Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Re: Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:58

VeerenAshley schreef:
Zwerte schreef:
valt mee hoor Elke, alleen is het topic en niet toppic (een veel gemaakte fout hier waar ik me af en toe aan kan ergeren hahahah)

En om even te muggenziften: mn en ipv moeten zijn...? Dat weet je natuurlijk best zelf! Knipoog

En iig Bloos. Nog een keer schaam.. Daar probeer ik altijd zo op te letten dat ik dat niet doe, maar dat zit er zo in.. Net als mijn twee puntjes overal achter zetten en jah met een h..

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:20

Ach, maakt hier niet zoveel uit, je schrijft prima leesbaar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:24

Lavien schreef:
Iedereen maakt wel eens een fout maar van sommige fouten krijg ik echt de kriebels.Zoals bijv. : 'zecht' , 'het licht niet aan mij' enz.Dat is toch basis?
En dan willen ze kinderen in groep 3 al Engels gaan leren.Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands gaan leren.Dat schijnt al bijzonder moeilijk te zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Vroeger was een op de tig mensen dyslect. Nu 1 op 3 lijkt wel, als ik bokt mag geloven???

Ik vind het in veel gevallen gemakzucht ... en de echte dyslecten die pik je er toch wel uit, dat zijn geen mensen die zette , legge of kusse etc, nee dat zijn imo gewoon mensen met gemakzucht, die n hoort daarachter,dat is logisch. Maar de moeilijkere grammatica, daar heb ik geen moeite mee als mensen daar foutjes in maken.

Maar op school , in mijn jeugd, waren er maar zelden mensen met dyslectie. Ja sommigen moesten bijles hebben en werd er extra aandacht aan besteed.. maar nu word het verslecht doordat de kinderen zoveel op msn zitten.. en zich zo een heel verkeerde spelling aanleren.

Daarom ben ik bokt ook dankbaar dat het hier verboden is die achterlijke msn-taal Haha!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:01

Ik ben het er wel mee eens. Ik vind het ook gauw irritant dat er geen hoofdletters en punten worden gebruikt.
Als ik een bericht op bokt plaats, lees ik het eerst 2 keer goed door, of er geen fouten in zitten. Ik maak misschien ook wel vaak fouten met d en t.
Msn-taal heb ik geen behoefte aan, want ik vind dat je de spelling eerst maar goed moet hebben.
En van die dingen als tog ipv toch, kan ik me ook behoorlijk aan ergeren. Maar het belangrijkste is dat je alles maar begrijpt.
Foutjes zoals d of een t vind ik niet zo heel erg.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:13

crossmonster schreef:
Lavien schreef:
Iedereen maakt wel eens een fout maar van sommige fouten krijg ik echt de kriebels.Zoals bijv. : 'zecht' , 'het licht niet aan mij' enz.Dat is toch basis?
En dan willen ze kinderen in groep 3 al Engels gaan leren.Laat ze eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands gaan leren.Dat schijnt al bijzonder moeilijk te zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Vroeger was een op de tig mensen dyslect. Nu 1 op 3 lijkt wel, als ik bokt mag geloven???

Ik vind het in veel gevallen gemakzucht ... en de echte dyslecten die pik je er toch wel uit, dat zijn geen mensen die zette , legge of kusse etc, nee dat zijn imo gewoon mensen met gemakzucht, die n hoort daarachter,dat is logisch. Maar de moeilijkere grammatica, daar heb ik geen moeite mee als mensen daar foutjes in maken.

Maar op school , in mijn jeugd, waren er maar zelden mensen met dyslectie. Ja sommigen moesten bijles hebben en werd er extra aandacht aan besteed.. maar nu word het verslecht doordat de kinderen zoveel op msn zitten.. en zich zo een heel verkeerde spelling aanleren.

Daarom ben ik bokt ook dankbaar dat het hier verboden is die achterlijke msn-taal Haha!

Weet je waarom het zelden was, omdat je toen gewoon dom waard. Twintig jaar geleden, nog niet eens zo lang. Konden er geen twee mensen met dyslexie in de klas zitten. Dus de andere kinderen waren gewoon de pineut.
Van kleins af aan te horen krijgen dat je te lui/ te dom was om juist te schrijven. Was dat dan beter?
Twintig jaar geleden was er inderdaad in mijn klas minder mensen met dyslexie, maar door die twintig jaar geleden heb ik serieuze faalangst gekregen. Waar ik nu nog voor in therapie moet zitten. En was ik maar de enigste.....

Maar inderdaad, toen waren er veel minder mensen met dyslexie Lips are sealed

En wat ik nog erger vind....dat bokkers nu even gaan bepalen wie wel of niet dyslexie heeft. Nee hoor, jij hebt het niet je bent gewoon lui. Dan heb je nog de attesten om voor te leggen.
Is de situatie veranderd, daar twijfel ik soms aan.

Sorry moest er uit, zo een statements kan ik niet tegen....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:17

*heeft niet alle pagina's doorgelezen.*

Ik ben het er zeker wel mee eens. Ja Zelf ben ik geen held met de d & t's, maar mijn (19 jarige) vriend komt niet uit Nederland, en typt dus ook met erg veel fouten.
Daardoor lijkt hij ook niet echt iemand van 19, maar een of andere puber die zijn best niet doet om goed te typen.
Maargoed, daar kan hij dus niet zo heel veel aan doen. Nagelbijten / Gniffelen
Zolang het iemand is die zijn hele leven al Nederlands praat, vind ik ook dat diegene redelijk goed moet kunnen spellen. Iemand uit een ander land, of met dyslexie kan daar gewoon niet heel veel aan doen.

Sorry, zoals nu, ik heb geen idee of dyslexie goed is geschreven.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:14

katiavl schreef:
Maar inderdaad, toen waren er veel minder mensen met dyslexie Lips are sealed
En wat ik nog erger vind....dat bokkers nu even gaan bepalen wie wel of niet dyslexie heeft. Nee hoor, jij hebt het niet je bent gewoon lui. Dan heb je nog de attesten om voor te leggen.
Is de situatie veranderd, daar twijfel ik soms aan.
Sorry moest er uit, zo een statements kan ik niet tegen....
\
Het is juist goed dat dit soort problemen nu erkend worden. Vroeger moest je als dyslect maar een beetje aanmodderen, als je de verkeerde meester of juf had, kon je het ook wel schudden denk ik. En dat zal in veel gevallen nog steeds zo zijn vrees ik (grote klassen, relatief veel probleemkinderen).
Het is net als ADHD enzo, soms lijkt (let wel: lijkt) het net alsof de halve wereld het heeft. En zo lijkt het met dyslexie ook wel eens. Ik kan daar op zich niets zinnigs over zeggen.
Wat wel een feit is dat Nederlands gewoon een moeilijke taal is. Daarom vind ik het ook jammer dat sommigen niet de moeite schijnen te willen nemen om een beetje op hun spelling te letten. Ik ben bang dat als je je aanwent om een beetje in spreektaal te schrijven, dat je op den duur niet eens meer fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven.
Ik denk dat we er respect voor moeten hebben dat de dyslectici onder ons op Bokt (en waar dan ook) op een forum posten, met het risico dat de halve wereld commentaar gaat leveren op hun schrijven. Dat lijkt me dan erg frustrerend.
Maar om weer bij de stelling uit te komen, ik kan die mensen die dus niet de moeite nemen om gewoon Nederlands te schrijven, niet echt serieus nemen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:59

Écht domme fouten, oke.
Ik ben zelf een echte spellingscontrolefreak bij mezelf, maar de d/t heb ik heel vaak verkeerd..
Fouten kun je maken, maar écht simpele fouten..

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:48

Ik ga niet alles lezen maar ik wil zeggen dat ik heel blij ben dat ik niet de enige ben die zich ergert aan spelfouten. Ik schrijf weinig fouten en misschien ben ik daarmee bevoorrecht maar ik stoor me aan spelfouten in werkwoorden, bezittelijke voornaamwoorden (jou i.p.v. jouw, u i.p.v. uw en dat soort dingen), fouten in zinsconstructies en sms-taal. Ik volg zelf een HBO-opleiding en zie in werkstukken, scripties en papers van medestudenten veel taalfouten. Ik stel voor: een taalcursus voor iedereen die moeite heeft met de Nederlandse taal. Het is inderdaad moeilijk om mensen die veel taalfouten schrijven, serieus te nemen. Denk bijvoorbeeld aan sollicitatiebrieven of klachtenbrieven of een bezwaarschrift. dat kan toch niet met taalfouten erin? Ik vind het beheersen van de Nederlandse taal erg belangrijk.

PtriesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:11

Ik ben het ermee eens. Als ik een totaal onsamenhangende tekst zie, zonder hoofletters en leestekens en vol met spelfouten, dan neem ik vaak al niet eens meer de moeite om het te lezen.

Ik stoor me niet aan iedere spelfout of als er een keer een komma op een verkeerde plek staat, maar ik vind wel dat als je een verhaal plaatst en je wil dat het door mensen gelezen wordt, je dan ook de moeite moet doen om het even netjes neer te zetten.

Vaak wordt er geroepen: 'ja maar ik ben dyslectisch'.
Ik vind echter dat dislectie geen excuus om een totaal onbegrijpelijke en onleesbare tekst op neer te plempen en dan wel verwachten dat mensen het helemaal doorspitten en reageren.

Andersom kan ik me ook wel ergeren aan mierenneukerij, om één of enkele spelfoutjes in een tekst, zeker als het op bijvoorbeeld een forum als dit is (vrije tijdsbesteding), kan ik me niet zo drukmaken.

En als het een grappige fout is hebben we daar altijd het taalbloopertopic nog voor Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:12

Lavien schreef:

Idd Nagelbijten / Gniffelen Op de Havo werd het op een gegeven moment zwaar beoordeeld. Als je een toets of een s.o. had met een 5 spelfouten erin dan verloor je één tiende punt van je totaal cijfer.

Ik moet zeggen, ik heb ook moeite heb met de spelling, vooral de gramaticale met de d- en t's, en moeilijke woorden Koe Maar ik neem wel te tijd om het even goed door te lezen en moeilijke woorden op te zoeken.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 23-08-08 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:14

D tjes en T tjes kan ik me helemaal niet druk om maken........

maar zun, of me paard of dat soort dingen vind ik heel vervelend, dat is puur luiheid

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:16

Zo heb ik trouwens eens een ruzie op msn gehad met mijn buurmeisje. Ik snapte er echt niks van, van wat zij zei. Echt alles afgekort Verward

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:23

Ik maak zelf ook nog weleens fouten, gewoon omdat ik te snel iets typ op bokt. Dan kijk ik mijn d's en t's niet altijd na. Maar als ik belangrijke teksten schrijf dan lees ik altijd even na wat ik geschreven heb.

Maar ik moet toegeven dat ik het ook irritant vind als mensen veel spelfouten maken. Ik neem de post dan ook zeker minder serieus.

Dat is misschien oneerlijk maar heeft voor mij hetzelfde effect als een post in hoofdletters schrijven. In mijn ogen schreeuw je dan, zo komt het over als je het leest. Zo werkt dit ook bij spelfouten, je komt dan over als iemand die in de war is of minder slim.

Brieven van bedrijven of zakelijke instanties met spelfouten neem ik zeker niet serieus. Ik vind het schandalig. Op het HBO zitten mensen die nauwelijks normaal Nederlands kunnen schrijven. Dat vind ik zeker heel erg.

De oorzaak ligt toch bij het onderwijs vrees ik. Niet streng genoeg. En natuurlijk de totale verloedering van de maatschappij Knipoog Klinkt overdreven, maar ik bedoel te zeggen dat mensen het gewoon niet meer interesseert of ze iets correct schrijven of niet. Dat blijkt ook uit dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:12

Door een hersenbeschadiging kan ik bij vermoeidheid een vorm van woordblindheid krijgen, ik zie dan niet meer of ik een woord correct heb gespeld of niet. Dit doet zich voornamelijk voor met klanken die gelijk klinken zoals de ei en ij, ik verwissel bepaalde klanken en letters die er voor mij hetzelfde uitzien of op een bepaalde plek op het toetsenbord zitten. Sommige ezelsbruggetjes kan ik niet meer op komen en daardoor maak ik soms hele rare, vage fouten als ik geen spellingcorrectie kan gebruiken. Eerlijk gezegd is het voor mij nog het ergerlijkste, ik heb op school prima leren spellen en ik zou willen dat ik het altijd foutloos kon 'uitvoeren', maar dat gaat soms dus niet. Wat ook wel gebeurt is dat zinnen hun ritme verliezen en ik de neiging krijg om komma's en andere leestekens verkeerd te zetten, soms lijkt het voor mij alsof een komma na elk woord zou passen. Vaak helpt het dan wel om het even te laten zitten en een paar minuten later nog eens te kijken Lachen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:21

Tja, ik ken een paar personen die voor een blad schrijven en niet zonder spelfouten kunnen schrijven. Ik vind het vreselijk irriterend als ik een, zogenaamde, professionele tekst lees en ik er weer één of andere domme fout tegen kom. Sommige mensen kunnen echt niet beter, maar andere niet-dyslectische mensen moeten soms hun schrijf-luiheid eens opzij zetten en hun teksten eens goed nog een keer nalezen voor ze het plaatsen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:05

pakje zakdoekjes:
"ze bestaan uit 4 lagen waardoor JE natte handen helpt voorkomen"
Oh dus ik help natte handen voorkomen? waar zijn die 4 lagen dan voor?
3 zinnen op een product en nog gaat het fout... zucht...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:18

Ik heb wel het idee dat het internet/toetsenbord er hun aandeel in hebben.'
Als je schrijft met pen en papier kies je de letters als het ware bewuster, dus blijf je meer nadenken. Typen kan zo snel gaan dat je fouten veel gemakkelijker en sneller maakt.
Ik durf in ieder geval wel te stellen dat ik sinds ik veel typ en nagenoeg niet meer schrijf met pen en papier, ik best slechter ben geworden in mijn spelling...

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:10

Ik erger me er niet meer aan, wat heeft het voor zin?
Zelf maak ik ook nog wel is van die domme foutjes, maarja dat kan gebeuren.
Waar ik me trouwens wel aan erger zijn mensen die geen hoofdletters of punten achter de zin zetten, dan klopt het verhaal niet meer en kan ik er meestal geen wijs mee uit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:14

Ik merk trouwens nu ik Mozilla Firefox erop heb staan dat deze fout getypte woorden onderstreept. Dat is wel handig, maar met d- en t's doet hij dat helaas niet altijd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:41

Citaat:
Ik vind het vreselijk irriterend als ik een, zogenaamde, professionele tekst lees en ik er weer één of andere domme fout tegen kom.

Mag ik zeggen dat er in deze ene zin alleen al 3 fouten staan? Okee, het is misschien geen professionele tekst, maar toch...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:44

O ja? Ik zie ze even niet Blond

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 23:45

Ik moest ook even zoeken, maar volgens mij heb ik ze allemaal gevonden hoor. Vork

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:46

Vertel?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 23:49

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Ik vind het vreselijk irriterend als ik een, zogenaamde, professionele tekst lees en ik er weer één of andere domme fout tegen kom.

Goede zin:
Ik vind het vreselijk irritant als ik een ''zogenaamde'' professionele tekst lees en ik er weer één of andere fout in tegen kom.

Maar ''zogenaamde'' hoeft volgens mij eigenlijk niet eens tussen aanhalings- en sluitingstekens.