Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:40

Aanvulling op Tieneke:
God heeft de mens wel geschapen naar Zijn beeld, maar wel met een eigen wil. En die wil van ons wordt beinvloed door meer factoren dan alleen door God. Juist daarop gaat het zo vaak mis. Maar wat zouden we zijn als we geen eigen wil zouden hebben? Een soort van marionetten aan touwtjes? Dat zou God ook weinig plezier opleveren, zeg. Aanbid! En al die poppetjes vallen op de grond. Werk! en al die poppetjes werken.
Als moeder zou ik er ook weinig lol aan vinden als mijn kinderen de hele dag maar als marionetjes zouden gaan zitten afwachten wat ik hen zou opdragen...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:41

maar er zijn ook nog zoveel mensen die in de oude "versie" blijven hangen, waarom gaan als ze zo geloven dan niet mee met wat er nu word gedacht (*denkt aan: goed vinden niet maar vergeven wel* ) er zijn namelijk nog steeds een hele hoop mensen die de regels van vroeger heel erg serieus nemen en vinden dat het zo hoort.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:42

tja dat is vaak ook een oudere generatie , kun jij je oma overtuigen dat de aarde vierkant is? (ok rare vraag, maar als vergelijking)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:43

Tja, ieder mens interpreteert dingen anders, dat heeft te maken met opvoeding, ervaringen in je leven en nog een aantal andere factoren. Bijvoorbeeld zoals jij ook net weer anders denkt over bijvoorbeeld hoe je een paard aan de teugel moet rijden dan iemand die een ander paard heeft.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:47

Marjo_x schreef:
Ik vraag mij af wat de christelijke bokkers nou vinden van een homosexuele dominee. Wij hebben/hadden hier een homosexuele dominee waardoor veel mensen de kerk verlaten hebben.

Leviticus 20:13
Wanneer iemand als man ligt bij een andere man zoals bij een vrouw, dan hebben beide zichzelf in hoge mate onrein gemaakt. Zij moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden; Zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

Van deze tekst word ik gewoon misselijk. Ik zou graag willen weten hoe de moderne christenen hier over denken.
Zelf ben ik niet Christelijk.

Ach, ik ga er ook nog maar een keertje op in...

Allereerst is het maar zeer de vraag of het hier gaat over een liefdesrelatie of over puur sex. Vaak wordt de tekst hier geïnterpreteerd als een verbod tegen (wat in die streek gebruikelijk was) rituele sex tussen mannen als onderdeel van de plaatselijke afgoderij. Dit omdat de tekst direkt volgt op een passage waarin staat dat het verboden is kinderen te offeren aan Moloch (dat is zo'n afgod).

Verder geloof ik dat één van de meest gevaarlijke manieren van bijbelgebruik is, door bepaalde teksten uit hun verband te rukken en te gebruiken om je eigen mening te steunen. Dat doe jij niet hoor, maar daar is o.m. deze tekst heel veel voor gebruikt. Er zijn wel meer van dit soort teksten. Neem bijv. de oproep van Paulus om vooral vrijgezel te blijven. Dat lijkt me ook niet de bedoeling voor iedereen...

Ik zie de bijbel als een geheel. Een verzameling geschriften, geschiedenis, voorschriften, poëzie, brieven etc. van vele schrijvers uit vele eeuwen, van heel verschillende komaf en met hele verschillende bedoelingen. Maar allemaal geïnspireerd door God. Juist al die visies geven als totaal een beeld van God. Zie het als een documentaire over iemand, die al overleden is. Dan laat men het liefst zoveel mogelijk mensen aan het woord: familieleden, vrienden, vijanden, collega's, deskundigen...allemaal laten ze 1 of enkele aspecten van de hoofdpersoon zien, maar het totaal van alle verhalen geeft een goed beeld van de overledene.

Wie wil weten wie God is en wat Hij wil, moet het toetsen aan de boodschap van het geheel en niet aan één klein stukje daaruit. En het geheel is voor mij dat God liefde is.

Ik vind het belangrijk dat mensen trouw zijn en liefdevol, ook en juist in hun relatie. Homo of hetero is dan niet zo relevant, wel hoe je met je partner omgaat.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-05-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:51

trustHim schreef:
tja dat is vaak ook een oudere generatie , kun jij je oma overtuigen dat de aarde vierkant is? (ok rare vraag, maar als vergelijking)

*LOL*

ik vat hem haha

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:54

xDramaQueen schreef:
maar er zijn ook nog zoveel mensen die in de oude "versie" blijven hangen,

Oh ja? Op hoeveel plekken worden homoseksuelen op dit moment daadwerkelijk ter dood gebracht op grond van de bijbeltekst?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:59

Shadow0 schreef:
xDramaQueen schreef:
maar er zijn ook nog zoveel mensen die in de oude "versie" blijven hangen,

Oh ja? Op hoeveel plekken worden homoseksuelen op dit moment daadwerkelijk ter dood gebracht op grond van de bijbeltekst?

waarom quote je de rest niet? waarin ik zeg : die vinden dat het zo hoort.
ik zeg nergens dat ze het werkelijk doen toch? dus quote even juist of gewoon helemaal niet Nors opkijken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:02

beantsje schreef:
Verder geloof ik dat één van de meest gevaarlijke manieren van bijbelgebruik is, door bepaalde teksten uit hun verband te rukken en te gebruiken om je eigen mening te steunen.

Inderdaad. Ik heb laatst een gedeelte van het Nieuwe Testament herlezen, en het viel me op hoe anders de meeste uitspraken in hun context zijn, dat trof me echt. Hoe ze in context soms zelfs bijna het tegenovergestelde lijken te betekenen dan hoe ze vaak gebruikt worden.
(Niet altijd was dat ook positiever, sommige dingen vond ik juist veel minder vergevingsgezind en meer veroordelend overkomen, maar het was in elk geval wel echt opmerkelijk hoe anders zo'n uitspraak is in context.)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:03

@DramaQueen: Maar als er echt nog veel mensen zouden vinden dat het zo hoort, dat je een homo ter dood zou moeten brengen, denk je dan niet dat het zou gebeuren?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:06

Na een bewuste aflevering van 'Top Gear' durf ik daar Alabama op te antwoorden Haha! Haha! .
*sorry erg flauw grapje Bloos *

Maar christendom an sich is zelfs niet 1 zelfde godsdienst overal (islam ook niet!). Je hebt zelfs in het christendom andere ideeën van interpretatie van de bijbel. Bekendste hier zijn wel de Rooms-Katholieken (voornamelijk België) en protestanten (voornamelijk Nederland). Maar daartussen liggen nog verschillende andere groepen. De bijbel wordt dus zeker niet door alle christenen hetzelfde geïnterpreteerd. Daarom kan je als je iets over de bijbel vraagt aan 2 christenen ook een totààl verschillende uitleg krijgen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:07

Idd Katleen, vraag maar eens aan een evangelist hoe die erover denkt en vergelijk dat eens met een katholiek persoon.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:08

correct me if i'm wrong, maar kan het niet zo zijn dat ze vinden dat dat hun taak niet is?
is niet echt een vraag voor mij, moet je aan de mensen vragen die die uitspraken doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:26

xDramaQueen schreef:
correct me if i'm wrong, maar kan het niet zo zijn dat ze vinden dat dat hun taak niet is?
is niet echt een vraag voor mij, moet je aan de mensen vragen die die uitspraken doen.

Natuurlijk is dat wel een vraag voor jou, jij stelde dat mensen nog heel erg aan de oude regels hangen. Maar in de praktijk ligt dat dus opnieuw wat genuanceerder.

Katleentje: ok, goed punt Tong uitsteken Ik heb die aflevering ook gezien Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:32

xDramaQueen schreef:

Dat denk ik niet. Als mensen echt vinden dat iets moet van God, dan zorgen ze er ook wel voor dat het uitgevoerd wordt. De gemiddelde echte fanatiekeling (in wat dan ook, of het nou christendom, paardenhouderij of voor mijn part polsstokhoogspringen is) laat dat soort dingen niet zomaar liggen 'omdat hij vindt dat het zijn taak niet is'.

Tja, ach, niet een vraag voor jou.... maar het was een wedervraag van mij op een vraag van jou.

Katleentje: die aflevering heb ik niet gezien. Alabama staat natuurlijk wel bekend als Bible Belt in Amerika, en Amerika staat alweer bekend als het land van de onbegrensde mogelijkheden. Amerikaanse toestanden dus. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Edit: bij die aflevering dus Knipoog

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:50

xDramaQueen schreef:
ik denk niet dat als ik 1 van de 2 zou lezen dat mijn mening veranderd, je moet iedereen behandelen zoals je jezelf zou behandelen ongeact of je homo, lesbisch of 4 armen hebt.

Nou daar ben ik het dus helemaal mee eens, zijn we toch nog een beetje van gelijke mening! Haha!

Mattheüs 7:12 schreef:
Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen.

Romeinen 12:10 schreef:
Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf.

Romeinen 12:14 schreef:
Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven.

Romeinen 14:13 schreef:
Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren.

Filippenzen 2:2 schreef:
Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan, maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan uzelf. 4 Heb niet alleen uw eigen belangen voor ogen, maar ook die van de ander.

Lachen

Weetje ik zie het gewoon zo: of iemand nou homo is, een andere huidskleur heeft, kort is, dik is, 'lelijk' is, de persoon zelf verandert er toch niet door! Lachen Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat je elkaar accepteert en elkaar liefhebt als je naasten en gewoon geen oordeel over elkaar velt.
Iemand mag dan wel homo zijn, dat is nog geen reden om over iemand te oordelen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:23

Shadow0 schreef:

niet op grond van een bijbeltekst, maar in Iran worden er regelmatig homo`s ter dood gebracht.
door de overheid die met de koran in de hand recht spreekt Misselijk
hun misdaad? houden van iemand van het eigen geslacht.
als ik aan die jongens/mannen denk wordt ik misselijk, verdrietig en kwaad tegelijk.

en of het nu onder de vlag van het geloof is, welk geloof dan ook, of omdat de brave hetero burgers liever niet zien dat er ook nog anders levende mensen zijn, fijd blijft dat het laaste taboe homosexualitijd is.

waarom dat is weet ik niet want ik doe niemand kwaad met de liefde die ik voel voor mijn vrouw
de christenen niet en ook de moslims niet en toch wordt ik door gelovige en ongelovige regelmatig veroordeeld en gediscrimineerd.
ook hier op bokt!!

en dat alles omdat er in een boek staat dat de liefde tussen twee mensen van het zelfde geslacht fout is en dat god het niet zou willen.
in dat zelfde boek staat dat wij allen geschapen zijn naar het evenbeeld van die zelfde god Verward
dus god is ook een lesbo/neger/gehandicapte........ of zou die god een brave blanke hetero man zijn?

er wordt ook steeds gezegt dat homo zijn niet erg is zolang je maar niet praktiserend homo bent.
die uitspraak kom ik steeds weer tegen en is zo belachelijk, dom en tegenstrijdig dat ik er eigenlijk om zou moeten lachen als het niet zo triest was.

je kan net zo goed zeggen dat een neger niet zwart mag zijn, een kat niet zou mogen jagen of een paard niet zou mogen galoperen.

helaas past de uitspraak, je mag het wel zijn maar niet doen, heel goed in het straatje van de semi tolerante mede mens.
lekker tolerant zijn en je handen in onschuld kunnen wassen maar onder tussen vrolijk verder discrimineeren.

ik heb al eens eerder in een ander topic gezegt dat als het woord homo vervangen zou worden door neger er heel wat mensen bokt af geknikkerd zouden worden wegens discrminatie.

misschien iets om over na te denken voor er met de bijbel of het goed fatsoen als ruggesteun uitspraken worden gedaan die een deel van de mensheid het mens zijn ontzegt.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:33

Zo zie je maar weer, hoe religie eigenlijk enkel dood en verderf brengt in deze wereld.
Ik ben erg verdraagzaam en openminded maar voor Religie ken ik GEEN begrip opbrengen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:31

Daarom heb ik geen religie, maar een Relatie met God

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:47

alex66 schreef:
<< deel quote verwijderd >>

in dat zelfde boek staat dat wij allen geschapen zijn naar het evenbeeld van die zelfde god Verward
dus god is ook een lesbo/neger/gehandicapte........ of zou die god een brave blanke hetero man zijn?

er wordt ook steeds gezegt dat homo zijn niet erg is zolang je maar niet praktiserend homo bent.
die uitspraak kom ik steeds weer tegen en is zo belachelijk, dom en tegenstrijdig dat ik er eigenlijk om zou moeten lachen als het niet zo triest was.

je kan net zo goed zeggen dat een neger niet zwart mag zijn, een kat niet zou mogen jagen of een paard niet zou mogen galoperen.

helaas past de uitspraak, je mag het wel zijn maar niet doen, heel goed in het straatje van de semi tolerante mede mens.
lekker tolerant zijn en je handen in onschuld kunnen wassen maar onder tussen vrolijk verder discrimineeren.

ik heb al eens eerder in een ander topic gezegt dat als het woord homo vervangen zou worden door neger er heel wat mensen bokt af geknikkerd zouden worden wegens discrminatie.

misschien iets om over na te denken voor er met de bijbel of het goed fatsoen als ruggesteun uitspraken worden gedaan die een deel van de mensheid het mens zijn ontzegt.

Alex66 ik kan me zeer goed vinden in jouw post, heb een aantal posts terug ook al gezegd dat ik moeite heb met dergelijke uitspraken (dat je wel homo 'mag' zijn maar het niet mag 'praktiseren'). Ook al ben ik zelf hetero, ik kan me toch heel goed voorstellen dat je alleen al door zulke woorden de waarde van de bijbel/het geloof in twijfel zou trekken.

Blue_Eyes schreef:
En Gods genade is oneindig veel groter en belangrijker dan zijn boosheid omdat wij dingen fout doen. Dus nee, ik denk niet dat het goed is om homo te zijn (edit: dwz om dat te praktizeren). Net zo min als dat het goed is dat ik soms tegen mijn kind uitval, of dat ik soms toch mensen veroordeel op wat ze doen, terwijl ik weet dat dat niet moet. Toch gebeurt het en God weet ervan. Hij vindt het niet leuk, maar hij vergeeft het ons. Wie zijn wij dan om een homo wel te veroordelen?
Waarom doe je het dan wel? Je zegt hier letterlijk dat ('praktiserend') homo zijn (óók in jouw ogen) fout is maar dat god ons dat vergeeft. God hoeft dat niemand te vergeven want het is geen fout! Het is hoe je bent, hoe je geboren bent, homo wórd je niet. Homo bén je. Ook zij hebben hun naaste lief. Ik ben benieuwd, waarom vind JIJ het 'niet goed' om (praktiserend) homo te zijn? Omdat het zo in de bijbel staat en in jouw geloof wordt uitgedragen? Of heb je er een andere reden voor? Overigens met alle respect voor jouw geloof hoor.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:47

pretletter17 schreef:
Blue_Eyes schreef:
En Gods genade is oneindig veel groter en belangrijker dan zijn boosheid omdat wij dingen fout doen. Dus nee, ik denk niet dat het goed is om homo te zijn (edit: dwz om dat te praktizeren). Net zo min als dat het goed is dat ik soms tegen mijn kind uitval, of dat ik soms toch mensen veroordeel op wat ze doen, terwijl ik weet dat dat niet moet. Toch gebeurt het en God weet ervan. Hij vindt het niet leuk, maar hij vergeeft het ons. Wie zijn wij dan om een homo wel te veroordelen?
Waarom doe je het dan wel? Je zegt hier letterlijk dat ('praktiserend') homo zijn (óók in jouw ogen) fout is maar dat god ons dat vergeeft. God hoeft dat niemand te vergeven want het is geen fout! Het is hoe je bent, hoe je geboren bent, homo wórd je niet. Homo bén je. Ook zij hebben hun naaste lief. Ik ben benieuwd, waarom vind JIJ het 'niet goed' om (praktiserend) homo te zijn? Omdat het zo in de bijbel staat en in jouw geloof wordt uitgedragen? Of heb je er een andere reden voor? Overigens met alle respect voor jouw geloof hoor.[/quote/]

zo reageeren heel veel mensen op homo`s ..... het is de manier om tolerant over te komen en toch nog even een discriminerende steek onder water te geven.

helaas heeft de vrijheid ook in dit land nog een lange weg te gaan

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:00

Marjo_x schreef:
Ik vraag mij af wat de christelijke bokkers nou vinden van een homosexuele dominee. Wij hebben/hadden hier een homosexuele dominee waardoor veel mensen de kerk verlaten hebben. .

####Dit is dus een reden dat ik niet meer naar de kerk ga en wil..... Niet om een homosexuele dominee. Dat is toch gewoon een mens net als iedereen. Maar omdat er te veel schijnheilige mensen in de kerk zitten die er zitten om gezien te worden en niet om het geloof!! #####

.[/quote]
Leviticus 20:13
Wanneer iemand als man ligt bij een andere man zoals bij een vrouw, dan hebben beide zichzelf in hoge mate onrein gemaakt. Zij moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden; Zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten. .[/quote]

#### Dit is niet echt naaste liefde waar zo veel over staat in de bijbel...... Dit is juist oorlog en ruzie op wekken.. Mensen die nog zo denken die ...... pfff laat maar #######

.[/quote] Van deze tekst word ik gewoon misselijk. Ik zou graag willen weten hoe de moderne christenen hier over denken.
Zelf ben ik niet Christelijk .[/quote]

Van die tekst word ik idd ook misselijk. En zo'n tekst kan volgens mij ook echt niet door een goed gelovig mens zijn geschreven.. Eerder door iemand die denkt ahumm er bij te willen horen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:56

pretletter17 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Waarom doe je het dan wel? Je zegt hier letterlijk dat ('praktiserend') homo zijn (óók in jouw ogen) fout is maar dat god ons dat vergeeft. God hoeft dat niemand te vergeven want het is geen fout! Het is hoe je bent, hoe je geboren bent, homo wórd je niet. Homo bén je. Ook zij hebben hun naaste lief. Ik ben benieuwd, waarom vind JIJ het 'niet goed' om (praktiserend) homo te zijn? Omdat het zo in de bijbel staat en in jouw geloof wordt uitgedragen? Of heb je er een andere reden voor? Overigens met alle respect voor jouw geloof hoor.

Inderdaad, heel simpelweg omdat het zo in de bijbel staat. Niet alleen in het Oude, maar ook in het Nieuwe Testament.
Dat is niet zo simpel als in de openingspost, maar bij ons in de kerk is er een uitgebreide studie van gemaakt omdat we voor de vraag gesteld werden: een lesbisch stel wilde bij ons lid worden en dat was nog nooit gebeurd, wat nu? Je kunt wel halsoverkop 'ja' zeggen, maar dan val je over 600 mensen en 600 meningen. Dus is er heel uitgebreid aandacht aan besteed. Voor sommige mensen ligt het nou eenmaal heel gevoelig.
Een aardig artikel over hoe de gemiddelde 'moderne' christen erover denkt kun je hier vinden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:04

Met alle respect voor de (geleerde) mening van de schrijver in kwestie: de gemiddelde christen bestaat niet. Zoveel mensen, zoveel zinnen, en het hangt er maar van af bij welke gemeenschap iemand hoort, als hij of zij al is aangesloten bij een gemeenschap.

Er staat meer in de bijbel dan Leviticus, en ik denk dat het juist het onderscheidende kenmerk van het Christendom is dat er een Nieuw Testament is. Waarbij ik dan ook nog eens meer waarde hecht aan het evangelie dan aan de brieven van de apostelen... Maar dat is mijn waardering.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:08

Citaat:

heb jij met god gesproken dan?