Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:41

potverdikkie schreef:
dat zal toch niet zo gemakkelijk gaan?
Ik heb namelijk wel eens tegen een boer gezegd die zijn melk moest laten lopen omdat hij boven zijn qoutum uitkwam. :kan die melk dan niet naar de arme landen?"
Melk schijnt niet echt lang goed te blijven met transport (voor zover ik me heb laten wijsmaken, dus het kan anders zijn)

Dat gebeurt al. Dan drogen ze de melk, het melkpoeder gaat naar bv Jamaica, water erbij en voila : verse melk! Die zogn. verse melk is dan goedkoper dan de echt verse melk van de lokale boeren. En dat komt alleen door de subsidie van de EU, want de productiekosten verschillen niet zoveel, met transport erbij zou de EU melk dus duurder moeten zijn. Dat noemt men vrije wereldmarkt en zou goed zijn voor de derde wereld landen om de lokale economie te stimuleren.
Enige stimulans is regelrecht de goot in.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:44

Valt het jullie trouwens niet op dat het lijkt alsof de nederlanders het nu (eindelijk!!!) écht beu zijn?

De politie heeft gestaakt, de buschauffeurs zijn nu bezig, de melkveehouders, de vrachtwagenchauffeurs....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:47

Liezel1 schreef:
Valt het jullie trouwens niet op dat het lijkt alsof de nederlanders het nu (eindelijk!!!) écht beu zijn?

De politie heeft gestaakt, de buschauffeurs zijn nu bezig, de melkveehouders, de vrachtwagenchauffeurs....

Het werd verdorie eens echt tijd ook!! Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:52

Nederland zou eigenlijk massaal allemaal tegelijkertijd moeten staken.
Dat is pas actie voeren!!

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:01

Denk dat tekort aan melk wel mee gaat vallen.

En tja, dat naar 3e wereld landen sturen: is in het verleden al te vaak gebeurd, waardoor we daar meer kapot gemaakt hebben dan lief is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:10

ik zag het gister op Nova,
boeren die bij wijze van actie de melk met giertanks over het land lieten weglopen.

ik denk dat het probleem is, dat de consument de goedkope melk koopt, dat vaak uit België komt (dacht ik).
als we nou met ons allen alleen nederlandse producten kochten, en de prijs ietsje omhoog ging, dan dragen we samen bij aan het behoud van de nederlandse landbouw.
ik vind het een eng idee dat misschien de nederlandse landbouw kan instorten, en we voor onze voeding afhankelijk raken van andere landen.

verder, de burocratie en regelgeving, het is gewoon niet meer te volgen, zoveel regels komen er steeds bij Gestoord

en ik denk ook dat boeren nevenactiviteiten moeten zoeken, kamperen bij de boer, of de vrouw die deeltijds werkt, of eigen verkoop van een deel van de producten.
wat mij betreft zou het allemaal veel dichter bij huis mogen blijven, zodat je je melk en boter en kaas en groente en aardappels en alles gewoon bij een boer in de buurt kan kopen.
als de keuze er zou zijn (landelijk), tussen supermarkt en boerenwinkel, dan zouden in de dorpen vooral de boerenwinkels vast wel goed draaien!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:27

Ik haal al een aantal dingen bij een boer in de buurt. Appels bijvoorbeeld..

allereerst steekt de boer het geld netto in zijn zak, daarnaast zijn de appels goedkoper bij hem, dan in de winkel. Daar ben ik voor!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:28

Tallie_Ho schreef:

allereerst steekt de boer het geld netto in zijn zak, daarnaast zijn de appels goedkoper bij hem, dan in de winkel. Daar ben ik voor!!

In verband met de voedsel en warenwet etc. mogen de boeren geen melk aan huis verkopen of weggeven.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:31

Marigold, ik weet niet of dat haalbaar is....
Veel Nederlandse producten zijn duurder dan import. En veel mensen moeten tegenwaardig elke euro om draaien.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:31

Begrijp ik slimmerik! Hoewel ik het betwijfel of het niet af en toe onderhands gebeurd Knipoog

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:33

nou wat een actie is er vandaag gevoerd zeg in hoogeveen Lachen
alletwee de fabrieken zijn kats dicht gezet en niemand kan er meer in of uit..
mijn vader heeft de trekker daar laten staan en gaat hem weer ophalen als hij hem nodig heeft Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 13:35

Hendrix UTD in De Wijk schaart zich achter de deelnemende boeren. Zij krijgen een ton krachtvoer gratis bij hun bestelling.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 14:25

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:30

tis ook te idioot voor woorden als je ziet welke regels en wetten een agrarier mee te maken heeft
dan hoor ik nu ook wel subsidie etc vallen, maar dat valt heden ten dage ook errug mee...
het is niet voor niets dat er dagelijks boeren zijn die er de brui aan geven
puur omdat ze niet meer verder kunnen met het bedrijf

en importeren?
das leuk, maar in principe wil je helemaal niet afhankelijk zijn van andere landen voor je eten
punt 1 de wetgevingen kwa millieu en welzijn zijn hier in nl uitgebreid , ja er kunnen dingen beter,
maar hier in nl heeft het gros van de dieren het heel wat beter dan dat dat biefstukje uit argentinie het heeft gehad toen het nog aan de koe zat

en dan nog prijzen, zodra er ergens en crisis is, meningsverschillen op welk gebied dan ook gan landen elkaar boycotten
en zie daar prijzen stijgen als een idioot op speed , waardoor er niets meer te betalen is

er moet gewoon wettelijk zoveel veranderd worden wat betreft agrarisch gebeuren ...
bestaansrecht heeft agrarisch nl wel degelijk ...alleen dat schijnt nog steeds niet doorgedrongen te zijn in den haag

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:57

wordt heftig!!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:20

Kostprijs dus op 47 cent ....terwijl er 1 fabriek al 29 cent ervoor geeft. Boos! Bloos!

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:25

slimmerik schreef:
Tallie_Ho schreef:

In verband met de voedsel en warenwet etc. mogen de boeren geen melk aan huis verkopen of weggeven.

Het hoeft ook niet de melk zelf te zijn, maar wat dacht je van yoghurt, kaas etc. Loop je meer risico, maar je krijgt meer voor je product. Als je aan friesland foods o.i.d. levert loop je geen risico, en krijg je dus minder voor je product.

Wat ik bedoel te zeggen: je kunt wel hard gaan lopen janken dat de prijzen zo laag zijn, argumenten gaan zoeken waarom het vooral niet kan en vooral de ander de schuld hiervan te geven, maar je kunt ook proberen je melk(producten) zelf te vermarkten en daardoor een betere prijs te krijgen. Misschien is mijn idee van een paar pagina's terug niet helemaal haalbaar, maar er zijn zeker mogelijkheden. Kijk naar de kaasboerderijen en de streekproducten. Ondernemen heet zoiets. Maar ja, als je alleen producent van melk bent en niet verder wil kijken dan friesland foods is dit misschien te moeilijk.

(ff tussen haakjes: ik kom zelf ook van de boerderij en ben dus niet helemaal achterlijk op dit gebied)

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:29

Slimmerik, mag ik je aventar? Haha!

Chiroo, ik denk dat dat niet haalbaar is, tenminste niet voor iedereen. Kennissen van mij hebben een biologisch bedrijf. Hadden zelf ook een winkel. Iedereen riep: wat goed, wat lekker vlees, zo moest iedereen gaan boeren...maar na 1x wat gekocht te hebben te gaan klagen dat het duur was en hard naar de Aldi rennend. Mensen willen het allerbeste, maar als het om daarvoor iets meer betalen gaat, laten ze het toch afweten! (niet onlogisch met de huidige prijzen overigens...)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:30

Jammer, maar wij zijn geen winkeliers. We hebben voor koeien gekozen. Heb je enig idee waarom er zo weinig zuivelwinkels bij boerderijen zijn? En wie die winkels doen? Meestal door de boerin die een grandioze investering moet doen en daardoor het slechts enkelen het overleven. 6 boerderijwinkels in een dorp hebben echt geen bestaan.

Edit: de enige mogelijkheid om nu te overleven is een baan in loondienst erbij en dat vrouw en kinderen een baan zoeken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:32

frisiangirl schreef:
Slimmerik, mag ik je aventar? Haha!

Ja hoor!!! Boeren verenigd U !! Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:34

Moet je alleen even vertellen hoe dat moet.... Bloos vandaar ook nog geen aventar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:45

Vlees wat wij eten wordt al uit het buitenland gehaald Knipoog
Als je zo verlies draait als boer dan stop je er toch mee? Als je dit jaren vol kan houden zit er dus geld zat bij de boeren. Als er minder boeren zijn dan wordt het voor degenen die over zijn wellicht weer wel rendabel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:51

faye schreef:
Als je zo verlies draait als boer dan stop je er toch mee? Als je dit jaren vol kan houden zit er dus geld zat bij de boeren. Als er minder boeren zijn dan wordt het voor degenen die over zijn wellicht weer wel rendabel.

Ja, als je de benzineprijs te hoog vindt dan verkoop je toch de auto
Als je als verpleegkundige te weinig verdient dan laat je toch de patienten verrekken en ga je naar kantoor
Als je als leraar te weinig verdiend...dan laat je het de ouders toch uitzoeken met de kids
Als je als winkelpersoneel te weinig verdiend dan gooi je toch de winkel dicht
Als........

In ons geval hebben we de boerderij al meer dan 100 jaar in de familie. Hebben we hart voor onze koeien, hebben we hart voor onze kinderen die ervoor studeren etc. etc. en zijn we gewoon bereid te vechten voor wat we opgebouwd hebben. Bovendien hebben we een schuld van een paar miljoen geloof ik....

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:52

Je hoeft geen winkelier te zijn om melk te verwerken tot kaas en yoghurt. De verkoop kun je ook aan de lokale winkeliers over laten. Boerderijwinkels is idd een hoop werk. Maar als je nou met die 6 boerderijen 1 winkel hebt hoef je geen 6 boerderijwinkels te hebben, en scheelt dat een heleboel werk. Voorbeeldje: Bij ons in de buurt verkocht de lokale bakker yoghurt, vla en kaas van de kaasboerderij (totdat de bakker met pensioen ging...).

@friesiangirl: dit is ook niet voor iedereen haalbaar, maar ik denk dat er op lokaal niveau zeker plaats is voor streekproducten en boerenproducten. Bij ons in de buurt zit bijvoorbeeld een vleesboerderij die biologisch gallowayvlees verkoopt. Hij zit met zijn prijzen op het niveau van de AH en het loopt als een trein. Deze man maakt ook vanalles met zijn vlees. Hij verkoopt niet veel gehakt, maar maakt er bijvoorbeeld hamburgers en gehaktballen van. Gehakt is moeilijk te verkopen, maar de gehaktprodukten lopen als een trein. Ik denk dat verwerken het sleutelwoord is.

Het valt me op dat er zo stug gewerkt word met oogkleppen op. Wij melken koeien en leveren aan de fabriek en wat er met de melk gebeurt maakt niet uit als wij ons geld maar krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:55

slimmerik schreef:
faye schreef:

Ja, als je de benzineprijs te hoog vindt dan verkoop je toch de auto
Als je als verpleegkundige te weinig verdient dan laat je toch de patienten verrekken en ga je naar kantoor
Als je als leraar te weinig verdiend...dan laat je het de ouders toch uitzoeken met de kids
Als je als winkelpersoneel te weinig verdiend dan gooi je toch de winkel dicht
Als........

In ons geval hebben we de boerderij al meer dan 100 jaar in de familie. Hebben we hart voor onze koeien, hebben we hart voor onze kinderen die ervoor studeren etc. etc. en zijn we gewoon bereid te vechten voor wat we opgebouwd hebben. Bovendien hebben we een schuld van een paar miljoen geloof ik....

En als je ondernemer bent en je draait verlies en dat duurt te lang dan ga je failliet. Ook al is zo'n bedrijf al 100 jaar in de familie. Dat lijkt mij voor boeren niet anders. Hoe zuur dat ook is.