Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:46

Tuurlijk heeft het wijntje/sigaretje of de snack te laten staan met discipline. Want hoe emotioneel je ook bent, met veel discipline ga je voor een gezonder alternatief Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:47

daar kijk ik toch echt anders tegen aan.
Vind dat geen disipline te kort.

dat je er voor in theraphie moet gaan, klopt.
Maar hoeveel mensen gaan er niet naar een afkick kliniek en blijven toch aan de drank?

Ik heb dus een erg zware collega gehad die dus at uit emotie
Dan ga je er misschien anders tegen aan kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:48

rosanne1988 schreef:
Needje schreef:
Maar tegen een roker mag wel gezegd worden dat t slecht is.
En als je tegen een dik persoon zegt dat t slecht is discrimineer je.
Verward

dat zei ik ook al ja..
er werd vervolgens het argument aangehaald dat je eten moet, en dat roken een keuze is.
teveel eten vind ik ook een keuze.

Natuurlijk mag je wel zeggen dat het slecht is
Maar net als de roker weet zo'n persoon dat zelf ook wel Haha!

Teveel eten is niet altijd een keuze...verslaafd aan sigaretten zijn ook niet.
Kijk maar eens hoeveel mensen graag willen stoppen maar het niet kunnen, wat ze ook proberen.
Maar dat is maatschappelijk aanvaard Lachen

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:49

Ik geef grof toe dat ik veel te zwaar ben. En ik ben mij terdege bewust van de risico's die dat met zich meebrengt. Ik heb twee kleine kinderen, die wil ik graag groot zien worden, dus wat dat betreft heb ik een goede stok achter de deur. Ik weet heel goed waar het fout gaat, ook heel goed hoe ik het moet oplossen. Daar werk ik hard aan maar toch lukt het niet.
Dus volgens de huidige maatschappij ben ik toch een slappeling, heb ik geen doorzettingsvermogen en geen zelfdisipline.

En dat is wat me tegenwoordig zo tegenstaat. Vanaf de zijlijn is het allemaal zo makkelijk.
Maar een verslaving is nu eenmaal niet zo snel te overwinnen. Dat red je niet met alleen een voedingsadvies en begeleiding van een dietiste. Misschien moet een psygoloog o.i.d. wat beter toegankelijk worden, die drempel om daar heen te gaan is voor de meeste mensen (inclusief mezelf) nog veel te hoog.

Anoniem

RK: neem maar van mij aan dat ik recht van spreken heb wanneer ik zeg dat dat wel te maken heeft met discipline.

Tuurlijk er zijn mensen die na therapieën gewoon doorgaan, teugvallen, ga zo maar door. Maar mijns inziens is er dan dus TOCH te weinig discipline of heeft de therapie gewoon niet aangeslagen (verkeerde therapie, verkeerde uitwerking, ga zo maar door).

Brainless

Heel simpel gezegd:
Als je teveel eet voor jouw lijf word je te dik!!

En bij de ene is dat bv bij 1 boterham en bij de andere bij 6 boterhammen.

Het is geen excuus om te zeggen .... dat als je sneller aanzet dat je toch maar meer moet kunnen eten.
Voor iedereen geld een andere maat en daar zal jezelf rekening mee moeten houden.
(Moet ik ook) Dit wil niet zeggen dat het makkelijk is (weet ik ook alles van), maar je hebt zelf de verantwoordelijkheid.

PS medische dingen uitgezonderd he

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:50

Het enige vergelijk dat je met roken en eten kan trekken is dat beide een verslaving is.
Echter wij zijn voorgeprogrammeerd om ons hongergevoel niet te negeren. Dat maakt eten ook een gevaar voor ons. zonder eten ga je dood, zonder sigaret leef je juist langer.
Het is moeilijker om echt rigoureus af te vallen dan te stoppen met roken. Een hongergevoel negeren is tegen ons programma in.
Teveel eten doe je niet ineens, maar steeds een beetje meer. Waardoor je maag groter word en waardoor je eerder honger krijgt...

Suzanne F.

runningkawa schreef:
daar kijk ik toch echt anders tegen aan.
Vind dat geen disipline te kort.

dat je er voor in theraphie moet gaan, klopt.
Maar hoeveel mensen gaan er niet naar een afkick kliniek en blijven toch aan de drank?

Ik heb dus een erg zware collega gehad die dus at uit emotie
Dan ga je er misschien anders tegen aan kijken...

Ja mijn vader was alcoholist en kon ook niet stoppen. Maar goed die erkende ook niet dat hij een probleem had. Daar begint het eerste, je moet eerst zien dat je een probleem hebt, dan er iets aan willen doen.
Alleen wilskracht is het inderdaad niet helemaal. Je moet psychisch ook gewoon gezond zijn.

rosanne1988

runningkawa schreef:
rosanne1988 schreef:
"]
Maar tegen een roker mag wel gezegd worden dat t slecht is.
En als je tegen een dik persoon zegt dat t slecht is discrimineer je.
Verward

dat zei ik ook al ja..
er werd vervolgens het argument aangehaald dat je eten moet, en dat roken een keuze is.
teveel eten vind ik ook een keuze.

Natuurlijk mag je wel zeggen dat het slecht is
Maar net als de roker weet zo'n persoon dat zelf ook wel Haha!

Teveel eten is niet altijd een keuze...verslaafd aan sigaretten zijn ook niet.
Kijk maar eens hoeveel mensen graag willen stoppen maar het niet kunnen, wat ze ook proberen.
Maar dat is maatschappelijk aanvaard Lachen[/quote]

blijkbaar is dit niet maatschappelijk aanvaard, anders zou er geen rookverbod komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:51

Welshcobfan schreef:
Het is moeilijker om echt rigoureus af te vallen dan te stoppen met roken. Een hongergevoel negeren is tegen ons programma in.

Wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een hongergevoel te negeren. Ik ken genoeg voorbeelden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:51

nouks, jij mag dat zeggen... ik kijk daar gewoon anders tegen aan Lachen

WCF, mee eens
Je kunt gewoon niet zeggen vanaf vandaag heb ik geen eten meer in huis
Iets wat met sigaretten wel kan.

En niet iedereen wordt dik door elke dag friet en chips... mensen met aanleg worden ook te dik van een aardappel te veel.
En die is toch gewoon in huis Lachen

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:52

Nouks schreef:
Welshcobfan schreef:

Wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een hongergevoel te negeren. Ik ken genoeg voorbeelden...

En hoeveel daarvan slaan daarin door naar het andere uiterste? Dus (bijna) niet meer eten, op het ziekelijke af, anorexia en zo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:53

RK: niemand zegt dat discipline dé oplossing is, maar wel een zeer belangrijk onderdeel voor succes! Ongeacht de verslaving.

Nouks... ik ken die voorbeelden niet. Tenzij ze er hulp bij krijgen. Maar alleen is dat niet te doen (tenzij op een enorm ongezonde manier).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:53

Citaat:
Ze zijn niet op één hand te tellen, daar is meer bewijs van.
Ze zitten heel de dag te eten, en een verminderde beweging met reden. Muizen met dezelfde fysiologisch verandering stoppen ook spontaan met bewegen, en bewegen spontaan als het proces is omgekeerd

Dat bedoel ik dus, je mag op je kop staan en salto's draaien mensen luisteren niet.

Maar wat wil je dan precies? Er bij neerleggen dat je ziek ben en dus maar toegeven aan je ziekte en je doodeten? Wij als mensen hebben juist de mogenlijkheid om na te denken in tegenstelling tot muizen. Laat juist die mensen ajb inzien dat ze meer kunnen dan een muis en mbv goede psychologische zorg, dieetisten en sport schema's die drang leren te onderdrukken. Mensen die roken hebben vaak ook een 'aandoening' die zorgt dat ze sneller verslaaft zijn dan een ander, evenals drinkers en wokaholics. Met z'n allen ahhhhhh sielugh zeggen gaat deze mensen geen moer helpen. Ze moeten zich realiseren dat ze een probleem hebben en sterker moeten worden (geestelijk) om het de baas te kunen zijn. Ik heb zelf aanleg tot depressie. Ik had me daar in kunnen berusten en met regelmaat huilend op mijn bed kunnen strorten en arbeidsongeschikt kunnen laten verklaren + bergen medicijnen kunnen gaan slikken. Mij leek het een beter idee wat strenger te worden voor mijzelf en het simpelweg niet toe te laten (discipline). Dat werkt tot nu toe al jaren zeer goed.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:54

runningkawa schreef:

WCF, mee eens

En niet iedereen wordt dik door elke dag friet en chips... mensen met aanleg worden ook te dik van een aardappel te veel.

ik vind het heel raar eigenlijk wat je zegt...
jij gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste.

tuurlijk kan je zeggen ik stop met roken.
geen eten meer in huis halen is idd geen optie!
maar, gezond eten in huis halen is wel een optie..
en van gezond eten word e niet zomaar dik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:54

Misterylady schreef:
En hoeveel daarvan slaan daarin door naar het andere uiterste? Dus (bijna) niet meer eten, op het ziekelijke af, anorexia en zo?

Dat is inderdaad wel ongeveer waar ik op doel... Zij kunnen het hongergevoel negeren, dan zouden obesitaspatiënten dat toch ook moeten kunnen? De mens is tot veel meer in staat dan wat ze eigenlijk denken...

Overigens ken ik ook voorbeelden van mensen met flink overgewicht die het toch wel ff voor elkaar hebben gekregen om af te vallen en een gezond gewicht te behouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:55

Welshcobfan schreef:
RK: niemand zegt dat discipline dé oplossing is, maar wel een zeer belangrijk onderdeel voor succes! Ongeacht de verslaving.

[***]... ik ken die voorbeelden niet. Tenzij ze er hulp bij krijgen. Maar alleen is dat niet te doen (tenzij op een enorm ongezonde manier).

Ongeacht of het gezond is of niet, je KUNT een hongergevoel negeren. Punt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:55

Citaat:
blijkbaar is dit niet maatschappelijk aanvaard, anders zou er geen rookverbod komen!

Dit is iets heel anders

Een ander rookt mee, ongewild

Mocht ik beslissen elke dag een frikandel speciaal te eten is ook niet iedereen die in mijn buurt staat verplicht een hap mee te eten...of die nou wil of niet.
Leuk ben je aan de lijn, vegtarisch of let je gewoon goed op je eet gewoonte..komt er iemand met een frikandel voorbij en die propt je tegen je wil een stuk in je mond Lachen
Dan heb je hetzelfde dus met mensen die teveel eten Lachen

dat is dus waarom roken niet meer overal mag Lachen
Dus heel wat anders Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:56

Nouks schreef:
Welshcobfan schreef:

Nouks... ik ken die voorbeelden niet. Tenzij ze er hulp bij krijgen. Maar alleen is dat niet te doen (tenzij op een enorm ongezonde manier).

Ongeacht of het gezond is of niet, je KUNT een hongergevoel negeren. Punt uit.

Niet als je hersenen heel de tijd aangeven dat je moet eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:57

rosanne1988 schreef:
runningkawa schreef:

WCF, mee eens

ik vind het heel raar eigenlijk wat je zegt...
jij gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste.

tuurlijk kan je zeggen ik stop met roken.
geen eten meer in huis halen is idd geen optie!
maar, gezond eten in huis halen is wel een optie..
en van gezond eten word e niet zomaar dik!

Ik zeg dit al het hele topic...dus ga niet van het ene naar het anderste uiterste

ja... van een gezonde aardappel kun je te dik worden
Dus dan is er gewoon gezond eten in huis
Dat bedoel ik nou net Haha!
Daarom is het zo moeilijk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:58

écht gezond eten is best lastig te vinden, vooral als je het niet zo breed hebt qua inkomsten....
Eten zonder toevoegingen is duur!

Nouks: ik heb het over gezond afvallen en daarbij kun je je hongergevoel niet negeren Lachen
Want er zijn altijd gevallen die het wél kunnen, maar ja... dat valt ook weer onder psychisch ziek....

Mungbean

katiavl schreef:

Dat hebben drugs/drank/sigaretten/werk verslaafden ook. Toch mag je daar blijkbaar wel tegen zeggen dat ze 'hulp' moeten zoeken wat bij vetzucht blijkbaar ineens taboe is.

Anoniem

katiavl schreef:

Jawel.

Mijn hersenen geven toch nu ook aan dat ik moet eten? En dat doen ze al sinds een uur of 12 Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:59

Sizzle schreef:
katiavl schreef:

Dat hebben drugs/drank/sigaretten/werk verslaafden ook. Toch mag je daar blijkbaar wel tegen zeggen dat ze 'hulp' moeten zoeken wat bij vetzucht blijkbaar ineens taboe is.

Mechanisme is niet te vergelijken, zodoende deze voorbeelden ook niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:02

Nouks schreef:
katiavl schreef:

Jawel.

Mijn hersenen geven toch nu ook aan dat ik moet eten? En dat doen ze al sinds een uur of 12 Haha!

Andersom trouwens ook, ik heb bij stress of neiging tot depressieve buien last van het feit dat ik niet wil eten (geen anorexia!). Eerst gaf ik me er aan over en zei heel zieligjes: ik kan er echt niets aan doen, ik hou het gewoon niet binnen. Nu sta ik dan eerder op, dwing mijzelf met voedsel (al is het maar een reepje) op de bank en prop het desnoods in kruimels naar binnen. het went vanzelf een keer tot het in je gewone leef patroon zit.