diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleven

Re: diploma halen om een kind op te voeden, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:20

Ik snap wel dat je bijvoorbeeld je kindje een dagje "uitleent" aan vrienden of bekenden die er over na zitten te denken om misschien een kindje te nemen, maar niet weten of dit iets voor hun is. Maar aan een vreemde ? Gestoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:24

marin16 schreef:
Ik snap wel dat je bijvoorbeeld je kindje een dagje "uitleent" aan vrienden of bekenden die er over na zitten te denken om misschien een kindje te nemen, maar niet weten of dit iets voor hun is. Maar aan een vreemde ? Gestoord

Zelf dat zou ik niet doen (heb ik ook niet gedaan). Ik hing erg aan mijn dochter en sinds ze ruim een jaar was, kon ik haar wat meer los laten (toen werd ze ook veel zelfstandiger). Nu logeert ze regelmatig bij diverse bekenden en elke week is ze wel een hele dag bij opa en oma. Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:25

ik denk dat een hoop mensen zich niet realiseren hoe je leven verandert met een kind,ze denken rozegeur en maneschijn...
ik heb ze dus niet(bewust)en vaak kreeg ik het verwijt naar mijn hoofd,ja,jij hebt makkelijk praten,als die jonge moeders weereens 3nachten over hadden geslagen doordat het kind ziek was en de hele nacht ligt te krijsen.....dan word mij dus verweten dat ik wel lekker kan doorslapen omdat ik ze dus niet heb......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:26

Overigens weet ik dat ze het goed geregeld hebben, hoor, bij dat soort programma's. Er wordt heus wel goed gezorgd voor die kinderen. Maar ik vind niet dat ik mijn kind voor zoiets even 'uit moet lenen'. Ze is mijn dochter, geen een of ander uitleenprodukt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:30

geerke schreef:
ik denk dat een hoop mensen zich niet realiseren hoe je leven verandert met een kind,ze denken rozegeur en maneschijn...
ik heb ze dus niet(bewust)en vaak kreeg ik het verwijt naar mijn hoofd,ja,jij hebt makkelijk praten,als die jonge moeders weereens 3nachten over hadden geslagen doordat het kind ziek was en de hele nacht ligt te krijsen.....dan word mij dus verweten dat ik wel lekker kan doorslapen omdat ik ze dus niet heb......

Nee, het is zeker geen rozengeur en manenschijn alom, maar het is wel iets heel, heel bijzonders en de mindere kanten wegen gewoon niet op tegen de prachtige kanten. Knipoog
Vind ik dus en ik ben echt geen moederkloek ofzo (wij houden het er dus ook maar bij eentje). Haha!

Ik zal nooit iemand verwijten dat diegene lekker door kan slapen 's nachts. Maar ik merk wel dat mensen zonder kinderen niet altijd snappen hoe vermoeiend het kan zijn, als je een ziek kind thuis hebt. Toevallig vannacht 10x spugen meegemaakt en heb ca. 60 minuten geslapen en dan ben ik wel blij dat mensen om me heen snappen dat ik mijn afspraken voor vandaag even gecancelled heb.

Overigens zou ik met mijn psychische 'verleden' vast niet door de commissie gekomen zijn, volgens sommigen hier, maar ik geloof niet dat ik een vreselijke mama ben, hoor. Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:35

volgens mij ben helemaal geen vreselijke mamma...ik vind als mensen echt van kinderen houden ze vooral moeten nemen,ik heb het altijd net niet leuk genoeg gevonden...ik kan wel goed met kinderen omgaan en ze zijn gek op me,waarschijnlijk omdat ik altijd met m'n 7 honden en 3 paarden bezig ben....kost ook veel tijd,en als er een ziek is ben ik helemaal uit m'n doen,misschien is het maar goed dat ik geen kinderen heb,dan is het nog veel erger als er eens iets is....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:38

Geerke, ik geef je groot gelijk, hoor. Kinderen hebben is ook niet zaligmakend, denk ik. Ik vind het erg leuk mijn 'eigen' meissie te hebben, samen met mijn grote liefde, maar ik vind ook zat kinderen (net als een hoop volwassenen trouwens) helemaal niet leuk.

Nee hoor, ik ben zeker geen vreselijke moeder (ben niet bepaald perfect ook), maar ik lees hier af en toe dingen in dit topic die zo onrealistisch zijn..... Ik zou ook wel willen dat alle ellende met kinderen niet meer zou bestaan, ik zit vaak zat te janken voor de televisie of als ik de kranten lees, omdat het me nu nog meer aangrijpt nu ik zelf een dochter heb. Maar een diploma is daar de oplossing niet voor. Anders zou het wel heel simpel zijn.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:43

heb even in je profiel gespiekt,leuke meid heb je!!!!en mooie paardjes,heerlijk als je als kleine meid zo kan opgroeien tussen de dieren,perfect!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:46

Dank je wel!! Jaaa, ze wordt een echte dierenmeid Knipoog . En jij leeft een leven als god in Frankrijk, zag ik in jouw profiel. Heerlijk, hoor.
Geniet lekker van je vrijheid, want die mis ik tegenwoordig wel als moeder. Al hoewel ik tot lang daarvan heb mogen genieten (ik werd op mijn 34e moeder, mooie timing). Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:47

ach,voor je het weet kun je samen met je meissie gaan rijden!!leuk toch!voor je het weet is ze groot!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:49

Jaaa, de tijd vliegt. Is alleen jammer dat ik zelf ook ouder wordt. Maar we kunnen gaan aftellen.
Maar dit is wel erg off topic, vrees ik. Maar wel gezellig. Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:30

geerke schreef:
Terwijl als je voor adoptie gaat een weloverwogen beslissing hebt genomen,er veel voorover hebt ook financieel,dat is voor mij genoeg bewijs...

Ik heb ooit eens op de verjaardag van een van de adoptiekindjes van kennissen (van wie die man later dus is veroordeeld wegens bezit van KP) gezeten waar ook allerlei andere adoptieouders waren.
Die zaten toen allemaal filmpjes van sneue chineesjes te kijken en de manier waarop ze over die kinderen praatte maakte me echt misselijk....Ze zeiden dingen die gewoon niet hoorde, rare opmerkingen die ik (achteraf) iets seksueels vind hebben. Gelukkig zouden dit wel excessen zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:33

Goh, en ik kan me nog een nieuwszaak herinneren van een paar maanden terug over dat adoptiemeisje wat weer afgestaan werd vanwage problemen (ik geloof van Nederlandse zakenmensen of ambassadeurpersoneel ofzoiets, weet de details niet meer).
Adoptie zegt natuurlijk ook niet alles......

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:40

Urielle schreef:
Klopt, en daar denk je van te voren over na, en dan? Kun je het dan beter in de praktijk? Ik dacht ut nie.

Maar waarom is mij het gevoel bekropen bij veel ouders dat ze aan kinderen zijn begonnen zoals mensen dat doen bij een kat of een hond, impulsief, ondoordacht "goh, het valt toch wel tegen". Dat gevoel kun je toch wel voorkomen als je beseft waar je aan begint? Ik kan niet voor mezelf spreken, maar een vriendin van mij (ken je wel van bokt, is Desiree) is kindervrij en die zegt het te volle te beseffen en daarom er niet aan te beginnen.

Maar ik denk wel dat het hebben van kinderen verschrikkelijk wordt opgehemeld, zelfs al gedurende de zwangerschap. En dan tref je wel eens zo'n gedesillusioneerde aanstaande moeder die het rose wolkjesgevoel helemaal niet ervaart en denkt dat ze dan abnormaal is. Net als wat eerder iemand zei, het is allemaal niet zo'n rozengeur en maneschijn.

marin16 schreef:
Wat ik erg vind is dat er nu een programma op de televisie is (de naam ontgaat me even) waar ze een baby "lenen" om te kijken of het wat voor hun is.
Dit is natuurlijk best verstandig, om eerst eens te kijken of je het wel zou aan kunnen. Maar wat ik erg vind is, dat er gewoon ouders er aan mee werken. Ze staan gewoon hun kind af voor bepaalde tijd aan een VREEMDE!

Voordat ik me daarmee in liet.... Ik leen mijn honden niet uit, en mooi dat ik mijn kind nooit meegaf aan vreemd volk!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 17:43

Weet je wat ik ook altijd zo vreemd vind, als mensen vragenvan hebben jullie geen kinderen, en je geeft als antwoord, nee wij vinden kinderen niet leuk of nee, das niet aan ons besteed, dan vinden ze ons egoïstisch Verward
Wij denken dan alleen maar aan onszelf Verward
Weet je wat ik egoïstisch noem: als je kinderen neemt terwijl je er helemaal niet achter staat en geen tijd hebt voor je kinderen.....dat vind ik egoïstich !!!
Maar als ik als antwoord geef: nee, want met mijn reuma en mijn hernia's....ik ben blij dat ik mezelf kan redden, dan heb ik groot gelijk zeggen ze en ben ik in één keer niet egoïstichs........snappen jullie dat nou ?
Je hoeft kinderen toch niet leuk te vinden ?, er zijn toch ook genoeg mensen die dieren niet leuk vinden, maar dat is wel normaal.
Nou, geef mij maar dieren hoor.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:49

Je snijdt hier een heel moeilijk en complex onderwerp aan dat niet even simpel met een ja of nee is te beantwoorden. Het heeft alles te maken met bijv individuele rechten van een mens, het feit dat wij in een democratie leven, maar bovenal de ethiek die hierin heel bepalend is.

Ik werk in verschillende instellingen met jongeren die niet meer thuis wonen. De redenen hiervoor zijn zeer uiteenlopend. Dit kan op 3 verschillende basissen zijn:

1. Op vrijwillige basis, omdat bijv een alleenstaande moeder kanker heeft en door de Chemo niet in staat is voor haar kind te zorgen.
2. Op OTS - basis. (Onder Toezicht Stelling) Dit is een beschermingsmaatregel. Reden om een kind in bescherming te nemen is dat het kind gevaar loopt in zijn ontwikkeling. Bijv. bij mishandeling, een gezinssysteem wat tekort schiet in pedagogisch opzicht, of bijv. moeilijk opvoedbaar gedrag.
3. PIJ-maatregel. (Plaatsing In Jeugdinrichting) Dit is een behandelmaatregel, opgelegd door een kinderrechter. Dit is de TBS voor jeugd. Je moet hier dan denken aan jongeren die een zwaar delict hebben gepleegd. Bijv moord of pedofilie.

Bij al deze jongeren is het dus ergens mis gegaan. Of bij de ouders, of er klopt iets niet in het koppie van het kind, of er is een dramatische samenloop van omstandigheden geweest, een combinatie van dingen, kortom er kan van alles aan reden zijn.

Wat ik in de loop der jaren wel geleerd heb is dat je niet in kan schatten welke jongere het gaat redden, welke jongere weer thuis kan gaan wonen, welke jongere blijvend ontspoort etc. Waar het de ouders betreft geldt dit precies hetzelfde. Vaak hebben zij meer kinderen, waarbij het wel goed gaat. Ook heb ik geleerd, voor zover ik dit al niet wist, dat je niet zo maar kunt oordelen.

Wij leven in een maatschappij waarin we gekozen hebben voor een zorgstelsel. Dat betekent dat wanneer iemand hulp nodig heeft, hij dit ook krijgt. Ook hebben we hoog in het vaandel staan dat we baas zijn over eigen lijf. Alleen al deze 2 zaken maken dat een ander nooit kan en mag bepalen of iemand wel of geen kinderen mag krijgen, of er eerste een diploma voor moet gaan halen.

Daarnaast kun je onmogelijk een criterium daarvoor gaan opstellen. Hiemee doel ik op bovenstaande stukje dat je niet van te voren weet hoe gezinnen zich gaan ontwikkelen. Niets is zo veranderlijk als de mens. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Bijv net die ene jongere die zo gestoord is dat hij een blijvend gevaar voor de maatschappij vormt. Of de moeder die keer op keer zwanger wordt en het ene na het andere kind bij uit huis wordt geplaatst. Maar gelukkig is dit laatste een hele grote uitzondering en naar mijn mening en ervaring niet voldoende om een grote groep mensen vanwege zo'n uitzondering te moeten gaan verplichten een diploma te gaan halen.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:52

Ik heb er bewust voor gekozen tot dusverre om geen kinderen te willen. Ik krijg nooit als antwoord dat ik een egoist ben oid. Mensen respecteren mijn keuze. Ik vond dat 10 jaar geleden wel anders. Toen werd er wel negatief op gereageerd. Het is een goede ontwikkeling, want mensen denken veel bewuster na over een kinderwens wel of niet. En dit wordt tegenwoordig naar mijn idee ook beter gerespecteerd en begrepen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:12

oudehinken schreef:
Net als wat eerder iemand zei, het is allemaal niet zo'n rozengeur en maneschijn.

Maar de rest van de zin heb je niet overgenomen en dat is dan weer erg jammer. Knipoog
Ik zou niet meer zonder mijn dochter willen en kunnen, hoor. Bovendien heb ik juist door mijn problemen in het verleden nog veel bewuster de keuze voor een kind gemaakt. Maar als ik sommigen hier lees, had dat dus misschien niet gemogen. Ben ik even blij dat ik baas over mijn eigen lijf ben. Haha!
En, heel vervelend voor de nare gevallen, ik denk dat het toch maar zo moet blijven.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:17

Tegenwoordig hoor je idd niet meer, maar ik riep al dat ik geen kinderen wilde toen ik 16 was, dat is 21 jaar geleden, en toen was het gewoon vreemd als je geen kinderen wilde, tegenwoordig kijken mensen er niet meer zo raar van op.
Ik denk ook omdat je tegenwoordig veel singles hebt, dat er steeds minder mensen gaan trouwen ofzo.
Ik weet ook niet wat de reden is dat er steeds meer mensen bewust kinderloos blijven.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:26

Wat dacht je vanuit financieel oogpunt. Veel ouders moeten noodgedwongen beiden (part)time werken om fatsoenlijk rond te komen. (Heb het niet over de mensen die en hun riante levensstijl en carriere en kinderen willen tegelijkertijd.) Daarnaast de verharding van de maatschappij wat voor meer en meer mensen een bezwaar is om een kind in op te laten groeien, het hoge aantal echtscheidingen en het steeds minder groot wordende vertrouwen in relaties, etc etc. Dat zijn voor mij iig al redenen om geen kind te willen, naast het feit dat het bij mij gewoon niet "kriebelt". En de maatschappij is steeds meer aan het individualiseren. Ik ben er een lichtend voorbeeld van Knipoog Een kind past inmiddels niet meer in het soort leven wat ik leidt en hoe ik mij als mens heb ontwikkeld.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 18:34

Haha, dat is bij mij net zo, ik denk dat ze bij mij zijn vergeten om een batterij in mijn biologisch klok te doen Nagelbijten / Gniffelen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:07

volgens mij heb ik helemaal geen biologische klok ,zou dat kunnen? ik weet al vanaf mijn twaalfde dat ik geen kinderen wide en ik ben nu 43 en wil ze nog steeds niet,beetje laat ook,als ik van gedachte was verandert...
En niet zolang geleden ook nog iemand die mij egoistisch noemde omdat ik nergens rekening mee hoefde te houden....waarop ik verbaasd naar mijn 7 honden en 3 paarden keek...tja,wie verzorgt die dan?ik toch zeker!!!ik ga niet eens op vakantie...cijfer mezelf compleet weg voor mijn dieren(met heel veel liefde overgens)en dan word ik egoist genoemd,altijd klaarstaan voor iedereen en alles,ach,ja.....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 21:14

Haha, ja ik herken het Haha!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:45

laat ze maar komen Haha!

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 11:25

Trennie schreef:
Ik heb er bewust voor gekozen tot dusverre om geen kinderen te willen. Ik krijg nooit als antwoord dat ik een egoist ben oid. Mensen respecteren mijn keuze. Ik vond dat 10 jaar geleden wel anders. Toen werd er wel negatief op gereageerd. Het is een goede ontwikkeling, want mensen denken veel bewuster na over een kinderwens wel of niet. En dit wordt tegenwoordig naar mijn idee ook beter gerespecteerd en begrepen.

Klopt! Is mij ook opgevallen. En dit is een goede ontwikkeling.

Nadya schreef:
Maar de rest van de zin heb je niet overgenomen en dat is dan weer erg jammer. Knipoog
Ik zou niet meer zonder mijn dochter willen en kunnen, hoor. Bovendien heb ik juist door mijn problemen in het verleden nog veel bewuster de keuze voor een kind gemaakt. Maar als ik sommigen hier lees, had dat dus misschien niet gemogen. Ben ik even blij dat ik baas over mijn eigen lijf ben. Haha!
En, heel vervelend voor de nare gevallen, ik denk dat het toch maar zo moet blijven.

Ik weet niet waarom jij geen kind had mogen krijgen. Ik krijg de indruk bij jou dat het niet slecht gaat met jou en je kind, je hebt geen spijt van je keuze, en je zou haar nooit meer willen missen. In jouw geval krijg je er veel voor terug.

Toch heb ik al 2x iemand horen vertellen (1x een moeder en 1x een vader en dit waren allebei ouders die de opvoeding van hun kids heel serieus opnemen) dat ze als ze het over zouden mogen doen, dat ze er niet weer aan zouden beginnnen.
Hier in de buurt is een jong stel met een meisje van 3 en een jongetje van nog geen 1. Dat meisje is een dreinkreng! En die ouders weten niet wat ze er mee aan moeten. Is natuurlijk beetje eigen schuld want ze treden niet op, het kind komt gewoon weg met haar gedrag. Zouden die het rozengeur en maneschijn vinden? Pling

darwin schreef:
Ik weet ook niet wat de reden is dat er steeds meer mensen bewust kinderloos blijven.

Vroeger leefde men volgens de regels van God en de Bijbel: Gaat heen en vermenigvuldig u. Hoewel mensen niet meer zo religieus zijn, zijn bepaalde oorspronkelijke regels en normen ontstaan door de godsdienst zo diep ingeworteld in de maatschappij, dat geen kinderen willen nog steeds niet echt geoorloofd was. Maar gelukkig mag homoseksualiteit tegenwoordig ook, en nu mogen we ook ervoor kiezen om niet aan kinderen te beginnen.

Gelukkig maar. Er zijn te veel mensen op deze wereld. Er moeten er minder komen.