"Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: "Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:29

detour schreef:
Toch ben ik daar nieuwsgierig naar!
Maar misschien dat het nog een te gevoelig onderwerp is voor stellen om zich daar over te uiten, het zal nog niet geheel geaccepteerd zijn, polyamorie..

Je kan daar aardig wat over op het web vinden. Die bronnen doornemen geeft je betere info dan ´meningen´ op Bokt erover.

Het is off-topic hier dus open een ander topic als je het dáárover wil hebben.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:30

celticpony schreef:
Op het moment dat je met je partner in alle openheid en met respect voor de ander en jezelf kan praten en delen, levert je dat alle ingredienten op voor een goede relatie...en is monogamie of polygamie niet eens meer de issue.

Pling

hc

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:01

celticpony schreef:
als ik puur naar mijn hormonen zou luisteren dan zou ik zeer polygaam zijn.....maar mijn gevoelens en ratio zegt nu wat anders..

Ik heb ik met mijn huidige partner afspraken gemaakt waarbij wij ons beiden goed voelen. Daar hoort voor onze situatie bij dat we op dit moment geen fysieke sexuele relaties met andere aangaan. Neemt niet weg dat dit in de loop van de jaren kan veranderen. uitgangspunt is dat we ons beide prima willen blijven vinden in de vorm die we hebben. Eigenlijk gaat dit niet alleen over sex,maar over allerlei levensgebieden. En ja, er zijn dingen die we exclusief met elkaar willen delen, maar soms zaken ook niet. Op het moment dat je met je partner in alle openheid en met respect voor de ander en jezelf kan praten en delen, levert je dat alle ingredienten op voor een goede relatie...en is monogamie of polygamie niet eens meer de issue.

In de rest van je stuk praat je alleen maar over een open relatie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:03

Huertecilla schreef:
detour schreef:
Toch ben ik daar nieuwsgierig naar!
Maar misschien dat het nog een te gevoelig onderwerp is voor stellen om zich daar over te uiten, het zal nog niet geheel geaccepteerd zijn, polyamorie..

Je kan daar aardig wat over op het web vinden. Die bronnen doornemen geeft je betere info dan ´meningen´ op Bokt erover.

Het is off-topic hier dus open een ander topic als je het dáárover wil hebben.

hc

Zo offtopic vind ik dat niet, want ik kan het me niet voorstellen dat het werkt , nog steeds niet, althans, grotendeels. Als jij leuke bronnen hebt, HC, plaats ze gerust.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:16

detour schreef:
Zo offtopic vind ik dat niet, ....

Lees de uitspraak van Karl nog even na. Ik hou me aan zijn moderatorinstructie.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:17

Jij bent gggoooooeeed!!!!!!!! Knipoog

Voor mensen die iets weten over hoe het praktisch gesteld is met stellen die aan polyamorie doen: Levert swingen op basis van onderzoek betere resultaten op dan monogamie? Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:14

detour schreef:
Voor mensen die iets weten over hoe het praktisch gesteld is met stellen die aan polyamorie doen: Levert swingen op basis van onderzoek betere resultaten op dan monogamie? Pling

ROFL Go jij! Go jij!
Werkelijk ma-gí-stráál!!

Stuur deze naar polyamorysociety.org en ze lijsten hem in!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:15

Nou, was best goed bedoeld hoor! Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:24

detour schreef:
Jij bent gggoooooeeed!!!!!!!! Knipoog

Polyamorie is NIET hetzelfde als swingen...

Polyamorie is liefde voor meerdere mensen.
Swingen = samen met andere kopels sex hebben (in elkaars bijzijn)
Open relatie = het mogen slapen met een ander, ongeacht of de ander erbij is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:26

Mag dat niet dan? Samen met andere stellen sex hebben? Als men dat openlijk en integer met elkaar heeft overlegd dan? Knipoog
Vind dat dat prima samen gaat als ik dat zo lees, hoor! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:49

detour schreef:

Ik maak je ook een compliment. De vraag is verdraaid knap in elkaar gevlochten.

Je moet er neerlandicus voor zijn om deze zin te analyseren.
Ik ben geen neerlandicus en zou deze vraag alleen daarom al niet kúnnen beantwoorden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:00

detour schreef:
Mag dat niet dan? Samen met andere stellen sex hebben? Als men dat openlijk en integer met elkaar heeft overlegd dan? Knipoog

Kijk dát is een heldere vraag.

Een leraar van mij, een jezuïeten-pater, zei hierover 35 jaar geleden; ´als twee echtparen echt paren, hebben vier echtgenoten echt genoten´.
De context was dat lol binnen het huwelijk een reden wegneemt om daarvoor te scheiden Pling
Dát is nu on-topic Haha!

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:43

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Ik maak je ook een compliment. De vraag is verdraaid knap in elkaar gevlochten.

Je moet er neerlandicus voor zijn om deze zin te analyseren.
Ik ben geen neerlandicus en zou deze vraag alleen daarom al niet kúnnen beantwoorden.

hc

Het is maar net hoe je 'm interpreteert, leuk dat in ieder geval iemand half onder de tafel ligt. Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:44

Huertecilla schreef:
detour schreef:

Kijk dát is een heldere vraag.

Een leraar van mij, een jezuïeten-pater, zei hierover 35 jaar geleden; ´als twee echtparen echt paren, hebben vier echtgenoten echt genoten´.
De context was dat lol binnen het huwelijk een reden wegneemt om daarvoor te scheiden Pling
Dát is nu on-topic Haha!

hc

Dat vind ik dan weer een knap lastige zin om te begrijpen; wordt daarmee geimpliceerd dat humor een dermate helende werking heeft dat een scheiding voorkomen zou kunnen worden?..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:22

Moderatoropmerking:
Ik quote mezelf maar even:

Karl66 schreef:
De TS heeft dit topic heel duidelijk bedoeld als discussietopic over open relaties gezien de tekst van haar beginbericht. Dat de term polyamorie dekt in dit geval dus niet de lading, maar dat is nog geen reden om volledig offtopic te gaan en alleen nog maar te discussiëren over de betekenis van deze term.

Graag ontopic dus over het onderwerp dat de TS volgens haar beginbericht bedoelt en dat is een open relatie.

Discussies worden er echt niet leuker of interessanter van als je vooral bezig bent om elkaar vliegen af te vangen met betrekking tot definities en tekstopbouw. Als je niet inhoudelijk op de discussie in wil gaan, druk dan op het kruisje rechtsboven en val andere mensen niet lastig door de discussie continue te verstoren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 01:03

Wat de pater stelde was dat minder exclusieve afspraken over de sex binnen het huwelijk voorkomen dat één of beiden partners dit buiten het huwelijk zoeken.
Als de betrokken er blij mee zijn is dat aspect van een huwelijksrelatie geen reden meer om die te beëindigen.

Dat is wat je in jouw topic start vraagt mbt open relaties.
Het antwoord was volgens hem met inachtneming van de randvoorwaarden 'ja'.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:02

Welke pater?
En het gaat er hier meer om bokkers er hier over denken, toch?..

Als het mensen gelukkig maakt heeft het mijn zegen. Misschien is er nog teveel schaamte om me heen en woon in in het verkeerde gebied, zou graag in real life mensen willen ontmoeten die hun verhaal eens doen.
En hopen dat ze hun verhaal idd integer en open verkondigen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:29

detour schreef:
Welke pater?

Zie boven.

Citaat:
Als het mensen gelukkig maakt heeft het mijn zegen. Misschien is er nog teveel schaamte om me heen en woon in in het verkeerde gebied, zou graag in real life mensen willen ontmoeten die hun verhaal eens doen.

Die mensen kom je echt niet met een plaatje op hun voorhoofd in de supermarkt tegen en ook gaat geen weldenkend mens daar zijn/haar doopceel lichten.
Niet omdat die zich schamen maar omdat het voor hen geen enkel doel dient.

Als jij sexueel niet traditionaal levende mensen wil ontmoeten, dan kan je die elke zaterdagavond in een parenclub vinden. In elke regio
Wat houdt jou tegen? Heb nul creativiteit voor nodig: tik ´parenclub´ in op google en je vindt de info.

Bedenk wel dat de mensen daar voor hun sexuele ontspanning zijn en jou niets willen vragen. Jíj wil wat Pling

Met de benaderingsmanier welke je hier op dit topic gebruikt hoor je daar niet binnen.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:33

En dat vind ik dus hypocriet. Waarom wel verkondigen dat je monogaam bent en waarom niet dat je aan polyamorie doet? Je mag toch uitkomen voor waar je trots op bent en waar je gelukkig mee bent?.. Haha!

Ik ontmoet de mensen liever op een andere plek, HC. Ieder zijn ding. Pling
Er zijn meer plekken dan de parenclub.
Er zijn genoeg mensen die best bereid bent als je ze in hun waarde laat om hun verhaal te doen. Knipoog Sterker nog- ik maak in het woongebied waar ik zit- dat homosexualiteit nog taboe is, maar dat betekent niet dat er mensen zijn die het heerlijk vinden als er normaal wordt gereageerd op hun geaardheid en het onderwerp niet wordt vermeden. Maar goed- da's offtopic. Pling

Ik denk niet dat jij kunt en mag bepalen waar ik wel of niet zou kunnen horen op basis van mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:35

detour schreef:
k denk niet dat jij kunt en mag bepalen waar ik wel of niet zou kunnen horen op basis van mening.
.

Ben ik het wel mee eens, daarom twijfel ik ook de oprechtheid van Detour.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 10:37

PB me gerust, Chiqa. Ik denk dat iemand wel of niet vertrouwen is mbt haar antwoorden vrij offtopic is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:42

Ik had me beter moeten verwoorden, ik bedoel niet oprechtheid in zijn algemeen natuurlijk maar alleen in dit onderwerp Lachen
PB heb ik niet zoveel behoefte aan, heb het idee dat je niet de waarheid spreekt namelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:08

detour schreef:
En dat vind ik dus hypocriet. Waarom wel verkondigen dat je monogaam bent en waarom niet dat je aan polyamorie doet? Je mag toch uitkomen voor waar je trots op bent en waar je gelukkig mee bent?.. Haha!

Mogen wel, moeten niet Pling

Mensen die op basis van wat voor afspraken ook gelukkig en stabiel in wat voor relatievorm ook leven kunnen en mogen gelukkig zelf beslissen hoe ze zich naar de rest van de maatschappij opstellen.
Het niet rondbazuinen is een vorm van respect voor de vrijheid van anderen te beleiden wat díe willen, of dat nu hetzelfde is of wat anders.

Ik loop ook niet op straat met een t-shirt over hoe ik met onze paarden omga, niet met mijn politieke smaak, niet met mijn religieuze beleving, niet met mijn kijk op duurzaam leven. Dat zijn míjn opvattingen, míjn keuzes.
Ik zie niet waarom ik daar een ander in de openbare ruimte mee moet confronteren. Ik respecteer mijn omgeving daarin.

Hypocriet is wat de maatschappelijke houding is: monogamie met exclusieve kuisheid prediken en seriële monogamie met overspel beleiden.

Citaat:
Er zijn genoeg mensen die best bereid bent als je ze in hun waarde laat om hun verhaal te doen.

Je schrijft net dat je zoekt! Als je die al kent, wat is het probleem dan? Ga erheen en praat!

Terug naar jouw ts, naar jouw vraag of wat afspraken mbt sex op een duurzame relatie hebben: mijn onderwijzer maatschappijleer op de middelbare school behandelde helder en zonder traditionele vooroordelen relatievormen.
Daar hebben wij veel aan gehad bij het in open- en eerlijkheid vooraf maken van afspraken en heeft ons zonder enige twijfel geholpen bij het onderhouden van onze duurzame relatie.

Als de partners elkaar motiveren te wíllen leven in die relatievorm, dan is een omheining irrelevant. dat geldt voor élke relatievorm.
Wat ronduit schadelijk is voor duurzaamheid, zijn afspraken welke als een beperking erváren worden.
Zo zijn wij niet gehuwd omdat we nu elkaar elke dag het geschenk van de kéuze voor elkaar kunnen geven. Uiteraard alleen een perceptie doch dat is wel de realiteit voor óns.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:10

Je hebt helemaal gelijk, HC! Haha!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:14

Huertecilla schreef:
[Hypocriet is wat de maatschappelijke houding is: monogamie met exclusieve kuisheid prediken en seriële monogamie met overspel beleiden.

Ik heb jou deze uitspraken meerdere keren in ongeveer dezelfde strekking zien doen.
Wil je hiermee impliceren dat zo'n beetje iedereen met een serieel monogame relatie vreemdgaat?