Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:25

ik heb geen psychologie of psychiatrie gestudeerd en eigenlijk begrijp ik maar de helft van wat hier gezegd wordt.

Mensen vertellen dat ze een psychische ziekte hebben, is ook gewoon labeltjes plakken. Het is misschien niet bewezen, maar alles wat ze wilden was het een naam geven, die naam hebben ze niet gegeven om mensen als gek te bestempelen of weet ik wat, maar ze hebben die namen gegeven om per naam een behandelingsplan te stippelen, om mensen van hun problemen (tegenwoordig bekend als stoornissen) af te laten komen.

Medicijnen voor psychische oorzaken zijn een van de dingen waar ik echt glashard op tegen ben, het is drugs in mijn ogen. En even verslavend ook. Maar je werkt jezelf alleen in een dieper dal door niet uit jezelf uit je problemen te stappen.
En soms zit je al zo diep, dat er weinig meer te helpen valt, dan moet het wel, die medicijnen. Maar die medicijnen krijg je in mijn ogen alleen maar om dan uiteindelijk op eigen kracht uit je put te kunnen stappen, om het zo maar te zeggen.

Ikzelf heb ADD en NLD, en ik zit in therapie. Ze wilden mij ritalin uit laten 'proberen' maar ik begin er niet aan, ik moet er maar mee leren leven.

Ik heb nog wel wat dingen te zeggen, maar ik weet niet eens of ik alles wel correct begrepen heb, dus voorlopig laat ik het hier bij Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:50

Jaimyliefje schreef:
Medicijnen voor psychische oorzaken zijn een van de dingen waar ik echt glashard op tegen ben, het is drugs in mijn ogen. En even verslavend ook.

Wat zie jij als psychische oorzaak? Depressie? Schizofrenie? Persoonlijkheidsstoornissen? ADHD? Veel psychische stoornissen hebben een grote biologische achtergrond namelijk Lachen
En deze meeste medicatie is niet verslavend, mits verstandig gebruikt (muv met name slaap/kalmeringsmiddelen dan)

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:34

Klara16 schreef:
En wat moet er dan gebeuren met mensen die erg suicidaal zijn of die een gevaar vormen voor anderen? Bijvoorbeeld een schizofreen die zo paranoide is dat hij een dreiging vormt voor anderen.

Moeten we die mensen gewoon loslaten op de buitenwereld/van een gebouw laten springen? Gezellige boel gaat dat worden... Blauw oog

Er bestaan misbruiken maar mensen die verplicht opgenomen worden zitten daar over het algemeen met een goede reden....

Mensen met schizofrenie zijn zelden tot nooit gevaarlijk dus plak geen etiket op mensen met deze psychische aandoening dat ze niet verdienen. Deze mensen zijn zelfs minder gevaarlijk of agressief dan de gewone middelbare man, dus wat een vooroordeel schrijf je hier toch weer neer Ach gut

Mensen met suicidaal gedrag, tsja...
Ik denk dat mensen die écht dood willen, ze uiteindelijk ook dood gaan. (niet natuurlijk bedoel ik dan)
Mensen waar echt hun grootste wens is om te sterven, die houdt niemand tegen imo. Niet dat ik iedereen hier zo over de kam wil scheren, ik denk dat er wel zeldzame gevallen zullen zijn dat ze echt helemaal beter worden. Maar mensen met een doodswens hebben maar een heel kleine 'trigger' nodig om uiteindelijk de stap te zetten om het toch te doen.

Het is in psychiatrie moeilijk om een onderscheid te maken wie 'te redden' is en wie niet.
Als ik de keuze had tussen iemand die suicidaal is dit echt wil doen, en de keuze tussen iemand die schizofreen is, zou mijn keuze snel gemaakt zijn.
Nu gaan mensen misschien hoge ogen optrekken, maar stel je dit voorbeeld voor:

Patiënt A heeft een probleemjeugd gehad, probeert van de drank af te blijven maar dit lukt niet.
Na talloze opnames blijft het slecht gaan en deze persoon is niet meer gemotiveerd.

Patiënt B heeft ook een traumatische ervaring tijdens zijn jeugd gehad en automutuleert zich.
Hij heeft hallucinaties en wanen van een paranoïde aard.

Mijn keuze zou erg snel gemaakt zijn.
Mag dit niet? Ik zou niet weten waarom niet; ik zou me slecht voelen mocht ik patiënt A geholpen hebben en het zou weer niet gelukt zijn. Dan had ik liever mijn energie gestoken in patiënt B.

Nogmaals; de meeste patiënten uit de psychiatrie zijn volstreks ongevaarlijk.
Ze leven met hun eigen problemen en vinden dat ze zelf een probleem hebben en steken dit zelden tot nooit op iemand anders.
Ze gaan ook hun zelden tot nooit hun agressie uiten op andere mensen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar mensen zonder aandoening zijn eveneens gevaarlijk en agressief op sommige vlakken. Dus ik snap niet waar je vandaan haalt dat schizofrenen gevaarlijk zouden zijn...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 20:32

De meeste zijn ongevaarlijk, maar degene die dat wel zijn, kunnen niet opgenomen, hele serieuze gevolgen hebben. Niet alleen voor zich zelf maar ook voor een hele hoop anderen. Denkt bijvoorbeeld aan de zoveelste getraumatiseerde treinbestuurder of de persoon die niets vermoedend iemand naar toe heeft zien lopen.(Nu denk ik niet alleen aan de depressieve mensen, maar ook vooral aan de schizofrene, vnl in het beginstadium als ze door hebben wat er aan de hand is.)

No offence, maar wie ben jij om te zeggen, tot welke categorie iemand behoort. Kun je in een glazen spiegel kijken? Nee, dus better safe, then sorry.*gaat even bijlezen, maar dit wou ik al kwijt*

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:00

Ik ben van mening dat vandaag de dag nog maar heel weinig bekend is over de werking van de hersenen en hoe/waarom mensen psychische stoornissen hebben.
Het is een wisselwerking van je hersenen waar je niks aan kan doen, je hebt gewoon pech als je aanleg hebt voor een stoornis.
Dus als je dat kunt oplossen met medicijnen, waarom niet?!

Als de medicijnen helpen en de bijwerkingen zijn ook aanvaardbaar, waarom zou je dan wel voor een ontsteking in je pols medicijnen slikken en niet voor een psychische stoornis?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:05

phaser schreef:
Het is in psychiatrie moeilijk om een onderscheid te maken wie 'te redden' is en wie niet.

Waarom zou je je voornamelijk richten op het 'redden' van mensen? Zijn mensen niet meer waardevol als ze niet meer te 'redden' zijn? (Nog even afgezien van de vraag 'wanneer is iemand gered')
Is het proces niet waardevol? Moet alles efficient, moet je alleen maar 'energie steken in' mensen waarbij dat meetbaar effect heeft? Neem je dan niet veel te veel het resultaat als uitgangspunt in plaats van de mensen zelf?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:29

Vergelijk het dan even met een voorbeeld dat vrij regelmatig terugkomt op de donor-lijst.

Iemand die al 2 lever transplantaties heeft gehad omdat hij met levercirrose zat omdat hij al heel z'n leven drinkt.
Hij volgt geen therapie en gaat blijven drinken, ook na zijn derde transplantatie.

Een jonge vrouw, begin 20 krijgt plots acuut leverproblemen.

Wie zou jij de lever geven als je mocht kiezen Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:39

En dan? Ik vind je voorbeeld niet compleet: het is geen keuze tussen wel of niet een orgaan, zorg is veel meer dan dat. (Hoop ik toch?)
Betekent dat ook gelijk dat de man met levercirrose geen enkele zorg meer hoeft? Geen pijnmedicatie of doktersadvies, want dat is zo 'zonde van de energie'?

Ik vind het trouwens geen knipoogmaterie. Het is niet iets wat ik zou kunnen beslissen zonder me heel wel bewust te zijn van het feit dat je iemand anders de kans op langer leven ontzegt, en dat zou me altijd aan het hart gaan.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 00:03

Je maakt met alles wat je doet een keuze.

Als je gewoon negeert dat je iets kan kiezen, dan kies je dit ook te negeren.
Als die man al 3x op je operatietafel heeft gelegen, dan denk je op het einde ook wel dat je mogelijk 3 andere mensen had kunnen redden. Mensen die nu dood zijn en die hun leven niet verkwanselt hebben aan alcohol ( no offence ).

Zorg is inderdaad meer dan dat, maar ik geef dit als iets subjectief. De situatie dat je dit geval voorhebt is nagenoeg onbestaande. De donorlijst is duidelijk en je moet deze volgen, of je het nu moreel verantwoord vind of niet.

Maar het blijft een jammere zaak mocht je achteraf moeten denken " goh ik had iemand anders beter kunnen helpen "