voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:15

Een veelgehoord argument vóór de doodstraf is dat gedetineerden in Nederland een te luxe leven hebben, of dat de opgelegde gevangenisstraffen veel te laag zijn.
Dit zijn echter twee verschillende zaken en die moeten ook los van elkaar gezien worden.

Als gevangenissen echt te "luxe" zouden zijn, dan moet dáár wat aan gedaan worden. Je moet dit probleem niet willen omzeilen door er dan maar een doodstraf "overheen" te zetten.

Het argument dat een gedetineerde de maatschappij geld blijft kosten, en dat hij daarom beter de doodstraf zou kunnen krijgen is in mijn ogen heel eng. De doodstraf is in dat geval eigenlijk niet meer dan een "bezuinigingsmaatregel", en een mensenleven wordt dan gelijkgesteld aan een geldbedrag.
Hoeveel mensen zouden het hier acceptabel vinden als je zegt dat je je paard laat inslapen vanwege de gestegen hooiprijzen?
Waarom zou dit dan wel mogen als gevangenen (mensen nota bene!) te veel geld gaan kosten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:17

nou, omdat díe mensen iemand vermoord of verkracht hebben... en dat paard niet!!

maar ik snap je punt wel hoor... ben het ook wel met je eens... vooral het punt dat het gewoon niet meer om te keren is. En als die persoon dan dood is en die persoon blijkt onschuldig te zijn... achteraf... tjaah...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:00

katiavl schreef:
Niet echt als je genoeg sterke forensische bewijzen hebt Lachen

Wie bepaalt wat een "sterk" forensisch bewijs is?
Er zijn in het verleden ook al fouten gemaakt met DNA en het vastzetten van onschuldige mensen.
Maar er werd wel beweerd dat er met DNA geen fouten konden worden gemaakt..

DNA is op zichzelf een betrouwbaar bewijs, helaas zijn er altijd mensen mee gemoeid die fouten kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:24

Werd in dit topic al aangehaald, bij 100% forensisch bewijs (En ja Essie wakker worden die is er wel hoor anders kunnen ze dat ook net zo goed opdoeken Knipoog) gooi die gedetineerden maar in een varkenshok, zonder varkens natuurlijk.
En gebruik ze maar voor proeven, hebben we als nabestaanden toch nog een beetje het gevoel dat
deze loozers toch nog íets hebben kunnen betekenen voor de maatschappij.
Het contrast is nu écht veel te groot.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:26

essie79 schreef:
Dapy schreef:
Ik ben voor de doodstraf als je kijkt naar Dutroux !
Hij was verschrikkelijk een manipelerende (goeg geschreven ?) gek
Een moordenaar , een kinderverkrachter een vies ventje ! Hij was 100 % schuldig en heeft er jarenlang mee geleefd totdat ze erachter kwamen !!

Als er dan geen doodstraf komt dan maar hogere straffen, niet met een x box in een cel ! Boos!.

Je moet wel helemaal zeker zijn van de dader.

Dat betekent dus dat dit puur een theoretisch vraagstuk is;

In de praktijk is deze voorwaarde bijna onmogelijk uit te voeren.

Als er genoeg forensische bewijzen zijn hoeft dit niet moeilijk te zijn toch ?!?!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:31

Of, ik noem maar wat, iemand schiet op klaarlichte dag in een drukke winkelstraat iemand dood (of, hee, steekt met mes, kan natuurlijk ook nog)

Hoeveel bewijs wil je dan nog hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:40

Maanling.....dat bedoel ik dus ook eigenlijk te zeggen Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:46

Citaat:
Het argument dat een gedetineerde de maatschappij geld blijft kosten, en dat hij daarom beter de doodstraf zou kunnen krijgen is in mijn ogen heel eng. De doodstraf is in dat geval eigenlijk niet meer dan een "bezuinigingsmaatregel", en een mensenleven wordt dan gelijkgesteld aan een geldbedrag.
Hoeveel mensen zouden het hier acceptabel vinden als je zegt dat je je paard laat inslapen vanwege de gestegen hooiprijzen?
Waarom zou dit dan wel mogen als gevangenen (mensen nota bene!) te veel geld gaan kosten?

Omdat je voor een paard eventueel nog een nieuw huisje kunt zoeken bij iemand die het wel kan betalen.
Een gevangen zit verschrikkelijk nutteloos te zijn in de gevangenis, waar hij de rest van zijn leven niet meer uit komt. Er wordt niet gewerkt aan een terugkeer in de maatschappij of verbetering van deze persoon, waarom dan blijven betalen voor iets dat nutteloos is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:11

oomens schreef:
Een veelgehoord argument vóór de doodstraf is dat gedetineerden in Nederland een te luxe leven hebben, of dat de opgelegde gevangenisstraffen veel te laag zijn.
Dit zijn echter twee verschillende zaken en die moeten ook los van elkaar gezien worden.

Als gevangenissen echt te "luxe" zouden zijn, dan moet dáár wat aan gedaan worden. Je moet dit probleem niet willen omzeilen door er dan maar een doodstraf "overheen" te zetten.

Die mensen die zo iets ergs hebben gedaan, zijn imo echt helemaal niets meer waard... Geen geld, geen eer blabla..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:12

Dapy schreef:
Ik ben voor de doodstraf als je kijkt naar Dutroux !
Hij was verschrikkelijk een manipelerende (goeg geschreven ?) gek
Een moordenaar , een kinderverkrachter een vies ventje ! Hij was 100 % schuldig en heeft er jarenlang mee geleefd totdat ze erachter kwamen !!

Als er dan geen doodstraf komt dan maar hogere straffen, niet met een x box in een cel ! Boos!.

Je moet wel helemaal zeker zijn van de dader.

Dat betekent dus dat dit puur een theoretisch vraagstuk is;

In de praktijk is deze voorwaarde bijna onmogelijk uit te voeren.

Als er genoeg forensische bewijzen zijn hoeft dit niet moeilijk te zijn toch ?!?![/quote]
of als het op camera staat

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:22

Ik zou het heel goed vinden als mensen die levenslang krijgen ook echt de rest van hun leven niet meer vrij zouden komen en dan de keus zouden krijgen voor de doodstraf.
Ik heb wel eens gehoord dat er veel mensen vast zitten die dat zelf liever zouden willen, dat lijkt mij dus heel makkelijk opgelost!

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:41

Ik denk dat de doodstraf een TE makkelijk straf is voor grote geestezieke misdadigers (mbt kinderen en andere ernstige delicten).
Ik zie zo iemand liever levenslang hard gestraft worden. Zowel geestelijk als imo lichamelijk. Wie zijn billen brand moet op zijn
blaren zitten zeg ik altijd maar.

Neem als voorbeeld pedofielen; cq verkrachters.. hakkie takkie weg zakkie !!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:46

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:58

Jmc schreef:
Ik denk dat de doodstraf een TE makkelijk straf is voor grote geestezieke misdadigers (mbt kinderen en andere ernstige delicten).
Ik zie zo iemand liever levenslang hard gestraft worden. Zowel geestelijk als imo lichamelijk. Wie zijn billen brand moet op zijn
blaren zitten zeg ik altijd maar.

Neem als voorbeeld pedofielen; cq verkrachters.. hakkie takkie weg zakkie !!

Ik denk dat je "gewone verkrachters" en "echte geesteszieken" te gemakkelijk op één hoop gooit. Het kan in veel gevallen samengaan, maar er zijn genoeg verkrachters die niet geestesziek zijn, of geesteszieken die nog nooit een misdrijf hebben gepleegd.

Iemand die echt aantoonbaar leidt aan een ziekte en daardoor misdrijven pleegt, die kun je onmogelijk volledig verantwoordelijk houden voor zijn daden.

Dat wil niet zeggen dat de maatschappij niet tegen zulke mensen hoeft te worden beschermd.
Van mij moeten zulke mensen opgesloten worden, totdat hun aandoening behandeld is en er geen gevaar meer is voor herhaling.
Het doel moet dus níet in de eerste plaats terugkeer in de maatschappij zijn, maar het bestrijden van hun aandoening.
Pas als ze daarvan volledig "genezen" zijn, kan eventueel met voorbereiding op terugkeer in de maatschappij worden begonnen, en niet eerder.

Lukt het niet om zo iemand te genezen, dan is dat jammer voor hem (of haar), maar dan vind ik niet dat de maatschappij aan die persoon blootgesteld hoeft te worden, en dan blijft hij (zij) dus levenslang opgesloten zitten.

Het blijft dan echter wel een "zieke", en als we zieken verplicht gaan "euthanaseren", dan zijn we geen haar beter dan een regime wat in de jaren 1940-'45 hele gestichten heeft "gezuiverd".

Ja, wel opsluiten dus totdat ze genezen zijn, maar nog steeds geen doodstraf.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:08

@ 100% forensisch bewijs:
In principe wordt iedereen veroordeeld op "100% sluitend bewijs".

Hoe wil je dan verschil gaan maken tussen het ene "100 % sluitende bewijs" en het andere? Wat is het verschil tussen "helemaal zeker" en "helemaler zekerder"?

Er kunnen allemaal voorbeelden verzonnen worden (zoals van die moord op klaarlichte dag in een drukke winkelstraat) waarbij het "zeker" is wie de dader is. Die persoon is echter niet "zekerder" de dader dan welke andere veroordeelde moordenaar dan ook.
Voor de wet staat het namelijk in beide gevallen vast dat ze de dader zijn, anders zouden ze niet veroordeeld zijn.

Zelfs het sluitendste forensische bewijs, of de best kloppende getuigenverklaring, moet door mensen verzameld, geregistreerd, geïnterpreteerd en gekoppeld worden, en daarna moet er een - eveneens menselijke - rechter mee overtuigd worden.
Dit houdt in dat er altijd fouten gemaakt kunnen worden, zelfs al gaat het in de meeste gevallen goed.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:23

Niet mee eens, er zijn zaken waar je zeker 100 procent zeker kan zijn en dat hoeft geen opnames zijn. Hoe groter de variatie in forensisch onderzoek hoe meer zekerheid je hebt.

bv : Een zaak waarbij de dader in zijn ceintuur een pop heeft die uitsluitend voorkomt in de regio waar het lichaam gevonden is.
Waarbij later die dader positief op dna scoort en bijtplekker. Dan heb je honderd procent zeker de juist hoor Lachen

Waar het moeilijk word is als je indirect naar direct moet omzetten.

Maar dit hangt ook af van de technieken in het land, en natuurlijk zal er altijd eentje tussen die onschuldig blijkt te zijn. Maar tussen de opinies hier op bokt zie je vaak dat het gaat voor serie/massamoordenaars/ en seksuele jagers.
En deze laatste zijn vaak de makkelijkste zaken om te bewijzen als je ze natuurlijk vind in de eerste plaats Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:38

Heb daaar veel over gelezen wat Katia verteld...erg interessant......Jij leert hier toch voor Katia?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:41

_Bonte_ schreef:
Nu zou ik graag jullie argumenten horen of dat jullie voor of tegen doodstraf zijn ?

Voor
Mensen zoals dutroux , is het wel normaal dat hij nu in een celletje zit met een x-box ? Nadat hij al die meisjes heeft verkracht en vermoord?

tegen
Een moord om een moord , verlagen wij ons dan niet tot hen ?

tegen .. dat is verlagen tot hun niveau daarbij makkelijke uitweg
neh ..

maar ben wel voor om dat soort mensen celstraf met weinig (iig minder als nu ..computer email bankrekening x box etc) privileges ..

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:46

Ik ben er voor.
Maak ze maar af, haal de organen er maar uit en geef die aan mensen die ze nodig hebben.
Ben je gelijk van het te weinig donoren af en doen ze ook nog eens iets goed.

Al vind ook wel dat ze er dan nog best wel aard makelijk er van af komen.
Maar goed.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:01

Rashja schreef:
Maak ze maar af, haal de organen er maar uit en geef die aan mensen die ze nodig hebben.

Denk jij dat er mensen zijn die organen willen van beesten??? Ik absoluut niet. Geen haar op m'n hoofd die daaraan denkt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:21

katiavl schreef:
Niet mee eens, er zijn zaken waar je zeker 100 procent zeker kan zijn en dat hoeft geen opnames zijn. Hoe groter de variatie in forensisch onderzoek hoe meer zekerheid je hebt.

bv : Een zaak waarbij de dader in zijn ceintuur een pop heeft die uitsluitend voorkomt in de regio waar het lichaam gevonden is.
Waarbij later die dader positief op dna scoort en bijtplekker. Dan heb je honderd procent zeker de juist hoor Lachen

Waar het moeilijk word is als je indirect naar direct moet omzetten.

Maar dit hangt ook af van de technieken in het land, en natuurlijk zal er altijd eentje tussen die onschuldig blijkt te zijn. Maar tussen de opinies hier op bokt zie je vaak dat het gaat voor serie/massamoordenaars/ en seksuele jagers.
En deze laatste zijn vaak de makkelijkste zaken om te bewijzen als je ze natuurlijk vind in de eerste plaats Lachen

Toegegeven, als er meer verschillende soorten bewijs in dezelfde richting wijzen, dan is de kans dat een vermoeden klopt ook groter.
Toch kunnen ook dan nog fouten worden gemaakt.

Zoals jij ook zult weten, zijn er zaken die bijvoorbeeld de ontwikkelingssnelheid van insecten(larven) beïnvloeden (zoals bijvoorbeeld schommelingen van de omgevingstemperatuur, of medicijn- en drugsgebruik van een slachtoffer).
Als deze zaken niet bekend zijn (de temperatuursontwikkelingen op een plaats delict worden voor entomologisch bewijs vaak zo goed mogelijk geschat!) of verkeerd geïnterpreteerd worden, dan is het bewijs al lang niet zo "zeker" meer.

Het voorkomen van een bepaalde soort op een bepaalde plaats is eveneens niet altijd heel betrouwbaar.
Mede door het gemak waarmee wij ons nu over de wereld verplaatsen, kunnen ook allerlei exoten zich relatief snel op nieuwe plaatsen vestigen. Zeker bij onopvallende insecten die geen schade veroorzaken aan gewassen en geen direct gezondheidsrisico vormen kan dat lang onopgemerkt blijven.

Dit alles betekent niet dat dit soort bewijs niet in een rechtzaak kan worden gebruikt, maar wel dat er zelfs hiermee nooit volledige zekerheid te verkrijgen is. Een heel grote waarschijnlijkheid wel, maar zelfs dat is nog geen zekerheid.

P.S. Zegt de naam Jan Krikken jou misschien iets?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:38

Verder op het geboren als "slecht mens". Ik heb vaak van die te late gedachtesprongetjes Clown , maar toch om er even op terug te komen.
Eigenlijk is daar nog niemand echt zeker van dat dit een genetische, pathologische of geestelijke misdeeldheid is.
Wel heeft onderzoek dat nog lopend is, aangetoond dat de grijze cellen van psychopaten niet noodzakelijk normaal zijn.
Bij een onderzoek van in gevangenschap zittende moordenaars, werd er aangetoond dat 80 procent als kind werd mishandeld (wat we al wisten dat het een 'trigger' is) maar 50 procent had ook een afwijking in frontaalkwab.

En van die frontaalkwab weten we al veel, dat is eigenlijk het fabriekje van beschaafd gedrag.
Als een willekeurige persoon hier een hoofdwonde of tumor heeft, kan hij van keurig persoon naar persoon met veel agressief gedrag en gewelddadige neigingen gaan. En omgekeerd ook denk maar aan de vroegere lobotomies bij deliquenten.

Natuurlijk kan je het psychopathisch gedrag niet helemaal hierdoor verklaren.

Bij verdere onderzoeken met PET-scan die beelden tonen van levende hersenen. Onthulde dit dat er merkbaar minder neurale activiteit is in de frontaalkwab van psychopaten dan van "normale" mensen.
Dit is een deeltje van bewijs, waar we van kunnen zeggen dat de remmingen die wij hebben bij hem gewoon niet opgemerkt worden. Dus ook geen schuldgevoelens, en niet in staat om heropgevoed te worden.

Verder leuk feitje: 25 procent van de misdadigers, en 4 procent van de wereldbevolking is psychopathisch.

Dus de kans dat werkelijk iemand slecht word geboren is er wel.

@ Oomens ben het wel met je eens.
Denk ook nooit dat doodstraf hier komt, hoeft ook helemaal niet. Ik ben meer opsluiting en begeleiding zonder teveel media. Want zoals de zaak fourniret, één van de grootste straf die je hem kan geven is geen aandacht.

En Jan Krikken "ken" ik. Toen ik mijn thesis schreef heb ik hem proberen contacteren, nooit verder gekomen dan zijn secretaresse?
Waarbij ze me info ging opsturen, wat uiteindelijk een foldertje op kinderniveau was Clown maar ik was nog altijd dankbaar Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:31

Persoonlijk vind ik het een heel moeilijk onderwerp om iets over te zeggen.
Moordenaars die gepakt worden komen in de cel, krijgen levenslang, maar stel dat er een fout gemaakt wordt en die moordenaar komt eerder vrij. Ik denk dat niemand daarop zit te wachten. Wat dat betreft had die persoon er beter niet kunnen zijn en dus de doodstraf kunnen krijgen. Zo zie ik niet dat mensen zich verlagen tot hun niveau.
Daarnaast is het een 'makkelijke' uitweg, want wat wil je liever, je levenlang in de cel of dan maar dood. Het maakt toch geen verschil??

Aan de andere kant heb ik zoiets van laat ze maar lekker verkleumen in de bak, dan hebben ze de rest van hun leven om na te denken over at ze hebben gedaan. Velen zullen een ongelooflijke spijt hebben, moeilijk om mee te leven Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:33

probleem met de doodstraf is, hij is definitief...
en de mensch is niet feilloos
dus mocht er iemand de dodstraf krijgen , en later blijkt
" oopsie" de persoon was perongeluk onschuldig Nagelbijten / Gniffelen
ja jammer maar helaas, niets meer aan te doen
niet goed, geld weg

ook de kosten van ene doodstraf liggen vrij hoog
om amerikaans voorbeld te nemen
het kost meer om een persoon ter dood te veroordelen en de straf uit te voeren
dan diezelfde persoon levenslang op te sluiten ...

en dan het stukje normen en waarden (bah bah, sinds balkenende krijg ik altijd een smerige smaak in mijn mond als ik deze woorden uitspreek)
je mag niet moorden...dus wat doe je, vermoord de moordenaar
heel logisch Ja Clown
valt voor mij ook niet te rijmen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:34

Jmc schreef:
Rashja schreef:

Denk jij dat er mensen zijn die organen willen van beesten??? Ik absoluut niet. Geen haar op m'n hoofd die daaraan denkt.

Gedachtekronkels zitten normaal niet in de organen Clown
Een andere reactie was dat je in de bak kunt verkleumen, nou in de nederlandse gevangenis heb je het echt goed hoor! Een kennis van me werkt in de gevangenis en ze kunnen gewoon naar buiten, doen spelletjes, fitnessen en hebben zelf een playstation. Nee dat noem ik geen straf.