OV-jaarkaart voor mbo'ers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: OV-jaarkaart voor mbo'ers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:15

Moet je teleurstellen, Faye. Een HBO-er is een student Tong uitsteken Tong uitsteken Knipoog

Verder moest ik een keer naar Eindhoven met mijn OV voor school (in de buurt daar iig). Leiden, de bieb in Rotterdam. Stage is Brielle, Dordrecht. Dat zijn een berg zones van mijn huis.
Verdermaakt het qua kosten vrij weinig uit of je een ov krijgt voor het hele land of voor x aantal zones. Ik denk dat het laatste zelfs nog duurder is omdat je allemaal verschillende kaarten krijgt, die ook weer gecontroleerd moeten worden Lachen

Dat werkt dus gewoon niet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:22

faye schreef:
Die hele OV kaart moeten ze afschaffen. Een trajectkaart van huis naar je opleiding. En max vier jaar. Dan heeft iedereen hetzelfde en kan er niemand zeuren!

Dat werkt toch niet Nagelbijten / Gniffelen

Dan zou ik gigantisch moeten bij betalen m'n opleiding zit in Friesland. Ik liep stage in Zuid-Holland waarvoor ik reizen heb moeten maken naar het puntje van Limburg naar Emmen enz.

Nu zit ik dagen in Roosendaal en dan weer in Leeuwarden ook allemaal voor m'n opleiding. Hoe willen ze dat gaan doen met trajectkaarten. Lijkt me beetje onmogelijk

Daarbij hoe kan iedereen hetzelfde hebben dan? Als iemand in Limburg woont en in Groningen gaat studeren dan zou die het veel relaxer hebben als iemand die in Groningen woont en in Groningen zal studeren. Die kan dan nooit ergens heen voor z'n opleiding en zal voor stage, opdrachten etc. gewoon op eigen kosten bij moeten gaan betalen.

Lekker oneerlijk, dan krijg je allemaal onverdeeldheid en is het dus niet hetzelfde zoals jij doet beweren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:44

Sammie schreef:
Moet je teleurstellen, Faye. Een HBO-er is een student Tong uitsteken Tong uitsteken Knipoog

.

Nu wel ja, dat is destijds gebeurd om het hbo een betere naam te geven Knipoog
Van oudsher studerr je alleen aan de uni
Ach, het is maar een detail toch en daar gaat de discussie niet over Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:25

Het lijkt wel of je het niet kunt hebben dat hbo'ers ook studenten zijn Nagelbijten / Gniffelen Als het toch maar een detail is, hoeft er toch ook niet tig keer op in gegaan te worden Knipoog

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:36

Nou ik vind het eigenlijk wel een goed idee dat mbo'ers eerder een ov krijgen. Ik was 17 toen ik begon op m'n mbo, en die zit helemaal in Barneveld. 60 Km dus. Nou m'n abbo kostte eerst 235, en na een half jaar 250 euro. En verder moest ik ook stage lopen en ik kreeg nergens een vergoeding, daar heb ik ook geen recht op. Een bedrijf mag me iets geven, maar ze zijn het niet verplicht. Nu krijg ik sinds oktober vorig jaar stufi en een ov. Nou stufi stelt ook geen reet voor. Ik krijg 70 euro per maand, en ja dan kan je wel zeggen je ouders verdienen dan veel (ik heb minimum stufi) maar al verdien je maar een euro teveel krijg je je minimum. Verder werkt mijn moeder nu al ruim een jaar niet, ze zit in de ziektewet. En ze kijken naar 2 jaar geleden salaris, nou die was toen hoger dan nu.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:27

Ik ben ook voor! Ik ben 17 en 1ste jaars MBO-er. Woon ongeveer 40 minuten fietsen van mn school, dus ik fiets gewoon elke dag.
Maar ik heb ook heel veel lessen buiten school, moet bijvoorbeeld woensdag van Groningen naar Stadskanaal. Weer 20 strippen Nagelbijten / Gniffelen . Lekker heen en terug.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 00:18

Ik ben tegen. Nog afgezien van dat het gewoonweg niet financieel haalbaar is om het in te voeren, zie ik ten eerste niet in waarom, de meeste MBO-studenten wonen op fietsafstand van hun school. Mocht het zo zijn dat je wél een grote afstand (meer dan een uur fietsen) van je school woont, dan kan je misschien ook op kamers gaan? Dat zal niet veel duurder zijn dan de reiskosten in dat geval.

Bovendien, ik was 17 toen ik aan de universiteit begon (werd 18 in oktober), en ik heb toch echt pas eind oktober voor 't eerst stufi gekregen en in november ging m'n OV-kaart pas in. Zelfde gold voor mijn nichtje, zij werd 17 in november en heeft pas in januari stufi + OV gekregen. Tot die tijd hebben onze ouders ons dus in feite moeten onderhouden, omdat we allebei op kamer woonden en veel reiskosten hadden (een weekendretour Maastricht-Alkmaar is best duur...). Dus als je een universitaire studie doet, heb je ook pas vanaf je 18e recht op stufi en OV.

Daarnaast is het inderdaad ook nog eens zo dat MBO-ers wél nog makkelijk door kunnen studeren na hun studie. Die optie hebben HBO-ers / WO-ers niet zonder te lenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:29

_Scarlet_ schreef:
Mocht het zo zijn dat je wél een grote afstand (meer dan een uur fietsen) van je school woont, dan kan je misschien ook op kamers gaan? Dat zal niet veel duurder zijn dan de reiskosten in dat geval.

Maar het gaat dus om jongeren van 16 en 17 jaar. Volgens mij is het dan niet altijd haalbaar om op kamers te gaan. En er zijn wel degelijk een aantal MBO-opleidingen die alleen op bepaalde plekken te doen zijn, dan wordt de reistijd toch al gauw vrij veel.

Citaat:
Bovendien, ik was 17 toen ik aan de universiteit begon (werd 18 in oktober), en ik heb toch echt pas eind oktober voor 't eerst stufi gekregen en in november ging m'n OV-kaart pas in.
Zelfde gold voor mijn nichtje, zij werd 17 in november en heeft pas in januari stufi + OV gekregen.

Dan hebben jullie iets niet goed gedaan in de aanvraag. In het hoger onderwijs kun je ook onder de 18 stufi+OV ontvangen vanaf het eerste kwartaal nadat je ingeschreven staat, dus vanaf 1 oktober als je gewoon in september begint.

http://www.ib-goep.nl/particulier/Infor ... eftijd.asp schreef:
Als je nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal volgend op de begindatum van je studie. Begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:40

Ik ga ook mbo doen en ik hoop dat ik de OV ook kan krijgen omdat ik een opleiding doe waar er maar een aantal van in nederland zitten. ik ga namelijk Vrede & Veiligheid doen(landmacht dus ) en ik moet dan minimaal een uur in de bus/metro zitten om op school te komen. en ik vindhet dan raar dat het wel voor universiteit en hbo geld voor die ov en niet voor mbo. die mensen hebben toch ook Havo of vwo gedaan. dat hebben ze lijkt me niet voor niks gedaan toch ?

het 1e jaar wordt zowizo niet vergoed. want dat is zadkine. maar het 2e jaar zou ik dan intern gaan ( als alles goed is). maar dat zou dus betekenen dat ik van Spijkenisse naar weert zou moeten gaan. qua reiskosten is dat gewoon niet te doen. want je gaat in het weekend weer naar huis toe om je ouders/familie/vrienden weer te zien. dan zou de OV heelveel uitmaken. ongeacht of je universiteit, HBO, MBO doet.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:50

Ik vind het een heel goed idee. Helaas heb ik er niks meer aan gehad. Ben volgend jaar al klaar met m'n opleiding.

Vind het echt belachelijk dat mbo-ers geen ov krijgen Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:24

Sophie2 schreef:

Alleen de mbo'ers onder de 18 krijgen geen OV.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:26

Shadow0 schreef:
Sophie2 schreef:

Alleen de mbo'ers onder de 18 krijgen geen OV.

en aangezien bijna iedereen die van het vmbo afkomt 16 is moeten die zowizo 2 jaar zelf het ov betalen en het hbo en de universiteit dus niet

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:28

Ja, weet ik. Sorry, zei het een beetje krom. Ik heb 2 jaar reizen naar Arnhem moeten betalen. Alleen volgend jaar heb ik er nog wat aan. Trouwens ook niet zo lang, omdat ik net in zo'n maand jarig ben, dat je weer 3 maanden moet wachten Clown

Wel slim van ze. Hbo-ers onder de 18 wel een OV. Er zijn er gewoon een stuk minder die HBO doen, onder de 18.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:09

Sammie schreef:
Het lijkt wel of je het niet kunt hebben dat hbo'ers ook studenten zijn Nagelbijten / Gniffelen Als het toch maar een detail is, hoeft er toch ook niet tig keer op in gegaan te worden Knipoog

ik vroeg me altijd af waarom ik(mbo apothekersassistente)geen student was,en mijn beste vriendin(hbo verpleegkunde)wel?
er word vaak zo minder over gedaan,dat is jammer.

ik heb 1 jaartje een OV gehad,maar in mijn geval was t niet echt nodig,omdat mijn school om de hoek was en ik er lopend heen kon Haha!

fiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:00

Even voor alle duidelijkheid: volgens de van Dale is een mbo'er ook een student. Dit gaat om mensen die tertiair onderwijs genieten. Een mbo-student komt van basisonderwijs, via voortgezet onderwijs naar het mbo.
hoeft dat iig niet van de discussie af te leiden Knipoog
heel goed dat er zo veel discussie is. als je ook vind dat er een ov-jaarkaart moet komen voor 16- en 17-jarige mbo'ers, tekenen op www.geenovnietok.nl!!!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:24

faye schreef:
Die hele OV kaart moeten ze afschaffen. Een trajectkaart van huis naar je opleiding. En max vier jaar. Dan heeft iedereen hetzelfde en kan er niemand zeuren!

Dat werkt niet ivm stages, bovendien lijkt me dat nog veel duurder om te bewerkstelligen, omdat iedereen dan een andere kaart moet krijgen. Ik ben van mening dat de MBO'ers ook een OV moeten kunnen krijgen, het is erg jammer dat mensen daardoor namelijk niet altijd kunnen kiezen voor de opleiding die ze daadwerkelijk willen doen. Omdat het dan te duur wordt, kiezen ze maar voor een opleiding dichter in de buurt, die ze misschien minder leuk vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:14

Wendy schreef:
Sonja_vR schreef:
helaas geld die redenering niet overal in nl , bij mij in de omgeving is het dus daadwerkelijk niet mogelijk om een willekerige mbo opleiding naast de deur te doen ,
en ontneem je dus ene heel grote groep de mogelijkheid om ene passende opleiding te gaan doen als je de Kaart zou afschaffen voor het MBO

Dat is het misverstand denk ik... het gaat niet eens om een passende opleiding. Het gaat om een opleiding.
En volgens mij is die groep waar jij het over hebt helemaal niet zo groot. Het is maar een enkeling.
En trouwens, als het in Twente en de Achterhoek al kan, dan kan het al helemaal in het westen.

weer een helaas Knipoog
ik woon in brabant , daar is het af en toe al moeilijk
en een opleiding is leuk
maar moet je dan maar een opleiding gaan doen omdat ie aan te reizen is?
lijtk me ook een hele foute, dan loopt het helemala uit de klauwen
dan zou iedereen bij mij in de buurt (waar ik toendertijd woonde ) een agrarische of technische mbo opleiding gaan doen, want dat zit er bij ons en meer niet
zeker de agrarische markt is kwa schoolverlaters verzadigd, heb je in de toekomst kwa aconomie dus ook niets aan

technische markt, die houd ook een keer op Lachen

en 16 en 17 jarige die een opleiding doen die ze niet boeit en waar ze niets mee kunnen geeft zekerheid op vroegtijdig schoolverlaten, slechte resultaten etc

als tot 18 jaar schoolgaan verplicht is en de overhei wil dat de mbo'ers met diploma van school komen en dus daadwerkelijk wat kunnen toevoegen op de arbeidsmarkt en dus de economie lijkt me dat ze dna ook de randvoorwaarden moeten scheppen waardoor dit dadwerkelijk mogelijk word en gebeurt

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:41

Ik vind dat iedereen recht heeft op een ov. Wat is er mis met MBO?

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:42

Aline_17 schreef:
Ik vind dat iedereen recht heeft op een ov. Wat is er mis met MBO?

Idd, ik moet me scheel betalen om naar school te komen. Van Rijssen naar Enschede moet ik meer dan 1500 euro per jaar betalen voor een jaartrajectkaart. Te gek voor woorden!

Perzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:34

Ik vind ook dat MBO'ers OV moeten krijgen. Ik moet nu elke maand even 62 euro betalen om naar school te gaan. Dat vind ik wel erg veel geld elke maand terwijl als je OV hebt het gewoon gratis is. Heel veel mensen kunnen dan soms ook de opleiding niet doen die ze willlen omdat het gewoon veelste veel reiskosten zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:38

Heb het topic oppervlakkig doorgelezen. Ik vind het een goede actie om 16/17 jarigen een OV te geven.
Mijn klasgenoot woont in NH en moet nu ontzettend veel betalen om naar school te komen.