Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:33

PassieX, hoe ga jij het zelf doen bij eventuele kinderen???

Overigens ken ik genoeg ouders die wel degelijk veel thuis zijn. Ik denk dat het aan je omgeving ligt. Knipoog
Ikzelf ben gewoon thuis sinds haar geboorte. Ik wilde dat gestress van werken er niet bij (vooral dat gehaast 's morgens) en daarbij voelde ik dat mijn kind mij nodig had (ze was een hele onrustige baby). Nog geen moment spijt gehad en ik had het geluk dat wij het prima redden op 1 salaris. Tuurlijk lever je wat in, maar het zij zo.

Mijn vriend werkt 4 dagen buitenshuis en 1 dag thuis. Ondertussen gaat onze dochter 3x per week naar de peuterspeelzaal (3 uurtjes per ochtend, wat ze geweldig vindt) en op de maandag is ze bij opa en oma overdag (die dat geweldig vinden, zo'n dagje met hun kleinkind). Zo heb ik toch een beetje tijd om mensen les te geven en om mijn eigen dingen te doen (bv. mijn paard!!!). Fijne balans voor ons allemaal.

Over een paar maandjes gaat ze naar school en dan ben ik er in principe altijd, daar zorg ik voor. Mijn werk (ik ben voor mezelf bezig Knipoog ) plan ik tijdens de schooltijden of desnoods ín de avonden.

Het echte opvoeden doen wij en niemand anders. Psz, opa en oma, de school straks, tja, dat is een aanvulling, maar WIJ, haar papa en mama, bepalen echt. Ik weet dat er veel kinderen zijn die dat missen, helaas, en met alle gevolgen van dien. Maar hier in het dorp vind ik het erg meevallen met de kids die alleen maar alleen thuis zijn. Ik ken inmiddels aardig wat ouders en iedereen zoekt een balans. Ik ken 1 gezin, waar de kinderen altijd door oma opgevangen worden. Pa en ma werken beiden fulltime. Tja, niet mijn keuze, maar goed. Maar alle anderen zijn veel thuis, hoor, afgewisseld, al dan niet.
Ik ken niemand die de school/opvang als opvoedkamp ziet. Waar haal je het vandaan Verward ???

Maar nogmaals; hoe ga jij het doen t.z.t.????

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:18

Urielle schreef:
Lydia_ schreef:
Een dagje meelopen en die instelling is voorbij, reken maar. Ik ben er van overtuigd dat wijzelf de situatie zo ver hebben gebracht,
maar waar mij de mond bij openvalt, waarom grijpt een docent niet in? (of in ieder geval, waarom grepen de docenten niet veel eerder in?)
Waarom grijpt een docent niet in als er boeken door de klas worden gegooit? Een stoel 'perongelijk' omvalt? Er een ruzie tussen
twee leerlingen is? Ik bedoel, ja wij doen (deden) hetzelf, maar volgens mij is het ook een van de taken van een docent om hier
een stokje voor te steken, dat die leerlingen, met dit soort gedrag of zonder later goed kunnen funcioneren. Lachen Verder, de 5
leerlingen waren de klas uitgezet zonder dat hun ouders waren ingelicht, die ouders wisten helemaal niet dat hun kinderen zich zo
gedroegen. Tsja, en dan ligt alles maar aan ons.. Knipoog

Daar heb je helemaal gelijk in, dat vind ik ook niet correct.
Waar ik mn over viel is dat imo een slechte docent, een slechte leermethode, een slechte omgeving om huiswerk te maken, drukke klasgenoten en noem maar op randfactoren zijn. De kern, dat is de leerling zelf. En ik geloof heel hard in eigen verantwoordelijkheid. Als je omgeving de verantwoordelijkheid niet neemt, neem het dan in eigen hand. Zoek met een slechte docent naar oplossingen, roep je eigen klasgenoten tot de orde als er een moeilijk stuk aankomt en je kunt het niet volgen, vraag je mentor om na school ergens in een lokaal te mogen studeren... ik noem maar wat. Dat klinkt heel belerend en wellicht denk je als leerling dan 'Wie doet dat nou Rolleyes '
maar ik probeer mijn leerlingen bij te brengen dat je je eigen ideale omstandigheden kunt MAKEN. Helaas krijg je gewoon niet alles cadeau in het leven. Daar horen niet goed functionerende docenten, drukke klasgenoten en een rampzalige thuissituatie ook bij Knipoog

(als docent geldt het omgekeerde: als je leven verziekt wordt door een klas, moet je niet in je uppie verder willen pionieren maar hulp zoeken bij je collega's om te zorgen dat je als docent leert hoe je daarmee om moet gaan. Maar goed, ook volwassenen zijn er nog wel eens te schijterig voor om te durven zeggen dat ze iets niet kunnen. Leraren zijn net mensen Knipoog )

Ik werk nu twee schooljaren binnen het LWOO in een ijzersterk team. Net wat je zegt Urielle, niet in je eentje verder modderen, maar samen een oplossing zoeken. Wij hebben ook een orthopedagoog, counsellors en een gedragsdeskundige die ons kunnen helpen. Er zitten echter ook leerlingen tussen.....ik vat het nooit persoonlijk op en ik ben tijdens mijn werk voor KLM op Schiphol en elders regelmatig door 'goedopgevoede' volwassenen dermate stijf gescholden dat de eerste puber die mij jankend de klas uitkrijgt nog geboren moet worden. Hoe schreeuweriger zij doen, hoe rustiger ik word (en dat ben ik normaal niet).
Ze weten wel wat ze aan mij hebben en dat werkt goed. Ze schieten in ieder geval niet aguw weg als ze me buiten school tegen komen haha! En binnen ons team zijn de lijnen kort. dus de ene docent tegen de andere uitspelen is er echt niet bij! Ik ben ook mentor van een groep en wanneer zij iets uitvreten tijdens een les, hoor ik daar heeel snel van.
Ik heb alleen buiten mijn unit wel andere ervaringen, zeker op de school waar mijn eigen puberdochter rondloopt.

In het land der blinden is eenoog koning klopt wel. Miskleunende docenten worden niet op straat gezet omdat er zo gauw geen andere docent voor dat vak te vinden is. Ik heb eens een docent van mijn dochter gesproken die niet wist dat ik zelf in het onderwijs zat, nou, daar kreeg ik spontaan uitslag van, grrrrrrrr Dat zijn ook de docenten die ALTIJD problemen met bepaalde klassen hebben. Waar zou DAT nou aan liggen?!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:26

En over eigen verantwoordelijkheid, dat is ook 1 van mijn stokpaardjes. Ik heb mijn cijfers al gehaald, zij zullen zelf dat diploma moeten halen idd. Ze kunnen vaak heel goed zelf afspraken op papier zetten en zijn soms zelfs strenger dan ik voor zichzelf wanneer het foutloopt. Haha!

Toch heb ik ook weleens een heeeeel onpedagogische opmerking naar zo'n ratje dat me probeerde onderuit te halen gemaakt hoor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:30

Nadya, in de praktijk ben jij echt geen uitzondering. Ik kwam deze week nog een onderzoek tegen en daaruit bleek dat in 50% van de gevallen maar één van de twee ouders werkt en dat bij de 50% waar ze beiden werken de moeder meestal maar een kleine parttime baan van een paar uur per week heeft. Als ik mijn zoontjes naar school breng of ophaal, dan zie ik ook vooral ouders staan wachten en zijn opa's, oma's of een oppas echt een uitzondering en geen regel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:37

Karl, weet ik wel, hoor, en volgens mij zei ik dat ook in mijn post, toch Knipoog ? Ik zie om me heen eigenlijk alleen maar ouders die op z'n minst om en om thuis zijn, de kinderen zelf ophalen, opvangen, noem maar op. Knipoog

Maar ach, hier op bokt, lees ik altijd de drama verhalen Clown en natuurlijk zijn die er ook Verdrietig , maar de meerderheid is toch echt niet zo, hoor.

Daarbij vraag ik me altijd af hoe 'de klagers' het zelf zouden doen als er kindjes zouden komen.... Of ze het zelf op kunnen brengen om hun carriere te minderen of zelfs (tijdelijk) te stoppen met werken.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:26

barbara1970 schreef:
rakni schreef:
Tja, dat durf ik niet aan. Heb teveel informatie over mezelf op bokt staan en mijn leerlingen weten hoe mijn paard heet. Ik weet dat ik getraceerd kan worden en kan dus niet zomaar wat kwijt... Ik wil niet teruggevonden worden.... jammer!

Tjee van jou reactie schrik ik, is het al echt zo ver dt je als juf niet eens meer je mening kan geven uit angst dat ze meschien je paard iets aan doen.
Tjee ben er stil van.

ojee, ik ben niet duidelijk geweest..... Ik ben zeker niet bang dat leerlingen mijn paard wat aandoen! (Maar de leerlingen weten hoe hij heet en kunnen dus ook bedenken dat ik Rakni op bokt ben.)

Wat het meer is: wanneer ik op bokt reageer, kunnen leerlingen bedenken dat ik dat ben.... En als het topic over werk gaat, kan dat onhandig zijn. Bv: wat ik vandaag toch voor belachelijks heb meegemaakt! Je typt het op omdat het je hoog zit, vervolgens leest een leerling het, snapt dat het over hem gaat, ouders erbij.... Zou toch niet handig zijn.
Toch lijkt het me anoniem wel heel leuk om te kletsen over mijn werk. Maar dat zit er op bokt voor mij niet meer in.

Vervelend dat ik verkeerd over ben gekomen. Ik heb mijn hyve trouwens wel afgeschermd. Krabbels gaat ze niets aan. oud leerlingen van scholen waar ik heb gewerkt mogen lid worden van mijn hyve. leuk om ze zo te spreken. Maar huidige leerlingen mogen geen lid worden bij mij.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:29

wow borg klinkt gaaf, dat LWOO team. Ik heb ook in zulke hechte teams gewerkt.. Super leuk en inspirerend!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:31

Urielle, over dat op de vorige pagina: in een school met de richtingen houtbewerking en metaalbewerking en ... vind je zoal genoeg materiaal om brandjes te stichten Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:58

rakni schreef:
wow borg klinkt gaaf, dat LWOO team. Ik heb ook in zulke hechte teams gewerkt.. Super leuk en inspirerend!

Daarom werk het ook lekker zo met onze leerlingen. Dat zijn ook niet de gemakkelijkste, maar je krijgt er ook veel voor terug. Je probeert met zijn allen echt het beste uit die kinderen te halen en dat voelen zij ook wel aan hoor, een enkeling daargelaten.
Toen mijn eigen dochter op een andere school een jaar ernstig puberde en met diverse docenten overhoop lag, merkte ik dat ieder daar op zijn eigen eilandje zat te werken en niets met de tips van haar mentor deed, die overigens GEEN problemen met haar had.

Ik heb me lang afzijdig gehouden, maar uiteindelijk zelf een pedagogisch handelingsplan gemaakt (doe ik tenslotte regelmatig voor mijn eigen leerlingen Haha! ) en samen met haar mentor hier verder mee gewerkt. Ze kreeg bij sommige collega's echt geen voet aan de grond en is inmiddels weg bij deze school. Ik geef haar groot gelijk, zij komt zooooo ergens anders aan de bak.

Ik heb er lange gesprekken met mijn dochter over gehad, waarom nou wel respect opbrengen voor de ene docent en bij de andere docent kl***?
Ook zij geeft aan dat het alles met echtheid, eerlijkheid en openheid te maken heeft. Dan kan een docent ook streng zijn, daar hebben de leerlingen ook respect voor. Zo werkt het bij mijn spulletje ook het beste.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:12

Tieneke schreef:
Urielle, over dat op de vorige pagina: in een school met de richtingen houtbewerking en metaalbewerking en ... vind je zoal genoeg materiaal om brandjes te stichten Knipoog

Dat het uberhaupt in iemands hoofd opkomt..... Die krijgen van mij ook flink onderuit de zak hoor!
En van mijn unitleider trouwens ook, minimaal een schorsing, maar eerder nog een tijdje naar de Rebound.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:01

Nadya schreef:
Karl, weet ik wel, hoor, en volgens mij zei ik dat ook in mijn post, toch Knipoog ? Ik zie om me heen eigenlijk alleen maar ouders die op z'n minst om en om thuis zijn, de kinderen zelf ophalen, opvangen, noem maar op. Knipoog

Maar ach, hier op bokt, lees ik altijd de drama verhalen Clown en natuurlijk zijn die er ook Verdrietig , maar de meerderheid is toch echt niet zo, hoor.

Daarbij vraag ik me altijd af hoe 'de klagers' het zelf zouden doen als er kindjes zouden komen.... Of ze het zelf op kunnen brengen om hun carriere te minderen of zelfs (tijdelijk) te stoppen met werken.

Als ik me een klager mag noemen, hier hoe ik het zou doen: Ben maar 20 jaar oud, maar zit er wel echt aan te denken of ik wel of geen kind wil later. (heb altijd ja gezegd, en lijkt me nog steeds geweldig maar ik heb ook al tegen mn hub gezegd; als ons kind later 3 dagen of meer naar de naschoolse opvang zou moeten, wil ik de wens om een kind te hebben nalaten.. Misschien zijn er tig oplossingen te bedenken als oppas, au pair etc etc, maar ook die kosten geld, en het kind is niet samen met zijn ouder(s) na schooltijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:43

Karin_88 schreef:
Als ik me een klager mag noemen, hier hoe ik het zou doen: Ben maar 20 jaar oud, maar zit er wel echt aan te denken of ik wel of geen kind wil later. (heb altijd ja gezegd, en lijkt me nog steeds geweldig maar ik heb ook al tegen mn hub gezegd; als ons kind later 3 dagen of meer naar de naschoolse opvang zou moeten, wil ik de wens om een kind te hebben nalaten.. Misschien zijn er tig oplossingen te bedenken als oppas, au pair etc etc, maar ook die kosten geld, en het kind is niet samen met zijn ouder(s) na schooltijd.

Ben het helemaal met je eens, hoor. Knipoog

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:09

Ach, ik heb altijd gewerkt, 50% toen onze dochter geboren was. Ik heb op een gegeven moment wel ontslag genomen bij de KLM omdat de naschoolse opvang niet beviel. Ik heb toen drie jaar op kantoor gewerkt waar ik mijn werk zelf kon indelen en alleen tijdens schooluren werkte. Niet al te uitdagend werk, maar wel ideaal! Ondertussen deed ik veel op school en ben toen ook Pabo en Master SEN gaan doen en het onderwijs in gegaan. Echtgenoot (inmiddels ex) was altijd onderweg dus ik stond er meestal alleen voor.
Dat is ook wel een reden dat het bij 1 kind gebleven is, maar het pastte allemaal prima zo. Sterker nog, bij mij was het altijd zoete inval, bleven graag spelen en mee-eten.

Nu is ze inmiddels 15, maar ik heb nog steeds veel tijd voor haar omdat ik mijn werk voor een deel natuurlijk zelf in kan delen.
Ik ga net zo lief 's avonds thuis nog anderhalf uur nakijkwerk doen, maakt mij niet uit. Dan kan ik op een redelijke tijd thuis zijn en even samen kletsen voor er weer eten gekookt moet worden en zo.
Daarin merkt ze wel een verschil, dat er soms bij anderen thuis zo weinig echt met elkaar gepraat wordt. Iedereen praat maar een beetje langs elkaar heen en doet zijn eigen ding. Ik vind juist die gesprekken met meiden hier aan tafel zo leuk. Dan gaat het er soms heftig aan toe hoor, houden we elkaar echt een spiegel voor, maar dat is ook opvoeden.
Leren luisteren en leren nadenken over wat je zegt en doet. Dat kan ook wanneer je aardig wat uren werkt en iemand die niet werkt kan het net zo goed nalaten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:12

Natuurlijk, Borg, maar we hebben het hier juist over die kwalitatieve tijd die je met je kinderen spendeert dagelijks.
Met je kind(eren) blijven communiceren over en weer, dat is voor ons hier thuis zoiets natuurlijks eigenlijk...... Haha!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:36

Maar wel of niet werken hoeft daar niets mee te maken te hebben. Inderdaad blijven praten en op de hoogte zijn van wat je kind bezig houdt, dat is wel belangrijk. Hoewel dat met een puber niet altijd makkelijk is: Mam, doe normaal, doe effe chill, duh, wat weet JIJ daar nou van... (alsof ik nooit jong geweest ben).

Ik merk als mentor helaas dat sommige ouders die aansluiting met hun kind totaal kwijt zijn, soms zonder het zelf te weten.
En ik zou bijna vergeten dat goede manieren wel voorgeleefd moeten worden. Als ouders het normaal vinden om k*kind naar een kleuter te roepen, moeten ze ook niet raar opkijken wanneer ze dit een paar jaar later terug om hun oren krijgen.
Ook naar elkaar. Wat sommige volwassenen elkaar toeroepen, ook binnen een gezin, daar krijg ik kromme tenen van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:31

Tja, dat vind ik ook niet kunnen. Als volwassenen dien je als voorbeeld voor je kind. Kinderen nemen van alles over van hun ouders, dus....... En als ouders elkaar voor van alles uitmaken, tja, lekkere relatie heb je dan, he.... Scheve mond

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:58

Citaat:
In het land der blinden is eenoog koning klopt wel. Miskleunende docenten worden niet op straat gezet omdat er zo gauw geen andere docent voor dat vak te vinden is. Ik heb eens een docent van mijn dochter gesproken die niet wist dat ik zelf in het onderwijs zat, nou, daar kreeg ik spontaan uitslag van, grrrrrrrr Dat zijn ook de docenten die ALTIJD problemen met bepaalde klassen hebben. Waar zou DAT nou aan liggen?!

mijn idee, maybe van een ''eigenwijze/dwarse'' puber maar zo gaat het jammer genoeg wel.
het blijft maar aanrommelen en de leerlingen krijgen de schuld.. want ze verzinnen altijd smoesjes.
al zo vaak meegemaakt ik kan er met mijn verstand echt niet bij!

zelfs een die echt geen f*ck aan uitleg deed, en toen er iemand kwam kijken hoe ze lesgaf etc. spontaan allemaal info op het bord had geschreven.. en ineens van alles had voorbereid. Koe
dus ik zei, wel beleefd overigens.
mijn reactie; goh meneer?
hoeveel kost u per uur?
hij; hoezo dat dan?
ik; mogen we u niet elke week inhuren dan kan ze tenminste wél lesgeven.
je zag hem zijn lach inhouden!
overigens is ze niet ontslagen vanwege alle slechte lessen
(echt álle klassen hadden zeer slechte cijfers.), maar vanwege fraude.
en ik ben écht niet onbeleeft hoor, als ik ergens niét tegen kan is het bewust wegpesten van leraren, en pesten in het algemeen dan heb je mij kwaad.

hadden ook een keer een lerares (nieuw) de klas ging met haar aan de haal.
zo banketstaaf, dat vind ik niet leuk, zo vals gewoon!
waarop ik op een gegeven moment zei; geef dan gewoon eens een grote smoel! hup grijp ze!
laat niet over je heen lopen!
een enorme brul uit haar binnen een paar minuten en het was over. Vork
later kwam ze zelfs nog naar mij toe om te bedanken.
ik snap het ook wel, het is op een nieuwe school gewoon spannend, en het heeft duidelijk geholpen het is écht nooit meer gebeurt. Vork

ik ben geen standaard kind, echt niet.
ziet er mischien dwars uit die tekst, maar ik ben wat dat betreft erg behulpzaam, waar een ander staat te kijken bij een stel pesters en niks durft te doen, ben ik degene die zijn mond open trekt en diegene ook helpt, al is het een wildvreemde voor mij.
(soms stond er 10 man toe te kijken zonder iets te doen! Bloos! ongelovelijk gewoon!!)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:37

Mwah, je klinkt mij gewoon als een flinke pittige puber, daar is niets mis mee, maar moet je wel mee om kunnen gaan. Dochterlief heeft het afgelopen jaar weer in een roerige klas gezeten en op het laatst weigerde een bepaalde docent ze nog les te geven, zette ze gewoon aan het werk en legde niets uit.
Nu was dat toevallig een vak waar zij goed in was, dus daar had ze geen probleem mee, maar de cijfers van andere leerlingen kelderden natuurlijk. Daar is een flinke rel over geweest, maar ik denk dat ze er volgend jaar toch weer vrolijk rondloopt hoor.
En bij haar is ook bezoek in de klas geweest, natuuuurlijk gaf ze toen gewoon les.

Aan de andere kant heb ik een aantal keren een stagiere geschiedenis en aardrijkdkunde (is bij ons Mens en Maatschappij) in mijn klas gehad en het viel me op dat zij (2e jaars) zo weinig van lesvoorbereiding, lesdoelen etc. geleerd hadden. Ze wisten eenvoudig (nog) niet hoe ze een groep aan het werk moesten krijgen en aan het werk houden. En welk alternatief als het niet loopt zoals je dacht? Nou daar werden we op de Pabo mee doodgegooid! Ik was die lesvoorbereidingen zooooo zat, maar heb er wel heel veel van geleerd. Alleen wanneer je zelf overzicht hebt, kun je flexibel zijn in een onverwachte situatie.
Kijk, en daar hebben pubers een neus voor. Zodra jij onzeker voor de klas staat, is het bal.

Het is eigenlijk net als paardrijden: vooruit kijken/denken en ze net even voor zijn. Haha!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:15

hier nog een jonge docent.
Wat ik ook heel belangrijk vind is dat je een manier van lesgeven moet hebben die bij jou past. er zijn meerdere wegen die naar rome gaan, maar je kan pas echt zeker zijn als je een manier hebt die bij je past.

vorig jaar heb ik een half jaar les gegeven op een vmbo... mijn vierde klas had als afscheid de laatste les een taart gebakken, en cadeautjes voor mij (snik ik had ook wel tranen in mijn ogen) en dat waren kinderen waar andere docenten problemen mee hadden, maar ik wist waar hun interesse lag en kon ze daardoor motiveren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:42

Docent in opleiding meldt zich...!

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik weet wat ik hier wel over kwijt wil.

Er zijn een hele hoop factoren die discipline in een klas doen ontstaan, en een van die factoren is het aanzien (de status) die de leraar heeft...Een eerlijk? In Nederland heeft de leraar geen status meer. Er wordt een grote taak op ons afgeschoven, immers moeten we naast de kennisoverdracht (Jaaaaaaa, ik ben er een van het oude leren en durf nog steeds het woord kennisoverdracht in de mond te nemen...niks mis mee hoor...Je hebt niks aan vaardigheden zonder kennis denk ik altijd maar...) van ons vak de kinderen ook nog eens opvoeden...!

En daarbij LATEN kinderen zich niet meer door een leraar opvoeden, want jij bent daar niet meer toe bevoegd. Met een beetje geluk kun je nog net via zaken als 'geen verantwoording nemen over je huiswerk (niet maken dus) = straf' een hoop lessen meegeven, maar waag je eens een uitspraak te doen over de leefstijl van de gemiddelde puber: "U (als ze dat al zeggen) bent m'n moeder niet hoor....!" Lekker is dat....

Toen ik vorig jar stage liep (mijn eerste stage) liep ik erg tegen dit probleem aan. Vooral een jonge leraar wordt niet snel als meerdere gezien, je moet bikkelhard knokken voor een beetje respect. Die kreeg ik pas echt toen ik twee vechtende jongens (van 17 jaar) uit elkaar sleurde...Toen er geen reactie meer kwam op mijn stem schakelde er iets in mij zich om en ik heb ze beide in de kragen gevat...Dat was het moment waarop ze zoeits hadden van : "Wow, die laat echt niet mt zich sollen...!" Maar dat is toch van de zotte!?!?! Respect en discipline moet er al ingebrand zijn vóórdat leraren ze in de vingers krijgen...! Ik wil er best aan sleutelen, maar ik kan geen compklete opvoedingstaken op me nemen als ik 30 pubers tegelijk voor m'n neus heb zitten...!

In Duitsland gaat dat heel anders. Ik heb in juni een weekje meegelopen op een school hier...Damn! Wat een verschil! Leraar en leerling gaan geweldig met elkaar om, de leerlingen hebben een enorme drang zich te bewijzen (een vraag blijft nooit onbeantwoord, komt mede doordat (sociale omgenagsvormen en) een actieve bijdrage in de klas bijna 50% van een cijfer bij een vak uitmaakt...!), echt heerlijk! Soms denk je: "Op welke planet ben ik...?". De leerlingen staan op als de leraar de klas binnenkomt en begroeten de leraar lerares, bij moderne vreemde talen uiteraard in de vreemde taal zelf (oh heerlijk, doeltaal = voertaal zit er daar ingebrand! Behoord gewoon tot de filosofie van de school!).

Ik heb na die week een serieus baan aangeboden gekregen. Als ik klaar ben met mijn opleiding willen ze graag dat ik me laat 'omscholen' en in Duitsland aan de slag ga als lerares Nederlands...Alleen om de status die de leraar hier in Duitsland heeft zou ik het al doen (veel betere loon nog achter wege gelaten...)

Kortom: Wil je wat aan respect en discipline doen? Zorg dan eerste voor een andere status voor de leraar...! En dat ligt toch echt voor een zeeeeeer groot gedeelte in de opvoeding van de ouders...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:35

Ik heb een collega van 50+ die nogal eens rake opmerkingen kan maken. Dit is er eentje:

Pakweg 100 jaar geleden kwam de arbeider aan de onderwijzer vragen wat hij aan moest met zijn zoon.
Nu komt dezelfde arbeider op hoge toon verhaal halen over wat je met zijn zoon doet......

Hij wil helemaal niet terug naar 100 jaar geleden, maar dit vat wel samen waar jij het net over had Adil. Ik vind het best wanneer ouders mondig zijn, graag zelfs, maar ik heb een broertje dood aan opgedane 'internetkennis' waar sommige mensen mee schermen.
Deze ouders trekken bij voorbaat al het oordeel van een team docenten in twijfel. Boos!