Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:48

Idd dieren zijn dieren, ik eet ook gewoon de snacks waar paardenvlees inzit.
Maar eet geen puur paardenvlees uit principe. Noem me hypocriet, whatever maar ik wil het gewoon niet eten.
Vind ook varken en koe niet lekker..
Kip wel maar wild weer niet.
Tja apart Knipoog

@ crossmonster, je moet onze buurman maar eens zien met zijn kippen, die hebben een heerlijk leventje maar zijn toch voor de slacht. Vb dat niet iedere kip het slecht heeft Knipoog

Veetransport is in nederland nog steeds schandalig te noemen helaas.

En zo'n lijst, vind het eerlijk gezegd onzin!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:51

dan moet je eens gaan kijken op de slachterij waar die kipjes naar toe gaan ...

en weet je ook hoe ze geladen worden ? Lips are sealed

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:54

crossmonster schreef:

Ja dat is te zielig voor woorden ik weet.
Maar ik bedoel er mee te zeggen dat er kippen zijn die op het transport na dan Knipoog
Wel een leuk leven hebben gehad.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:55

crossmonster schreef:

Ooit was daar een documentaire van. Van loslopende kip tot product in de supermarkt en ze lieten precies allemaal zien wat er daartussen gebeurde. Nou dan hebben die paarden het echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter. Heb halverwege geschreeuwd of mijn moeder ajb een andere zender wilde opzetten. Ik zat toen al met mijn ogen dicht.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:15

Zammie schreef:
Ik moet toch ff reageren op een stukje wat je in je vorige post schreef crossmonster...
De koeien komen steeds minder buiten. De moderne koeienstallen zijn zo gemaakt dat de koe in een open ruimte loopt, zelf bepaald wat zij doet en een robot neemt de melk af. Deze koeien zien het daglicht echt niet meer hoor... en dan over de biologische koetjes. Deze hoeven maar 8 uur per dag naar buiten en dat 200 dagen per jaar... en dan de nieuwste trend "Grasmelk" onze koeien geven lekkerder en betere melk dan andere koeien, want ze lopen in de wei... Midje winter koeien in de wei?!? Waar dan!! Ik denk dat er op het gebied van dierenbeleid nog wel het een en ander verbeterd kan worden....

Paard dat ik nu rij staat op een boerderij met (voor mij) heel wat koeien. Die hebben het mi echt niet slecht. Ze staan in lange stallen, in groepjes en hebben genoeg ruimte om te hobbelen en te bokken (hoe noem je dat bij koeien?). De boer is er de hele dag druk mee, de beesten staan er keurig bij en worden echt niet slecht verzorgd.
Bij de grote koeien staan de grote schuifdeuren vaak open, kunnen ze naar buiten kijken en bij de kleinere koetjes is ook genoeg frisse lucht, hun schuur is aan die van de grote en tussen hun dak en dat van die andere is een grote opening over de hele lengte, waar frisse lucht doorheen komt.

Hardstikke gezellig hoor, kom ik de stal in en roep ik koetjes! en dan gaan ze allemaal loeien Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:50

@ Patsur: dan heb je 1 van vele goede boeren te pakken! Daar staan echter even zoveel mensen tussen die het minder nauw nemen.
Een handvol persoonlijke ervaringen staan helaas niet model voor een hele sector.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:54

Typisch, dat zijn net de snacks die ik niet lust, terwijl ik niet wist dat daar overal paard inzat. Alleen een frikandel speciaal met heul veul uien vind ik zo af en toe nog wel lekker, verder niet.
Paardenvlees zit trouwens ook in van die huzarensalad ofzoiets. Dan heb je er geloof ik een met rund, en een met paard ofzo.
Maar ik vind idd dat het onderscheid eigenlijk ook niet hoort. Een dier is een dier, en vlees is vlees. Idd, je eet het allemaal, of allemaal niet. Maar ik vind het een beetje onzin om het een wel te eten omdat er koe in zit, en het ander niet omdat er paard in zit..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:00

Zo is het, iedereen lekker kappen met vlees eten! Kun je weer met een gerust gemoed door het leven! ; ) Hoef je ook niet kiezen welk dier je boven het andere prefereert op je bord!
Vegamuts die ik er toch ben!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:15

Tja, met een gerust gemoed.... behalve als je kinderen hebt, want dan ben je toch weer bang dat die voedingsstoffen tekort gaan komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:22

Ninx schreef:
@ Patsur: dan heb je 1 van vele goede boeren te pakken! Daar staan echter even zoveel mensen tussen die het minder nauw nemen.
Een handvol persoonlijke ervaringen staan helaas niet model voor een hele sector.

Net zo min dat een handvol slechte boeren niet model staat voor een hele sector Lachen

Als je leest dat er paarden in beslag zijn genomen...is iedereen dan slecht voor paarden?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:41

Blue_Eyes schreef:
Tja, met een gerust gemoed.... behalve als je kinderen hebt, want dan ben je toch weer bang dat die voedingsstoffen tekort gaan komen!

Blue Eyes: maar haal dan bij een biologische slager hooguit 2x pw vlees. Dat is voldoende, bevat geen antibiotica en hormonen die slecht zijn voor kinderen, en het is eerlijker verwerkt.
Het is ietsje duurder, maar je moet ook niet iedere dag vlees aan je kinderen voorzetten, dat kunnen de darmen niet eens aan. Dus al met al kom je op dezelfde prijs of zelfs minder terecht. En de gezondheid van je kinderen is iets waar je niet op moet bezuinigen.
Ik denk dat mensen perse vlees nodig hebben, door het rijke palet aan voedsel waar we nu uit kunnen kiezen. Maar goed, dat is een individuele keuze.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:19

Over oud nieuws gesproken.....

paardenvlees is prima vlees, veel gezonder dan alles wat verder uit de bioindustrie komt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:28

Eerder in dit topic hadden we het ook al over koeien en varkens, en de manier waarop die gehouden worden. Daar was niks mis mee volgens sommigen.
Misschien moeten jullie hier dan even naar kijken:

http://www.eenvandaag.nl/
Slachterijen ontduiken controle
Slachterijen werken met een alarmsysteem, dat controle van ons vlees onmogelijk maakt. Dat vertelt een klokkenluider in EénVandaag. Zodra de Algemene Inspectie Dienst (AID) zich meld bij de portier, geeft hij code 888 door op de pieper. Dan gaat de productie gelijk omlaag, de stroomstokken verdwijnen en alles lijkt piekfijn in orde. Het hele verhaal van twee klokkenluiders vanavond in EénVandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:30

het houden wordt gedaan door een boer
Het slachten door de slachter

Dat een slachterij zich niet aan de regels houd (wat super belachelijk is) dan kan de houder daar weinig aan doen natuurlijk...

En ik hoop dat ze die slachterij dan ook flink pakken...regels worden er niet zomaar gemaakt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:37

@ Runningkawa: door de idiote vleeszucht van de consument kunnen de slachthuizen het enorme tempo vaak niet aan. Daardoor worden er veel 'fouten' gemaakt.
Varkens worden soms niet goed verdoofd en velen worden levend gestoken, opgehangen en vervolgens met kokend water van haar en vuil ontdaan! En dat allemaal bij volledig bewustzijn.
De schuld ligt bij de consument, als zij minderen of meer willen betalen voor vlees is deze ellende niet nodig.
En ja, ook de boer krijgt het dan beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:39

nee de schuld ligt 100% bij de slachter, die houd zich niet aan de regels...en slacht dat bio varkentje waar je meer voor betaald dan ook zo...

Dus nee, 1 schuldige hier

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:51

ninx, dat is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord.
ik heb zelf op een grote slachterij gewerkt, een fabriek, en als de aid kwam werd dit wel gemeld, maar de veedrijvers bleven gewoon in gebruik hoor!
een varken is beter af met een stroomprik dan wanneer die met stokslagen vooruit gejaadg zou worden Knipoog

en ik ken meerdere slachterijen, fabrieken, en geen enkele werkt met die zogenaamde waarschuwingscode

is vast weer een actie van wakker dier.

het probleem is gewoon dat de slechte boeren in het nieuws komen, en de goede boeren, dat zijn in het nieuws alleen de biologische boeren,
dit is grote onzin.
echt ik weet zeker dat ik van alle bokkers waarschijnlijk de meeste bedrijven heb gezien door mijn werk in het verleden, en me dunkt dat ik daar een goed oordeel over kan vellen dus Knipoog

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:00

Nou ben ik ook op een aantal biologische bedrijven geweest, maar dat die er beter bij stonden, en een beter leven hebben gehad. Echt niet.
Zelf ook op slachthuis geweest om onze eigen koe te verpakken, en er werd ook doorgeslacht. Ook dit was dus ook voor een ''gewone'' burger te zien. Tja, de consument zeikt het hardste maar wil ook niet meer betalen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:01

Shiloh schreef:
uuuh ... jah? dus?, weet je wat er nog meer in zit? varkens en koeien... maar nee er zit een paard in... dat kan EEECHT niet Koe vind het zo'n onzin om onderscheid tussen dieren te maken. OF je eet vlees OF je eet geen vlees... elk beest is daarnaast toch even veel waard.

tenzij je praat over bedreigde diersoorten of zo, dan vind ik het een ander verhaal... Maar nee, ik kan echt niet rauwiger zijn om een paard dan om een koe of een varken...

Geheel me eens!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:39

Vind gwn dat je geen onderscheid moet maken tussen dieren onderling.
Ja ik ben een super 10000% paardengek, maar elk dier dat in vlees zit verwerkt is gestorven voor ons vlees. Dan maakt het toch niet uit of dat nou een paard of varken is geweest? Zijn toch beiden een dier?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:54

@ Jennylicious: je onderschrift zegt dit 'Horses Are A Girl's Best Friend'
Midas Dekkers zei eens: 'dan heb je van die mensen die zichzelf dierenvriend noemen. Maar zie je mij mijn beste vrienden opeten?'

Tja, ik ben geloof ik niet pertinent tegen het eten van vlees... Maar voor mij voelt het toch niet goed. Bovenstaande reden is daar maar een heel klein onderdeel van.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:03

Ninx schreef:
@ Jennylicious: je onderschrift zegt dit 'Horses Are A Girl's Best Friend'

Ja paarden zijn mijn beste maatje, maar wat ik bedoel is, ik vind het gewoon onzin dat mensen zich druk maken over paardenvlees dat verwerkt is in een product, terwijl ze zich niet druk maken over de varkens en koeien die ervoor geslacht worden. Waarom zou je een product niet eten alleen omdat er een paardenvlees in verwerkt is? Omdat ik toevallig superveel van paarden hou? Dus kortom, varkens mogen wel alleen leven voor de slacht, zien vaak geen daglicht, en denk maar niet dat ze zo vertroeteld worden zoals wij paarden vertroetelen. Maar wanneer een paard geslacht wordt (na een vaak mooi leven) is het opeens supererg dat het vlees van paarden in een snack zitten? Het zijn toch beiden dieren? Met een ziel, hart en gevoel. Dus waarom onderscheid tussen beiden maken? Waarom is de 1 beter dan de ander?

Over paardenvlees wordt eindeloos gediscusseerd, en over varkens en koeien en schapen gezwegen. Oneerlijk tegen over varkens, koeien en schapen.

Dus dan scheer ik alle slachtdieren maar over 1 kam, inclusief mijn best friend paard, en eet ik met een relaxed gevoel zo een frikandel speciaal op.

Zoals eerder is gezegd, of je eet wel vlees, of je eet het niet.
Onderscheid gaan zitten maken tussen welk soort vlees verschrikkelijk is te eten, domweg om het dier wat er voor geslacht is vind ik stom. Elk dier heeft dezelfde rechten verdiend vind ik.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:56

Jennylicious schreef:
Ja paarden zijn mijn beste maatje, maar wat ik bedoel is, ik vind het gewoon onzin dat mensen zich druk maken over paardenvlees dat verwerkt is in een product, terwijl ze zich niet druk maken over de varkens en koeien die ervoor geslacht worden. Waarom zou je een product niet eten alleen omdat er een paardenvlees in verwerkt is? Omdat ik toevallig superveel van paarden hou? Dus kortom, varkens mogen wel alleen leven voor de slacht, zien vaak geen daglicht, en denk maar niet dat ze zo vertroeteld worden zoals wij paarden vertroetelen. Maar wanneer een paard geslacht wordt (na een vaak mooi leven) is het opeens supererg dat het vlees van paarden in een snack zitten? Het zijn toch beiden dieren? Met een ziel, hart en gevoel. Dus waarom onderscheid tussen beiden maken? Waarom is de 1 beter dan de ander?

Over paardenvlees wordt eindeloos gediscusseerd, en over varkens en koeien en schapen gezwegen. Oneerlijk tegen over varkens, koeien en schapen.

Dus dan scheer ik alle slachtdieren maar over 1 kam, inclusief mijn best friend paard, en eet ik met een relaxed gevoel zo een frikandel speciaal op.

Zoals eerder is gezegd, of je eet wel vlees, of je eet het niet.
Onderscheid gaan zitten maken tussen welk soort vlees verschrikkelijk is te eten, domweg om het dier wat er voor geslacht is vind ik stom. Elk dier heeft dezelfde rechten verdiend vind ik.

Dus, wat je eigenlijk niet wilt erkennen is dat je helemaal geen dieren zou moeten eten? Of is je paard niet je best friend?
Er wordt imo meer gediscussieerd over varkens en koeien dan paarden. In het nieuws tenminste. Op bokt natuurlijk niet, maar daarom is het ook een paardenforum.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:20

Quote van Jennielicious: Onderscheid gaan zitten maken tussen welk soort vlees verschrikkelijk is te eten, domweg om het dier wat er voor geslacht is vind ik stom. Elk dier heeft dezelfde rechten verdiend vind ik.[/quote]

Elk dier heeft eigenlijk hetzelfde gebrek aan rechten zou je moeten zeggen, want welke rechten heeft een dier? Een dier heeft alleen plichten, en wanneer het geen plichten meer heeft eindigt in iemands maag.
De mens heeft het dier aan haar wil onderworpen, zichzelf hoger op de ladder geplaatst.
Ik kan me maar slecht in die rangorde vinden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 08:17

het is zielig voor paarden en niet voor koeien,varkens en kippen?
nee sorry,deze vlieger gaat niet op.
ik snap wakker dier niet,waarom is het een zieliger als het ander.

nu eet ik zelf geen paardenvlees omdat ik het zelf gewoon een vreemd idee vind en ik meer met paarden als met koeien heb,maar zielig vind ik het niet,ook niet als andere mensen het wel eten.