Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mijntjuhh schreef:uhmw ik ben 16 en rij nu al met trailer en al... maarum ben het er wel mee eens met de stelling. je kan er dan alvast aan wennen voor je 18e als je dan alleen mag rijden
mijntjuhh schreef:uhmw ik ben 16 en rij nu al met trailer en al... maarum ben het er wel mee eens met de stelling. je kan er dan alvast aan wennen voor je 18e als je dan alleen mag rijden
Faelivrin schreef:Het is daar nog 10 keer gevaarlijker om te rijden dan hier met véél meer verkeer..
Karin schreef:mijntjuhh schreef:uhmw ik ben 16 en rij nu al met trailer en al... maarum ben het er wel mee eens met de stelling. je kan er dan alvast aan wennen voor je 18e als je dan alleen mag rijden
Jij woont in NL? En je komt met de trailer op de openbare weg?
Sterre schreef:Pistasche schreef:Als je geen rijbewijs hebt, nee. Waarom zouden er anders rijscholen zijn als je er toch zomaar instapt.
Het werkt een beetje anders.
Je gaat als 17-jarige gewoon naar de rijschool, leert auto rijden en doet examen, net als je dat met 18 jr. zou doen.
Totdat je daadwerkelijk 18 bent, mag je dan ná je (gehaalde) examen alleen met begeleiding rijden.
Hier in Dld kan dit sinds 2 jaar en mijn dochter heeft dit ook gedaan! Ze wordt in mei 18 en heeft in sept. haar rijbewijs gehaald. Hier is het zo, dat de begeleiding met naam genoemd moet worden in het voorlopig rijbewijs, minimaal 23 jr moet zijn en minimaal 3 jaar z´n rijbewijs moet hebben en maximaal 4 punten mag hebben. In de regel is de begeleiding, de ouders
.
Ik vind het een super systeem; echt rijden leer je immers nadat je je rijbewijs gehaald hebten oefening baart kunst! Mijn dochter kan nu genoeg ervaring opdoen, met af-en-toe nog een tip van vader of moeder
.
Hier is gebleken, dat door dit systeem er minder ongelukken met fatale afloop onder rijbewijs nieuwlingen zijn.
Shadow0 schreef:Katleentje: als ik de regels uitzoek voor Belgie kom ik bv op http://www.mobilit.fgov.be/nl/weg/rijbewijs/n060901.htm
en dan de regels over "Voorlopig rijbewijs met gids".
Daar staat dat de begeleider minimaal 8 jaar een Belgisch of Europees rijbewijs B moet hebben (wat volgens mij niet mogelijk is als je 23 bent) en dat het voertuig moet zijn voorzien van een L, een handrem die door de begeleider is te bedienen en een tweede achteruitkijkspiegel.