'Hert en zwijn niet ontwijken'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Re: 'Hert en zwijn niet ontwijken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:26

De oom van een klasgenoot is op zo'n manier ook overleden... beestje stak over, hij remmen en tegen een boom aan.

'k Denk niet dat een dierenleven boven een mensenleven staat, maar ik vind het altijd wel heel erg voor de nabestaanden van een overleden mens..

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:33

Reflexen kun je WEL trainen.

Als je tijdens je rijlessen een keer een dier voor je wielen zou krijgen en je zou fout (reflexmatig) reageren en daarna door je rijschoolhouder uitgefoeterd worden, dan laat je het in het vervolg wel uit je hoofd!

Dan zegt het stemmetje in je hoofd "NIET REMMEN" "NIET UITWIJKEN" voordat je daartoe de kans krijgt. Je moet dan ook meteen wel te horen krijgen wat je dan WEL moet doen. Dan kun je het ene gedrag voor het andere verruilen.

Is echt niet zo moeilijk, maar wel een stukje psychologie, waarvan je normale dagelijkse leven doorspekt is. Jantje-en-de-kachel verhaaltjes...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:49

Firedancer schreef:
Reflexen kun je WEL trainen.

Als je tijdens je rijlessen een keer een dier voor je wielen zou krijgen en je zou fout (reflexmatig) reageren en daarna door je rijschoolhouder uitgefoeterd worden, dan laat je het in het vervolg wel uit je hoofd!
Dan zegt het stemmetje in je hoofd "NIET REMMEN" "NIET UITWIJKEN" voordat je daartoe de kans krijgt. Je moet dan ook meteen wel te horen krijgen wat je dan WEL moet doen. Dan kun je het ene gedrag voor het andere verruilen.

Is echt niet zo moeilijk, maar wel een stukje psychologie, waarvan je normale dagelijkse leven doorspekt is. Jantje-en-de-kachel verhaaltjes...

Onzin! Ik heb tijdens het afrijden de eerste keer een duif tegen mijn voorruit gehad op de snelweg als schrikreactie trok ik wat aan het stuur maar corrigeerde mezelf ook direct. Kreeg de wind van voren van de examinator, je mag niet schrikken bla bla bla het heeft me een vermogen gekost maar nog steeds zou ik schrikken als er met zo'n klap iets tegen de auto aan komt Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:10

Je mag wel schrikken, maar je reactie moet goed zijn, en dat kun je trainen. Maar dat zeg je zelf ook al (corrigeerde direct).

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:32

Lielle heeft het begrepen, natuurlijk schrik je je alsnog helemaal lam! Zou niet best zijn als het niet zo was, toch?

Het is inderdaad maar hoe je er mee om gaat. Sla je alsnog op de rem en geef je een zwieper aan je stuur, of grijpt dat stemmetje in je hoofd in en zegt "stuur recht en om de verdommenis NIET remmen"!!!......

Daar zit hem de nuance en iemand met een beetje gevoel voor instructie moet je dat echt kunnen bijbrengen. Een beetje slimmerd zou daar misschien een trainingsprogrammatje voor kunnen verzinnen.... maar misschien is juist dat wel een uitdaging voor de ANWB?

Mijn echtgenoot komt uit de vliegerij en heeft jaren op hoog niveau instructie gegeven. Ook daar zijn er veel situaties waarbij je logischerwijs een noodsituatie op manier A op zou lossen (met een wisse dood ten gevolge), maar moeten de leerlingen dat reflex A zo snel mogelijk af leren en de misschien op het eerste oog onlogische (maar levensreddende) handeling B uit voeren.

En geloof mij, dat kan.... Haha! ..... maar lukt alleen zeker niet altijd op subtiele wijze... Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:44

Als je zegt niet remmen, niet uitwijken ga je het juist doen, psychologisch kunnen je hersenen niet registreren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:11

katiavl schreef:
Als je zegt niet remmen, niet uitwijken ga je het juist doen, psychologisch kunnen je hersenen niet registreren

Dat is echt volkomen onzin Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:16

Shadow0 schreef:
katiavl schreef:

Dat is echt volkomen onzin Lachen

Dat is niet waar heb het in de studieboeken psychologie gezien dan wetenschappelijk artikelen over opgezocht, en daar na aan een klinisch psychiater gevraagd.
Of die mensen zijn allemaal fout kan ook Lachen maar daar twijfel ik persoonlijk aan. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:26

ik weet uit ervaring, dat ik niet (hard) rem en zeker niet uitwijk, juist omdat ik me daar zo van bewust ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:27

katiavl schreef:
Dat is niet waar heb het in de studieboeken psychologie gezien dan wetenschappelijk artikelen over opgezocht,

Ik ben dan zeer benieuwd naar de referenties Lachen

Het hangt ook een beetje van de context af.
Stel... je bent passagier, je ziet een hert oversteken en je roept hard "NIET UITWIJKEN". Ja, dan heb je grote kans dat iemand alleen het deel 'uitwijken' hoort.

Maar dat is wel een beetje anders dan wat hier genoemd werd als methode om een andere reflex aan te leren. Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:18

fijn gevoel dat er mensen op de weg rijden die mij liever een ongeluk bezorgen dan een dier aan te rijden Koe ............(hoe erg dat ook is)

ik denk dat je pas weet hoe je reageert als je het meemaakt,het gaat in een fractie van een seconde!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:40

Dat wisten we toch al? Mij was in elk geval altijd al geleerd dat je niet mocht uitwijken voor dieren. Jammer maar ik kan het wel begrijpen eigenlijk. Natuurlijk is een mensenleven meer waard dan een dierenleven, als het voorkomen kan worden moet je dat doen, maar moet je anders maar je eigen leven wagen omdat er een beest voor je neus springt?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:39

In plaats van niet remmen, niet uitwijken moet je inderdaad doorrijden zeggen. Klinkt heel cru, maar zo werkt het psychologisch.

Als je bijvoorbeeld in het Engels "No Problem" zegt, hoort een groot deel "No" en een ander groot deel "Problem". Beiden redelijk negatief als ze een klant je vraagt of iets al dan niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:51

Ik denk dat ik redelijk zeker zal zeggen dat ik niet zou uitwijken, en flink in de remmen zou gaan. Ik heb trouwens altijd geleerd dat je wel moet remmen, zodat je neus naar beneden gaat en het dier als het ware over je auto heen wordt gelanceerd?

Hoe dan ook... De dag voor mijn rijexamen heb ik een ingreep gehad. Ik reed op de rechterbaan van de snelweg, en bij een invoegstrook kwam er iemand uit de bocht zeilen (zaten bosjes voor, dus ik had niet gezien dat er iemand in de bocht voor de invoegstrook zat) en ging meteen naar links de snelweg op, waar ik dus reed. Ik week uit in een reflex, en had geluk dat daar niemand reed, want de gevolgen waren niet te overzien geweest.

Die situatie heeft later waarschijnlijk mijn leven en dat van nog een andere automobilist gered. Ik reed op de snelweg in de linkerbaan met 120, in de middenbaan reed een personenwagen met ongeveer 100, en in de rechterbaan een vrachtwagen met 80. We reden vrijwel gelijk op op dat moment, en plotseling kwam de vrachtwagen een baan naar links. De personenauto in de middenbaan gooide zijn stuur om en kwam op mij af, en ik reageerde dit keer niet door mijn stuur om te gooien, maar door vól in de ankers te gaan. Dat er niemand achter me zat had ik in die halve seconde ook snel gezien gelukkig. De auto schoot op ongeveer 30 cm voor mijn bumper langs de linkerbaan op, en de vrachtwagen gooide zijn stuur terug om naar rechts (daarbij overigens gevaarlijk overhellend, dus ik dacht dat ik er alsnog geweest was Knipoog ).

Als ik uit had geweken was ik links van de rijweg met 120 kilometer per uur op gras gekomen. Reken maar dat mijn auto zó ondersteboven was gevlogen en misschien zelfs wel de vangrail over was gevlogen met alle gevolgen van dien.

Ik ben heel blij dat ik op mijn reflexen heb kunnen vertrouwen en hoop dat in het geval van een dier voor mijn auto ook te kunnen doen. Natuurlijk rijdt je liever helemaal niks dood, en rem ook ik als een mama eend met babyeentjes oversteekt hier aan het einde van de straat.

Het zou cru zijn als dat je niks doet (zoals mijn vader ooit voor de lol over 2 duiven heenreed die niet aan de kant gingen, terwijl hij makkelijk had kunnen stoppen Boos! ) maar die dieren worden vaak minder gemist dan een mens die bij een ongeluk om het leven komt...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 12:40

Silviabol schreef:
Nouja zeg! een mensenleven meer waard dan een dierenleven, en dóórrijden na het ongeluk??? ik vind dit echt onvoorstelbaar en waarschijnlijk gaat (hoe-heet-ze) van de partij voor de dieren hier ook wel over vallen.

(

Juist door dat mens van PvdD krijg je dit advies. Doordat de beheersjachten aan banden zijn gelegd, krijg je dus steeds meer verplaatsing van het wild wat op zoek is naar voedsel en is de automobilist de enige natuurlijke vijand van het wild.

Goed advies van de ANWB in dit geval.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:17

Nou ik wil niet banketstaaf zijn.. maar als de keus is: zeker weten dat ik een aanrijding krijgt met een hert/zwijn of misschien een aanrijding krijgen met een andere auto/boom/weetikwat... echt dat ik dan wel rem/uitwijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:23

nee maar er zijn hier dus mensen die liever een een mens het gevaar injagen dan een dier aan te rijden

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:23

Nu kan ik natuurlijk zeggen dat mensen die expres uitwijken geen rijbewijs horen te hebben maar dat is misschien kort door de bocht. Je kunt idd in een reflex uitwijken ....

En dat kán zoiets tot gevolg hebben (uitwijken hond en te hard rijden) Is wel nagespeeld maar toch......

http://www.youtube.com/watch?v=zmJjQekI ... re=related

Dus zeg alsjeblieft niet dat je bewust uit gaat wijken...

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 00:42

Ik wijk ook niet uit voor dieren, hoe vreselijk dat ook klinkt.

Dat is advies heb ik ter harte genomen van mijn vader en ook doorgegeven aan mijn kids.

Mocht ik voor die keuze staan... dan hoor ik nog de stem van mijn vader... "wijk nooit uit uit voor dieren, liever een dier dood dan dat jezelf uitwijkt en verongelukt".

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:24

slimmerik dat is een pakkend filmpje.........en ik kan me niet voorstellen dat er dan nog mensen zijn die liever een dier ontwijken en daarmee een ander het gevaar injagen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:02

Er zijn natuurlijk wel momenten dat je kunt remmen, dan kan je remmen! Maar je moet wel reel blijven! Een dier is toch geen mens. Ik vraag me wel af, de mensen die wel het leven van zichzelf en van anderen op het spel zetten. Weet je wel hoeveel dieren er per dag sterven om op onze borden te recht te komen? Hoe kunnen we ons dan zo druk maken om dat ene hertje (even heel cru)