Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:09

Amerika is toch automatisch? Dat is écht een stuk makkelijker dan versnellingen, heb er zelf ook mee gereden Lachen .

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:12

uhmw ik ben 16 en rij nu al met trailer en al... maarum ben het er wel mee eens met de stelling. je kan er dan alvast aan wennen voor je 18e als je dan alleen mag rijden

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:19

mijntjuhh schreef:
uhmw ik ben 16 en rij nu al met trailer en al... maarum ben het er wel mee eens met de stelling. je kan er dan alvast aan wennen voor je 18e als je dan alleen mag rijden

jeetje zelfs al met trailer?! en daar hoef je dan geen apart rijbewijs voor te halen?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:26

Ik vind het onverantwoord. Kinderen van 16 zijn gewoon nog kinderen (hier en daar uitzonderingen even hier buiten gelaten) en die kun je niet zomaar in een auto in het verkeer laten rijden. Dat het in amerika mag vind ik echt absurt. Het is daar nog 10 keer gevaarlijker om te rijden dan hier met véél meer verkeer. Scheve mond

Nee, 18 is 18 en blijft wat mij betreft 18.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:49

mijntjuhh schreef:

Jij woont in NL? En je komt met de trailer op de openbare weg?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:54

Ik denk het toch niet, dat zal wel ergens achter op een veldje zijn? Laat ik toch hopen niet in het volle verkeer Nagelbijten / Gniffelen .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:06

Faelivrin schreef:
Het is daar nog 10 keer gevaarlijker om te rijden dan hier met véél meer verkeer. Scheve mond.

Dat is niet waar. Gewoon feitelijk is de bevolkingsdichtheid in Amerika veeeeel lager en het verkeer is dus veel meer verspreid. In de praktijk heb ik gemerkt dat het verkeer daar over het algemeen veel overzichtelijker en rustiger is, zelfs in de steden. Ik heb dat met eigen ogen gezien in Washington DC en New York.

Het systeem in Amerika zeker niet perfect, want ook daar zijn relatief veel verkeersslachtoffers (de aard is echter anders: het zijn daar vaker 'single vehicle accidents' waarbij een auto tegen een boom of muur rijdt, vaak onder invloed van drank. Die zijn iets minder direct te wijten aan onervarenheid met complexe verkeerssituaties.)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:22

Karin schreef:
mijntjuhh schreef:

Jij woont in NL? En je komt met de trailer op de openbare weg?

Meid die ik ken gaat ook met trailer (achter trekker) langs de straat, erg gevaarlijk vind ik het persoonlijk.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:26

neejoh ik ga het verkeer zeker niet in!!!!! gewoon op een stil weggetje, als ik een aanrijding krijg heb ik een probleem dus het verkeer ga ik echt niet in Knipoog het is gewoon even het gevoel

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:37

Heb het hele topic niet doorgelezen, maar ik ben van Belgie en hier mogen we al altijd leren rijden zonder autorijschool.

Ik leer nu rijden met mn ouders en mag het ook van mn 17 al, moest natuurlijk wel eerst een theoretisch rijbewijs afleggen en mn begeleider moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Ik vind het een prima manier, een rijschool is heel duur waardoor je ervaring in uren wel heeeel veel korter wordt dan als je met je ouders rijdt. Veel vrienden van mij rijden elke avond gedurende een paar maanden vooraleer ze hun rijbewijs gaan afleggen : DAT is pas ervaring opdoen.

Ik heb ook altijd veel meer respect en vertrouwen in mn ouders dan in iemand van een rijschool...

edit : het definitieve rijbewijs kan wel pas vanaf 18

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:54

Sterre schreef:
Pistasche schreef:
Als je geen rijbewijs hebt, nee. Waarom zouden er anders rijscholen zijn als je er toch zomaar instapt.

Het werkt een beetje anders Knipoog .

Je gaat als 17-jarige gewoon naar de rijschool, leert auto rijden en doet examen, net als je dat met 18 jr. zou doen.
Totdat je daadwerkelijk 18 bent, mag je dan je (gehaalde) examen alleen met begeleiding rijden.

Hier in Dld kan dit sinds 2 jaar en mijn dochter heeft dit ook gedaan OK dan! ! Ze wordt in mei 18 en heeft in sept. haar rijbewijs gehaald. Hier is het zo, dat de begeleiding met naam genoemd moet worden in het voorlopig rijbewijs, minimaal 23 jr moet zijn en minimaal 3 jaar z´n rijbewijs moet hebben en maximaal 4 punten mag hebben. In de regel is de begeleiding, de ouders Knipoog .

Ik vind het een super systeem; echt rijden leer je immers nadat je je rijbewijs gehaald hebt Knipoog en oefening baart kunst! Mijn dochter kan nu genoeg ervaring opdoen, met af-en-toe nog een tip van vader of moeder Clown .
Hier is gebleken, dat door dit systeem er minder ongelukken met fatale afloop onder rijbewijs nieuwlingen zijn.

Opzich klinkt dit allemaal vrij veilig, maar toch vind ik het niet nodig. Ik vind de leeftijd van 18 jaar een prima leeftijd om met je rijbewijs te beginnen. Dat ze in Amerika met 16 beginnen vind ik enigsinds logisch omdat de afstanden daar veel groter zijn, al vind ik dat nog onverwachtwoord omdat deze jongeren totaal nog niet hebben ervaren wat alcohol met je lichaam doet. In nederland kun je het prima redden met het OV over het algemeen. 18 is een keurige minimum leeftijd. Laat jongeren eerste maar 2 jaar met alcohol aanklooien, dan weten ze wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, en laat ze dan maar pas met een jaar of 18 achter het stuur klimmen, lijkt mij nog steeds de veiligste manier.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:42

In belgie zijn de regels voor begeleiding wel anders... de begeleider is vrij te kiezen, maar moet al minimum 8 jaar zijn rijbewijs hebben en hem de laatste x aantal jaar niet kwijtgespeeld zijn. Bepaalde auto's mogen ook niet worden gebruikt (zoals bepaalde luxewagens waar de handrem niet in het midden zit). Er moet ook een tweede achteruitkijkspiegel geplaatst worden en een blauwe L achterop de auto geplakt worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:17

Van die tweede achteruitkijkspiegel is mij nooit iets gezegd, en mijn begeleider moet minstens 23 jaar zijn en in bezit van rijbewijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:13

Katleentje: als ik de regels uitzoek voor Belgie kom ik bv op http://www.mobilit.fgov.be/nl/weg/rijbewijs/n060901.htm
en dan de regels over "Voorlopig rijbewijs met gids".
Daar staat dat de begeleider minimaal 8 jaar een Belgisch of Europees rijbewijs B moet hebben (wat volgens mij niet mogelijk is als je 23 bent) en dat het voertuig moet zijn voorzien van een L, een handrem die door de begeleider is te bedienen en een tweede achteruitkijkspiegel.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:14

xKatleentjex : de regels zijn per 1 september 2007 anders... mss daarom het verschil? Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:32

Ik heb mijn voorlopig rijbewijs er even bijgenomen (ben momenteel bezig)
De houder van dit document mag vergezeld zijn van 1 persoon die minstens 24 jaar is(een jaartje erlangs sorry) en houder is van een rijbewijs categorie B, dat hij bij zich heeft.

Over minstens zoveel jaar rijbewijs staat niets van in, en dat is mij ook niet door de rijschool gezegd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:34

Shadow0 schreef:
Katleentje: als ik de regels uitzoek voor Belgie kom ik bv op http://www.mobilit.fgov.be/nl/weg/rijbewijs/n060901.htm
en dan de regels over "Voorlopig rijbewijs met gids".
Daar staat dat de begeleider minimaal 8 jaar een Belgisch of Europees rijbewijs B moet hebben (wat volgens mij niet mogelijk is als je 23 bent) en dat het voertuig moet zijn voorzien van een L, een handrem die door de begeleider is te bedienen en een tweede achteruitkijkspiegel.

Oh maar wacht eens, dat is met begeleider. Ik doe zonder begeleider, dan zij de regels anders Knipoog .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:55

Maar Katleentje: daarvoor moet je dus al 18 zijn en het hele topic had als insteek dat je dus al op je 17e begint.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:03

Ik reageerde op het bericht boven mij van Paljassofie, die zei dat de begeleider minimum 8 jaar zijn rijbewijs moet hebben in België. Niet met alle lessystemen is dat dus zo.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:25

shadow0 ze reageerde op mijn bericht, die dus wel ging over autorijden vanaf 17 (want in belgie is het al zo)