Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:53

Al is het een gemeente, dan is het een gemeente die daarvoor kiest, dan zetten ze hun eigen prioriteiten op nr 1, die zijn dan belangrijker dan de datum te respecteren waarop NL de dodenherdeking ervaart en praktiseert.

Kwestie van prioriteiten kennelijk.. Scheve mond

Zou Staphorst weinig mee gemaakt hebben tijdens die 6 jaar?..Was het toen ook al aardig afgesloten van de samenleving?.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:56

een tijdje terug viel bevrijdingsdag toch ook op zondag. toen hebben ze het volgens mij ook verzet

Lennox

Nouks schreef:
Lennox schreef:
Eh de Tweede Wereldoorlog duurde 6 jaar Knipoog

Wel beetje betweterig he? Knipoog

Citaat:
België en Nederland werden op 10 mei 1940 door Duitsland aangevallen en de daaropvolgende bezetting duurde in België tot 17 september 1944 en in Nederland tot 6 mei 1945.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog

Nederland zelf dus vrijwel exact 5 jaar. Als we het hebben over de totale Tweede Wereldoorlog (sinds 1939) ruim 5,5 jaar. Een echte "wereldoorlog" (minder Europees) werd het pas in december '41.

Gaan we katten Haha!.
Je kan toch gewoon een discussie voeren, ik wilde ook helemaal niet betweterig zijn maar aangeven dat hij langer heeft geduurd dan de 4 jaar die genoemd werd. De pot verwijt de ketel....
laten we overigens ook de mensen in de jappenkampen niet vergeten.

Goof

Citaat:
Al is het een gemeente, dan is het een gemeente die daarvoor kiest, dan zetten ze hun eigen prioriteiten op nr 1, die zijn dan belangrijker dan de datum te respecteren waarop NL de dodenherdeking ervaart en praktiseert.

Waarom moeten de doden precies die ene datum (1 dag per jaar) herdacht worden dan?
Zij kunnen toch ieder willekeurig moment herdacht worden??

Zolang ze er niet in zijn geheel aan voorbijgaan, maakt de dag toch niet uit?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:58

Waarom zijn er tradities?het is toch een prachtig gegeven dat een volk op hetzelfde moment stilstaat bij de verschrikkingen die zich destijds afspeelden?.. De stilte is op die avond veel intenser dan op andere avonden.. ik vind het niet verkeerd, hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:59

DODEN herdenking op BEVRIJDINGS dag...
nee echt, super logisch....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:59

LauraMc schreef:
Alsof christenen niet op zondag het gras maaien ofzo Clown Komop, dit is wel even belangrijker dan zo'n 'verplichte rustdag' hoor..

De mensen in Staphorst? Nee, die maaien echt op zondag het gras niet... je zult er ook geen was zien buitenhangen of wat dan ook!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:00

Ik denk dat het meer tegen het zere been is dat deze gemeenten vinden dat de zondagsrust belangrijker is dan de dodenherdenking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:01

stef schreef:

Waar haal je dát nu weer vandaan... Verward

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:01

detour schreef:
detour schreef:
Er is imo werkelijk geen enkel argument wat kan onderbouwen waarom de dodenherdenking niet door zou gaan. Ik vind het schandalig, er zijn zoveel mensen gestorven om ons land te redden zodat wij een normaal leven kunnen leiden.. Bloos

Ik zou het echt heel schandalig vinden! Boos!
Respect is toch wel het laatste wat we kunnen opbrengen voor de oorlogsslachtoffers en hun familieleden..
Dit is echt niet normaal.. Koe
2 Minuten maar. tov 4 Jaar Nood, verdriet, ziekte , haar en armoe; uitroeien van mensen, vergassen..

2 Minuten stilte..

Schiet mij maar lek. Lips are sealed

Gut, weer iemand die het niet snapt...

Ik snap het wel, hoor, maar over verzetten denk ik hetzelfde.

Lees de inhoud maar; daar draait het imo nl om! Knipoog[/quote]

Nee, je snapt het niet. Die twee minuten stilte doen ze heus wel. Het gaat om alle plechtigheden en kransleggingen eromheen die ze liever op zaterdagavond doen. Vermoedelijk ook met stilte. Dus eigenlijk herdenken ze dubbel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:02

Blue_Eyes schreef:
LauraMc schreef:
Alsof christenen niet op zondag het gras maaien ofzo Clown Komop, dit is wel even belangrijker dan zo'n 'verplichte rustdag' hoor..

De mensen in Staphorst? Nee, die maaien echt op zondag het gras niet... je zult er ook geen was zien buitenhangen of wat dan ook!

klopt helemaal, als je een advertentie op MP ziet van iemand uit Staphorst staat er ook bij: Liever niet bellen op zondag... Ze zijn daar onwijs strikt in...

Ik vind het ook achterlijk om de herdenking op te schuiven om zoiets als een zondag... De kampen stonden op zondag ook niet stil toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:03

Blue_Eyes schreef:

Je hebt hier in de buurt ook twee zwarte kousengemeentes. Als je paard daar staat mag je op zondag vaak niet eens bij je paard komen of de stal uitmesten. Knipoog

Maar ik snap ook niet dat de dominee wel mag werken, maar de rest van de mensen mag nog niet eens de ramen lappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:05

Het gaat hun echt niet om de rust. ''Nee zondags kunnen we niet herdenken en alles, zondag gaan we lekker een dagje niksen" De zondag heeft voor hun een hele andere betekenis, het gaat niet om hun zelf maar om hun geloof.

Bekijk het eens van een andere kant, een verhaal heeft er namelijk altijd twee.

Kan ook niet zeggen dat ik achter het besluit zou staan zouden ze dat hier in het dorp gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:06

MarcoBorsato schreef:
klopt helemaal, als je een advertentie op MP ziet van iemand uit Staphorst staat er ook bij: Liever niet bellen op zondag... Ze zijn daar onwijs strikt in...

Heb eens even gezocht op 'Staphorst' op Marktplaats, maar afgelopen zondag zijn daar toch nog drie pagina's vol advertenties geplaatst... Wel minder dan op andere dagen, maar toch Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:07

Blue eyes, dan verrandert er aan mijn mening nog niks.
Ik kan ook wel twee minuten ff stil zijn en denken: Ach, gister deed ik ook een deel.. Clown

Ik vind werkelijk dat ze doorslaan. Jij kennelijk niet?..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:09

Judith_ schreef:
Het gaat hun echt niet om de rust. ''Nee zondags kunnen we niet herdenken en alles, zondag gaan we lekker een dagje niksen" De zondag heeft voor hun een hele andere betekenis, het gaat niet om hun zelf maar om hun geloof.

Bekijk het eens van een andere kant, een verhaal heeft er namelijk altijd twee.

Kan ook niet zeggen dat ik achter het besluit zou staan zouden ze dat hier in het dorp gaan doen.

Ik vind dat ze in Staphorst dan ook wel eens water bij de wijn kunnen doen als het verhaal twee kanten heeft. Maar omdat de zondag voor hun een bijzondere betekenis heeft moet alles daar voor wijken. Punt. Ik kan daar niet goed tegen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:10

@Detour: Nee, ik niet. Ik vind dat als die mensen God belangrijker vinden dan Dodenherdenking, dat hun goed recht is. Net wat iemand al zei - niet Roomser zijn dan de paus. Hoeveel van ons zitten zondagavond om 20.00 uur niet op hun paard, in de auto, wherever, maar gaan gewoon door waar ze mee bezig zijn zonder ook maar een seconde bij de hele Herdenking stil te staan? Ik denk dat die groep veel en veel groter is dan heel Staphorst bij elkaar, maar daar valt niemand over. In Staphorst wordt er tenminste wel aandacht aan besteed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:10

Nouks schreef:
stef schreef:

Waar haal je dát nu weer vandaan... Verward

Nou, dát (zoals jij het schrijft) is gewoon een feit.
4 mei = dodenherdenking, 5 mei is bevrijdingsdag (het wordt toch een dag vooruit gezet of zit ik er nu helemaal naast *begint te twijfelen*)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:11

stef schreef:
Nou, dát (zoals jij het schrijft) is gewoon een feit.
4 mei = dodenherdenking, 5 mei is bevrijdingsdag (het wordt toch een dag vooruit gezet of zit ik er nu helemaal naast *begint te twijfelen*)

Haha je zit er naast ja, ze verplaatsen het naar zaterdag 3 mei Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:12

Nouks schreef:
MarcoBorsato schreef:

Heb eens even gezocht op 'Staphorst' op Marktplaats, maar afgelopen zondag zijn daar toch nog drie pagina's vol advertenties geplaatst... Wel minder dan op andere dagen, maar toch Haha!

Weet je? Niet iedereen in Staphorst is christen.

Wat de dominee betreft: die heeft een zorgtaak t.o.v. zijn gemeente. Iemand moet het doen. Mensen die in Staphorst of daaromtrent in het ziekenhuis liggen worden heus ook niet aan hun lot overgelaten, hoor. Dominee zijn valt in dit geval dus onder de zorgtaken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:13

ah ok, nog steeds onzin, maar anders had ik het helemaal van de zotte gevonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:14

Blue_Eyes schreef:

Dat beweer ik toch ook helemaal niet?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:15

Het is daar 3 mei Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:16

Nouks schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat beweer ik toch ook helemaal niet?

Nee, dat klopt. Maar het is wel onwaarschijnlijk dat de echt strenge christenen in Staphorst dus zondag ads geplaatst hebben. Heel veel zullen er overigens niet eens internet hebben...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:17

Blue_Eyes schreef:
@Detour: Nee, ik niet. Ik vind dat als die mensen God belangrijker vinden dan Dodenherdenking, dat hun goed recht is. Net wat iemand al zei - niet Roomser zijn dan de paus. Hoeveel van ons zitten zondagavond om 20.00 uur niet op hun paard, in de auto, wherever, maar gaan gewoon door waar ze mee bezig zijn zonder ook maar een seconde bij de hele Herdenking stil te staan? Ik denk dat die groep veel en veel groter is dan heel Staphorst bij elkaar, maar daar valt niemand over. In Staphorst wordt er tenminste wel aandacht aan besteed.

Waarom moet het een het ander uitsluiten?..

Ik ervaar trouwens in mijn omgeving dat zelfs jongeren respectvol emt die twee minuten omgaan maar uiteraard zullen er mensen zijn die er verder vanaf staan.

Flauwe vraag maar er staat nergens in de bijbel dat je als mens niet met iets anders mag bezig zijn op zondag. Knipoog