SGP wil popmuziek verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Re: SGP wil popmuziek verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:31

Als ze popmuziek afgeschaft krijgen eet ik mn schoen op. ( met stalen neuzen nog wel).

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:35

Dat SGP-mensen voor zichzelf hele zware religieuze normen opleggen en daar strikt naar willen leven, is hun zaak. Het is hun goede recht om zo te leven als ze zelf willen.

Maar als ze een politieke partij oprichten om hun levensvisie te gaan opdringen aan de rest van Nederland, die daar niet om gevraagd hebben, gaat er toch iets helemaal fout imo.

De ideeen van de SGP zijn in strijd met artikel 1 van onze grondwet, namelijk dat alle Nederlanders gelijk zijn.

Er moet zo snel mogelijk iets aan die partij gedaan worden imo. Ze is een bedreiging voor de democratie.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:39

Maar wat vinden jullie er dan van dat de overheid geld ' moet ' steken in evenementen die ook veel geld kosten vanwege overlast gevend gedrag? Vinden jullie dat kunnen? Is de overheid daar wel voor?

Jullie kunnen je nu wel alleen maar richten op de goede kanten, en persoonlijk richting de SGP, maar de bovenstaande opmerking, daar wil niemand het over hebben...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:42

lizzy2 schreef:
Maar wat vinden jullie er dan van dat de overheid geld ' moet ' steken in evenementen die ook veel geld kosten vanwege overlast gevend gedrag? Vinden jullie dat kunnen? Is de overheid daar wel voor?

Jullie kunnen je nu wel alleen maar richten op de goede kanten, en persoonlijk richting de SGP, maar de bovenstaande opmerking, daar wil niemand het over hebben...

Daar gaat deze discussie dan ook niet over.
De SGP gebruikt die overlast als argument om evenementen niet meer te moeten subsidieren, maar eigenlijk is het de levensstijl en de individuele vrijheid waar de popcultuur voor staat, die ze willen aanpakken.

De SGP zordt zelf ook voor veel overlast, ze leggen elke zondag het openbaar vervoer in de knoop Haha!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:50

sgp?? hmm die hele groep zegt me eerlijk gezegd geen ene paasei.... Bloos Bloos ....

en zou het heel erg knap van ze vinden als ze het weten af te schaffen... Clown stelletje tebielen...

wel geven ze mij nog meer redenen dan om nog harder al me hardcore cd's af te luisteren... Haha! Haha! Cool Party!! *LOL* Afgod Ja Hyper! OK dan! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:27

Klara16 schreef:
De SGP gebruikt die overlast als argument om evenementen niet meer te moeten subsidieren, maar eigenlijk is het de levensstijl en de individuele vrijheid waar de popcultuur voor staat, die ze willen aanpakken.

IMO sla je hiermee de spijker op de kop, Klara.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:41

Karin schreef:
[Edit] Enige toelichting: commercie en competitie druisen in tegen de bijbelse uitgangspunten.

Waar staat dat in de bijbel, Karin? Ik ken de bijbel behoorlijk goed maar dat heb ik er nooit in zien staan. Dat is dus ook niet het uitgangspunt van de SGP.

Let wel: een persoon in de PS van Gelderland heeft dat gezegd. Op de site van de landelijke SGP zelf of van de SGP jongeren is er zelfs niets over te vinden. Ik ga er dus vanuit dat deze niet het standpunt van meneer Zondag delen.

Verder quote ik mezelf (en meneer Zondag):
Nelis Zondag van de SGP schreef:
De SGP wil dat de overheid alleen evenementen subsidieert die een educatieve waarde hebben. Popmuziek valt daar niet onder.

Niet subsidieren is iets anders dan verbieden.

Blue_Eyes schreef:
Dat is al een groot verschil!
Verder moet de SGP wel met grote woorden gooien om ooit zelfs maar gehoord te worden. Ze zeggen zelf al: 'we zijn maar een klein partijtje, maar we kunnen mss wel mensen aan het denken zetten.'

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:53

Blue_Eyes schreef:
Waar staat dat in de bijbel, Karin? Ik ken de bijbel behoorlijk goed maar dat heb ik er nooit in zien staan. Dat is dus ook niet het uitgangspunt van de SGP.

Ik vraag me van wel meer dingen af waar in de bijbel die te vinden zijn. Waar staat bijvoorbeeld dat vrouwen geen broeken mogen dragen?

Vanuit mijn werk heb ik veel te maken met sportorganisaties. Je staat ervan te kijken hoe er binnen bepaalde kringen wordt omgegaan met voornamelijk jonge sporttalentjes die zich niet mogen ontwikkelen in datgene waar ze goed in zijn. Want dat 'hoort niet', dat is 'niet te rijmen met de bijbelse uitgangspunten' - volgens de hoge heren van de kerk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:05

Karin schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik vraag me van wel meer dingen af waar in de bijbel die te vinden zijn. Waar staat bijvoorbeeld dat vrouwen geen broeken mogen dragen?

Vanuit mijn werk heb ik veel te maken met sportorganisaties. Je staat ervan te kijken hoe er binnen bepaalde kringen wordt omgegaan met voornamelijk jonge sporttalentjes die zich niet mogen ontwikkelen in datgene waar ze goed in zijn. Want dat 'hoort niet', dat is 'niet te rijmen met de bijbelse uitgangspunten' - volgens de hoge heren van de kerk.

Nou, dat kan ik je wel aanwijzen, maar ook dat is een kwestie van opvatting. Het is namelijk zo dat in die tijd juist prostituees broeken droegen, dus je had liever niet dat je eigen vrouw dat deed.

Ik ben het nooit tegengekomen in de bijbel, dat je niet mag sporten of wat dan ook. Wel kan het zo zijn dat ze het liever niet hebben omdat het ten koste gaat van hun kerk'relaties', hoe zeg je dat? Dat die kinderen niet meer naar de kerk kunnen enzo. En hun ouders ook niet, want je laat je kind toch niet in zijn uppie de wereld over reizen op weg naar een toernooi of wedstrijd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:54

Tja, zo kun je het ook bekijken. Ik heb begrepen dat er andere uitgangspunten achter zitten, maar iedereen mag het natuurlijk uitleggen zoals hij/zij dat wil. Net als wat er in de bijbel staat. Dat is ook voor meerdere interpretatie vatbaar.

Ik vind het alleen zo jammer dat er mensen zijn die menen een ander hun levenswijze te moeten opdringen, in dit geval onder het mom van 'het staat in de bijbel' (al dan niet letterlijk). Live and let live. Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:00

Ik geloof ook niet dat het de bedoeling is van de SGP om het op te dringen. Ze weten zelf ook wel dat ze daar niet groot genoeg voor zijn. Ze willen wel hun standpunt uitdragen en mensen aan het denken zetten Knipoog Maar... ik ben het met je eens dat ze dat op een handigere manier zouden kunnen doen Ja

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:07

Blue_Eyes schreef:
Karin schreef:

Nou, dat kan ik je wel aanwijzen, maar ook dat is een kwestie van opvatting. Het is namelijk zo dat in die tijd juist prostituees broeken droegen, dus je had liever niet dat je eigen vrouw dat deed.

En dus moeten Nederlandse vrouwen anno 2008 in een rok rondlopen? kan jij me nou eens uitleggen waarom wij ons hier en nu moeten onderwerpen aan de sociale regels van een nomadisch herdersvolk uit het Israel van 2500 jaar geleden?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:55

Niet, men kon in de tijden dat de Bijbel geschreven werd ook nogal moeilijk weten dat het nu anders is. Ik ken echt geen enkele christen die nu zegt dat vrouwen geen broek mogen dragen, die nu zegt dat popmuziek niet mag, die nu zegt dat het allemaal perfect moet zoals toen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:11

Aan de mensen die SGP hier verdedigen: jullie zijn vrouwen? Waarom steunen jullie een partij die vindt dat jullie niet aan verkiezeingen mogen deelnemen, en die vindt dat jullie enige recht het aanrecht is?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:16

Tieneke schreef:
Ik ken echt geen enkele christen die nu zegt dat vrouwen geen broek mogen dragen, die nu zegt dat popmuziek niet mag, die nu zegt dat het allemaal perfect moet zoals toen.

Ik ken ze wel... Van behoorlijk dichtbij. En ik vind dat af en toe best beangstigend, mensen die zo enorm leven naar de letter en niet naar de geest - en dat vooral van een ander ook verwachten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:30

Klara16 schreef:
Aan de mensen die SGP hier verdedigen: jullie zijn vrouwen? Waarom steunen jullie een partij die vindt dat jullie niet aan verkiezeingen mogen deelnemen, en die vindt dat jullie enige recht het aanrecht is?

Anders kijk je even in mijn profiel Knipoog Ja, ik ben een vrouw.

Omdat ik vind dat iedereen, hoewel ik het misschien niet met hun standpunt eens ben, wel het recht heeft om een eigen standpunt te hebben. Ook de SGP. Het is niet mijn standpunt, maar dat maakt de SGP geen minder waardevolle club. Zij hebben hun eigen mening en het recht die uit te dragen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:32

Klara16 schreef:
Blue_Eyes schreef:

En dus moeten Nederlandse vrouwen anno 2008 in een rok rondlopen? kan jij me nou eens uitleggen waarom wij ons hier en nu moeten onderwerpen aan de sociale regels van een nomadisch herdersvolk uit het Israel van 2500 jaar geleden?

Dat heb ik niet gezegd. Ik zei al: het is een kwestie van opvatting. Er zijn mensen die de bijbel letterlijk nemen, ik kijk meer naar de context. Maar die mensen die de bijbel letter-voor-letter exact opvatten, bv: 'vrouwen die niet in mannenkleding mogen lopen' - mogen dus geen broek aan, die mogen er wat mij betreft ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:56

Dus de SGP mag vrouwen discrimineren, maar een Wilders niet de moslims (bijvoorbeeld)? De SGP discrimineert, en dat zou toch eens hard aangepakt moeten worden. Maar zolang het CDA in de regering zit kunnen we dat wel vergeten Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:49

Inderdaad faye

Het allereerste artikel van de Nederlandse grondwet luidt dat alle Nederlanders gelijk zijn.

Daar gaat de SGP recht tegenin met hun beleid mbt vrouwen. En dus hebben ze imo niet het recht om een politieke partij te vormen en aan democratische verkiezingen mee te doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:11

ben het ook met jullie eens.
discriminatie mag in geen enkele vorm voorkomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:49

Tja, het stomme is dat het gros van de SGP'ers zelf ook anders denkt over het vrouwenstandpunt: 60% zou geen moeite hebben met een SGP-vrouw in de 2e Kamer.
Ik vind dat standpunt ook niet fraai, maar ik snap wel hoe ze erbij komen. *zie onderaan*

Het verschil met Geert Wilders lijkt me duidelijk:

- De SGP ziet vrouwen niet als minderwaardig, maar ook niet als gelijk.
Gelijk en gelijkwaardig zijn twee verschillende dingen. Gelijkwaardig kun je ook zijn als je verschillende taken hebt. Gelijk ben je dan niet. Daar heeft de SGP een punt - man en vrouw zijn niet hetzelfde. Wat hun taken betreft laat ik dan maar in het midden, dat zal mij persoonlijk verder worst wezen.

- Geert Wilders ziet moslims als minderwaardig - dus niet alleen niet gelijk aan ons, maar ook niet gelijkwaardig.

Dat lijkt me an sich al verschil genoeg tussen de SGP en GW.

* Uitleg waar het vrouwenstandpunt vandaan komt:

Wat is de oorsprong van het SGP-vrouwenstandpunt?
Twee lijnen worden aangehangen.
Eerste is de verhouding man-vrouw in het gezin, die de Bijbel beschrijft als gelijkwaardig. Bij deze gelijkwaardigheid zijn er wel degelijk verschillen in rol en taakpatroon. De relatie van man en vrouw wordt in de Bijbel vergeleken met Christus en Zijn gemeente. Christus staat aan het hoofd van de gemeente, maar dient de gemeente ook. Zo moet de man ook de vrouw dienstbaar zijn in liefde.
De tweede lijn is de teksten die gaan over het spreken van vrouwen in de kerkgemeente. Dit ambt behoort aan mannen toe. De SGP trekt dit door naar politieke en maatschappelijke instellingen. Zij trekt daarbij dus de conclusie dat vrouwen geen ambt als bijvoorbeeld gemeenteraadslid zouden mogen bekleden.

Edit: wat spatiering toegevoegd om het wat leesbaarder te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:22

Je kan er nog zo'n mooie draai aan geven, het blijft discriminatie. Vrouwen worden namelijk uitgesloten vanwege hun geslacht. Minderwaardigheid is geen criterium voor discriminatie.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:27

Citaat:
De SGP ziet vrouwen niet als minderwaardig, maar ook niet als gelijk.
Gelijk en gelijkwaardig zijn twee verschillende dingen. Gelijkwaardig kun je ook zijn als je verschillende taken hebt. Gelijk ben je dan niet. Daar heeft de SGP een punt - man en vrouw zijn niet hetzelfde. Wat hun taken betreft laat ik dan maar in het midden, dat zal mij persoonlijk verder worst wezen.

Man en vrouw zijn niet hetzelfde. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet dezelfde RECHTEN moeten hebben. Dat mannen en vrouwen niet dezelfde rechten hebben wordt door aanhangers van alle monotheistische godsdiensten verkondigd met als enig argument 'dat heeft God ons verteld'. Persoonlijk geloof ik niet dat God zo wreed is dat hij vrouwen met dezelfde intelligentie geschapen heeft als mannen, om ze vervolgens met de helft van de rechten te bedelen zodat ze goed snappen in wat voor positie ze zitten.

Dat dat jou worst kan wezen is tragisch, ik ben wel van plan mijn rechten niet zomaar te laten afpakken door een stelletje fundamentalisten.

Citaat:
De tweede lijn is de teksten die gaan over het spreken van vrouwen in de kerkgemeente. Dit ambt behoort aan mannen toe. De SGP trekt dit door naar politieke en maatschappelijke instellingen. Zij trekt daarbij dus de conclusie dat vrouwen geen ambt als bijvoorbeeld gemeenteraadslid zouden mogen bekleden.

Dit is in strijd met de varklaring van de rechten van de mens en de Nederlandse grondwet. Het zou strafbaar moeten zijn om dit te verkondigen.
Laatst bijgewerkt door Klara16 op 26-05-08 22:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:28

@ Faye
Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met het standpunt van de SGP, er staat juist van niet. Ik geef alleen het verschil tussen de SGP en Geert Wilders aan - daar vroeg je toch naar? Ik vind wat dat betreft de acties van GW wel kwalijker dan die van de SGP.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:28

Maar Geert Wilders is ook nog steeds in de politiek, dus dat klopt toch? Beiden krijgen regelmatig kritiek, beiden krijgen ook regelmatig de kans om hun eigen - niet altijd even goede - ideeen te ventileren. En beide hebben het gelukkig nog niet op grote schaal weten om te zetten in daden. Dus dat klopt toch?