dat ik de kans heel klein acht dat god bestaat. Het is te makkelijk, en het past iets te veel in het gevoelsleven van de mens.

Daarnaast denk ik niet dat het zo zwart/wit is dat je 'gelooft' of niet gelooft' ... Het verschil tussen iets 'mogelijk achten', en 'geloven' is dat geloof een persoonlijke waarheid is. Dat is mijn hele probleem met geloof, mensen verliezen uit het oog dat het een theorie, een veronderstelling is. :) .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:51

Menino, we kunnen wel blijven discussieren, maar zo lang als jij de basisdelen van wat ik geloof af blijft doen als 'gebaseerd op gevoel' en 'rationeel gezien onlogisch' dan zijn we snel uitgediscussieerd. Neem van mij aan dat ik er jaren over heb gedaan om alles te onderzoeken en tot deze conclusie ben gekomen. Dat jij het niet gelooft is jouw goed recht.

Je hebt mij overigens nergens horen (zien) zeggen dat het zo zwart-wit is, geloof me als ik zeg dat ik heel veel grijstinten heb zien voorbijkomen en ook in de jaren voorafgaand aan nu, heel veel grijstinten heb aangenomen.
Maar als ik die vier mogelijkheden ook nog moet gaan onderverdelen in '1% zwart, 99% wit', '2% zwart, 98% wit', etc, dan kan ik heel Bokt wel volschrijven. Buiten dat is het wel een soort balans waar je in hangt. Geloof je 'genoeg' om te zeggen 'Ja, ik geloof in God' of hang je aan de andere schaal waardoor je zegt 'nee, ik geloof het niet'? Want in al die tijd heb ik nog nooit iemand horen zeggen 'ik geloof een beetje in God'. Wel 'ik twijfel' - maar dat is nog zo variabel dat het alletwee de kanten nog op kan. Mensen blijven meestal niet hun hele leven twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:02

insun schreef:
en de moed hebben gehad om zich te verzetten tegen zo'n leven.

Menino schreef:

Menino schreef:

Geloof is een keuze, het naleven van een geloof ook. Mijn standpunt is juist dat je mensen veel meer aan het onderdrukken bent als je het verbiedt hun geloof te laten uiten. Je maakt er geen 1 moslim in Nederland blij mee als je de burka verbiedt wsl. Je maakt er ook geen moslim blij mee als je hun geloof verbiedt want voor heel veel mensen is hun geloof een steun, en geen vorm van onderdrukking (al lijkt dat voor ons zo). En dáárom moet je mensen vrij laten in het uiten van hun geloof. Ookal is het dragen van een burka in mijn ogen storend, en vind ik het naar de Nederlandse maatstaf vertaald redelijk asociaal. Ze zijn er andere mensen niet bijzonder mee tot last.

wat betreft het tweede, denk je nu echt dat ik kidnapping, besnijdenis ed. goed praat? Niet dus, in geen enkel geval. Zulke dingen moet keihard bestrafd worden, en dan boeit het echt 0,0 of dat vanuit 1 of ander geloof komt of niet. Maar geef toe, daarmee vergeleken is het dragen van een burka toch wel erg onschuldig? En denk jij dat het verbieden van een burka ook maar iets bijdraagt wat betreft het voorkomen van dat soort praktijken..?

Ik wil de praktijken in landen hier ver vandaan zeker niet goed praten, ik denk dat angst en geweld zeker niet bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van een mens. Maar ik denk dat de maatstaf van geluk heel flexibel is, die mensen weten niet beter en zijn wsl met veel minder tevreden, al kunnen wij ons dat niet voorstellen. Maar daarmee wil ik niet zeggen dat het iets goeds is!

@BlueEyes: Je zegt zelf 'er zijn maar 4 mogelijkheden' :D Daar ging ik op in, want er zijn er wel iets meer. 'Ik geloof een beetje' zal je iemand niet zo snel horen zeggen, dat is een contradictio in terminis :Y) Je gelooft ook niet een beetje in sinterklaas. Dan is het woord geloven niet meer op z'n plaats, off-topic verder..

Blue_Eyes

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:08

4 basismogelijkheden dan ;) Buiten dat zijn het de woorden van Jezus zelf: wie niet voor mij is, is tegen mij. Hij stelt het zelf zo zwart-wit. Het is een balans die doorslaat. Ik denk dat je het ruwweg best in die 4 basismogelijkheden kunt indelen. Want je kunt ook niet zeggen 'God bestaat een beetje'...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:13

Ik zie trouwens nog een mogelijkheid:
Allah bestaat heb je je voor niets als christen gedragen; en merk je het nog ook :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:23

Hahaha, ja, die mogelijkheid heb ik inderdaad niet ingesloten :D Dan is de vraag: zou je je liever als moslim of als christen gedragen? ;)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:34

Menino, ik verbied niemand z'n geloof. Ik denk dat geloof iets heel goeds kan zijn en dat het voor veel mensen een steun is en hoop geeft.

Wat ik echter niet accepteer is dat mensen onrecht wordt aangedaan in naam van een geloof. Ik denk, nou ja, dat hoop ik dan toch, dat de heilige boeken geschreven zijn met als enige doel goed te doen en dat het geschreven is naar maatstaven van die tijd. Ik geloof best dat een vrouw in die tijd een onbelangrijk wezen was, die afhankelijk van een man was voor haar onderhoud en bescherming. Verder denk ik ook dat er onder de mannen in die tijd een heleboel ongecultiveerde barbaren rondliepen die vrouwelijk schoon niet konden weerstaan en geen enkel respect toonden naar een vrouw toe en dat de vrouw daarom gevraagd werd een sluier te dragen.
Maar ik denk ook dat een vrouw door de eeuwen heen bewezen heeft niet het afhankelijke, domme, niets betekende wezen te zijn waarvoor zij toen gehouden werd, míts zij de kans krijgt om zich te ontwikkelen, en ik denk dat zij zich daarom het respect van mannen verdient heeft.
In Nederland denkt men hetzelfde als ik denk en daarom bestaat er hier de wet 'Gelijke behandeling'.
De meeste geloven hebben zich aangepast aan die wet en leven het heilige boek niet meer na op het woord.
De Islam echter weigert om vrouwen te zien als gelijkwaardig aan mannen en gebiedt nog steeds de bedekking.Zonder deze bedekking is de vrouw een frivool wezen die er op uit is om elke onschuldige man te verleiden (wat is er mis met een man die z'n handen thuis weet te houden?) en verdient zij geen respect want zij gooit haar 'eer' te grabbel.
Ten eerste is juist dat angstvallig bewaken van de 'eer' van hun vrouwen het punt waarom vrouwenbesnijdenis en eerwraak wordt uitgevoerd.
Ten tweede verdienen wij (de Nederlandse vrouw zonder bedekking) geen enkel respect omdat wij prutsmutsen zijn die erop uit zijn onschuldige mannen te verleiden.

Ik weet dat het verbieden van bedekking een héél moeilijk punt is. Ik weet ook niet of het goed is. Wat mij tegen de borst stuit is het gevoel van de Moslima, die niet beter weet dat zij bedekking moet dragen om gerespecteerd te worden en om tot het Paradijs te worden toegelaten. Hoe zal zij zich voelen als dit haar verboden wordt?
Van de andere kant is een verbod een héél duidelijk standpunt wat óók doordringt tot de vrouwen die discussies als deze nooit zullen/kunnen/mogen volgen. Het laat ze misschien nadenken over waarom de bedekking verboden wordt. Misschien kan een verbod bijdragen tot het bespoedigen van de emancipatie van de (onderdrukte) Moslima en misschien durft zij dan op te staan tegen het onrecht (besnijdenis, mishandeling, uithuwelijken, eerwraak)wat haar wordt aangedaan?
Misschien geeft een héél duidelijk standpunt van de hele westerse wereld hieromtrent het Islamgeloof een reden tot nadenken en misschien, héél misschien (als duidelijk wordt dat we onbuigzaam zijn op dit punt) gaan zij zich aanpassen aan het beeld van een vrouw zoals wij dat als westerlingen gebruikelijk vinden?
Ik weet het niet, ik weet het echt niet.
Laatst bijgewerkt door insun op 22-02-10 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:41

Blue_Eyes schreef:
Hahaha, ja, die mogelijkheid heb ik inderdaad niet ingesloten :D Dan is de vraag: zou je je liever als moslim of als christen gedragen? ;)

Tuurlijk niet sterker nog het je hebt wel honderde optie want er zijn/waren ook honderden geloven :+ . maar dan kan je imo ook nog vanuit christen/ atheist kijken dan heb je alleen allebei pech :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:41

Dat laatste snap ik even niet :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:46

Blue_Eyes schreef:
Dat laatste snap ik even niet :)

Als Allah bestaat hadden we het allebei fout :P . Maar er zijn imo dus honderden optie geen er zijn honderden geloven die allemaal claimen de waarheid in pach te hebben. Dus ik vind jou vier opties een beetje beperkt.

Maar ik denk wel dat je dat voor jezelf zo neerzet. Maar ik zou het vanuit een gelovige eigenlijk ook logischer vinden als je eerder denkt dat een ander (maar soortgelijk) geloof klopt dan dat er niets zou zijn of ligt dat dan aan mij?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:49

Weet je, ik heb het hier puur vanuit het christendom bekeken omdat dat de vragen zijn die ik altijd krijg. Er wordt mij nooit gevraagd waarom ik christen ben en geen moslim of boeddhist, bijvoorbeeld. Geredeneerd van daaraf - en het is toepasbaar op ieder monotheistisch geloof - kloppen die 4 opties gewoon. Je kunt voor God ook 'Allah' invullen of 'Jehovah' of noem maar op.

En ik kom oorspronkelijk vanaf het 'er is niets' - dus ik kan me ook wel voorstellen dat je dat denkt. In mijn leven waren deze opties mogelijk en in de context zoals die in dit gesprek was op het moment dat ik die 4 opties daar neerzette, zijn dat ook de 4 meest logische.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:55

Maar dat is nu juist iets wat ik wel eens afvraag, waaeom ben je christen/moslim/johova/ waarom ben je geen molsim/johova/christen (hoop dat je het zo snapt). Want ik snap best dat je (soms) denk dat er iets is maar hoe kan je nu zo zeker weten dat welke het dan moet zijn?

Immers heeft ieder geloof wonderen en dergelijke om zijn echtheid te bewijzen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:57

Tja, het is bij mij puur een kwestie van het hele geloof goed bekijken en dan proberen uit te zoeken waarbij je je thuisvoelt. Plus dat ik voor mezelf een aantal tekenen heb gekregen (die moeilijk in woorden te vatten zijn en te persoonlijk om op Bokt neer te smijten) waardoor ik in God geloof en niet in Allah of wie dan ook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 07:36

jameyskatje schreef:
stel ik niet hoor. ik vraag het en citeer vervolgens maxima en stel dat zij een punt heeft ;)

je vraagt het niet; je zegt: er is geen nederlandse identiteit.
en imo klinkt dat niet erg respectvol.

je vraagt wat is die identiteit dan?maar daarna stel je(imo dan)dat er geen nederlandse identiteit is,zoals maxima zegt. ik vind dat nogal wat om te zeggen persoonlijk

ik vind dat ieder 'volk' een identiteit heeft.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:57

insun schreef:
Menino, ik verbied niemand z'n geloof. Ik denk dat geloof iets heel goeds kan zijn en dat het voor veel mensen een steun is en hoop geeft.

Wat ik echter niet accepteer is dat mensen onrecht wordt aangedaan in naam van een geloof. Ik denk, nou ja, dat hoop ik dan toch, dat de heilige boeken geschreven zijn met als enige doel goed te doen en dat het geschreven is naar maatstaven van die tijd. Ik geloof best dat een vrouw in die tijd een onbelangrijk wezen was, die afhankelijk van een man was voor haar onderhoud en bescherming. Verder denk ik ook dat er onder de mannen in die tijd een heleboel ongecultiveerde barbaren rondliepen die vrouwelijk schoon niet konden weerstaan en geen enkel respect toonden naar een vrouw toe en dat de vrouw daarom gevraagd werd een sluier te dragen.
Maar ik denk ook dat een vrouw door de eeuwen heen bewezen heeft niet het afhankelijke, domme, niets betekende wezen te zijn waarvoor zij toen gehouden werd, míts zij de kans krijgt om zich te ontwikkelen, en ik denk dat zij zich daarom het respect van mannen verdient heeft.
In Nederland denkt men hetzelfde als ik denk en daarom bestaat er hier de wet 'Gelijke behandeling'.
De meeste geloven hebben zich aangepast aan die wet en leven het heilige boek niet meer na op het woord.
De Islam echter weigert om vrouwen te zien als gelijkwaardig aan mannen en gebiedt nog steeds de bedekking.Zonder deze bedekking is de vrouw een frivool wezen die er op uit is om elke onschuldige man te verleiden (wat is er mis met een man die z'n handen thuis weet te houden?) en verdient zij geen respect want zij gooit haar 'eer' te grabbel.
Ten eerste is juist dat angstvallig bewaken van de 'eer' van hun vrouwen het punt waarom vrouwenbesnijdenis en eerwraak wordt uitgevoerd.
Ten tweede verdienen wij (de Nederlandse vrouw zonder bedekking) geen enkel respect omdat wij prutsmutsen zijn die erop uit zijn onschuldige mannen te verleiden.

Ik weet dat het verbieden van bedekking een héél moeilijk punt is. Ik weet ook niet of het goed is. Wat mij tegen de borst stuit is het gevoel van de Moslima, die niet beter weet dat zij bedekking moet dragen om gerespecteerd te worden en om tot het Paradijs te worden toegelaten. Hoe zal zij zich voelen als dit haar verboden wordt?
Van de andere kant is een verbod een héél duidelijk standpunt wat óók doordringt tot de vrouwen die discussies als deze nooit zullen/kunnen/mogen volgen. Het laat ze misschien nadenken over waarom de bedekking verboden wordt. Misschien kan een verbod bijdragen tot het bespoedigen van de emancipatie van de (onderdrukte) Moslima en misschien durft zij dan op te staan tegen het onrecht (besnijdenis, mishandeling, uithuwelijken, eerwraak)wat haar wordt aangedaan?
Misschien geeft een héél duidelijk standpunt van de hele westerse wereld hieromtrent het Islamgeloof een reden tot nadenken en misschien, héél misschien (als duidelijk wordt dat we onbuigzaam zijn op dit punt) gaan zij zich aanpassen aan het beeld van een vrouw zoals wij dat als westerlingen gebruikelijk vinden?
Ik weet het niet, ik weet het echt niet.

Wederom schrijf je het zoals ik het ook zo voel en ervaar.. Gelijke rechten en plichten. Gelijke kansen en resepect voor elkaar.. dan hoeft er geen onderdrukking meer plaats te vinden. Angst en haat hoeven niet meer gezaait te worden in naam van welk geloof dan ook.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:11

Snoevie schreef:
jameyskatje schreef:

je vraagt het niet; je zegt: er is geen nederlandse identiteit.
en imo klinkt dat niet erg respectvol.

je vraagt wat is die identiteit dan?maar daarna stel je(imo dan)dat er geen nederlandse identiteit is,zoals maxima zegt. ik vind dat nogal wat om te zeggen persoonlijk

ik vind dat ieder 'volk' een identiteit heeft.

tuurlijk is dat zo, ga maar eens een poosje in het buitenland wonen, dan merk je pas hoezeer je gevormd bent door de nederlandse cultuur, geen hollander nederlandser dan een expat!
Klein voorbeeld is alleen al kleintje pils op de olympische spelen :D , en het gekke trotse gevoel in je buik als jouw vlag omhoog gaat voor goud!
De nederlandse identiteit is hagelslag op je boterham, terrasje op en zonnige middag, effe de stad in met je moeder of vriendin, kopje koffie bij de V&D, prinsjesdag, koninginnendag, oud en nieuw met oliebollen, koekje bij de thee, ongezouten je mening geven op tv liberaal denken, vrij zijn om te denken en voelen en geloven wat je wilt, diploma's moeten halen voor alles, ov jaar kaart ga zo maar door, ik ben ook getrouwd met een buitenlander, maar ben terug gekomen naar Nederland omdat dit een ontzettend fijn land is om je kinderen groot te brengen!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:30

Citaat:
Daar komt nog bij dat wij als Nederlanders weinig 'eigen' cultuur hebben.

hoe kun je nou zeggen dat Nederland weinig eigen cultuur heeft :?
qua eten hebben we zat cultuur, eveneens qua werk en geloof.
Ik vind de cultuur van Nederland prima, en vind het ook niet 'weinig'. Geen idee waar je dat vandaan haalt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:37

multicultureel ja.

we lopen niet allemaal op klompen en eten enkel kaas in onze klederdrachten

we zijn multicultureel. alles is mogelijk.

diversiteit.

kleurrijk.

dat is de kracht van nederland, dat moet zo blijven!!

we hebben niet 1 onafscheidelijke cultuur.

ok ja, we beginnen onze gesprekken altijd over het weer 'lekker weertje he'. we nemen een bos bloemen of een fles wijn mee als we ergens zijn uitgenodigd en dan zegt de ander 'nou dat had je niet hoeven doen'. om half 6 word je dan ook de deur uit gekeken, want het is etenstijd. doen we netjes van ons eigen bord met mes of vork. we eten dan stampot of aardappels/groente/vlees. moet ik nog even doorgaan?

o ja hoor, ik voel me af en toe heerlijk nederlands.

maar ik begrijp maxima en vind dat ze een punt heeft om over na te denken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:39

ken ook veel verhalen waarbij je nieteens binnenkomt bij allochtonen...deur op een kiertje en in gebrekkig nederlands krijg je te horen dat je weer kunt vertrekken....maar dat heb ik alleen maar meegemaakt denk ik...