wolven in oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:41

Ja, ja, SBB is weer lekker bezig. Er eerst een potje van maken met edelherten, Heck-runderen en Koniks en dat nu op willen lossen door er wilde zwijnen, wisenten (die btw. een stuk agressiever zijn dan de Heck-runderen die er al lopen) en last but not least wolven bij te zetten. Nou, zeker dat laatste wordt in zo'n omheind gebied natuurlijk een slachtpartij à la een vos in het kippenhok.
Hoe gaat dat spreekwoord ook al weer? Oh ja: Two wrongs don't make a right.

Kunnen ze bij SBB svp. gewoon weer even terug naar hun leest gaan en keurige rijtjes sparren planten voor de papierproductie en die eens in de zoveel jaar omhakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:58

EricPrast schreef:
Ja, ja, SBB is weer lekker bezig. Er eerst een potje van maken met edelherten, Heck-runderen en Koniks en dat nu op willen lossen door er wilde zwijnen, wisenten (die btw. een stuk agressiever zijn dan de Heck-runderen die er al lopen) en last but not least wolven bij te zetten. Nou, zeker dat laatste wordt in zo'n omheind gebied natuurlijk een slachtpartij à la een vos in het kippenhok.
Hoe gaat dat spreekwoord ook al weer? Oh ja: Two wrongs don't make a right.

Kunnen ze bij SBB svp. gewoon weer even terug naar hun leest gaan en keurige rijtjes sparren planten voor de papierproductie en die eens in de zoveel jaar omhakken?

Ik vind het al stuitend dat iemand zo 'even' opwerpt 100 wolven uit te gaan zetten, want er is ruimte zat :? Dat vind ik een erg slecht voorteken, dom en ondoordacht.

gohya

Re: wolven in oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:04

Wolven uitzetten??
En er komen al wolven richting nederland volgens de berichten?
Dat word dan overbevolking van wolven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:33

Hoe komt een onderwerp wat voorjaar 2008 al als lachwekkend van tafel is gegaan herst 2010 weer terug?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:44

Ach da's nogal simpel HC .. waar SBB wijselijk op haar passen is teruggekomen, is er een bokker die het lichtje nog zag glimmen :)*
*zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:45

Nou als jullie het zo vervelend vinden, het staat jullie vrij het topic te verlaten hoor, ipv hier te klagen *zucht* ;) of tem even als het jullie zo stoort.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:46

Wolven bang voor mensen......
Ik heb eens gesproken met een boswachter over dat mensen zwijntjes voeren. Die werden zo "tam" dat ze bij iedereen die ze zagen wel even wat te eten gingen halen. Ook hier in de duinen zijn tamme vossen omdat mensen ze gaan voeren. Dus ook wolven zullen kiezen voor de makkelijke weg als ze de kans krijgen.
Het lijkt mij een heel slecht plan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:03

HC: dat moet je even aan griebels vragen. Hier is het redelijk actueel, stond pas nog een artikel over in de krant.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:18

ik zie het probleem niet zo
ik vind het wel een goed idee

en de mensen die bang zijn voor hun paarden of zichzelf
in andere landen leven ze toch ook in de bossen
en daar hoor je ook nooit iets over aanvallen
en als het is gebeurt dan is het 9 van de 10 keer enkel een bijtwond

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:25

Echwel schreef:
Ik snap niet dat staatsbosbeheer nog niet weet dat het groen in Nederland eigenlijk een stadspark is.
Heel Nederland is zo groot als London of Parijs.
Maar wij willen roomser zijn dan de Paus en op die kleine groene stukjes die nog kleiner zijn dan het Bois de Boulogne
een wildpopulatie houden die in een groot natuurgebied niet eens meer voorkomen.

_/-\o_ helemaal mee eens!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:44

Wolven zijn hier al :D

Ik liep van de week mijn honden uit te laten en een vrouw reageerde nogal spastisch op een van mijn honden. "je moet die wolf aanlijnen straks grijpt ie mijn hond of een schaap"

Dit is de "wolf" in kwestie. :D <3
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:14

joostvangestel schreef:
HC: dat moet je even aan griebels vragen. Hier is het redelijk actueel, stond pas nog een artikel over in de krant.

Maart 2010. Lekker actueel stuk rookgordijn met bliksemafleider.

Wolven door het snelverkeer plat laten rijden als oplossing voor het uithongeren van vee in een park.

Is niets actueels aan en hoft ook niets over besproken te worden.
Aandacht voor dat stupide wolvenvorstel is aandacht weg van het basisprobleem :)*

Dan nog even een perspectief:
Men wil geen kadavers in dit park want dat ziet er niet uit voor recreanten.
Het ingewanden van een gillend veulentje naar buiten rukken/naar binnen schrokken is amusement?
Het is echt een van de pot gerukt voorstel wat alleen maar afleidt van het probleem: Het niet verzorgen van vee in een parkje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:48

Huertecilla schreef:
joostvangestel schreef:

Wolven door het snelverkeer plat laten rijden als oplossing voor het uithongeren van vee in een park.

Aandacht voor dat stupide wolvenvorstel is aandacht weg van het basisprobleem :)*

Het ingewanden van een gillend veulentje naar buiten rukken/naar binnen schrokken is amusement?
Het is echt een van de pot gerukt voorstel wat alleen maar afleidt van het probleem: Het niet verzorgen van vee in een parkje.

Nou inderdaad, alleen willen ze bij SBB dat nog niet echt inzien.
De oostvaarders plaasen zijn weer in het nieuws, omdat een vereniging van dierenartsen voor afschot op voorhand pleit en dan komen vanzelf de wolven weer naar boven. 100 stuks nog wel, ze zijn heel wat van plan 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:55

Huertecilla schreef:
joostvangestel schreef:

Paar weken terug stond er ook een groot artikel in de TC Tubantia. Maar niet over uitzetten, maar over de wolf zelf en het feit dat hij uit eigen beweging terug komt naar Nederland. De eersten zijn in Duitsland gesignaleerd.

En ook in Nederland kan een wolf prima leven, wolven kennen geen staatsgrenzen en leven ook niet altijd in de grote groepen die men zich voor ogen heeft. Ik zou het wel gaaf vinden als ze weer terug keren, ze horen hier van nature en ik vind het práchtige wezens :+: Over het gevaar voor de mens maak ik me niet zo veel zorgen, zwijnen zijn agressiever, vooral in het paar seizoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:04

_San87_ schreef:
Paar weken terug stond er ook een groot artikel in de TC Tubantia. Maar niet over uitzetten, maar over de wolf zelf en het feit dat hij uit eigen beweging terug komt naar Nederland. De eersten zijn in Duitsland gesignaleerd.

En ook in Nederland kan een wolf prima leven, wolven kennen geen staatsgrenzen en leven ook niet altijd in de grote groepen die men zich voor ogen heeft. Ik zou het wel gaaf vinden als ze weer terug keren, ze horen hier van nature en ik vind het práchtige wezens :+: Over het gevaar voor de mens maak ik me niet zo veel zorgen, zwijnen zijn agressiever, vooral in het paar seizoen.

Eh, ze willen wolven in de Oostvaardersplassen laten lopen, niet vrij, maar binnen een omheining.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:08

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Eh, ze willen wolven in de Oostvaardersplassen laten lopen, niet vrij, maar binnen een omheining.

Dat is belachelijk.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:24

Het moet niet gekker worden...
Ik kan HC alleen maar bijvallen en wil graag toevoegen dat men absoluut geen oplossing biedt voor de huidige situatie en blijkbaar niets heeft geleerd van het verleden.
Eerst afschieten, toch maar weer niet, nu weer wolven en nog meer vee, maar waar blijft het simpele bijvoeren en uitdunnen van de huidige populatie?
Make up your mind! :(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:30

Mindim schreef:
De oostvaarders plaasen zijn weer in het nieuws, omdat een vereniging van dierenartsen voor afschot op voorhand pleit en dan komen vanzelf de wolven weer naar boven. 100 stuks nog wel, ze zijn heel wat van plan 8)7

Dat weet SBB echt wel. Het is rookgordijn en bliksemafleider. Wie hierover praat, praat niet over de farce die het fundamenteel is.

Ik heb in Polen een winter achter wolven aangelopen en één kleine roedel heeft de meer dan de hele oostvaardersplassen nodig.
Het is geen rekenmodel met tafeltje-dekje op basi van het aantal grazers wat over is.
Ook moet je de paniek van die grazers eens voorstellen met een handvol wolven daar los. Laat staan 100.
Is gewoon idioterie.
Net als de hele opzet. Het is een mooi park. Verzorg de dieren die je daar in los laat naar behoren. Ze zijn daar niet bepaald uit vrije wil en ook niet vrij.
Roofdieren erbij loslaten is nog een stap meer crimineel dan ze laten creperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:48

Huertecilla schreef:
Mindim schreef:

Dat weet SBB echt wel. Het is rookgordijn en bliksemafleider. Wie hierover praat, praat niet over de farce die het fundamenteel is.

Ik heb in Polen een winter achter wolven aangelopen en één kleine roedel heeft de meer dan de hele oostvaardersplassen nodig.
Het is geen rekenmodel met tafeltje-dekje op basi van het aantal grazers wat over is.
Ook moet je de paniek van die grazers eens voorstellen met een handvol wolven daar los. Laat staan 100.
Is gewoon idioterie.
Net als de hele opzet. Het is een mooi park. Verzorg de dieren die je daar in los laat naar behoren. Ze zijn daar niet bepaald uit vrije wil en ook niet vrij.
Roofdieren erbij loslaten is nog een stap meer crimineel dan ze laten creperen.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Destijds hebben ze in Yellowstone 'maar' rond de 60 wolven uitgezet. Dus 100 in de oostvaardersplassen is van de zotte.
Yellowstone zit nu rond de 1500, las ik ergens laatst.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:51

Ik ben het ook volledig met Huertecilla eens. De Oostvaardersplassen zullen nooit als een echt natuurgebied kunnen functioneren, daar is het simpelweg te klein voor.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:02

Rosje_M2 schreef:
Ik ben het ook volledig met Huertecilla eens. De Oostvaardersplassen zullen nooit als een echt natuurgebied kunnen functioneren, daar is het simpelweg te klein voor.

Tenzij ze een soort Jurassic Park na willen bootsen. Zou dat het zijn? :)*
Lekker met je gezinnetje het park in om te kunnen zien hoe de natuur werkt; quote HC met taalkundige aanpassing: "De ingewanden van een gillend veulentje naar buiten rukken/naar binnen schrokken is amusement?"

Hup, regel de terreinwagens op rails, nog hoger hek eromheen met stroom erop, een kassa aan het begin en aan het eind een enorme souvenir shop.
Volgens mij heb ik ze ontmaskerd nu. -O-

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:34

MarvanTom schreef:
Rosje_M2 schreef:

Tenzij ze een soort Jurassic Park na willen bootsen. Zou dat het zijn? :)*
Lekker met je gezinnetje het park in om te kunnen zien hoe de natuur werkt; quote HC met taalkundige aanpassing: "De ingewanden van een gillend veulentje naar buiten rukken/naar binnen schrokken is amusement?"

Hup, regel de terreinwagens op rails, nog hoger hek eromheen met stroom erop, een kassa aan het begin en aan het eind een enorme souvenir shop.
Volgens mij heb ik ze ontmaskerd nu. -O-

_O-
Nee, serieus... Zolang de ontsluiting van de OVP met de Veluwe richting Eifel in de koelkast ligt en de dieren op een relatief klein afgeperkt stukje groen moeten rondhobbelen is de natuur zijn gang laten gaan geen optie. Iig niet voor de grote grazers die en zichzelf niet kunnen redden en geen natuurlijke regulering hebben in de vorm van grote roofdieren. Het introduceren en eveneens opsluiten van een pak wolven lijkt me voor de wolven tijdelijk een feest. Alsof je een kind opsluit in een snoepwinkel...
Als ze dan slim genoeg zijn weten ze in no time hoe ze een kudde in een hoek kunnen drijven en daar dan gewoon de lekkerste uitkiezen en opsmullen. Met honderd stuks moet dat te doen zijn.
Heb je ook geen treintje meer nodig, gewoon een uitkijkpost in de juiste hoek zal voldoen. ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:21

joostvangestel schreef:

ik heb in 2008 dit topic niet meegekregen ;)

Ik vind het zo'n slecht idee nog niet, maar een beter idee is gewoon "klein zuid afrika" weghalen uit nederland :j

Het is hier te klein...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:41

Ik ben het echt volledig met HC eens. Laatst las ik in de krant dat ze nou willen gaan bijvoeren indien de winter weer zwaar wordt. Natúúrlijk wordt de winter zwaar, er is te weinig ruimte = te weinig voer = verzwakte dieren die dan lekker bijgevoerd gaan worden. Dus dan nog minder ruimte = nog minder voer = een volledig verzwakte veel te grote populatie.

En dan het plan om er wolven bij te zetten. Als het niet zo ontzettend diep bedroevend zou zijn zou het hilarisch zijn. Waar hálen ze de ideeën vandaan?

Op wilde zwijnen rust een flinke jachtquotum, die mogen maar in twee gebieden in NL voorkomen. Maar een parkje vol verhongerende dieren die daar helemaal niet horen voeren we lekker bij, want afschieten... dat is sielugh.

:n :n